Nog als aanvulling:
Juist bij het aannemelijk maken dat C4I een essentieel onderdeel is van rampenbestrijding, en dat hier misschien wel verbeterpunten zijn, ben je hier op het forum aan het juiste adres. Alle hulpverleners op het forum kunnen verhalen vertellen over samenwerking met en tussen de eigen dienst en de andere diensten/actoren, en waar dat wel goed gaat en niet goed gaat.
Om een voorbeeld uit mijn eigen ervaring te geven: vanuit mijn functie (niet bij een hulpverleningsdienst overigens) ben ik aanwezig geweest bij het ongeluk in de Grolsch Veste. Nog even los van alle hulpverlening in het stadion liepen en reden daar op een gegeven ogenblik tenminste 6 partijen in het gebied rond het stadion om wegen af te sluiten, verkeer te regelen, hulpdiensten te begeleiden, etc. (politie, KMar, milieupolitie, gemeentelijke handhaving, stewards van FC Twente, particuliere verkeersregelaars). Het is niet gelukt om tussen al deze partijen een modus te vinden waarin iedereen van elkaar wist wat de bedoeling was. Verschillende mensen riepen verschillende dingen, zodat opgeheven posten er nog stonden, essentiële posten al waren opgeheven, bepaalde routes onbedoeld werden afgesloten, sectorgrenzen werden zonder instructies verschoven, etc. etc. Uiteindelijk wordt dat opgelost door vooral hard werken, heel veel bellen, rennen en heen en weer rijden, maar ideaal is dat natuurlijk niet. Hier zat duidelijk een knelpunt in enerzijds het verzamelen en verdelen van informatie en anderzijds het opzetten en in stand houden van een werkende commandostructuur.