GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 228682 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Wie had als eerste het nieuws.....  ::) ::) ::) 8)

p2kflex
10:31:33 25-02-09GROUP-2PRIO 1 UGS A PELIKAANWEG LUCHTHAVEN SCHIPHOL LUCHTVAART INCIDENT SCHIPHOL (VOS: 6) (INC: 09) [ 344 171 349 346 342 748 198 563 574 590 584 195 594 194 193 ]
VOS 60106500BRW Kennemerland (Regionaal Commandant)

De P2000-monitor dus.  ;)

Erg mooi filmpje waarbij vooral zichtbaar is dat niet alleen de medische hulpverlening super was maar ook het optreden van de politie erg goed was! Super.

En juist vanwege die begeleide gewondentransporten vond ik die film plaatsenswaardig. Denk dat er die dag heel wat kilometertjes gedraaid zijn. O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3348708/__Polderbaan_blijft_voorlopig_gesloten__.html

do 26 feb 2009, 21:17 | lees voor
Polderbaan blijft voorlopig gesloten

SCHIPHOL -  De Polderbaan blijft voorlopig gesloten voor vliegverkeer. Dit is besloten in overleg met Schiphol, zei burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer donderdagavond na afloop van een persconferentie.

De gesloten baan levert geen problemen op voor het overige vliegverkeer, zei Weterings. „Na overleg met Schiphol blijkt dat de luchthaven voorlopig genoeg heeft aan de vier overige start- en landingsbanen”, aldus Weterings.

De burgemeester voegde er eveneens aan toe dat de baan in ieder geval niet opengaat voordat met de buurtbewoners is overlegd.

Weterings gaf geen antwoord op de vraag of de Polderbaan weer open kan terwijl het vliegtuigwrak van Turkish Airlines nog in de buurt ligt.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
heb ik nog een vraag, zag gisteren iemand voorbij komen bij ik geloof sbs6 nieuws, die vertelde over dat er ook een brandweerman gewond in het ziekenhuis lag.

heeft iemand daar meer info over??
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
De P2000-monitor dus.  ;)

En juist vanwege die begeleide gewondentransporten vond ik die film plaatsenswaardig. Denk dat er die dag heel wat kilometertjes gedraaid zijn. O0


En niet te vergeten de duidelijke interregionale bijstand van de verschillende politieregio's  O0 O0. Naast de KMAR, Kennermerland, Amsterdam ook duidelijk voertuigen uit NHN en Zaanstreek-Waterland en waarschijnlijk nog vele andere regio's (Utrecht, Hollands Midden Haaglanden misschien nog wel verder?)


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396

En juist vanwege die begeleide gewondentransporten vond ik die film plaatsenswaardig. Denk dat er die dag heel wat kilometertjes gedraaid zijn. O0


Een kennis van mij heeft die dag een transportje of zes gedaan, waaronder Utrecht en Den Haag.

Daarnaast hoor ik verhalen over poltiefunctionariseren die zo'n 24 uur aan het werk zijn geweest, eerst in de reguliere dienst en later via de ME.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
16 motorijders van de Dienst controle infrastructuur van de politie Amsterdam-Amstelland zijn ingezet rond om de ramp.

mvg
Mike

Vanuit Kennemerland is elke motor ingezet, incl. VHT, burger etc.
In het district Haarlem reden alleen nog noodhulpvoertuigen en de rest was weg ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1155887.ece/Verzekeraars_slijpen_de_messen

Verzekeraars slijpen de messen

Van onze verslaggeefster Janny Groen
gepubliceerd op 26 februari 2009 21:51, bijgewerkt op 21:54

AMSTERDAM - De doden van de neergestorte Boeing 737-800 zijn nog maar net geteld, of de verzekeraars melden zich al.

Ben ik voldoende verzekerd? Dat zal niet de eerste vraag zijn van de passagiers die in de woensdag neergestorte Boeing 737-800 van Turkish Airlines zaten. Toch bracht het Verbond van Verzekeraars al op de dag van de crash een verklaring uit.

De verzekeraars zeggen ‘de brede ontzetting’ over het vliegtuigongeluk te delen en brengen hun condoleances over aan nabestaanden van de dodelijke slachtoffers. De praktische opsomming van mogelijke schadeclaims die daarop volgt, is tamelijk geruststellend. De meeste passagiers zullen financieel wel tegemoet worden gekomen.

Materiële schade, het verlies van een koffer of beschadiging van kleding, kan worden verhaald op de reisverzekeraars. Medische kosten kunnen worden ingediend bij de zorgverzekeraar. Blijvend invaliden kunnen terugvallen op hun arbeidsongeschiktheidsverzekering. En ook levensverzekeringen keren gewoon uit.

De verzekeraars zullen op hun beurt de schade verhalen op Turkish Airlines. Volgens het Verdrag van Montreal uit 1999, waarin uniforme regels zijn opgenomen betreffende het internationale vervoer van passagiers, bagage en vracht, is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk. Ook als een toestel neerstort op vreemde bodem. Turkije is een van de 87 ondertekenaars.

‘In dat verdrag zijn echter maximumbedragen opgenomen’, zegt woordvoerder Jan Willem Wits van het Verbond van Verzekeraars. ‘Er wordt gewerkt met een internationale rekeneenheid, de zogenaamde Special Drawing Rights (SDR)’. Het maximum bedrag dat wordt uitgekeerd is 100 duizend SDR, dat volgens woordvoerder Wits neerkomt op zo’n 120 duizend euro. ‘Als je blijvend invalide bent, of geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt, kom je niet ver met een ruime ton.’

Turkish Airlines kan de claims aanvechten, mocht bewezen worden dat derden verantwoordelijk zijn voor het ongeluk. Of dat zo is, moet het technisch onderzoek uitwijzen.


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Twee vliegtuigongelukken overleefd

DORDRECHT - Voor zijn werk vliegt Dordtenaar Rob de Knecht de hele wereld over. Geen vliegtuig is hem vreemd, de meeste luchthavens kent hij als zijn broekzak. En nooit ging het fout. Tot deze week.
 
hij overleefde de crash op Schiphol én een vliegtuigongeval in Turkije. ,,Een wonder dat ik nog leef.’’

Vorige week donderdag zat De Knecht (60) op het vliegveld van Istanboel in een vliegtuig met als bestemming Noord-Irak. ,,Ik moest daar zijn voor mijn werk. Toen gleed het vliegtuig tijdens het taxiën van het talud, kwam tot stilstand tegen een lichtmast. Dat was echt een behoorlijke klap. Je schrikt heel erg. Er was opeens allemaal brandweer en andere hulpdiensten. We moesten als idioten uit het vliegtuig.’’

De Knecht kon toen niet vermoeden dat hij, voor hij weer voet zette op Nederlandse bodem, nóg een crash mee zou maken. Een die vele malen heviger zou zijn. Rob de Knecht zat woensdag aan boord van vlucht TK 1951, stoel 22D.

Die eerste tien seconden na de crash zal hij nooit meer vergeten. ,,Het zijn seconden waarin indereen denkt: is dit echt gebeurd? Zijn we echt neergestort? Staan we in een weiland? Ja, en dan begint het gegil.’’

Anderhalve dag na de ramp loopt hij moeilijk door zijn woning in Dordrecht. Hij heeft vier gebroken ribben, een hoofdwond, een pijnlijke knie én rug. ,,Maar ik leef nog,’’ verzucht hij. ,,Nu kan ik er pas goed over praten.’’

Hij vertelt dan ook bevlogen over de crash. ,,Het ging zo snel. In een paar seconden was het gebeurd. Vlak voor de landing wilde het vliegtuig opeens optrekken. Waarom? Ik heb geen idee. Maar daarbij ging het fout. De staart van het vliegtuig raakte de grond en brak af. Nog voordat we de grond raakten. En toen kwam er die ongelooflijk harde klap. Een van de motoren vloog als een vuurbal voorbij.’’ Wat Rob ziet als het gevaarte eenmaal in de modder van het weiland ligt, is maar moeilijk te beschrijven. ,,Het was eerst een vliegtuig, nu was het een ongelooflijke rommel. Ik had een hoofdwond, omdat er een klep op mijn hoofd was gekomen. En mijn knie had de stoel voor mij hard geraakt. Dat deed ongelooflijk veel pijn. En door de klap waren mijn schoenen uitgevlogen. Die moest ik opzoeken.’’

