26 mei 2010 Multidisciplinaire oefening Exodus Rotterdam-Rijnmond (ZH)

Auteur Topic: 26 mei 2010 Multidisciplinaire oefening Exodus Rotterdam-Rijnmond (ZH)  (gelezen 29952 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Hierbij nog een aantal foto's: http://yfrog.com/4cfoto015ujx
Niet vrij te gebruiken overigens.

Voorproefje:








Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Asbest vrijgekomen bij rampenoefening
De rampenoefening in metrostation Blijdorp in Rotterdam heeft een opmerkelijk staartje gekregen. Tijdens de oefening ontdekten deskundigen twee echte fragmenten asbest uit het door een explosie vernielde metrostel.
Dit gebeurde afgelopen woensdag. Volgens de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, die de asbestvondst vrijdag openbaar maakte, heeft geen van de deelnemers aan de rampenoefening gevaar gelopen. De woordvoerder noemt het een leermoment voor toekomstige oefeningen.
www.rijnmond.nl


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
http://www.oov-support.nl/fotos/album.php?id=79 staan ook nog een aantal foto's, met oa. op foto 9 de bus waar ik inzat (zie verslag), iemand nog meer foto's/filmpjes?


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
EXODUS: Wat gebeurde er in en rondom station Blijdorp?
19 juli 2010

Woensdagochtend 8.22 uur. Op de kruising bij het nieuwe RandstadRail-station Blijdorp in Rotterdam is de normale ochtendspits gaande. Opeens verschijnt uit het metrostation een drietal jongeren dat verdwaasd om zich heen kijkt en om hulp schreeuwt. Dan komt er nog een groep mensen het station uit. Een jongeman blijft op het midden van de kruising staan en zwaait met zijn armen in het rond terwijl hij wanhopig roept: ‘1-1-2, 1-1-2.” Een ander krijst: “Waar is de politie? Ik zie ze niet!”

Vanuit de oostelijke richting op de Stadhoudersweg arriveren drie brandweerwagens. Een alledaags tafereel op deze doordeweekse dag staat op het punt in een totale chaos uit te breken: het verkeer staat vast, de verdwaasde metroreizigers die het station weer in willen gaan worden door de politie en RET-medewerkers tegengehouden. Terwijl twee ambulances arriveren, staat een agent op de kruising het verkeer te regelen (noot mijnerzijds: de politie stond in groten getalen aan de zuidkant van de kruising en regelde géén verkeer, mogelijk in het kader van de eigen veiligheid. De enige die het verkeer regelde was één BOA van Stadstoezicht, daarbij geflankeerd door diverse andere BOA's van Stadstoezicht die vanaf de zijkant toekeken...). In slechts een kwartier tijd is de kruising waar de reguliere ochtendspits voorbij trekt, veranderd in een compleet circus.

Groepjes bebloede en lichtgewonde passagiers hebben hun weg naar boven gevonden. Eenmaal door de tourniquetten laat een enkeling zich –duidelijk in shock- op de grond vallen, terwijl anderen door hulpverleners worden opgevangen.

Dit is het begin van de grote rampenoefening Exodus, waarbij een terreuraanslag de rode draad vormt. Althans, voor de toeschouwers. Want beneden in het gloednieuwe metrostation heeft ruim een half uur geleden een explosie plaatsgevonden. Het middelste deel van een metrostel bestaande uit drie dubbele rijtuigen, is door de explosie compleet verwoest. Er zijn naar schatting 700 reizigers bij de ramp betrokken.

De aanblik van de rampplek in het station, dat op zestien meter diepte ligt, is afschuwelijk. Het is donker, mensen schreeuwen hysterisch door elkaar heen en vanuit sommige rijtuigen klinkt voortdurend indringend gebonk, omdat passagiers vastzitten. De koude stationsvloer is bezaaid met glas, bloed en zwaargewonde slachtoffers. In het compleet verwoeste rijtuig is de ravage het grootst: de zijkanten zijn opengereten, het interieur is zwartgeblakerd en totaal ontwricht. Ertussen liggen slachtoffers op en naast elkaar. Uit de tunnelbuis komen passagiers aanlopen, die daar waarschijnlijk uit paniek in zijn gevlucht. Overal liggen of zitten slachtoffers die worden geholpen door ambulancepersoneel.

