GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 235958 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Hier nog een interessant stukje over de crash en de radiocommunicatie die her en der op het internet te vinden is: http://fmc.dotnet-services.nl/civil_air.htm

Lees vooral verder onderaan de EDIT in rode letters aub!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/3046548/Opruimen_Boeing_duurt_nog_dagen.html

Opruimen Boeing duurt nog dagen
Door ROBIN ROTMAN en JEROEN DE VREEDE

SCHIPHOL - Hoewel de Onderzoeksraad vandaag zijn eerste bevindingen bekendmaakt, kan het nog dagen duren voor het wrak van rampvlucht TK1951 wordt opgeruimd.
afbeelding vergroten Het opruimen van de wrakstukken wordt uitgesteld tot het onderzoek is voltooid. FOTO ANP
Op de resten van de Boeing 737-800 is beslag gelegd door het Openbaar Ministerie. Het OM in Haarlem onderzoekt of er mogelijk sprake is geweest van strafbare feiten. ,,Het wrak kan richting geven aan het onderzoek van het OM,’’ zegt persofficier Annemiek van Eck. Ze kan ‘uit belang van het onderzoek’ niet zeggen wanneer het OM klaar is op de rampplek.


Na het onderzoek wordt het toestel weer overgedragen aan Turkish Airlines voor de sloop en het verzamelen van de achtergebleven bagage. De onderzoeksraad, onder leiding van Pieter van Vollenhoven, presenteert vandaag de eerste conclusies mede aan de hand van de gegevens van de twee zwarte dozen van het toestel. De raad richt zich op de oorzaak van de crash en niet op verwijtbaar handelen van personen. Het team van Van Vollenhoven is bezig met een rondgang langs de passagiers om te informeren wat ze willen vertellen over hun ervaringen.


Bij de crash een week geleden, kwamen negen mensen om het leven. 28 gewonden liggen nog in een ziekenhuis. Een van hen verkeert nog altijd in kritieke toestand, maar de situatie van het slachtoffer is niet verslechterd. De passagiers hebben inmiddels bijna allemaal contact gehad met Slachtofferhulp, zegt Jaap Smit, directeur van Slachtofferhulp Nederland. Volgens hem begint de ernst van de situatie door te dringen bij de overlevenden.


Luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines is bereid alle passagiers van het gecrashte vliegtuig financieel te compenseren. Tot nu toe was alleen bekend dat de gewonden en de nabestaanden van de omgekomen slachtoffers een vergoeding zouden ontvangen. De stichting Slachtoffers Vliegramp ziet het gebaar van Turkish Airlines als een eerste erkenning van aansprakelijkheid.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://pressrelease.perssupport.nl/publishingweb/pressrelease/detail.do?pressId=26622&type=today&searchKey=f2fc495f-081c-11de-8eb6-59123a5b767b&languageId=NL&pageIndex=1

Dit is een origineel persbericht.

Persuitnodiging
Eerste resultaten onderzoek neerstorten Boeing 737 Turkish Airlines

De Onderzoeksraad voor Veiligheid onder voorzitterschap van prof. mr. Pieter van Vollenhoven zal op woensdagmiddag 4 maart 2009 de eerste resultaten bekend te maken van het onderzoek naar het neerstorten van een Boeing 737-800 van Turkish Airlines bij de luchthaven Schiphol, op 25 februari 2009.
Prof. Van Vollenhoven zal om 14 uur in het Internationale Perscentrum Nieuwspoort, Korte Poten 10 in Den Haag, een korte toelichting geven op de deze eerste bevindingen. Tijdens de bijeenkomst wordt gezorgd voor simultaan vertaling Nederlands/Engels.
Persvertegenwoordigers die deze bijeenkomst willen bijwonen kunnen zich tevoren aanmelden door middel van een e-mail aan  communicatie@onderzoeksraad.nl.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/bdbinnenland/vliegongeluk/4597912/Wees-alert-op-voorschotten-Turkish-Airlines.ece

'Wees alert op voorschotten Turkish Airlines'

dinsdag 03 maart 2009 | 16:11 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 03 maart 2009 | 16:58
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

AMSTERDAM (ANP) - De stichting Slachtoffers Vliegramp ziet het gebaar van Turkish Airlines om voorschotten te betalen aan de gedupeerden van het vliegtuigongeval bij Schiphol als een eerste erkenning van aansprakelijkheid. Ze waarschuwt echter dat het niet om definitieve eindbedragen gaat, staat dinsdag te lezen op de website.