De Knecht staat op uit zijn stoel. ,,Ik zag een dode man in een stoel zitten. En achter in het vliegtuig werd hard gegild. Er waren ook mensen uit het vliegtuig geslingerd.’’

Als in een roes, gaat Rob op zoek naar zijn jasje. ,,Dat trok ik aan en ik nam mijn laptoptas mee en ben naar buiten gelopen. Dat was een ontzettend vreemde gewaarwording. Immense stitle in de modder, dat weet ik nog. En daar sta je dan, naast een vliegtuig en in de modder.’’

Hij is zijn bril kwijt en gaat terug het vliegtuig in. ,,Ik vond mijn bril terug en ben toen weer het vliegtuig uitgelopen. Toen wilde ik bellen, maar was mijn telefoon kwijt. Ik ging dus wéér terug het wrak in.’’

Maar niet voor lang, zegt Rob. ,,Ik stond in het vliegtuig toen er van buiten geroepen werd. Ze riepen: Kerosine! Weg! Weg! Weg! Toen ben ik heel snel naar buiten gegaan.’’ De vrees van de passagiers dat er brand uitbreekt in het vliegtuig blijkt gelukkig ongegrond.

Hij heeft wel de tegenwoordigheid van geest om wat foto’s te maken. ,,Ik dacht nog: dit gaat niemand geloven.’’

Kort daarop zijn de eerste hulpdiensten ter plekke. ,,We zijn toen overgebracht naar de loods van een boer. En daar was de sfeer, gek genoeg, heel gelukkig. We hadden het overleefd! Dat gevoel had iedereen, ondanks de pijn en de verwondingen.’’

In en naast het vliegtuig ziet hij verschrikkelijke dingen. ,,Er waren veel gewonden. En bij de staart lagen lichamen. Dat waren doden, geen twijfel mogelijk.’’

Terugkijkend, beseft hij hoeveel geluk hij heeft gehad. ,,Ik heb een eigen bedrijf en reis altijd business class. Dat is voor het bedrijf, dus het mag wat kosten. Maar nu reisde ik economy. Dat is mijn geluk geweest. Want van de business class was helemaal niets meer over. Daar zijn doden gevallen.’’


FOTO CEES SCHILTHUIZEN

http://www.ad.nl/drechtsteden/3033630/Twee_vliegtuigongelukken_overleefd.html


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Wie had als eerste het nieuws.....  ::) ::) ::) 8)

http://www.nu.nl/internet/1924062/cnn-gebruikte-website-twitter-bij-crash.html

CNN gebruikte website Twitter bij crash
Uitgegeven:    26 februari 2009 15:23
Laatst gewijzigd:    26 februari 2009 20:48
RIJSWIJK - De nieuwszender CNN haalde het nieuws over de vliegtuigcrash van woensdag van de website Twitter.


Crash!

Zoals gebruiker Nipp, die om 10 uur 39, ongeveer tien minuten na de fatale landing, schreef: ''Airplane crash @ Schiphol Airport Amsterdam!!''



Radio Noord Holland had dan mogelijk de 2e melding, en ik denk wel het eerste getuigenverslag
http://stream.rtvnh.nl/RadioArchief/2/200902251000.asf

Even door scrollen naar 40:24, loopt ca 10 seconden voor, dus bijna net zo snel als twitter


Matthieu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Kennemerland lijkt mij, regio 12 zie ik staan. Sigma team Zuid, blijkt na zeer eenvoudig speurwerk.

idd, na goed kijken op de foto is het inderdaad te zien dat het mijn team was/is.
Matthieu Berrevoets Coördinator Verbindingen Rode Kruis Afd. Amstelveen 35-21 EHV-er Rode Kruis Afd. Amstelveen