26 mei 2010 Multidisciplinaire oefening Exodus Rotterdam-Rijnmond (ZH)

Auteur Topic: 26 mei 2010 Multidisciplinaire oefening Exodus Rotterdam-Rijnmond (ZH)  (gelezen 30938 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MarcoV

• Senior gebruiker
Er is nog plek voor een aantal personen om als figurant deel te nemen aan deze oefening .....................

Misschien handig om te melden waar je je kan aanmelden.  O0

Arthur

• Junior gebruiker
  • **
    • www.oov-support.nl
Geintereseerden (die een bijdrage willen leveren aan de oefening en niet alleen foto's willen maken voor eigen doeleinden) kunnen mij een pm sturen.

Enrique

• Senior gebruiker
Als er die dag niet massaal gewaarschuwd wordt om een bepaald metrostation te mijden ivm een grote oefening, dan denk ik dat station Blijdorp aan de Stadhoudersweg/Statenweg een goeie kans maakt... ;)
greetz,  Enrique

nick1107

• Senior gebruiker
Voor de helderheid: wordt het MMT met de heli ingezet of met de bus?
Als er een MMT op RTH Airport beschikbaar blijft, zullen ze ook over een heli moeten beschikken neem ik aan.

(kan een reserve zijn natuurlijk)

Lifeliner 2 26 mei 2010 Oefening Exodus extra team.

Bron:  Medical Air Assistance.

Enrique

• Senior gebruiker
Zou me overigens niet verbazen als men station Blijdorp als locatie kiest, maar tevens nog één of meerdere andere locaties gebruikt (zie de aanslagen in Londen, Madrid en Moskou; allemaal meerdere locaties).
greetz,  Enrique

Enrique

• Senior gebruiker
Ik begrijp net dat de oefening al op 25 mei begint. Ik weet niet hoe of wat, maar ik vermoed dat de oefening op 25 mei begint met informatie over een op handen zijnde aanslag. Op 25 mei zullen er dus waarschijnlijk geen activiteiten te zien zijn buiten, maar binnen wordt er al volop geoefend.
greetz,  Enrique

q300r_bc2

• Gast
Metrostation Blijdorp is zeker volgens een artikel op de webisite van de gemeente Rotterdam:

exodus: rampenoefening op nieuw station blijdorp

Op woensdag 26 mei is er een grote rampenoefening in en rond het nieuwe Randstadrailstation Blijdorp. Voordat het nieuwe station officieel open gaat moet er verplicht geoefend worden.
De oefening- met de naam Exodus- wordt georganiseerd door de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR), Politie Rotterdam-Rijnmond, het vervoersbedrijf RET en de gemeente Rotterdam.                                      

Met een inzet van zo’n 1500 mensen wordt er op grote schaal geoefend. Burgemeester Ahmed Aboutaleb (voorzitter VRR): “Oefenen is belangrijk om gedegen voorbereid te zijn op crises. Tijdens oefeningen wordt gekeken of de verschillende autoriteiten en hulpverleners goed met elkaar samenwerken, of de juiste procedures gevolgd worden en hoe de onderlinge informatievoorziening verloopt. Door dit te oefenen kunnen we goed reageren wanneer er zich echt een crisis voordoet.”  

Terreur
De operatie Exodus kent twee belangrijke aspecten. Er wordt geoefend op een locatie waar veel mensen samenkomen en er is een terreurdreiging. Burgemeester Aboutaleb: “Aanleiding voor deze oefening vormen de aanslagen op treinstations in Madrid, de aanslag op de metro’s in Londen en onlangs nog de metroaanslag in Moskou. Het nieuwe station Blijdorp is een geschikte plek om zo’n crisissituatie in Rotterdam te oefenen. Het nieuwe station moet namelijk voor oplevering nog beoefend worden, een mooie gelegenheid dus om als gemeente Rotterdam maar ook de RET het calamiteitenplan te testen om te kijken of de theorie goed aansluit op de praktijk.”  

Informatie voor bewoners
Voor bewoners, winkeliers en passanten rond station Blijdorp is enige (parkeer- of geluidsoverlast) niet te voorkomen. De oefening heeft geen invloed op de veiligheid van de omwonenden. De activiteiten zijn zichtbaar maar er wordt alles aan gedaan om zo min mogelijk overlast te veroorzaken. Er wordt veel politie, brandweer en ambulances ingezet maar de capaciteit van deze hulpverleningsdiensten blijft gewaarborgd.  

Om te voorkomen dat de mensen door de oefening ongerust raken, worden zoveel mogelijk bewoners en ondernemers vooraf geïnformeerd over de oefening en eventuele beperkingen. Verkeer wordt omgeleid en woningen en bedrijven zijn alleen voor voetgangers bereikbaar. Omstanders moeten rekening houden met veel activiteit rond de oefenlocatie. Er worden professionele figuranten ingezet met nepwonden en er zijn ook veel hulpverleners actief.

Bron: rotterdam.nl

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Ik denk dat de exacte locatie(s) vantevoren wellicht niet bekend zullen worden gemaakt. Dit om de oefening zo realistisch mogelijk te houden.

Dat was ook mijn gedachte, maar kennelijk mag het dus allemaal wel bekend worden...
(of gemeente Rotterdam heeft de mond voorbij gepraat :o ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Rotterdammertje

• Forum gebruiker
Dat was ook mijn gedachte, maar kennelijk mag het dus allemaal wel bekend worden...
(of gemeente Rotterdam heeft de mond voorbij gepraat :o ;))

Ik denk dat je dit ook bekend MOET maken, vanwege wat ze ook in het persbericht zeggen 'de omgeving niet ongerust maken'. Zie ook dodenherdenking, mensen zijn gewoon sinds alle gebeurtenissen op hun hoede en "snel angstig".

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Dan zet je een bordje neer met oefening, je laat de rampenzender even wat omroepen, een persberichtje op internet en klaar is kees ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s