Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2008/2009

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2008/2009  (gelezen 40337 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #300 Gepost op: 8 januari 2009, 22:59:27
http://www.ad.nl/drechtsteden/2899452/lsquoHoezo_wij_moeten_weten_wie_het_zijnrsquo.html

donderdag 08 januari 2009
‘Hoezo, wij moeten weten wie het zijn?’

HEERJANSDAM - Burgemeester Scholten van Zwijndrecht vermoedt dat veel inwoners van Heerjansdam weten wie verantwoordelijk zijn voor de vernielingen tijdens de jaarwisseling en wil dat ze naar voren treden.
Dat zei hij tijdens zijn nieuwjaarstoespraak eerder deze week. Onzin, zegt een deel van de inwoners. Zij vinden dat de politie strenger had moeten optreden.

,,Hoezo moeten wij weten wie het zijn geweest? De politie had de groep jongeren gewoon op moeten pakken, ze stonden hier gewoon hoor,’’ zegt bewoonster J. Verveer over de grote groep jeugd die zich had verzameld op de Kromme Nering. Ze is het niet eens met de constatering van de burgemeester.

Ouderen stonden doodsangsten uit tijdens oud en nieuw. Winkeliers moesten noodgedwongen hun winkel bewaken en andere Heerjansdammers vertoonden zich tijdens de jaarwisseling maar niet op straat. ‘Veel te gevaarlijk’. De schade: 50.000 euro, tot woede van burgemeester Scholten van Zwijndrecht.

Ruim een week na de jaarwisseling herinnert nog maar weinig aan de tumultueuze nieuwjaarsnacht in Heerjansdam. Waar tientallen autobanden in brand werden gestoken, resteren alleen de geblakerde straatstenen. Daarnaast staat de glasbak. Of wat daar van over is; een explosief heeft de bak uiteengereten.

,,Ik heb doodsangsten uitgestaan,’’ zegt een onderneemster aan de Kromme Nering. ,,De sfeer was heel dreigend. Ik was bang dat mijn winkel in vlammen op zou gaan. En waar was de politie? Ik heb ze niet gezien. Ze zeiden: ‘mevrouw, we maken er melding van’, toen ik belde. Ik ben woedend.’’

De eigenaar van de winkel zag op oudejaarsavond dat een groep jongeren zich voor haar winkel had verzameld. ,,Ze begonnen te plassen tegen de winkelruit. Ik heb ze simpelweg gevraagd: kunnen jullie dat aan de overkant doen? Toen begonnen de problemen pas echt.’’

De reljeugd begon op de ramen te bonken en wilde vervolgens vuurwerkbommen naar binnen gooien. ,,Die pasten gelukkig niet door de brievenbus. Anders had mijn winkel hier niet meer gestaan. Het is verschrikkelijk. De jeugd bepaalt wat hier gebeurt. Maar ik ken de jeugd hier niet. Ik weet niet wie er verantwoordelijk zijn. Wat denk je? Anders had ik natuurlijk al lang de politie gebeld.’’ De onderneemster woont boven haar winkel en leeft nog altijd met de vrees dat de boosdoeners terugkomen. Het is de reden dat ze niet met haar naam in de krant wil.

De 78-jarige C. Stolk spreekt over ‘een verschrikkelijke avond’, als hij terugkijkt op de jaarwisseling. ,,Ze hebben de schakelkasten opgeblazen, die waren net nieuw. En daarna de branden. Verschrikkelijk. En je herkent de jeugd niet, ze hebben allemaal een petje op en een capouchon op. Het leken wel Palestijnen. Als ik wist wie het waren zou ik de politie bellen.’’

Een bewoonster uit de Manning die óók al doodsangsten had uitgestaan tijdens de jaarwisseling, weet ook niet wie er verantwoordelijk zijn. ,,Bij onze achterburen werden de kliko’s en het tuinmeubilair gestolen die als brandstof moesten dienen voor de brand op de Kromme Nering. We hebben daar iets van geroepen en toen hebben ze later wraak genomen op ons. Toen we al op bed lagen hebben ze eerst geprobeerd onze voordeur in te trappen, daarna hebben ze een steen door de ruit gegooid. Ik heb ze dus niet gezien.’’

Eigenaar Simon Liedorp van de gelijknamige cafetaria aan de Kromme Nering kent de jeugd in Heerjansdam goed. ,,Maar ik was ’s avonds niet hier. En natuurlijk ligt het voor de hand dat de jeugd die hier ’s middag was er ook in de avonduren was. Maar bewijs het maar eens. Je kunt niet zomaar iemand aanwijzen.’’

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #301 Gepost op: 15 januari 2009, 09:53:55
VVD begint website voor behoud vuurwerk

www.allepersberichten.nl

VVD-Tweede Kamerlid Helma Népperus geeft vandaag het startsein voor de lancering van www.handenafvanvuurwerk.nl .