Het Explosieven Verkenningsteam van de politie (inclusief hond) is inmiddels bij het station gearriveerd en vervolgt zijn weg naar de rampplek. Prullenbakken, tassen en allerlei voorwerpen die zich op de grond bevinden, worden uitvoerig onder de loep genomen. Het is nog steeds een chaos op het perron. Overal liggen nog steeds veel slachtoffers te wachten. Brandweereenheden komen af en aan.

Buiten komt een team ‘witte pakken met koffers’ aangelopen. Ze stoppen bij het bankje voor het station waar onder een wit laken een dodelijk slachtoffer ligt. Omstanders worden verzocht afstand te houden. Ze halen het laken weg en beginnen ter plekke onderzoek te doen. Een buurtbewoner laat aan een verslaggever weten dat hij het een rare plek vindt om zoiets te doen. Hij constateert ook dat er te weinig brancards zijn: “Dat is toch raar?” Het gerucht gaat dat in het station een verdacht pakje is aangetroffen.

Buiten voor het station is er nog maar weinig actie waar te nemen. Bij de diverse voertuigen staan groepen hulpverleners bij elkaar. De oefening loopt ten einde. Van een agent bij de roltrap vernemen we dat er nog 13 slachtoffers in het station zijn.  

Om vijf uur ’s middags is de rust geheel wedergekeerd rondom metrostation Blijdorp. De avondspits is in volle gang en wie van niets weet, zal geen flauw vermoeden hebben van wat zich hier vandaag heeft afgespeeld. Het plein voor het station staat nu vol geparkeerd met witte voertuigen. Hier en daar lees je: forensisch onderzoek. De politie is hier nog druk bezig met het sporenonderzoek en dit zal nog enige tijd in beslag nemen. Het sporenonderzoek is een van de belangrijkste oefendoelen van EXODUS.  

Op het World Port Center heeft inmiddels een persconferentie plaatsgevonden. Burgemeester Aboutaleb spreekt van een goede oefening en een prettige samenwerking tussen de deelnemende partijen. Hij benadrukt dat het delen van informatie één van de belangrijkste leerpunten is. In de komende weken zullen er diverse rapporten verschijnen waarin de resultaten van de rampenoefening worden besproken.

EXODUS werd georganiseerd door de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, Politie Rotterdam-Rijnmond, het vervoersbedrijf RET en de Gemeente Rotterdam.

Bron: VRR
greetz,  Enrique


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Hebben ze ook bijna 2 maanden over gedaan  ::)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
In politievakblad Blauw van 26 juni 2010 overigens een uitgebreider en interessanter artikel over Exodus (voor de niet-blauwen onder ons: sorry, maar ik ga het stuk van 5 pagina's niet overtikken  ;) )
greetz,  Enrique


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
In politievakblad Blauw van 26 juni 2010 overigens een uitgebreider en interessanter artikel over Exodus (voor de niet-blauwen onder ons: sorry, maar ik ga het stuk van 5 pagina's niet overtikken  ;) )

Scannen?


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Scannen?

Duidelijk een overschatting van mijn technische kennis, maar ik ga een poging (laten) wagen  ;)
greetz,  Enrique


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Helaas... gelet op de grootte van het artikel denk ik niet dat ik het zomaar rechtenvrij hier neer kan zetten. Sorry voor het lekker maken...  :-\
greetz,  Enrique


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Helaas... gelet op de grootte van het artikel denk ik niet dat ik het zomaar rechtenvrij hier neer kan zetten. Sorry voor het lekker maken...  :-\

Ik heb dat stuk in blauw ook gelezen, Is wel boeiend om te lezen hoe de recherche daar mee om ging.
Met Vriendelijke Groet.....