GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 228600 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Kritiek op Turkse autoriteiten in Turkse kranten

ISTANBUL - Trots op de piloten van het verongelukte vliegtuig en waardering voor de Nederlandse hulpdiensten wordt in de Turkse ochtendbladen afgewisseld met kritiek: autoriteiten in Ankara zouden te snel hebben verklaard dat er geen doden waren te betreuren.
En er wordt flink gespeculeerd over de oorzaak van de crash.

Het hardst in de kritiek is het als zeer kritisch bekend staande Taraf, die groot kopt dat 'Ankara crasht', doelend op autoriteiten in de Turkse hoofdstad die te vroeg met positief nieuws naar buiten kwamen. Daardoor is het publiek in verwarring gebracht.

Taraf drukt, net als veel andere kranten, ook een plattegrond van de omgeving van Schiphol af, net als portretten van de drie piloten die volgens de krant zijn omgekomen.

Onervaren piloot

Posta, één van de grootste kranten van het land, speculeert er lustig op los op een zwart-rode voorpagina met vooral beeld. De landing zou aan een onervaren piloot zijn overgelaten, maar de krant voert alleen anonieme bronnen op. Posta meldt ook op de voorpagina hoe de drie piloten nog uren in het toestel bekneld zaten.

Wat minder speculatie over de oorzaak in Milliyet, die zich afvraagt wat er in die laatste paar seconden kan zijn gebeurd. 'Twee duistere seconden' is de kop, verwijzend naar het feit dat er tot het allerlaatste moment van een noodsituatie geen sprake leek te zijn.

Hulpdiensten

Geen speculaties over de oorzaak, wel waarderende woorden voor de Nederlandse hulpdiensten, die volgens de krant snel ter plekke waren en met hun efficiënte hulp nog meer doden wisten te voorkomen.

Tenslotte de regeringsgezinde krant Zaman, die zelden een spektakel van het nieuws maakt: de feiten op een rij, geen vette koppen, en de kale feiten over het toestel dat drie maanden eerder nog een controle doorstond.

De zwarte doos, daar zijn de kranten het over eens, zal uitsluitsel moeten brengen.

www.nu.nl


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Okey, en die ME wagens die ik zag op het NOS die kwamen ook uit Amsterdam? En werden die voor dit incident speciaal gepiept?
De ME mocht de boel gaan bewaken.


Bart S

  • Gast
Wie weet!? Bart S kan het geheim verklappen.  ;)

Ik weet niet of het een geheim is, en ongewild heb ik blijkbaar wat vragen opgeroepen, maar de eerste auto was dus een VZA-wagen en niet uit Hoofddorp. Dat wil ook absoluut niets zeggen over de kwaliteit of snelheid van de Kennemerlandse auto's, maar deze auto was blijkbaar het dichtste bij. Iedereen heeft gisteren zijn stinkende best gedaan, en ik denk dat iedereen het er over eens is dat de hulpverlening snel en efficiënt op gang is gekomen. Daarover niets dan lof!



Onbekende VZA-ambulance onderweg naar de crashsite.

Wellicht een beetje muggeziften, maar dit is een auto van de GGD Amsterdam, de andere ambulancedienst die in Amsterdam actief is. De VZA auto's zijn herkenbaar aan het VZA logo boven de voorruit, de GGD heeft daar een Star Of Life zitten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.at5.nl/artikelen/13346/dodental-vliegtuigramp-loopt-mogelijk-nog-op

donderdag 26 februari 2009 09:33
Dodental vliegtuigramp loopt mogelijk nog op

Het dodental van de ramp met de Boeing van Turkish Airlines loopt mogelijk nog op.
 
Foto: Desiree Biermans
 Zes gewonden uit het vliegtuig dat woensdag bij Schiphol neerstortte, zijn er zo ernstig aan toe dat niet te voorspellen is of zij het overleven. Tot nu toe zijn negen doden te betreuren, onder wie zeker drie van de zeven bemanningsleden. Over de identiteit van de slachtoffers is nog niets bekendgemaakt.

