Griep op het werk

Auteur Topic: Griep op het werk  (gelezen 4418 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2009, 17:22:28
Ik vind het trouwens ook kort door de bocht om te zeggen dat de verzekering betaalt. Wie betaalt de verzekering dan? Laagdrempeligheid leidt tot hogere kosten en dus ook hogere premies.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2009, 19:40:17
Er is geen weldenkend centralist die een ambu stuurt voor een griepaanval, hoor!

Ik bemerk dat, met name, in de grote stad men wat laagdrempelig is in het bellen van 112. Ik heb deze week weer een extra dienst gedaan in de Randstad en het verbaasde me waar je voor gestuurd wordt. Uiteraard draait het uit op EHGV (eerste hulp, geen vervoer).

Het lijkt erop dat men niet (meer) de verantwoordelijkheid wilt nemen voor de eigen gezondheid en veiligheid. Falende ketenpartners (een HA dat een patiënt instuurt zonder deze gezien te hebben, bijv.) maken dit verhaal compleet. Het wordt eens tijd dat men zijn gezond boerenverstand gaat gebruiken en 112 bellen voor waar het bedoeld is - levensbedreigend situaties!

Ik ben alleen bang dat ik een lange adem zal moeten hebben.

WM

Ik merk inderdaad ook behoorlijk dat de drempel om 112 te bellen in de stad een stuk lager ligt dan wat ik bijvoorbeeld vandaag van een friese ambupleeg hoorde.... viel het met de meldingen vandaag wel mee, maar ik heb laatst een keer 4 of 5x niet vervoerd van de 7 "spoed" meldingen die via 112 binnen kwamen..... ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2009, 18:13:53
Hondsberoerd, de wereld tolt etc.

heb ik op mn werk ook wel eens last van ;-)  maar ga dan toch met de eigen auto weer naar huis.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2009, 18:15:15
Beste mensen,

Bedankt voor de ondersteuning.
Ik had iemand aan de zijn verstand proberen te brengen, dat de ambulance in deze gevallen geen optie is.
Helaas kon ik hem niet overtuigen, hopelijk zijn jullie reacties voor hem reden om  zijn mening te herzien

Ik ben dan wel heel erg benieuwd naar de argumenten van die persoon.
Overigens kost een A1 of A2 ritje rond de 600 euro exclusief de gereden patientenkilometers, daarbij komt dat sommigen menen dat we er toch zijn om zieken weg te brengen...en dan best even zo'n ritje tussendoor kunen doen.
Leg dat maar eens uit aan de nabestaanden/familie van een reanimatiepatient waar dan net geen ambu voor bescikbaar was omdat allerlei 112 bellers de CPA bellen voor een (ter plaatse gebleken) onzin-A1.

Falende huisartsen en huisartsenposten die telefonische diagnostiek bedrijven en snel naar 112 doorsluisen en ondertussen wel een telefonisch consult declareren.. Daar lees je niet veel over. Al met al wordt onder andere door zulke onnodige ambulanceritten wel ieders zorgpremie ieder jaar weer wat hoger.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2009, 19:55:06
Ik ben dan wel heel erg benieuwd naar de argumenten van die persoon.

Kostenreductie


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2009, 19:58:01
Kostenreductie
Voor hemzelf? of voor het bedrijf dat geen taxi hoeft te huren oid? want voor hemzelf zou het dan toch minimaal zijn eigen risico zijn.... dure taxirit zegmaar....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2009, 22:00:26

Falende huisartsen en huisartsenposten die telefonische diagnostiek bedrijven en snel naar 112 doorsluisen en ondertussen wel een telefonisch consult declareren.. Daar lees je niet veel over. Al met al wordt onder andere door zulke onnodige ambulanceritten wel ieders zorgpremie ieder jaar weer wat hoger.

Toch doen de ambulancediensten daar ook fijn aan mee, met zo'n geweldige campagne op de Abri's  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #17 Gepost op: 24 februari 2009, 10:57:04
Falende huisartsen en huisartsenposten die telefonische diagnostiek bedrijven en snel naar 112 doorsluisen en ondertussen wel een telefonisch consult declareren.. Daar lees je niet veel over. Al met al wordt onder andere door zulke onnodige ambulanceritten wel ieders zorgpremie ieder jaar weer wat hoger.
Het is natuurlijk ook nooit goed.
Nu wordt er teveel doorgeschoven, maar als de HA eerst zelf gaat kijken is het: "ja, de huisartsen moeten helemaal niet naar een POB gaan kijken, daar kunnen wij veel beter direct naartoe".

Je moet wel weten wat je wilt natuurlijk :)

Beetje gemakkelijk om het af te schuiven op de huisartsen. Jullie zien nog maar het topje van de ijsberg, het leeuwendeel wordt namelijk door de huisartsenposten afgeroomd.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #18 Gepost op: 24 februari 2009, 14:31:31
Beste Marno,

Dit is een polariserend discussie omdat er in beide beroepen rotte appels zitten. Kijkend naar de middenmoot, denk ik dat we elkaar redelijk tot goed kunnen aanvullen in de acute zorgketen.

Hoe onstaat dit beeld dan eigenlijk? Mijn inziens omdat er vaak geen sluitend afspraken zijn tussen de beide partijen of, als die er zijn, dat ze niet worden nageleefd. Wat dat laatste betreft, het is ook mijn constatering dat de huisarts daar vaker een eigen invulling aan geeft dan een ambulanceverpleegkundige. Waarom? Ik weet het niet. Het valt mij op hoe vaak de huisartsenpost net om 07:30 geen tijd heeft om te gaan kijken, bijvoorbeeld. Dit is overigens geen aanval, maar slechts een constatering.

Hoe voorkomen we dit? Door goede afspraken maken met elkaar en documenteren wie waar voor verantwoordelijk is. Het zal nog lang niet waterdicht zijn, het blijft natuurlijk altijd mensenwerk. Het zou wel een hoop ruis van de lijn halen, denk ik. EN in het vervolg hiervan, elkaar erop aanspreken als het niet volgens afspraak verloopt. Een beetje wederzijds respect, zal ik maar zeggen.

Kijk, er is ook een hoop verbeterd. Ik stam uit de tijd dat de dokter in sommige dorpen een soort van God was. Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik een Mw. met een collum # moest ophalen en dat de huisarts toen in dezelfde kamer zat met een sigaar en een portje. Mw. lag onder de tafel creperend van de pijn!  Dat zal, hoop ik, niet meer gebeuren. Het is dan ook nog maar een klein stapje om elkaar te erkennen en elkaar zien als gelijkwaardig beroepsprofesisionals in de acute zorg. Dat gebeurt ook steeds vaker, gelukkig. Ik heb in het weekend en situatie meegemaakt waarbij wij samen met de huisarts ergens aankwamen. Wij hebben perfect met elkaar overlegd, op basis van gelijkwaardigheid. Ook hebben we elkaar goed aangevuld met de diagnostiek, rekening houdend met de sterkste kanten van elkaar. Het was echt een verademing! Laten we ervoor zorgen dat dat de norm wordt en niet de uitzondering!

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #19 Gepost op: 24 februari 2009, 15:24:04
Beetje gemakkelijk om het af te schuiven op de huisartsen. Jullie zien nog maar het topje van de ijsberg, het leeuwendeel wordt namelijk door de huisartsenposten afgeroomd.

 ;D Dus jij denkt dat?

Ik kan je vertellen dat van ruim 75% van de POB meldingen die telefonisch op de huisartsenpost in onze regio binnenkomt, er direct een ambulance wordt gestuurd, zonder dat er goed is uitgevraagd...

Zolang het nog steeds voorkomt dat ambulancepersoneel naar een POB worden gestuurd, waarna al binnen 2 minuten blijkt dat het spierpijn n.a.v. verhuizen betreft, moet je oppassen zulke beweringen te doen  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur