Spoedkoffer versus tas

Auteur Topic: Spoedkoffer versus tas  (gelezen 11830 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2004, 11:23:12
ziet er leuk uit totdat iemand erop gaat zitten of staan.

tas is goed werkbaar als je zoals de helipeople tijd hebt na elke inzet om de rugzak met losse binnentasjes weer rustig uit te klappen en te ordennen of een vervangtas te pakken. bij een koffer heb je daar minder last van. bovendien gaat het klitteband sneller los en van sterkte verminderen,

geef mij maar een koffer.

Ridder Pim

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2004, 11:57:36
Valt ook wel wat voor te zeggen natuurlijk.
Maar bijvoorbeeld een tas met een binnenvoering van een stug, vormvast materiaal voor het kwetsbare instrumentarium?
Het ampullarium zou je sowieso in een hardcase doosje kunnen onderbrengen....

Gunther

• Forum gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2004, 12:58:17
Bij ons zijn we ook over aan het gaan van koffers naar tassen, ze zijn veel handiger (kunt ze op je rug hangen) en je krijgt er meer in. De rugzakken die wij gebruiken zijn de volgende (normaal moeten we standaard rugzakken van Rode Kruis Vlaanderen (België) gebruiken, maar we vinden dat die inrichting niet zo goed is), het intubatiezakje steekt ook in de zak tegen de velcro die je nog ziet.

Ook voor de medicatie hebben we een zakje, deze steekt in een kastje dat afgesloten is door een sleutel.

Bron foto's: www.boscarol.it

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2004, 15:30:24
dat bedoel ik dus allemaal losse tasjes die je bij gebruik lostrekt en dan, in geval van haast snel teruggooit in de rugzak en dan naar het ziekenhuis vertrekt en onderweg begint de cpa alweer of je je snel wilt vrijmaken voor een volgende spoedrit en kom je dus bij je volgende patient met een tas waarvan je niet meer weet waar wat ligt.

Ridder Pim

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2004, 16:51:22
Rijden jullie heel de dag alleen maar spoed dan?

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2004, 17:26:27
In België heb je 2 soorten ambulances.
De 100/112 wagens dien enkel dringende ritten doen via 100/112 centrale.
De secundaire wagens (rode kruis, prive, vlaamse kruis) die enkel secundaire transporten doen.

100/112 is op de meeste plaatsen de brandweer of het ziekenhuis (soms beiden) en in uitzondrlijk geval een prive dienst of RK. Deze wagens mogen enkel ingezet worden voor 100/112 transport.
Go home we got it !!!  We finish what others can't

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2004, 17:47:28
nee ridder pim we rijden niet de hele dag spoed maar hebben in de avond en nacht uren maar 2 of 1 auto voor een vrij groot gebied met ca 190.000 inwoners dus je begrijpt dat het dan regelmatig voorkomt dat je snel door moet voor een volgende spoedrit. vaak wordt dan het ontvangende ziekenhuis al gebeld zodat de patient bij de deur wordt overgenomen en wij snel met een reserve brancard weer op pad kunnen en dus geen tijd hebben om eerst 10 5 tot 10 minuten hebben om de rugzak opnieuw te reorganiseren.

Ik ben het met je eens dat een tas veel voordelen biedt maar ik hoor in de praktijk dat het toch tegenvalt.

Gunther

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2004, 11:43:33
Een koffer moet je ook terug op orde brengen. Je hebt ook meer kans om ongemerkt iets te verliezen.
Wij hebben eerst een tas gebruikt en na de evaluatie hebben we de andere koffer ook veranderd naar een tas, vroeger hadden we ook 2 of 3 koffers nodig voor de patiënt waar we nu enkel de tas voor nodig hebben. Niet alles van die 3 koffers zit in die tas, maar het grotendeel van 1 koffer (O²-fles, ambu, ....) en een paar dingen van die andere koffers (infuus, prikset, ...). Wel hebben we een extra tas op onze standplaats en houden we die 2 koffers extra voor op manifestaties in een EHBO post.

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #18 Gepost op: 14 januari 2004, 11:59:32
ik zeg ook niet dat het helemaal niet werkt maar probeer over te brengen wat ik her en der hoor. nogmaals zelf heb ik nog niet met als tassen gewerkt. Het leek mij ook een mooi streven maar na de geluiden uit het land ben ik er toch op teruggekomen.

In de koffer wordt het op zich geen rommeltje tuurlijk moet je soms wat aanvullen (infuuszak + systeem) maar verder kan ik met 1 koffer en een flesje O2 elke patient aan cardiaal of trauma of iets anders.

Ridder Pim

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2004, 18:50:26
Ik begrijp wat je bedoeld, het ging mij voornamelijk om de (on)handelbaarheid van de koffer.
Als de patiënt op de brancard ligt en je wil de koffer tegelijkertijd meenemen, heb je maar 1 hand vrij om te manouvreren. En als we de ARBO moeten geloven is dat niet goed voor je rug.
Dan is het m.i. handig om een tas te hebben die je even over je schouder/ rug hangt.

Trouwens, mag ik vragen welke regio je werkt rick, dat jullie zo onderbezet zijn?