Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener

Auteur Topic: Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener  (gelezen 72005 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #150 Gepost op: 13 mei 2009, 10:15:56
Ik ken en begrijp de beperkingen van de pulsoximeter, daar gaat het mij dan ook niet om, het feit dat hij in bijzondere gevallen niet betrouwbaar is hoeft geen reden te zijn om hem in het geheel maar niet te gebruiken.
Maar ik als leken-hulpverlener zou als antwoord op je vraag geven "een volstrekt onregelmatige pols (dus geen tweede graads blok) doet mij vermoeden dat er mogelijk sprake is van AF (of een ander ectopisch ritme)"

Grijns, Jacques en nu de gemiddelde eerste hulp verlener..

Met spoed de Gele taxi en de bekwame handjes bellen en patient gerust stellen 100% O2 op de neus.. De rest is dan ff van minder belang..  Daar heb je de saturatie meter niet voor nodig..
Ik ben bang om dit te zeggen, maar ik neem aan dat het onderwerp is saturatiemeter voor de eerste hulpverleners..  Leer de gevancaeerdere eerste hulpverlener nu eerst maar eens vertrouwen op zijn  beperkte "klinische blik".. En leer hem/haar simpele handelingen om iemand dan O2 te geven..
En dit is nu ook heel goed bereikbaar voor de eerste hulpverlener.

Je weet dat ik verantwoordelijk ben voor een cluppie "geavanceerde eerste hulpverleners", en ondanks de vele uren training en stages die de mensen volgen, ben ik van overtuigd dat een saturatiemeter echt overbodige luxe is..
We hebben er een paar, maar iedereen heeft flink wat uit te leggen als die zonder heel goede reden uit de tas komt. En ik ken in onze setting, en dan doen wij al de wat meer risicovollere activiteiten dan de gemiddelde eerste hulp organisatie, slechts een beperkte argumenten waarom wij de saturatiemeter zouden gebruiken..

Een belangrijke functie van een saturatiemeter die niet genoemd word is het "zogenaamde placebo effect" voor de patient.. (oei, ze hebben slimme spullen, dus ik ben vast in goede handen.. ) ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #151 Gepost op: 13 mei 2009, 10:19:10
Mijn vragen zijn wellicht een beetje off-topic en meer bedoeld om mijn eigen begrip te vergroten als om het gebruik van saturatiemeters door ehbo'ers al dan niet aan te moedigen.
Mijn excuses daarvoor mochten sommigen een beetje 'lost' raken.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #152 Gepost op: 13 mei 2009, 10:25:48
Hallo WM & Jacques,

WM, ik sluit mij aan bij je reactie. Toch wil ik graag een quote toevoegen.

Kennis is macht, wordt vaak terecht gezegd.

Kennis is macht, karakter is meer.

Groet,

Expert.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #153 Gepost op: 13 mei 2009, 12:09:35
Ik ken en begrijp de beperkingen van de pulsoximeter, daar gaat het mij dan ook niet om, het feit dat hij in bijzondere gevallen niet betrouwbaar is hoeft geen reden te zijn om hem in het geheel maar niet te gebruiken.
Maar ik als leken-hulpverlener zou als antwoord op je vraag geven "een volstrekt onregelmatige pols (dus geen tweede graads blok) doet mij vermoeden dat er mogelijk sprake is van AF (of een ander ectopisch ritme)"

2e graads AV-block kan ook onregelmatig zijn, en AF is geen ectopisch ritme (ectopische ritmes zijn vaak wel weer regelmatig) ;)
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #154 Gepost op: 13 mei 2009, 12:46:13
2e graads AV-block kan ook onregelmatig zijn, en AF is geen ectopisch ritme (ectopische ritmes zijn vaak wel weer regelmatig) ;)

klopt maar een 2e graads blok is over het algemeen een regelmatig onregelmatig ritme, vandaar dat ik het volstrekt onregelmatig noemde.
Ik gaf aan (of probeerde aan te geven) dat een onregelmatige pols door AF of een ectopisc ritme veroorzaakt kan worden.
En inderdaad kunnen ectopische ritmes perfect regelmatig zijn, maar ik heb het tegdeel ook nooit beweerd.

Het antwoord is ook niet bedoeld als sluitende definitie aangezien die lastig te geven is in 1 of 2 regels.

Overigens, is een AF wel degelijk een ectopisch ritme zijn, het heeft immers een oorsprong anders dan de sinusknoop en daarmee is het per definitie een ectopisch ritme.
Zou staat het althans in mijn boeken en bijvoorbeeld ook hier:
Acute en intensieve geneeskunde Door H M Horst, R C Karmy-Jones, P.R.G. Brink:
http://books.google.nl/books?id=QupwuqJ2FpcC&pg=PA160&lpg=PA160&dq=%22atriumfibrilatie+%22+ectopisch&source=bl&ots=zNDb6_1aAO&sig=1Co2dNEMfBsOAC04DcUpL9Cww9I&hl=nl&ei=tqUKSpriO9DLjAfruv2wCw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=12



of hier http://www.medilexicon.com/medicaldictionary.php/index.php?t=78375

ectopic rhythm
Type: Term

Definitions:
1. any cardiac rhythm arising from a center other than the normal pacemaker, the sinus node.



(Ik denk dat ook dit weer afgeplitst gaat worden  ::))
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #155 Gepost op: 13 mei 2009, 13:15:16
Omdat het geen ritme is: het zijn chaotische ontladingen zonder regelmaat. De term chaotisch ritme vind ik dan weer mooi gevonden ;D (Ventrikelfibrilleren noemen we voor zover ik weet ook geen ectopisch ritme)...

Maar goed, het gaat 'm in deze discussie om dit soort nuances, en ik denk niet dat je dat kan verwachten van normale EHBO-ers :)
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #156 Gepost op: 13 mei 2009, 13:18:57
Omdat het geen ritme is: het zijn chaotische ontladingen zonder regelmaat. De term chaotisch ritme vind ik dan weer mooi gevonden ;D (Ventrikelfibrilleren noemen we voor zover ik weet ook geen ectopisch ritme)...

Naa, maar bij AF is er wel degelijk sprake van een (ventriculai) ritme met een min of meer normale ventriculaire contractie, dat is denk ik het verschil.
Afijn we gaan weer verder met de saturatie meter voor we verbannen worden ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #157 Gepost op: 14 mei 2009, 01:50:55
Beste Jacques,

Hoewel een gezonde belangstelling om nieuwe kennis op te doen een goede zaak is, men moet er wel voor oppassen dat het niet te veel doorslaat. Expert (als ik zo vrij mag zijn om antwoord te geven) doelt erop dat er altijd wetenschappelijke artikelen zijn die het tegendeel bewijzen van een gangbare theorie. Het beroemde 19de eeuw Engelse politicus, Disraeli, zei ooi:  
Kennis is macht, wordt vaak terecht gezegd. Ik moet altijd denken aan de leerstadia van Maslow met dit soort verhalen:

Het laatste komt alleen met veel ervaring in het vakgebied (in dit geval Acute Zorg) waar het om gaat.

Wat er overblijft is een mix van stadia 2 en 3 bij niet-professionele hulpverleners, waarbij stadium 3 de norm moet zijn. Hoe dan ook, als het om een acuut handelen gaat, geldt de volgende principe:



WM



Hoi Welsh medic, ik hoop dat je bedoelt: conscious competence ( bewust competent)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #158 Gepost op: 14 mei 2009, 01:56:53
Naa, maar bij AF is er wel degelijk sprake van een (ventriculai) ritme met een min of meer normale ventriculaire contractie, dat is denk ik het verschil.
Afijn we gaan weer verder met de saturatie meter voor we verbannen worden ;D

Atrium Fibrilleren is geen ventriculair ritme maar een aberrant ritme die ontstaat in een atrium met een meestal normale ventriculaire volgrespons.
Allerle iritmes en aritmieen kunnen zorgen voor een onregelmatige pols zoals SR met PAC's en PV's die je niet op een spo2-meter kan zien maar wel de onregelmatige pulsen kan waarnemen.
Ook hier ontgaat mij totaal de relevantie voor de EHV-er.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #159 Gepost op: 14 mei 2009, 08:06:59
Ook hier ontgaat mij totaal de relevantie voor de EHV-er.

Klopt, die is er ook niet  8)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources