reanimatie/cpr na hartoperatie

Auteur Topic: reanimatie/cpr na hartoperatie  (gelezen 19201 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 17 december 2012, 23:23:00
Er zijn geen cijfers over. Niemand kan precies zeggen hoeveel mensen dit mogelijk hebben. Ziekenhuizen registreren infecties na ingrepen, niet op welke het is opgelost. De geschetste situatie is een laatste optie en hopelijk komt het weinig voor. Bij dit soort operaties is iemand vaak zo ziek dat de anesthesist een zo kort mogelijk operatietijd eist van de chirurg, meestal wordt er een flap van een spier uit de rug terug geplaatst.

Compressie geven kan niet, je zal het zelf creatief moeten oplossen door bijvoorbeeld een boek, een plankje of iets dergelijks op de plek van het borstbeen te leggen. Daarna kan je gewoon hartmassage toepassen.

Borstbeen wordt soms ook verwijderd door chirurgen (bijv. kanker), bij deze mensen wordt meestal een plaat ingebracht. Dan kan zonder creatieve oplossingen gereanimeerd worden.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 17 december 2012, 23:27:55
Ik ben benieuwd hoeveel mensen het uberhaupt door hebben. "Op de pop voelde het heel anders...."
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 18 december 2012, 14:00:49
De pop voelt inderdaad heel anders. Ik was uit nieuwsgierigheid aan het rondkijken hier en zag dit hele oude topic. De situatie die ik beschreef is niet echt voor de hand liggend, alleen weet iedere hulpverlener dat je nooit kan zeggen dat het je niet overkomt. Mijn eigen ervaring zegt dat als je 1 keer dit verhaaltje met de creatieve oplossing hebt gelezen je het nooit meer vergeet.

Ik wil toch van de gelegenheid gebruik maken nog een casus hier te posten.

Thoraxchirurgen brengen soms bij jong-volwassenen en volwassen een metalen staaf in de borstkas. Deze mensen hebben een zogenaamde trechterborst. De chirurg maakt links en rechts een sneetje in de flanken tussen de ribben, de staaf gaat tussen de ribben de door achter de borstwand lang en gedraaid zodat het borstbeen in een betere stand komt. Bij sommige mensen kan er een extra staaf geplaatst zijn.

Wat doe je bij een circulatie stilstand? Is hartmassage nog mogelijk? Mag je de AED gebruiken?

Noot: Met staaf bedoel ik ook echt een staaf, geen staafje.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 19 december 2012, 12:59:14


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #14 Gepost op: 19 december 2012, 13:18:24
Als AED bedienaar heb ik niet geleerd dat het niet zou mogen. Maar dat is slechts een politiek antwoord.  98uiye

Hartmassage lijkt me nog wel mogelijk; ik vermoed alleen dat ribkneuzingen of -fracturen onvermijdelijk zijn. Of zijn die staven zo gefixeerd dat er geen (neerwaartse) beweging in de borstkas meer te krijgen is?

Aan de littekens kan ik hoogstens zien dat er een operatie geweest, maar als leek kan ik zelfs niet vermoeden welke ingreep gedaan is.
Ik zou de AED in ieder geval aansluiten en indien nodig de schok toedienen.
Wat de gevolgen daarvan kunnen zijn met een dergelijk stuk metaal in je borst laat ik me graag vertellen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 19 december 2012, 13:49:42
Reanimeren zoals je anders ook zou doen, alleen veel harder drukken

AED altijd met 1 pad op borst en 1 pad op de rug. Idem dito bij gebruik defibrillator (ambulance - MMT - ziekenhuis)


Noot (extra info voor geintresseerden): Trechterborst komt gewoon voor in Nederland, een gangbare operatie techniek is het inbrengen van dit soort staven, heel uitzonderlijk zelfs 3 staven. De staven blijven twee tot drie jaar zitten. Deze staven worden ingebracht omdat soms de borstwandafwijkingen andere klachten geven maar ook om cosmetische redenen. Leeftijd van deze patienten valt niet precies te geven, jong-volwassenen en volwassen.

Het is onredelijk te verwachten dat een hulpverlener op grond van littekens kan of mag veronderstellen wat er aan de hand is. Patienten hebben zelf ook een eigen verantwoording, door het dragen van een alert ketting  bijvoorbeeld, waarop minimaal staat dat defibrillatie met paddle aan voorzijde en paddle rugzijde moet worden uitgevoerd.

De staven worden Nuss bars genoemd, het kan zijn dat iemand anders aanwezig is die de hulpverlener zegt dat het slachtoffer metaal in zijn borst heeft of zegt dat iemand een borstwandcorrectie heeft gehad. De andere gangbare methode heet Ravitch procedure, deze ingreep is veel ingrijpender, het litteken is dan horizontaal van links over het borstbeen heen naar rechts, hierbij kan ook een nuss bar worden ingebracht. Zodra je hoort, weet of sterke vermoedens hebt dat er sprake is van een borstwandcorrectie staat je niets in de weg om het zekere voor het onzekere te nemen en 1 pad op de rug te plakken.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #16 Gepost op: 19 december 2012, 18:15:27
Helder, dank voor het antwoord :D
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 20 december 2012, 00:47:30
De hartchirurg heeft de handen niet gewassen. Na een de open hartoperatie raakt het borstbeen ontstoken. Uiteindelijk hebben de artsen besloten het borstbeen te verwijderen.

Jaren later buiten het ziekenhuis krijgt de man zonder borstbeen een circulatiestilstand.

Niets doen is geen oplossing.

Wat zouden jullie doen?

ik zou het met pocketboek of iets dergelijks proberen.

Ik gebruik het boek als alternatief voor het borstbeen, in de hoop dat de ribben dat aankunnen ....
Maar niet geschoten is altijd mis.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #18 Gepost op: 20 december 2012, 00:52:13
Heel goed! Alleen krijg je de hoofdprijs niet, omdat het antwoord eergisteren al is gegeven. Een boek of plankje is een goed alternatief voor het borstbeen. Als je geen boek of iets anders hebt kan je als laatste optie ook nog reanimeren via de buik  ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 20 december 2012, 12:55:09
Tot mijn grote vreugde heb ik een aantal PM berichten ontvangen, zowel van enthousiaste mensen maar ook verzoeken van deskundologen om geen onzin te posten zoals reanimatie via de buik.

Reanimatie via de buik bestaat en wordt ook toegepast, sterker nog voor bepaalde beroepsgroepen is het een onderdeel van het protocol.

In sommige omstandigheden is het niet mogelijk om op de standaard manier hartmassage toe te passen, in de casus hier zal bortst-compressie geen effect hebben zonder een creatief hulpmiddel zoals een boek of plank op de plek leggen van het borstbeen. In ziekenhuizen kan het voorkomen dat iemand een circulatie stilstand krijgt, hierboven schrijft iemand over de borstkas openen, op het moment van openen van de borstkas kan er ook niemand borstcompressie toedienen. Tijdens reanimatie via de buik kan een chirurg de borstkas openen, terwijl men ook zorgt dat het hart en hersenen nog zuurstofrijk bloed krijgen door buik-compressies.

Buikreanimatie is compressie geven via de buik, handen in midden van de buik -> circa 5 cm naar links -> maximale kracht, ook buiten ziekenhuis als om welke reden dan ook de borstkas niet bereikbaar is of een hulpverlener bang is voor ernstige gevolgen, bijvoorbeeld een mes wat nog in de borst zit. Het is mogelijk dat een steekwapen in het borstbeen zit, van buitenaf kan je niet zien hoe ver de punt door het bortbeen steekt, bij compressie neem je het risico dat de mespunt het hart raakt, afzien van normale hartmassage is dan geen vreemde gedachte, het via de buik doen is een optie.