GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 232799 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2009/02_februari/28/verrijkingsonderdelen/0228_1530_Hoe_overleef_ik_een_crash.xml

Hoe overleef ik een vliegtuigcrash?
Door de vliegtuigcrash nabij Schiphol van afgelopen woensdag, rijst bij velen de vraag wat je moet doen om een crash te overleven. Hieronder enkele tips.
videoVideo's

HOE OVERLEEF IK EEN VLIEGTUIGCRASH?

Kans op overleven vlucht

Op de website van de Engelse krant The Guardian staat hoe je je kansen om een vliegtuigongeluk te overleven, kunt vergroten.
Schoenen aanhouden

Houd je schoenen aan totdat het vliegtuig klaar is met opstijgen. Zorg dat je je schoenen aan hebt voordat het vliegtuig begint te landen. Als je snel het vliegtuig moet verlaten, zal er puin in de cabine en buiten liggen. Om daar ongedeerd langs te komen, zijn schoenen onmisbaar.
Zo dicht mogelijk bij de uitgang zitten

Overlevenden van een crash zitten meestal binnen zeven rijen van een uitgang. Wie binnen vijf rijen van een uitgang zit, heeft de grootste kans om het vliegtuigongeluk te overleven.
Aan het gangpad zitten

Het is niet aangetoond dat het veiliger is om voorin of juist achterin een vliegtuig te zitten. Wel is gebleken dat de kans om te overleven hoger is als je bij het gangpad zit en niet bij het raam. De reden is simpel: je kunt bij een gangpad sneller weg komen.
Laat de familie bij elkaar zitten

In noodsituaties proberen families die niet bij elkaar zitten, zich met man en macht te verenigen. Dat vergroot de chaos. Boek daarom de tickets tegelijkertijd en probeer altijd bij elkaar te zitten. Maak een plan voor wie verantwoordelijk is voor welk kind, zodat er geen verwarring kan ontstaan tijdens een crash.
Oefen met het openen van je veiligheidsriem

Veel mensen hebben moeite met het openen van hun veiligheidsriem. Vaak is dat omdat ze proberen om de knop in te drukken, net als in auto's. Door een paar keer te oefenen, is de kans groter dat je je veiligheidsriem ook tijdens een panieksituatie open krijgt.
Weten waar de uitgang is

Tel hoeveel rijen je van de uitgang zit. In een donkere of met rook gevulde ruimte ben je misschien niet in staat te zien waar de uitgang is. Je kunt je dan door de rijen te tellen oriënteren. Tijdens ongelukken is het voorgekomen dat passagiers langs de uitgang liepen en niet door hadden dat ze er al waren.
Met het hoofd tussen de knieën

Bij een crash of een noodlanding moet je met je hoofd tussen je knieën gaan zitten en je handen aan je enkels houden. Op die manier verklein je de kans op botbreuken en loop je minder kans om bewusteloos te raken als het vliegtuig neerkomt. Zie deze fotovoor een voorbeeld.
Luister naar de veiligheidsuitleg

De hoeveelheid informatie die de passagiers hebben voor een ongeluk, is van belang bij het overleven van een noodlanding van een vliegtuig. Hoe meer men weet, hoe groter de kans is dat ze het verhaal na kunnen vertellen. Mensen die de veiligheidsinformatie lezen, hebben een grotere kans om een crash te overleven. Probeer ook bekend te raken met je omgeving door bijvoorbeeld de rijen tot de uitgang te tellen. De kans is dan kleiner dat je fouten maakt.
Neem verantwoordelijkheid

Bij rampen proberen mensen te groeperen en worden mensen zorgzamer ten opzichte van elkaar. Mensen die bij de uitgang zitten, redden soms honderden levens als ze snel genoeg het vliegtuig uit komen. Uit onderzoek is gebleken dat passagiers er niet van houden om de deur eruit te gooien, omdat het tegen hun principes in gaat. Als je jezelf erop voorbereidt, kun je dat gevoel overwinnen.
Weet waarom er bepaalde regels zijn

Het is belangrijk om te weten waarom je op een bepaalde manier moet handelen. Als bijvoorbeeld de zuurstofmaskers naar beneden komen, moet je eerst die van jezelf op doen, voordat je het zuurstofmasker bij je kind op doet. In de lucht kan het voorkomen dat je binnen 10 seconden je bewustzijn verliest. Als je dat weet, snap je dat de kans groter is dat je op die manier jezelf én je kind redt.
Jouw gedrag doet ertoe

Tussen 1983 en 2000 overleefde 56% van de passagiers een vliegtuigongeluk. Het is belangrijk te weten dat je vliegtuigongelukken kunt overleven en dat wat jij doet, het verschil kan maken. Een actieve, betrokken en zekere kijk op je rol in de situatie is daarbij erg van belang.

© RTLNieuws.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/crash/3037082/Turkse_piloten_beschuldigen_verkeersleiding.html

 zaterdag 28 februari 2009
Turkse piloten beschuldigen verkeersleiding
Door MARC GUILLET en JEROEN DE VREEDE

ISTANBOEL /SCHIPHOL - De luchtverkeersleiding op Schiphol is medeschuldig aan de ramp met Turkse Boeing. Dat zegt Savas Sen, de voorzitter van de Turkse vereniging van luchtvaartpiloten.

Hij heeft informatie dat twee minuten voor de fatale landingspoging van het Turkse toestel een grotere Boeing 757 op de Polderbaan was geland. Zo zouden luchtwervelingen zijn ontstaan waardoor de Turkse piloten de controle over hun kist verloren. Deze krachtige mini-tornado’s, veroorzaakt door een groot, langzaam vliegend toestel, kunnen onder bijzondere weersomstandigheden minutenlang in de lucht hangen.


,,Als mijn informatie over de Boeing 757 klopt, dan moeten de luchtverkeersleiding en de Nederlandse luchtvaartautoriteiten worden aangeklaagd. Er zijn namelijk internationale beperkingen voor dergelijke vluchten,’’ zegt Sen, die piloot is. Volgens het vluchtschema van de rampdag, landde om 10.24 uur een Boeing 757 van Northwest Airlines op de Polderbaan. Dat is drie minuten voor de Turkse Boeing verongelukte.


Ex-piloot Benno Baksteen heeft twijfels over de beschuldigingen van de Turken. ,,Het is niet helemaal ondenkbaar, maar het ligt niet voor de hand. Normaal gesproken zorgt de verkeersleider ervoor dat er afstand wordt gehouden. Het leidt vrijwel nooit tot een onbestuurbaar vliegtuig. Bij windstil weer blijft de turbulentie wel langer hangen. Op de flight data recorder zouden de eventuele versnellingen door turbulentie te zien moeten zijn.’’


De luchtverkeersleiding weigert commentaar. De dienst heeft alle informatie van de rampvlucht overgedragen aan de onderzoekers.

De Turkse vereniging van luchtvaartpiloten sluit sowieso problemen met de motoren en het gebrek aan brandstof uit als oorzaken van de ramp. Sen zei dat hij diverse vragen had. ,,Was er sprake van de voorgeschreven afstand tussen de twee vliegtuigen? Heeft de verkeerstoren de piloten van ons vliegtuig laten weten dat er een toestel voor hen zat in de categorie die een wervelwind kan veroorzaken?”


Kritiek was er gisteren ook van de vakbond van werknemers bij de burgerluchtvaart, Hava Is. Voorzitter Atilay Aycin zei dat ‘de ware oorzaak voor het ongeluk de bedrijfscultuur is bij Turkish Airlines waar alles snel en goedkoop moet’. ,,Ze zijn alleen geïnteresseerd in het verwennen van de passagiers terwijl ze op onderhoud bezuinigen.’’


