GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 232612 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
'Toestel Turkish Airlines had eerder problemen'
Uitgegeven: 26 februari 2009 13:13
Laatst gewijzigd: 26 februari 2009 13:24

ANKARA - De neergestorte Boeing 737-800 van Turkish Airlines had enkele dagen voor het ongeluk bij de Polderbaan op Schiphol tot twee maal toe technische problemen.
 
Dat meldde het Turkse persbureau Dogan donderdag.

Het eerste mankement werd opgemerkt tijdens een vlucht op 18 februari. Volgens de piloten waren er problemen met de vleugels van het toestel. De Boeing heeft daarna een technische controle ondergaan in de hangar van Turkish Airlines op het Ataturk-vliegveld in Istanbul.

Tweede storing

De tweede storing vond twee dagen voor het ongeluk plaats. De piloten moesten toen de start afbreken.

De Turkse minister van Transport Binali Yildirim meldde woensdag dat de Boeing 737-800 geen technische mankementen had. Dat zou blijken uit de laatste technische controle door de Turkse burgerluchtvaartorganisatie op 22 december vorig jaar.


Ervaren piloot

De 29-jarige piloot aan boord van het woensdag verongelukte Turkse toestel, Olgay Özgür, werd getraind in het gebruik van het vliegtuigtype Boeing 737-800. Hij was echter geen onervaren piloot. Özgür behaalde zijn brevet al in 2004. Dit heeft een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines donderdag in Istanbul gezegd.

Een Turks dagblad speculeerde donderdag dat er een onervaren pilot aan boord was die mogelijk de landing uitvoerde.

De Turkse Boeing vloog woensdag van Istanbul naar Amsterdam en stortte vlak voor de landing bij de Polderbaan van Schiphol neer. Daarbij verloren zeker negen mensen het leven.

© ANP


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Turkse minister van Transport haalt uit naar pers
Uitgegeven: 26 februari 2009 13:05
Laatst gewijzigd: 26 februari 2009 13:05

ANKARA - De Turkse minister van Transport Binali Yildirim heeft donderdag uitgehaald naar de Turkse pers vanwege de kritiek die hij kreeg over de informatievoorziening rond het ongeluk met de Boeing 737-800 van Turkish Airlines bij Schiphol.
 
Volgens Turkse media was Yildirim veel te positief. Hij verklaarde in een vroeg stadium dat er geen doden waren te betreuren. De minister van Transport zegt juist te hebben gehandeld.

''Hadden we dan per se moeten speculeren over veel doden? Wij waren afhankelijk van informatie die we kregen van de Nederlandse overheid.''


http://www.nu.nl/algemeen/1923942/turkse-minister-van-transport-haalt-uit-naar-pers.html


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Nog 6 doden en 4 gewonden niet geïdentificeerd

AMSTERDAM - Van de negen omgekomen slachtoffers van de vliegramp woensdag bij Schiphol, zijn er nog zes niet geïdentificeerd. Het zelfde geldt voor vier van de zes zwaargewonden.
 Onderzoek crash
Dat zei burgemeester Theo Weterings van de gemeente Haarlemmermeer donderdag tijdens een persconferentie.

Van drie overledenen is de identiteit in elk geval bekend. Het gaat om drie Turkse bemanningsleden die zich in de cockpit van het vliegtuig bevonden.

Vier van de zes zwaargewonden zijn er zo slecht aan toe dat nog niet met hen kon worden gepraat, zei de burgemeester.

Nederlanders

Aan boord van het vliegtuig zaten 53 Nederlanders en 51 Turken. Verder waren aan boord drie Britten, zeven Amerikanen, een Duitser, een Thai, een Italiaan, een Fin en een Bulgaar. Van vijftien passagiers is de nationaliteit nog niet bekend.

De bagage uit het vliegtuig wordt nog niet vrijgegeven.

Naar schatting 25 inzittenden van het gecrashte vliegtuig zullen op lange termijn gevolgen ondervinden van de gebeurtenis. Het drama in het toestel van Turkish Airlines zal niet door alle slachtoffers normaal kunnen worden verwerkt.

Trauma

Dat valt op te maken uit ervaringen bij eerdere rampen. Voor de meeste mensen verdwijnen de emotionele gevolgen van een trauma na enkele weken. Als deze langer duren, kan er sprake zijn van een psychische aandoening.

Wordt de stoornis niet behandeld, dan kan die ernstige vormen aannemen. Bij een op de vijf slachtoffers van een dergelijke ramp ontwikkelt zich een post-traumatische stress-stoornis (PTSS).

www.nu.nl


mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Nog 86 slachtoffers vliegramp in ziekenhuizen

Van de slachtoffers van de vliegramp bij Schiphol hebben 17 patiënten de nacht in VUmc moeten doorbrengen. Een aantal patiënten heeft ernstige verwondingen en zal in de loop van de dag nog geopereerd moeten worden. De meeste patiënten hebben inmiddels bezoek gehad van familieleden of bekenden. Het rampenopvangplan dat woensdagochtend in de hoogste fase werd ingesteld, is rond 20.00 uur weer ingetrokken.

De identiteit van de slachtoffers van het vliegtuigongeluk zijn nog niet vrijgegeven. De identificatie is nog altijd aan de gang, zo liet burgemeester Weterings op een persconferentie rond 13.00 weten. Wel maakte hij bekend dat er een lijst wordt vrijgegeven met de nationaliteiten van de passagier van vlucht 1951 van Turkish Airlines. Uit de lijst blijkt onder meer dat van vijftien passagiers de nationaliteit nog niet bekend is. Zeker is wel dat er in het toestel 53 Nederlanders, 51 Turken, 1 Taiwanees, 1 Italiaan, 1 Fransman, 1 Bulgaar, 1 Duitser, 3 Britten en 7 Amerikanen zaten.

Van de 134 inzittenden liggen er nog 86 gewond in elf ziekenhuizen in de omgeving van Amsterdam. Weterings zei dat de toestand van zes zwaargewonden onveranderd is. Ook bestaat er nog altijd onduidelijkheid over de identiteit van de doden.

Kennemer Gasthuis
In het Kennemer Gasthuis in Haarlem gaven de ziekenhuisdirecteur en de Commissaris van de Koningin van Noord-Holland Borghouts meer informatie. Naar het ziekenhuis werden de meeste gewonden gebracht: 32 van de ruim tachtig.

Voor familieleden en verwanten die vragen hebben is een centraal nummer ingesteld, 0900 1852.


Bron:www.vumc.nl
http://www.medicalfacts.nl/2009/02/26/nog-86-slachtoffers-vliegramp-in-ziekenhuizen/




Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Hoeveel politie motoren zijn er wel niet bezig geweest met begeleiding?  :)


camende

  • Reddingsbrigade & LOTUS & Sigma
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Onderstaande lijkt dus te kloppen:

Veiligheidsregio Kennemerland kan ramp aan
15 Oktober 2008, bron: ANP

De veiligheidsregio Kennemerland, waar ook de luchthaven Schiphol onder valt, is goed in staat rampen te bestrijden. Dat concludeert de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (OOV) op basis van een oefening die in maart is gehouden.

Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken heeft de uitkomsten naar de Tweede Kamer gestuurd. Ze is blij met de snelle ontwikkeling van de regio. Uit een meting die eind december 2006 werd gehouden, bleek dat de regio zelfs een kleinschalige ramp nog niet aankon. Inmiddels is "de basis van de rampenbestrijdingsorganisatie aanwezig", constateert de inspectie.


Glenn2

  • Gast
In m'n mailbox:

Citaat
Calamiteitenplan Homan in werking voor vliegtuigcrash
Homan uit Mijdrecht staat bekend als een vooraanstaande leverancier van tijdelijk stroom voor onder meer evenementen en kermissen in heel Nederland. Veel minder in het oog lopend zijn onze activiteiten op het gebied van calamiteitenondersteuning. Toch spelen we ook op dat terrein achter de schermen een grote rol als het gaat om het leveren van spanning op de meest uiteenlopende locaties en onder vaak moeilijke omstandigheden.
Snelle actie na telefoontje
Woensdagavond 25 februari werden we gebeld door Roland de Boer van het Intertent, een zeer gerenommeerde leverancier van tijdelijke accommodaties. Intertent had de opdracht ontvangen voor het bouwen van een tent bij het gisteren gecrashte vliegtuig van Turkish Airlines. De tent is bedoeld voor het onderzoek van alle vliegtuigonderdelen, om zo mede de oorzaak van de ramp te achterhalen. Uiteraard is stroom op die afgelegen locatie, midden in een omgeploegde akker noodzakelijk.
Werken onder druk
De opdracht van Roland de Boer was even helder als dringend: zorg dat je 02.00 uur s'nachts op de plaats van het ongeluk aanwezig bent met aggregaten en toebehoren voor het snel leveren van spanning. Een klus die ons calamiteitenteam op het lijf geschreven is. Binnen zeer korte tijd waren onze twee medewerkers van dienst in touw om een van onze 100kVA aggregaten met de bijbehorende materialen gereed te maken. Vervolgens waren ze exact op de afgesproken tijd aanwezig op de locatie.
 
Alles op tijd geregeld
Ter plekke hebben ze de aggregaat in werking gezet, kabels aangelegd en TL-verlichting in de tent aangebracht, zodat daar ook s'nachts doorgewerkt kan worden. Al met al is de klus snel en tot volle tevredenheid van onze opdrachtgever geklaard. Veiligheid, kennis van zaken, kunnen omgaan met tijdsdruk en dag en nacht bereikbaar zijn, vormen stuk voor stuk aspecten waaraan grote waarde wordt gehecht bij dit soort situaties.
Hooggekwalificeerd en ervaren
Homan voldoet aan alle kwalificaties. We beschikken over een uitgebreide vloot hypermoderne aggregaten in alle denkbare kVA's. Daarnaast zijn al onze medewerkers VCA gecertificeerd, zijn we erkend installateur en aangesloten bij UNETO VNI en werken we volgens NEN-normen.