Netcentrisch werken: Ontwikkeling van actueel totaal informatiebeeld (crisis informatiesystemen)

Auteur Topic: Netcentrisch werken: Ontwikkeling van actueel totaal informatiebeeld (crisis informatiesystemen)  (gelezen 25635 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Het was even puzzlen in welke categorie dit onderwerp het beste past, het is namelijk eigenlijk een multi-onderwerp.
Maar omdat het qua systemen de meeste raakvlakken heeft met meldkamersystemen post ik het hier.

Zijn er op dit forum collega's die ervaring hebben met het ontwikkelen en vooral natuurlijk het gebruik (zowel operationeel als in de voorbereiding) van zgn. Crisis Informatie Management Systemen (CIMS'en)?

Er zijn regio's die aansluiten bij het BZK-project Cedric (voorheen Multiteam), maar ook regio's die gebruik maken van systemen van particuliere leveranciers (Respond Incident Master bijv), en er zijn regio's die binnen hun (besloten) intranet/extranet iets gemaakt hebben ("Veiligheidsnet").

Informatie op dit systemen zijn o.a.:
- planvorming (rampbestrijdingsplannen, procedures)
- contactgegevens (netwerkkaarten, koppeling alarmeringscomputers)
- geo-info (plot's, koppelingen)
- sitrap's (nu nog vooral statisch, maar straks vooral dynamisch?)
- ...?

Doelgroepen van deze systemen zijn o.a.:
"warme gebruikers":
- centralisten/teamleiders/multidisciplinair procescoördinatoren
- 1e leidinggevenden ter plaatse (OvD's)
- leden CoPI
- ondersteuners CoPI (plotters, notulisten ed)
- leden OT
- ondersteuners OT (plotters, notulisten ed)
- hoofden/medewerkers stafsecties
- hoofden/medewerkers actiecentra
- leden BT
- ...?
maar ook "koude gebruikers" (multi én mono):
- beleidsmedewerkers
- planvormers
- instructeurs/trainers
- oefenleiders
- ...?

In onze regio (Kennemerland) willen we bijv. aansluiten bij Cedric, maar de implementatie van het zgn. "netcentrische werken" zal wel wat tijd kosten.
Daarom willen we onze huidige CIMS (onderdeel extranet) for the time being updaten en uitbreiden van multi-info naar mono-info (niet alleen rampbestrijdingsplannen, maar bijv. ook regionale inzetprocedures vd brandweer).
Op termijn denken we aan een koppeling van de huidige omgeving met Cedric, waar Cedric vooral bedoeld zal zijn voor de incidentbestrijding, en de huidige omgeving ("Veiligheidsnet") ook voor preparatie (planvormers, instructeurs/trainers, oefenleiders e.d.)

Dus welk systeem gebruiken jullie en hoe zijn jullie ervaringen?




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Binnen Hollands-Midden is multidisciplinaire deling van documenten en info niet gerealiseerd via een multi-systeem; althans niet aan de koude kant. Of je moet de mail ook als multi-systeem beschouwen 8)

Het Netcentrisch werken is wel volop in ontwikkeling in de regio. Hollands-Midden sluit ook aan bij Cedric, maar zoals je al aangaf, is dat een lang traject (ik weet er echter verder het fijne niet van).

Warme kant:
Momenteel is multiteam in ieder geval bij het ROT en de BT's in gebruik. Meldkamer niet geloof ik en de actiecentra dacht ik ook niet. Het COPI zo ik zo niet weten. SitReps van de meldkamer worden nu hardcopy aangeleverd.

Het is de bedoeling dat Cedric gebruikt gaat worden voor COPI, ROT, Actiecentra, BT's en de meldkamer.
Als ik het goed heb begrepen, moet ook interregionale toepassing mogelijk worden. Maar als andere regio's geen Cedric gaan gebruiken wordt dat lastig denk ik...


Iemand enig idee of ook PCC, LOCC, NCC en andere bovenregionale partners aansluiting op Cedric moeten krijgen ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Airsecurity

  • Gast
Binnen de luchthaven Schiphol hebben wij het calamiteiten netwerk, indien er een calamiteit ontstaat dan worden de diversen meldkamers, alarmcentrales
en belangrijke overleg organen binnen de luchthaven aan elkaar gekoppeld. Op deze manier worden middels computers en beamers de cruciale informatie gedeeld.

Ondanks dat het gebruikte calamiteiten netwerk pas 3 jaar oud is en steeds aan wijzigingen onderhevig is kunnen wij er wel van spreken dat het verouderd is, nu zijn de landelijke meldkamers in de veiligheidsregio's verdeeld en maakt men gebruik van netcentrisch werken. Ik ben benieuwd of er hier mensen op het forum zitten die hiermee ervaring hebben en die ervaringen willen delen.

Wat ik heel graag wil weten (er vanuit gaande dat het een perfect systeem is, maar hee... dat was C2000 ook) wat zijn de valkuilen en manko's aan het systeem of werkt het echt zo goed als leveranciers doen voorkomen.
Ik hoor graag jullie ervaringen

Groeten
Marc


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
topics samengevoegd
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Daar Schiphol in de VRK ligt, is heeft SimonST het antwoordt op de vraag van Airsecurity eigenlijk al gegeven.  ;)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Daar Schiphol in de VRK ligt, is heeft SimonST het antwoordt op de vraag van Airsecurity eigenlijk al gegeven.  ;)

Klopt, ook Schiphol is natuurlijk bij ons CIMS-traject betrokken. Daar zijn al ver gevorderde gesprekken over. Andere grote partners (Corus, Havenbedrijf Amsterdam, Rijkswaterstaat, ProRail e.d.) zullen volgen.
Het CNS, voor zover ik dat ken binnen het RCC op Triport 2, werkt in de basis net zoals een CIMS als Cedric, is alleen technisch wat eenvoudiger (ontwikkeld binnen MS-DOS) en binnen een besloten netwerk. Daarmee is het wel oerdegelijk, wat we van een Cedric nog moeten ervaren  ::)


Rene112

  • Gast
Dus welk systeem gebruiken jullie en hoe zijn jullie ervaringen?