Een monteur die al twintig jaar werkt voor Turkish Airlines, zei dat ‘er steeds meer werk met minder mensen moet worden gedaan’. ,,We worden gedwongen overwerk te doen, te werken op vrije dagen en collega’s die bezwaar aantekenen worden ontslagen. De afgelopen tijd komt het steeds vaker voor dat ervaren werknemers van de maatschappij de deur wordt gewezen en onervaren mensen met connecties met de regeringspartij banen toegeschoven krijgen,’’ verklaart de monteur.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Het lijkt mij sterk dat justitie er NU pas achterkomt dat de OvV geen gegevens hoeft te delen... Het lijkt sterk dat dit een powerplay is van justitie over de rug van dit incident....  :-X :-X :-X :-X



http://www.ad.nl/binnenland/crash/3036995/Kamer_Van_Vollenhoven_moet_inbinden.html

vrijdag 27 februari 2009
Kamer: Van Vollenhoven moet inbinden
Door AXEL VELDHUIJZEN

DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het Openbaar Ministerie inzage moet krijgen in de gegevens uit de twee zwarte dozen van het Turkse vliegtuig dat woensdag is neergestort.

CDA, SP en VVD vinden dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) onder leiding van mr. Pieter van Vollenhoven de gegevens uit de zwarte dozen moet delen met justitie. De Onderzoeksraad voor Veiligheid weigert dat, omdat daarmee de onafhankelijke positie van de raad zou worden aangestast. Voorzitter Van Vollenhoven verwacht dat hij in de loop van volgende week al de eerste gegevens uit de zwarte dozen bekend kan maken.
Van de zes ernstig gewonde slachtoffers is er nog maar een in levensgevaar. De identificatie van de negen doden is afgerond. Dat heeft burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer gisteravond bekendgemaakt.

http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/over/wet-en-regelgeving/

De Onderzoeksraad heeft samenwerkingsprotocollen met verschillende instanties:
Afstemmingsprotocol Justitie
http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rapporten/afstemmingsprotocol.pdf


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/over/wet-en-regelgeving/

De Onderzoeksraad heeft samenwerkingsprotocollen met verschillende instanties:
Afstemmingsprotocol Justitie
http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rapporten/afstemmingsprotocol.pdf


Artikel 69
1. Niet kunnen in een strafrechtelijke,
tuchtrechtelijke of civielrechtelijke
procedure als bewijs worden gebruikt,
noch kan een disciplinaire maatregel,
een bestuurlijke sanctie of een
bestuurlijke maatregel worden gebaseerd
op:
a. verklaringen van personen, afgelegd
in het kader van het onderzoek
van de raad, tenzij degene die de verklaring
heeft afgelegd daarvoor uit-drukkelijk toestemming heeft gegeven;
b. met een technisch hulpmiddel vastgelegde
communicatie tussen personen
die betrokken zijn geweest bij het
laten functioneren van een vervoermiddel;
c. in het kader van het onderzoek van
de raad vastgelegde medische of
privé-informatie betreffende personen
die betrokken zijn geweest bij een
door de raad onderzocht voorval,
tenzij de betrokken persoon daarvoor
uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven;
d. gegevens die zijn ontleend aan een
vluchtrecorder, een cockpit voice
recorder of een reisgegevensrecorder,
gebruikt in de scheepvaart, en transcripten
daarvan;
e. meningen, geuit in het kader van
het analyseren van het onderzoeksmateriaal;
f. door de raad opgestelde documenten.
2. Ten behoeve van een strafrechtelijk
of tuchtrechtelijk onderzoek of een
procedure tot oplegging van een disciplinaire
maatregel, een bestuurlijke
sanctie of een bestuurlijke maatregel
kunnen gegevensdragers als bedoeld
in het eerste lid, onderdelen a, b, c, d
en f, met uitzondering van het in artikel
55, eerste lid, bedoelde rapport,
niet ter inzage worden gevorderd of
in beslag worden genomen. Op verzoek
kunnen verklaringen als bedoeld
in het eerste lid onderdeel a echter ter
inzage worden gegeven, indien degene
die de verklaring heeft afgelegd, daarvoor
uitdrukkelijk toestemming heeft
gegeven en kan informatie als
bedoeld in onderdeel c ter beschikking
worden gesteld, indien degene
wie de informatie betreft, daarvoor
uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven.
3. In afwijking van het eerste en
tweede lid kunnen gegevensdragers
als bedoeld in het eerste lid, onderdelen
b en d, als bewijs worden gebruikt
en ter inzage worden gevorderd of in
beslag worden genomen, indien het
een strafrechtelijk onderzoek betreft
naar een gijzeling, moord, doodslag
of een strafbaar feit met het oogmerk
om de bevolking of een deel der
bevolking van een land vrees aan te
jagen, dan wel een overheid of internationale
organisatie te dwingen iets
te doen, niet te doen of te dulden,
dan wel de fundamentele politieke,
constitutionele, economische of sociale
structuren van een land of een
internationale organisatie ernstig te
destabiliseren of te vernietigen.
4. Een onderzoeker wordt ter zake
van een onderzoek waarbij hij
betrokken is of is geweest, niet als
getuige of deskundige opgeroepen.
5. Het eerste lid, aanhef en onderdeel
a, en het tweede lid voor zover het
betrekking heeft op een gegevensdrager
als bedoeld in het eerste lid,
onderdeel a, is niet van toepassing bij
de vervolging van een getuige of deskundige
ter zake van meineed in verband
met een door hem voor de raad
afgelegde verklaring.

Artikel 70
De raad, de medewerkers van het
bureau, de algemeen secretaris en de
overige onderzoekers doen geen aangifte
van strafbare feiten waarvan ze
bij de uitoefening van hun functie bij
de raad kennis hebben gekregen, bij
een opsporingsambtenaar, met uitzondering
van de gevallen bedoeld in
de artikelen 160 en 162 van het
Nederlandse Wetboek van
Strafvordering, meineed, de bij artikel
81 strafbaar gestelde feiten, alsmede
de feiten strafbaar gesteld in de artikelen
179 tot en met 182 en 184 van
het Nederlandse Wetboek van
Strafrecht, de artikelen 185 tot en
met 188 en 190 van het Wetboek van
Strafrecht van de Nederlandse
Antillen en de artikelen 185 tot en
met 188 en 190 van het Wetboek van
Strafrecht van Aruba, voor zover
deze feiten betrekking hebben op artikel
40, eerste lid.

bron: rijkswet OvV


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Ik geloof niet dat deze link in het topic staat (heb net 43 pagina's doorgelezen na een verblijf in het buitenland zonder internet).

=4645&tx_ttnews[backPid]=116&cHash=005c889897]http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=4645&tx_ttnews[backPid]=116&cHash=005c889897

Een aflevering van Pauw en Witteman met daarin een aantal hulpverleners ( MMT/LL, GGD, KMAR, BRW, POL) een van "De meiden van Hallal" en de burgemeester, waarin ze hun verhaal doen.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Weergave radarregistratieBoeing zakte veel te snel

Schiphol -  De landing van de verongelukte Boeing 737-800 van Turkish Airlines is voor de crash met ongebruikelijke capriolen verlopen. Het toestel blijkt met veel te hoge snelheid te zijn gaan zakken, 1344 voet, 410 meter per minuut, in plaats van de voor het toestel voorgeschreven 700-800 voet, 213-244 meter per minuut. Dat valt af te leiden uit een nauwkeurige reconstructie op grond van de officiële radarregistraties van de luchtverkeersleiding, die in bezit zijn van deze krant.

