GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 228765 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
De inwerkingstelling van het Zirop gebeurd na melding van de MKA bij de ziekenhuizen.
In de Zirops wordt wel onderscheid gemaakt tussen de soorten slachtoffers (aard van het letsel) die je binnen krijgt. Als er kinderen bij betrokken zijn moeten er bijv. extra kinderartsen en verpleegkundigen opgetrommeld worden.

Rader: thanks voor je reaktie O0 . Maar hetgeen je schrijft weet ik wel. Werk zelf aan de samenstelling van de ZiROP's alhier, maar ben benieuwd naar ervaringen van collega's.
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Dat is ook 'not done' mits het een professionele hulpverlener is. Maar wie zegt
dat het niet gaat om een burger die hulp heeft verleend?

En daarbij heb ik ook media op het veld zelf gezien.. Dus er hoeft niet persee uitgegaan worden van een hulpverlener omdat de media dit meldt


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Viel me ook al op. Denk dat het nog een staartje krijgt. (terecht!)

Kan ook van een toevallige passant zijn die in eerste instantie geholpen heeft he. Niet te snel conclussies trekken.
Denk dat een iets of wat hulpverlener in eerste instantie daar de tijd niet voor heeft en ook niet voor zal nemen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Waarom werden de ambulances van Kennemerland niet per P2000 geallarmeerd. Normaal gesproken worden deze altijd geallarmeerd via p2000, of is er een bepaalde code/alarm uitgegaan waardoor alle ambulances in 1 keer konden uitrukken?


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
'We hebben boeren met tractoren nodig!'

ZWANENBURG - 'Ik sprong op mijn fiets om te kijken wat er was gebeurd en of ik hulp kon bieden.' Akkerbouwer en aannemer Maurits Rip woont, met zijn vrouw en drie kinderen, aan het Bottelierspad. Hij was aan het werk op zijn erf toen de Boeing 737 een paar honderd meter verder neerstortte.

Rip zit er aangeslagen bij. 'Ik hoorde een doffe dreun en dacht aan een ongeluk op de A9. Pas later zag ik het vliegtuig liggen. Ik heb zo hard ik kon het Bottelierspad afgefietst. Mensen sprongen uit het vliegtuig en schreeuwden en wenkten. Heel even dacht ik nog: wat doe ik als het vliegtuig in brand vliegt? Maar ik fietste door. De politie, brandweer en eerste ambulances waren er inmiddels ook al. De politie hield mij en andere mensen tegen. Wel riepen zij: 'We hebben boeren met tractoren nodig!'

De akkerbouwer is als de donder naar huis gefietst om mijn tractor met aanhanger op te halen. 'Toen ik naar het vliegtuig werd geloodst, zag ik in de kleigrond nog meer mensen verdwaasd rondlopen. Eerst heb ik hulp geboden terwijl sommige gewonde passagiers uit hun stoelen werden gezaagd. Daarna vertrok ik, met een aantal gewonden, naar een loods op de Kromme Spieringweg.' Van daar konden de passagiers met de bus of de ambulance naar het ziekenhuis of naar de Wildenhorst in Badhoevedorp gebracht worden. Rip: 'Er waren heel zwaargewonde mensen bij, dat beeld raak ik misschien nooit meer kwijt. Maar het moeilijkst vond ik het vervoeren van de overleden passagiers en bemanningsleden. Ik kon er vannacht niet van slapen. Alle beelden bleven zich herhalen in mijn hoofd. Maar dat er in zo'n korte tijd zó veel hulpverleners ter plaatse waren, vond ik fantastisch!'

Zoon Julian (11) staat met zijn moeder buiten bij de beroemde tractor. Hij is trots op zijn vader en vertelt dat hij nét is geïnterviewd door het Jeugdjournaal.



http://www.webregio.nl/noord-kennemerland/regionaalnieuws/0101561030000000/we+hebben+boeren+met+tractoren+nodig+zwanenburg.aspx


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Waarom werden de ambulances van Kennemerland niet per P2000 geallarmeerd. Normaal gesproken worden deze altijd geallarmeerd via p2000, of is er een bepaalde code/alarm uitgegaan waardoor alle ambulances in 1 keer konden uitrukken?
C2000


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Waarom werden de ambulances van Kennemerland niet per P2000 geallarmeerd. Normaal gesproken worden deze altijd geallarmeerd via p2000, of is er een bepaalde code/alarm uitgegaan waardoor alle ambulances in 1 keer konden uitrukken?
Lang niet elke regio gebruikt P2000 voor zijn ambulance's, maar die worden per C2000 gealarmeerd, ik zelf vind dat een hele nette en discrete manier van alarmeren  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen

'We hebben boeren met tractoren nodig!'
 De politie hield mij en andere mensen tegen. Wel riepen zij: 'We hebben boeren met tractoren nodig!'


Waaruit blijkt dat ook de politie sterk bezig was!


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
'Ander toestel mogelijk oorzaak crash'

ISTANBUL - De crash met een Turks passagiersvliegtuig op Schiphol is mogelijk veroorzaakt door een ander toestel dat kort ervoor op de luchthaven landde.
 
De korte afstand tussen de toestellen leidde tot extra turbulentie voor het vliegtuig van Turkish Airlines. Dat meldde de Turkse pilotenvereniging Talpa vrijdag.

Volgens Talpa landde een Boeing 757 slechts twee minuten eerder dan het ramptoestel, een Boeing 737, zou doen.

Waarschuwing

De luchtverkeersleiding op Schiphol had de bemanning voor de extra turbulentie moeten waarschuwen, stelt Talpa.

Secretaris-generaal Savas Sen van Talpa noemde de uitkomst van het onderzoek naar de ramp een ''nationaal vraagstuk'' van Turkije.

In het buitenland wordt geprobeerd Turkse piloten in een kwaad daglicht te stellen, zei Sen, die voor Turkish Airlines werkt.

Crash

Door de crash met het toestel met 135 inzittenden kwamen negen mensen om het leven. Er vielen tientallen gewonden

www.nu.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
'Ander toestel mogelijk oorzaak crash'

ISTANBUL - De crash met een Turks passagiersvliegtuig op Schiphol is mogelijk veroorzaakt door een ander toestel dat kort ervoor op de luchthaven landde.
 
De korte afstand tussen de toestellen leidde tot extra turbulentie voor het vliegtuig van Turkish Airlines. Dat meldde de Turkse pilotenvereniging Talpa vrijdag.

Volgens Talpa landde een Boeing 757 slechts twee minuten eerder dan het ramptoestel, een Boeing 737, zou doen.

Waarschuwing

De luchtverkeersleiding op Schiphol had de bemanning voor de extra turbulentie moeten waarschuwen, stelt Talpa.

Secretaris-generaal Savas Sen van Talpa noemde de uitkomst van het onderzoek naar de ramp een ''nationaal vraagstuk'' van Turkije.

In het buitenland wordt geprobeerd Turkse piloten in een kwaad daglicht te stellen, zei Sen, die voor Turkish Airlines werkt.

Crash

Door de crash met het toestel met 135 inzittenden kwamen negen mensen om het leven. Er vielen tientallen gewonden

www.nu.nl

Het nieuws dat uit Turkije komt gaat een beetje op het nieuws lijken dat deze meneer verkondigde... ::)


http://www.dynart.com/jorge/imagens/iraqi_information_minister.jpg