Excuses aanvaard, Expert.. Ik ben niet boos op jou, en ik kan ook leven met de geneugten van internet. Ik maak er veelvuldig gebruik van. Echter ik baal als mensen in mijn naam spreken, of over mij een sprookjes vertellen, terwijl ze mij nog nooit ontmoet hebben...
Mijn schrijfstijl is soms slordig en gaat soms voorbij aan details, bewijst alleen maar dat ik ook gewoon een mens ben.. Ik heb een duidelijke mening, en die probeer ik zo respectvol te brengen. En ja ik heb niet de wijsheid in pacht, en ook ik leer nog elke dag..
ik heb wel op het gebied van eerste hulp en acute medische zorg buiten het ziekenhuis een bepaalde mening. Maar ik ben daar absoluut niet dogmatisch in, en ook ik leer nog elke dag..
Uitnodiging aan Expert is verstuurd,
Toen ik ik in 2003 op dit forum over de AED, Zuurstof en Wervelletsels had, kreeg ik iedereen over me heen, en nu vinden velen dat een toch redelijke en acceptabele standpunten. Ik sta niet bekend als conservatief en ik probeer dit ook zo genuanceerd mogelijk te brengen.
Een saturatie meter is een relatief eenvoudige tool en
kan een toepassing hebben in de eerste hulp. Echter de nut en intepretatie door onvoldoende getrainde mensen vind ik het een onzin tool, als je niet eerst verdiept hebt in Zuurstof eerste Hulp, en andere basis first responder technieken. Je interventie als eerste hulpverlener zal namelijk nooit wijzigen, en je leert zeker niet vertrouwen op ogen.
De credo
meten is weten is ogenwaarschijnlijk waar, echter ik denk dat iedereen met me eens is, dat als niet weet wat je meet, dat het dan leidt tot verkeerde conclusies en nog erger vertraging van de vervolghulpverlening, schijnveiligheid of zelfs tot het doen van verkeerde interventies.
Als je de KNMV, FIM en KNAF lijsten leest waar aan eerste hulp materialen op een evenement staan, staat deze tool er altijd standaard bij.. De bedoeling daarvan is dat eerste hulp dienstverleners deze middelen ter beschikking stellen aan een wedstrijdarts.. Echter juist bij trauma's merk ik dat ook sommige "profi"hulpverleners ook geneigd zijn hun interventies aanpassen aan een waarde en daardoor ook geneigd zijn later dan nodig de vervolgketen willen alarmeren.
De reguliere gele taxi, komt dan later dan eigenlijk wenselijk zou zijn.. Dat vind ik jammer..
Ik zie op eerste hulp posten van de risicovolle evenementen steeds meer "A.L.S. middelen" van ALS Koffers met medicatie tot volledige patientenmonitoren verschijnen, (
ook bij ons ontkomen we niet aan dat verschijnsel, je word er min of meer door organisatoren door verplicht, anders gaan ze naar een ander..) Echter een belangrijke nadeel van al die hulpmiddelen, zijn aanzienlijke exploitatie kosten en investeringen, maar ook verschuiving van we lossen het hier wel op, tot een vertraging van toegang vervolgketen. Dat is nu precies iets wat we willen voorkomen.
Patienten monitoren kosten over een paar jaar, nog maar een schijntje van wat ze nu kosten.. nu heb je al een patientenmonitor, met 12 kanaals ECG, Saturatie, BPM, CO2 meting draadloze registratie tools voor koppeling met een PC onder de 1000 euro... Straks kan elke EHBO clubje zo iets veroorloven.. Nu heb ik geen bezwaar dat die prijzen dalen, echter aan onze organisatie worden door de inspectie voor de volkgezondheid strenge eisen gesteld, en moeten we onderhoudscontracten, kwaliteitsplannen (HKZ) hebben voor elke hulpmiddel die we gebruiken.. Van CPR-Ezy tot Saturatiemeters.. En op zich vind ik die eisen niet extreem en kunnen we daar aan ook voldoen.
Ik vind wel dat
"eerste hulp dienstverleners" die dit soort tools gebruiken, ook aan dezelfde eisen van
IGZ moeten blootgesteld..