Het landingsgedrag is een van de hoofdpunten van het onderzoek. In het eerste deel van het landingstraject, waarbij de vliegers de felle landingslichten langs de baan al in zicht moeten hebben gehad, is die veel te hoge verticale snelheid ook nauwelijks gecorrigeerd.

Toen dat 45 seconden voor de crash wel gebeurde, raakte het toestel beneden de landingssnelheid en werd met 576 voet - minder dan 200 meter - per minuut en een afgenomen snelheid van nog maar 83 knopen gevlogen op het moment dat het neerstortte. De overtreksnelheid, waarbij een toestel van dat type uit de lucht valt, ligt tussen de 85-100 knopen.

De Boeing 737-800 raakte al eerder in het laatste landingstraject beneden de voorgeschreven landingsnelheid van 135-145 knopen; die daalde de laatste twee minuten van 159 via 148, 145, 129, 117 en 85 knopen naar 83 knopen, waarna het toestel in de klei voor de Polderbaan klapte. De vraag bij het onderzoek is waarom de vliegers de ontstane situatie niet konden corrigeren. Was het onervarenheid van de copiloot die op deze route training kreeg met dit type toestel? Was het een onmogelijkheid door technische storing of wellicht brandstofgebrek? Of een combinatie van onbekende factoren?

Eén ding staat vast. Uit de ooggetuigenverslagen dat het vliegtuig op het laatste moment met de staart gericht naar de grond vloog, valt af te leiden dat de vliegers tot slot vergeefs hebben gevochten voor hun leven met kansloze pogingen het toestel van de grond te 'tillen'.

www.telegraaf.nl


Respect

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Hierbij de afbeelding behorend bij bovenstaand bericht uit de telegraaf.



De gele weg waar het vliegtuig overheen gegaan is schijnt de A200 te zijn en niet de A9.


Gast

  • Gast
Weergave radarregistratieBoeing zakte veel te snel
.... Dat valt af te leiden uit een nauwkeurige reconstructie op grond van de officiële radarregistraties van de luchtverkeersleiding, die in bezit zijn van deze krant.
....www.telegraaf.nl

Believe me, de officiële radarregistraties van de LVNL zijn ECHT niet in handen van de Telegraaf  ;D ;D ;D Ze zullen hun "reconstructie" baseren op de op het internet opgedoken weergave in Google Earth (jaaaaa, heel nauwkeurig).. van de ADS-B ontvangen hoogte die ook al de nodige afwijkingen vertoont.

De Telegraaf.... 's lands waarheidsgetrouwste dagblad... rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrright  ;D ;D


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Berging wrak vliegtuig uitgesteld

AMSTERDAM - Het wrak van het bij Schiphol verongelukte vliegtuig van Turkish Airlines wordt hoogstwaarschijnlijk niet voor dinsdag geborgen.
 
De Onderzoeksraad voor Veiligheid meldde eerder dat dit waarschijnlijk zondag zou gebeuren, maar de raad denkt meer tijd nodig te hebben voor onderzoek. De Polderbaan wordt zondag om 23.00 uur heropend.

De Polderbaan was sinds de crash op woensdagochtend niet meer in gebruik. Burgemeester van Haarlemmermeer Theo Weterings meldde zaterdag tijdens een bewonersbijeenkomst in Zwanenburg al dat de baan zondag weer opengaat. Een exact tijdstip werd toen nog niet gegeven.

www.nu.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Believe me, de officiële radarregistraties van de LVNL zijn ECHT niet in handen van de Telegraaf  ;D ;D ;D Ze zullen hun "reconstructie" baseren op de op het internet opgedoken weergave in Google Earth (jaaaaa, heel nauwkeurig).. van de ADS-B ontvangen hoogte die ook al de nodige afwijkingen vertoont.

De Telegraaf.... 's lands waarheidsgetrouwste dagblad... rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrright  ;D ;D

Of een medewerker van LVNL die met een journalist gepraat heeft.... ::) ::) ;)