Beste medeforumleden,
Al een aaantal jaartjes timmer ik aan de weg als monteur kleine blusmiddelen.
Als reactie op die van jullie het volgende:
Conform de nen-en 671-3 is een brandslanghaspel bedoeld om bij een incident te worden gebruikt zoals brand.
De brandslanghaspels dienen te worden verzegeld na het onderhoud en controle.
Over keuren mag niet meer worden gesproken.
Op de nieuwe controlestickers staat dan ook "onderhoud uitgevoerd" indien ze voldoen aan de eisen en als ze dat niet zijn staat er "niet gebruiksklaar".
De woorden goedgekeurd en afgekeurd mag dus niet meer.
Ook als ze niet gebruiksklaar zijn dienen ze worden verzegeld.
Het verzegelen is puur een een kwaliteitseis voor het onderhoudsbedrijf.
Dus als een bsh gaat lekken en de verzegeling is nog intact dan is er iets niet helemaal goed gegaan tijdens de controle/onderhoud en dan zijn normaliter de kosten voor het onderhoudsbedrijf. Als de verzegeling weg is en de bsh vertoont kuren dan is het voor de opdrachtgever om de kosten te betalen.
Zoals Peter beschrijft in zijn reactie over het legionela verhaal heb ik geen opmerkingen, want dit klopt gewoon.
Ik ben het met jullie eens dat het raadzaam is om de bsh zo nu en dan te gebruiken.
Hiermee heb je het voordeel dat je weet waar hij zich bevindt en werkt.
Echter vervalt dus de garantie als je dit doet.
Regelmatig kom ik bsh tegen waarvan het water stinkt naar rotte eieren en als een bruine smurrie eruit komt.
Als ik zo een bsh dan naar buiten kan afleggen schroom ik zeker niet om dit te doen.
En mijn ervaring leert dan dat het bsh dan vaak een lange tijd niet gebruikt is en kuren gaat vertonen.
Dus ik heb liever dat hij gebruikt wordt.... levert mij geld op
, scheelt een hoop stank en de werking en aanwezigheid zijn bekend.