Het doel van de website is om 100.000 digitale handtekeningen te verzamelen voor behoud van de traditie om vuurwerk af te steken met Oud en Nieuw. Enkele raadsleden van Groen Links hebben 40.000 digitale handtekeningen verzameld om een discussie over het afschaffen van vuurwerk op de Tweede Kameragenda te krijgen. De VVD wil met deze tegenactie laten zien dat er geen enkel draagvlak is voor afschaffen. De verzamelde handtekeningen worden aangeboden aan Groen Links fractievoorzitter Femke Halsema.

Neppérus:”Vuurwerk hoort bij Oud en Nieuw als oliebollen en champagne. Dit zijn tradities die we moeten koesteren”.  Ook de VVD wil dat vuurwerk veilig is, en wil een harde aanpak van illegaal vuurwerk, maar ziet geen reden om vuurwerk in zijn geheel maar af te schaffen. “Als mensen te hard rijden in hun auto, dan pakken we dat aan, maar dan gaan we ook het autorijden niet verbieden”, aldus Neppérus.
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #302 Gepost op: 23 januari 2009, 17:45:33
Meer overtredingen bij vuurwerkverkoop

http://www.destentor.nl/regio/hardenberg/4395257/Meer-overtredingen-bij-vuurwerkverkoop.ece
vrijdag 23 januari 2009 | 16:18 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 23 januari 2009 | 16:21

ZWOLLE - Bij de 140 vuurwerkverkooppunten in Overijssel zijn eind december 48 overtredingen geconstateerd.

Twintig meer dan het jaar er voor. Er is van 29 tot en met 31 december gecontroleerd op veiligheid. Meestal ging het om verkeerd opgeslagen vuurwerk. Veelal was het te dicht en te hoog tegen de kluiswanden opgestapeld. Hierdoor kan bij brand de sprinklerinstallatie niet goed werken. De gemeenten en de provincie hebben als controlerende instanties afgesproken om volgend jaar strenger op te treden als de vuurwerkopslag weer niet in orde is.

Gedeputeerde Ranter (voorzitter van het handhavingsoverleg Overijssel): ,,Driekwart van de verkopers heeft de papieren en organisatie goed op orde, maar toezicht op naleving van de gedragsregels blijft nodig."

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #303 Gepost op: 29 januari 2009, 15:25:06
Vuurwerk in wijk verboden

http://www.almerevandaag.nl/nieuws/almere/article4317854.ece/Vuurwerk_in_wijk_verboden

Gepubliceerd op 29 januari 2009, 12:32
Laatst bijgewerkt op 29 januari 2009, 12:34

ALMERE / Liset van Ravenzwaaij -  
De gemeente Almere wil de verkoop van vuurwerk in woonwijken verbieden. Het college van burgemeester en wethouders heeft daarmee ingestemd.

Naast de verkoop wordt ook het herverpakken en de opslag van vuurwerk verboden en alleen onder voorwaarden nog toegestaan op bedrijventerreinen en in winkelcentra.

Opmerkelijk is dat er voor het bedrijventerrein De Binderij wordt afgeweken van het nieuwe beleid. Binnen dit gebied blijft de opslag en verkoop in bedrijfsgebouwen toegestaan. Terwijl de buurtbewoners van de omringende woonwijk hier al lange tijd tegen protesteren. ,,Wij vinden dat vuurwerk pertinent niet in een woonwijk thuishoort'', zegt omwonende Jan Resink. ,,In winkelgebieden mag ook geen vuurwerk verkocht worden, dus waarom hier wel? De gemeente ziet dit gebied blijkbaar als een bedrijventerrein en niet als een woonwijk.''

Een medewerker van Rijwielhandel Wienholds in Stedenwijk, die tijdens de jaarwisseling ook vuurwerk verkoopt, reageert laconiek. ,,Wij wisten al een tijdje af van dit nieuws. Ik kan me niet voorstellen dat mensen hiervan opkijken.''

Ook Ferry Vree, eigenaar van rijwielhandel Fejo in de Molenbuurt en vuurwerkverkoper, maakt zich geen zorgen. Hoewel de rijwielhandel zich aan de rand van de woonwijk in Buiten bevindt en de gemeente schrijft dat dat opslag, herverpakking en verkoop van vuurwerk verboden wordt in woongebieden, gelden de nieuwe regels niet voor Vree. ,,Ik had er nog niet eerder van gehoord, maar ik heb navraag gedaan bij de gemeente en zij verzekerden mij dat ik niet onder de nieuwe regeling valt.''