De stichting adviseert nabestaanden en passagiers geen finale kwijting te verlenen aan de luchtvaartmaatschappij in afwachting van het uiteindelijk te vergoeden schadebedrag. Op de internetpagina kunnen geïnteresseerden een voorbeeldbrief downloaden die zij naar Turkish Airlines kunnen sturen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.parool.nl/parool/nl/224/Binnenland/article/detail/193443/2009/03/03/Na-crash-geen-zin-in-statistiek.dhtml

Na crash geen zin in statistiek

http://www.parool.nl/static/FOTO/pe/2/12/3/art_xlarge_123483.jpg
Met de gemiddelde kans op een ongeluk van één op een miljoen vluchten, ligt het risico op een ongeluk voor Schiphol (jaarlijks tweehonderdduizend vluchten) statistisch op eens in de vijf jaar. Foto ANP/Marcel Antonisse

AMSTERDAM - Het woensdag verongelukte vliegtuig van Turkish Airlines is op een voor onderzoekers en statistici voorspelbare plek neergekomen. Bij te laag aanvliegen plegen vliegtuigen in het verlengde van de landingsbaan neer te komen.

Over de oorzaak verwacht de Onderzoeksraad voor Veiligheid morgen iets te melden.

Statistieken vertellen ook dat de kans op een vliegtuigongeluk heel klein is: jaarlijks één op de miljoen vluchten. Maar hoe klein die kans ook, bewoners rond de vijf start- en landingsbanen van Schiphol moeten leven met de wetenschap dat de kans op zo'n crash elke dag weer dezelfde is. Alleen zijn ze er nu een stuk minder gerust op dan in de dagen vóór woensdag 25 februari.

Alle kansberekening en risicomanagement ten spijt, beleving voert de boventoon. Michel Piers, hoofd van het veiligheidsinstituut van het Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium NLR: ''Met feiten kun je mensen niet geruststellen. Het gaat om vertrouwen.'' En vertrouwen verdwijnt snel bij het zien van een rokende puinhoop, zoals in 1992 in de Bijlmer, of een in drieën geknakt toestel op een akker.

Michel Mandjes, wiskundige en professor in de besliskunde aan de Universiteit van Amsterdam, legt uit hoe ingewikkeld het is om een betrouwbare kansberekening te maken. Feiten zijn nodig, en dan liefst nog feiten over behoorlijk lange periode.

''Kansberekening voor de luchtvaart is daarnaast ingewikkeld omdat zo veel partijen van invloed zijn op het veiligheidsniveau.'' Hij noemt de vliegtuigbouwers, de vliegmaatschappijen, de luchthavens - allemaal commerciële partijen die risico-analyses maken, maar bij hun beslissingen ook de kosten wegen. ''En dan heb je nog de overheden die beslissen over bebouwing rond een luchthaven.''

Voor risicoanalyses, zegt Mandjes, kun je computerprogramma's maken die berekeningen en simulaties uitvoeren: ''Je weet hoeveel banen je hebt, hoeveel vliegtuig stijgen en landen, je kent de tijden, de gemiddelde vertragingen, weersinvloeden en de ongelukken op soortgelijke vliegvelden. Wat je niet kunt berekenen, is de invloed van vliegmaatschappijen op veiligheid, door onderhoudsbeleid of door conditie en scholing van hun personeel. Dat zijn de onzekere factoren.''

Met de gemiddelde kans op een ongeluk van één op een miljoen vluchten, ligt het risico op een ongeluk voor Schiphol (jaarlijks tweehonderdduizend vluchten) statistisch op eens in de vijf jaar, aldus Piers van het NLR. Hij tekent er direct bij aan dat onder 'ongelukken' ook incidenten vallen waarvan geen omwonende iets merkt, bijvoorbeeld als een vliegtuig na de landing niet op tijd stopt en het gras in rijdt.

Piers: ''Toen de Polderbaan moest worden aangelegd, zijn we voor het hele gebied gaan berekenen hoe groot het risico is dat je als omwonende komt te overlijden als gevolg van een crash. In het hele gebied is die kans heel klein. Bij de kop en de verlengdes van de landingsbanen is het risico het grootst: daar is de kans één op honderdduizend. Een hogere trefkans dus dan gebieden meer aan de zijkant van die banen, laat staan de gebieden verderop.''

Het plattegrondje bij dit stuk, waarop is geschetst waar de TK 1951 met hetzelfde aanvliegprobleem ook had kunnen neerstorten en waarbij de bebouwde kom van Badhoevedorp eruit springt, is in de ogen van Piers niet geldig: ''Omdat die Aalsmeerbaan veel minder wordt gebruikt dan de Polderbaan, liggen de statistische kansen dat daar wat gebeurt, veel lager.'' (LOES DE FAUWE)


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Vanmiddag meer duidelijkheid over crash      
      
Vanmiddag om twee uur geeft Pieter van Vollenhoven een persconferentie over het onderzoek naar het neerstorten van de Turkse Boeing bij Schiphol.

Mogelijk komt de voorzitter van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid dan al met voorlopige conclusies over de oorzaak van het ongeluk.

U kunt de persconferentie live volgen op Nederland 1, Journaal 24 en hier op NOS.nl

Slachtoffers van het vliegtuigongeluk met Turkish Airlines moeten niet te snel akkoord gaan met een schadevergoeding. Dat zegt de stichting slachtoffers Vliegramp, die kort na het ongeluk door een overlevende is opgericht.