Vlucht TK 1951 van de Turkse nationale luchtvaartmaatschappij verongelukte om half elf in de ochtend bij het aanvliegen. Het toestel brak in drieën. Aanvankelijk werd ontkend dat er doden waren gevallen. De oorzaak van het ongeval is nog niet duidelijk. In het vliegtuig zaten in totaal 134 personen.

Voorzitter Pieter van Vollenhoven van de Onderzoeksraad voor Veiligheid stelde in het programma NOVA ,,zeer verrast'' te zijn dat het aantal doden beperkt was gebleven tot negen. Hij stelde dat de vliegers van het toestel verpletterd zijn, toen een instrumentenpaneel achter hun rug de cockpit binnenkwam. De oorzaak was het plotselinge afremmen van het toestel in de modder, aldus Van Vollenhoven.

Van de inzittenden zijn er 86 gewond naar elf ziekenhuizen in de wijde omtrek gebracht. Behalve de 6 passagiers die in kritieke toestand verkeren, zijn er 25 zwaargewonden en 24 lichtgewonden. Van 31 inzittenden moet nog worden vastgesteld wat het letsel precies is. Zestig ambulances spoedden zich naar de akker langs de A9 waar het vliegtuig neerkwam. In totaal werden 750 hulpverleners ingezet bij de ramp.


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Opnieuw persconferentie over crash Schiphol

SCHIPHOL - Donderdagmiddag om 13.00 uur is er in de perskamer van Schiphol een persconferentie over het vliegtuigongeluk van woensdag.
In ieder geval is daar de burgemeester van Haarlemmermeer aanwezig. Dat liet een woordvoerster van het Calamiteitenteam donderdagmorgen weten.

Ze had niet meer informatie over de toestand van de gewonden. Ze verwees naar de persconferentie later op de dag. Van de inzittenden zijn er 86 gewond naar elf ziekenhuizen gebracht.

www.nu.nl


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/2/26/260209_cockpit.html

Gesprekken tussen de cockpit (!) en verkeersleiding, vlak voor de crash.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Voor die mensen die verder willen discussieren over de relatie tussen de Bijlmerramp en de crash bij Schiphol kunnen hier http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,28531.0.html hun ei kwijt.

Dit topic houden we bedoeld voor nieuws omtrent de neergestorte Boeing nabij Schiphol.

Voor de mensen die menen hun mening naar een moderator hier openlijk neer te zetten n.a.v. een opmerking door een moderator is het verstandiger eerst na te denken en dan te doen. U bent vrij in het openen van een nieuwe topic zoals reeds vaak aangegeven, steek de hand dus in eigen boezem als er vervolgens door de moderator opgetreden wordt nadat u het advies in de wind slaat!

Shave


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
De reactie van Bart S lezend gok ik dat die uit Amsterdam-Amstelland kwam.....
was het geen ambu vanuit nhn die een b vervoer had gehad?


Mvg

Blusvogel

Voor zover ik weet was het idd een NHN-auto die het heeft zien gebeuren (als ik de koffiekamer mag geloven) en dus ook 1e auto was....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Wellicht een beetje muggeziften, maar dit is een auto van de GGD Amsterdam, de andere ambulancedienst die in Amsterdam actief is. De VZA auto's zijn herkenbaar aan het VZA logo boven de voorruit, de GGD heeft daar een Star Of Life zitten.

Geen muggeziften maar concrete informatie  O0
Ik dacht dat alleen VZA nog in afwijkende kleurstelling reed.
Weer wat geleerd, waarvoor dank.


Bravo70

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
    • 112 Nieuwsportaal Amsterdam en Omstreken
Zowel GGD als VZA hebben als enige RAD een afwijkende huisstijl.

Waar in de rest van Nederland alles Geel is, is in Amsterdam bij de GGD en VZA de chevy wit met oranje/gele striping.

Bravo 70
Een goede advocaat kent de wet, een slimme advocaat kent het recht Elke Nederlander wordt geacht de wet te kennen, Vandaar dat de rechter een wetboek