Resnik zegt het besluit van het college te betreuren. ,,Het is buitengewoon jammer dat ze niet gevoelig zijn voor ons protest. De vergunning die de gemeente verleende voor vuurwerkopslag in een bedrijfspand aan De Binderij is onlangs vernietigd, maar dat is voor ons niet genoeg. We willen nu pogingen gaan ondernemen om in de gemeente politiek gelijkgestemden te vinden. Voorlopig kunnen we nog bezwaar maken tegen het bestemmingsplan, dus dat zullen we gaan doen ook.''

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #304 Gepost op: 2 februari 2009, 12:22:59
Vuurwerk veroorzaakt 23 blinde ogen
ROTTERDAM - Tijdens de jaarwisseling zijn in Nederland in totaal 23 ogen volledig blind geworden als gevolg van vuurwerk. Oogartsen behandelden in totaal 269 ogen van 232 patiënten. Een derde van deze ogen is blijvend ernstig beschadigd.
Dat blijkt uit cijfers die het Nederlands Oogheelkundig Genootschap (NOG) maandag bekendmaakte.
Het is voor het eerst dat het aantal gevallen en de ernst van de oogletsels veroorzaakt door zelf afgestoken vuurwerk landelijk zijn opgeteld. Aan de telling deden alle oogartsen van Nederland mee.

Irak
Voorzitter Tjeerd de Faber noemt deze cijfers ''zeer ernstig''. ''De schade is te vergelijken met de helft aan oogletsels veroorzaakt bij Amerikaanse beroepsmilitairen tijdens de afgelopen drie jaar oorlog in Irak.'' Bijna 60 procent van de slachtoffers zijn omstanders die keken naar vuurwerk dat werd afgestoken. Iets meer dan de helft van alle getroffen patiënten is tussen de 3 en 18 jaar. De ruime meerderheid (88 procent) van alle slachtoffers is man.

Oogkasbreuken
Buiten het directe letsel, dat wordt veroorzaakt als het vuurwerk in een oog belandt, hadden veel behandelden last van oogkasbreuken en brandwonden aan hun oogleden.
Vaak gingen de verwondingen gepaard met vinger- en handletsel, met name bij slachtoffers die zelf het vuurwerk hadden afgestoken.
In ongeveer een kwart van de gevallen werden de ogen getroffen door knalvuurwerk. In 44 gevallen was een vuurpijl de veroorzaker van het letsel, in 54 gevallen betrof het siervuurwerk.

Discussie
De NOG wil op korte termijn een brede maatschappelijke en politieke discussie aanzwengelen over het gebruik van vuurwerk door burgers.
''Deze schokkende cijfers stemmen alleen al op zuiver medische gronden tot nadenken'', stelt voorzitter De Faber.
Recent tekenden meer dan 57.000 mensen een petitie van GroenLinks waarin werd voorgesteld het gebruik van vuurwerk af te schaffen.
www.nu.nl

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #305 Gepost op: 2 februari 2009, 14:03:11
Vuurwerk veroorzaakt 23 blinde ogen
ROTTERDAM - Tijdens de jaarwisseling zijn in Nederland in totaal 23 ogen volledig blind geworden als gevolg van vuurwerk. Oogartsen behandelden in totaal 269 ogen van 232 patiënten. Een derde van deze ogen is blijvend ernstig beschadigd.

........

Best cool eigenlijk, zo'n vuurwerkbril

www.noordhollandsdagblad.nl

Gepubliceerd op 17 december 2008, 17:08
Laatst bijgewerkt op 17 december 2008, 18:50

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #306 Gepost op: 21 februari 2009, 01:44:05
http://www.ad.nl/utrecht/zuid/3018902/Uit_huis_gezet_om_1500_kilo_vuurwerk.html

vrijdag 20 februari 2009
Uit huis gezet om 1500 kilo vuurwerk

NIEUWEGEIN - Een gezin in Nieuwegein bij wie de politie vorig jaar december 1500 kilo vuurwerk zou hebben aangetroffen, moet voor 31 maart zijn huis verlaten. Dat heeft woningcorporatie Portaal de familie laten weten.
afbeelding vergroten Politiemannen onderzoeken het in beslag genomen vuurwerk, voordat het naar een opslagruimte van Domeinen wordt gebracht. FOTO SHODY CAREMAN
De bewoners zijn verrast door de sommatie van Portaal, waar ze al veertig jaar huurder zijn. Het staat volgens hen nog niet vast hoeveel en welk vuurwerk er precies lag. Ze betwisten politieberichten daarover. De zaak is nog niet bij de rechter.

Jos Maas van woningcorporatie Portaal (56.000 woningen) denkt dat het de eerste keer is dat Portaal een gezin sommeert het huurpand te verlaten wegens illegaal vuurwerk. ,,Een rechter moet er nog over oordelen, maar 1500 kilo vuurwerk lijkt me voldoende reden. Dat is onrechtmatige bewoning en het leverde ook gevaar op voor de omgeving.''