Wij (veiligheidsregio Noord-Holland Noord) gebruiken sinds juli dit jaar Cedric. Omdat wij op dit gebied "van ver moesten komen" gaf deze eerste versie al flinke verbeteringen in onze multidisciplinaire informatievoorziening. Wij hebben dit in de praktijk kunnen merken bij diverse opgeschaalde incidenten in met name augustus en september...

Gelukkig is sinds kort een verbetere versie online waardoor een aantal ernstige problemen (zoals het ongewenst overschrijven van informatie) aangepakt zijn.

Nog even een praktijkvoorbeeld :

Bij ons komt elke maandag het dienstdoende ROT bijeen van 17.00 tot 19.00 voor een actuele briefing en een oefening/bijscholing.
Tijdens onze oefening afgelopen maandag konden we live meekijken met het Grip-1 incident in Wognum (DSB-Bank) waar op dat moment de CaCO (meldkamer) en het Copi hun informatie bijhielden.

groeten,
René de Caluwé


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Eén crisismanagementsysteem voor rampen

http://www.binnenlandsbestuur.nl/home/all/een-crisismanagementsysteem-voor-rampen.158755.lynkx
06.05.10

Alle 25 veiligheidsregio’s gaan één crisismanagementsysteem gebruiken waarmee er bij grote rampen snel informatie uitgewisseld kan worden. Het systeem heet Cedric en is al in gebruik bij de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.

Accuraat
Bij een grootschalig incident, krijgen hulpverleners, gemeenten en andere rampenbestrijders dankzij Cedric toegang tot dezelfde informatie. In het systeem is bijvoorbeeld informatie te vinden over de plaats van gevaarlijke stoffen, over kwetsbare objecten als ziekenhuizen en scholen of over het aantal personen dat in een brandend gebouw werkt. Die informatie wordt op een digitale geografische kaart weergegeven. Bij een treinongeluk of een brand op een industrieterrein hebben alle rampenbestrijders zo snel een accuraat beeld van de situatie.

Mail
Cedric doet ook dienst als communicatiesysteem in het rampgebied. Daarvoor wordt e-mail gebruikt, want mails kunnen in één keer binnen het hele netwerk verspreid worden. Maar het systeem is niet bedoeld om C2000 te vervangen. Dat blijft gewoon in gebruik als operationeel communicatiemiddel.

Netcentrisch werken
Alle binnenkomende informatie wordt gefilterd door een informatiemanager die er verantwoordelijk voor is dat de crisisbestrijders een juist beeld krijgen van de ramp. Deze werkwijze heet netcentrisch werken en is ontwikkeld door militairen. In Afghanistan kunnen Nederlandse soldaten via een intranetverbinding communiceren met Amerikaanse militairen op de grond en in de lucht dankzij het Network Centric Warfare-systeem.

Financiering
Eind 2011 moet het Netcentrisch werken in alle 25 veiligheidsregio’s zijn ingevoerd. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft de ontwikkeling van Cedric gefinancierd, de veiligheidsregio’s betalen de invoering en het beheer
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Netcentrisch werken maakt crisismanagement efficiënter  

http://www.managersonline.nl/vaknieuws/financieel/19440/netcentrisch-werken-maakt-crisismanagement-effici%26eumlnter.html
 
 6 mei 2010 - Netcentrisch werken maakt de communicatielijnen bij crisismanagement efficiënter in gebruik. Dat blijkt uit onderzoek. Bij netcentrisch werken, ook wel bekend als NEC (Network Enabled Capabilities), wordt een netwerktechnologie toegepast waarin verschillende disciplines (brandweer, GHOR, politie, Rijkswaterstaat enzovoort) in een geïntegreerd, interactief informatienetwerk samenwerken.

Al met al is er dan sprake van een snellere en efficiëntere manier van informatie-uitwisseling, zodat hulpdiensten beschikken over de juiste informatie, de juiste actoren, de juiste plaats en de juiste tijd. Hierbij moet nog wel onderscheid gemaakt worden tussen de huidige situatie en de verwachte situatie (prognose).

Als verschillende disciplines op de hoogte zijn van elkaars werkprocessen en acties, is de kans groot dat alle hulpdiensten bij elkaar in de pas blijven lopen in plaats van achter de feiten aan te gaan bij een grote ramp of calamiteit. Wat opvalt bij netcentrisch werken is dat het standaard cliënt-servermodel vervangen wordt door een peer-to-peer (P2P) netwerk. Alle hulpdiensten kunnen zo overdrachten van informatie zoals bijvoorbeeld een sitrap (situatierapport) starten en/of beëindigen.

Bron(nen):
Security Management (april 2010)
 
Bron: MD Weekly
Samen sterk in de hulpverlening!


blusvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Is in de zomer van 2009 ook in noord-holland-noord live gegaan. Inmiddels zijn er al een aantal grote incidenten geweest waarbij dit systeem zijn waarde heeft kunnen bewijzen.

Gr,

Blusvogel