http://www.ad.nl/drechtsteden/2899452/lsquoHoezo_wij_moeten_weten_wie_het_zijnrsquo.htmldonderdag 08 januari 2009
‘Hoezo, wij moeten weten wie het zijn?’
HEERJANSDAM - Burgemeester Scholten van Zwijndrecht vermoedt dat veel inwoners van Heerjansdam weten wie verantwoordelijk zijn voor de vernielingen tijdens de jaarwisseling en wil dat ze naar voren treden.
Dat zei hij tijdens zijn nieuwjaarstoespraak eerder deze week. Onzin, zegt een deel van de inwoners. Zij vinden dat de politie strenger had moeten optreden.
,,Hoezo moeten wij weten wie het zijn geweest? De politie had de groep jongeren gewoon op moeten pakken, ze stonden hier gewoon hoor,’’ zegt bewoonster J. Verveer over de grote groep jeugd die zich had verzameld op de Kromme Nering. Ze is het niet eens met de constatering van de burgemeester.
Ouderen stonden doodsangsten uit tijdens oud en nieuw. Winkeliers moesten noodgedwongen hun winkel bewaken en andere Heerjansdammers vertoonden zich tijdens de jaarwisseling maar niet op straat. ‘Veel te gevaarlijk’. De schade: 50.000 euro, tot woede van burgemeester Scholten van Zwijndrecht.
Ruim een week na de jaarwisseling herinnert nog maar weinig aan de tumultueuze nieuwjaarsnacht in Heerjansdam. Waar tientallen autobanden in brand werden gestoken, resteren alleen de geblakerde straatstenen. Daarnaast staat de glasbak. Of wat daar van over is; een explosief heeft de bak uiteengereten.
,,Ik heb doodsangsten uitgestaan,’’ zegt een onderneemster aan de Kromme Nering. ,,De sfeer was heel dreigend. Ik was bang dat mijn winkel in vlammen op zou gaan. En waar was de politie? Ik heb ze niet gezien. Ze zeiden: ‘mevrouw, we maken er melding van’, toen ik belde. Ik ben woedend.’’
De eigenaar van de winkel zag op oudejaarsavond dat een groep jongeren zich voor haar winkel had verzameld. ,,Ze begonnen te plassen tegen de winkelruit. Ik heb ze simpelweg gevraagd: kunnen jullie dat aan de overkant doen? Toen begonnen de problemen pas echt.’’
De reljeugd begon op de ramen te bonken en wilde vervolgens vuurwerkbommen naar binnen gooien. ,,Die pasten gelukkig niet door de brievenbus. Anders had mijn winkel hier niet meer gestaan. Het is verschrikkelijk. De jeugd bepaalt wat hier gebeurt. Maar ik ken de jeugd hier niet. Ik weet niet wie er verantwoordelijk zijn. Wat denk je? Anders had ik natuurlijk al lang de politie gebeld.’’ De onderneemster woont boven haar winkel en leeft nog altijd met de vrees dat de boosdoeners terugkomen. Het is de reden dat ze niet met haar naam in de krant wil.
De 78-jarige C. Stolk spreekt over ‘een verschrikkelijke avond’, als hij terugkijkt op de jaarwisseling. ,,Ze hebben de schakelkasten opgeblazen, die waren net nieuw. En daarna de branden. Verschrikkelijk. En je herkent de jeugd niet, ze hebben allemaal een petje op en een capouchon op. Het leken wel Palestijnen. Als ik wist wie het waren zou ik de politie bellen.’’
Een bewoonster uit de Manning die óók al doodsangsten had uitgestaan tijdens de jaarwisseling, weet ook niet wie er verantwoordelijk zijn. ,,Bij onze achterburen werden de kliko’s en het tuinmeubilair gestolen die als brandstof moesten dienen voor de brand op de Kromme Nering. We hebben daar iets van geroepen en toen hebben ze later wraak genomen op ons. Toen we al op bed lagen hebben ze eerst geprobeerd onze voordeur in te trappen, daarna hebben ze een steen door de ruit gegooid. Ik heb ze dus niet gezien.’’
Eigenaar Simon Liedorp van de gelijknamige cafetaria aan de Kromme Nering kent de jeugd in Heerjansdam goed. ,,Maar ik was ’s avonds niet hier. En natuurlijk ligt het voor de hand dat de jeugd die hier ’s middag was er ook in de avonduren was. Maar bewijs het maar eens. Je kunt niet zomaar iemand aanwijzen.’’