Turkish Airlines geeft alle inzittenden 5-duizend euro schadevergoeding. De stichting benadrukt dat het niet gaat om definitieve bedragen. Door het ongeluk liggen nog 28 mensen in het ziekenhuis.


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Bron: http://www.telegraaf.nl/

Passagiers Turks ramptoestel doen aangifte bij justitie

’HULPVERLENING DRAMA’

door JOLANDE VAN DER GRAAF

 
DEN HAAG, woensdag
       „Beknelde passagiers die zeker een half uur op hulp moesten wachten, lichtgewonden die uren in een schuur zonder dekens en iets te drinken of eten zaten, de slechte informatievoorziening aan familieleden en het totale gebrek aan psychische hulp… Ik heb geen goed woord over voor de hulpverlening, zowel van Nederlandse als van Turkse zijde.”
        Een week na de crash worden de jubelberichten van gezagsdragers over het ’uitstekend functionerende rampenplan’ overschaduwd door zware kritiek van overlevenden. Nederlander Orhan Kaya, zijn Turkse echtgenote Yurdanur, hun dochtertje Maya Nil (4) hebben de Haagse strafrechtadvocaat Michel van Stratum in de arm genomen en bij justitie aangifte gedaan tegen de directie van Turkish Airlines en andere directbetrokkenen binnen de luchtverkeersleiding en hulpverlening.
        
Verantwoording
              „Mijn zwaar getraumatiseerde cliënten willen dat met een strafrechtelijk onderzoek de exacte toedracht van deze ramp boven tafel komt en dat eventuele schuldigen verantwoording aan een rechter afleggen. De aangifte behelst onder meer zwaar letsel door schuld”, zegt Van Stratum, die behalve het driekoppige Turkse gezin nog een vierde passagier bijstaat.
        Orhan Kaya en zijn gezin zaten bij de rechtervleugel op stoelenrij 15 van de verongelukte Boeing. „De vlucht was zonder problemen verlopen”, kijkt Orhan terug. „Aanvliegend op Schiphol controleerden stewardessen of onze gordels vastzaten en stoelen rechtop stonden. Toen mijn vrouw, die bij het raampje zat, het zonneschermpje omhoog duwde, zag ik achter haar hoofd zwarte rook uit de vleugel of motor komen. Meteen daarna volgde de crash waarbij ik met mijn lichaam ons kind beschermde. Yurdanur en ik raakten gewond, Maya Nil had lichamelijk niets.”
       De glijbanen bij de nooduitgangen werkten niet. „Een van de vele zaken die we in een strafrechtelijk onderzoek uitgezocht willen zien”, zegt advocaat Van Stratum. „Bij Turkish Airlines zal ook de onderste steen over bijvoorbeeld onderhoud en technische staat van het vliegtuig boven dienen te komen.”
      
’We zaten uren in een schuurtje zonder eten of drinken’

Het eerste half uur zegt Orhan geen hulpverleners in het vliegtuig te hebben gezien. „Verderop stonden politieagenten te roepen dat we hun kant uit moesten komen. Maar veel mensen zaten bekneld of waren zo zwaargewond, dat ze niet zelf konden wegkomen. Er waren toegesnelde voorbijgangers die hielpen. Een van hen zei een piloot te hebben zien wenken. Nadat ik mijn vrouw en kind uit het vliegtuig had geholpen, ben ik teruggegaan en hebben we geprobeerd de cockpitdeur te openen om die piloot te bevrijden. Dat lukte niet omdat de cockpits sinds de terreuraanslagen hermetisch zijn vergrendeld.” Orhan bekommerde zich vervolgens om een gewonde zwangere vrouw en enkele andere passagiers. „Na een minuut of twintig zag ik ambulances en helikopters. Maar het was pas na ruim een half uur dat brandweer en ambulancepersoneel effectief hulp gaven aan gewonden in en vlak bij het vliegtuig.”


       In het zogeheten in een schuur ingerichte ’gewondennest’ voor passagiers met relatief lichte kwetsuren was de situatie volgens Orhan bar en boos. „Uren zaten we daar zonder iets te drinken of eten. We hadden het koud, maar dekens waren er niet. Pas veel later kwam iemand met van die dunne gele jackjes,die niet tegen kou beschermen. Terwijl familieleden weinig of geen informatie kregen, werden we uiteindelijk in een bus naar een sporthal vervoerd. Daar waren tolken en mensen van de ambassade, maar adequate informatie verstrekken, ho maar. Het idiote was dat wij vanaf de hal opeens wél alle drie met ambulances naar een ziekenhuis werden gebracht. Daar kregen we tot onze verbijstering geen enkele psychische bijstand aangeboden.”
        
Psychische hulp
              Inmiddels een week na de crash kampen Orhan en zijn vrouw nog met kneuzingen en zware bloeduitstortingen. „Erger is het dat vooral ons dochtertje zwaar getraumatiseerd is. Maya Nil is extreem angstig en huilt veel. We zijn nu een week verder en hebben nog altijd geen psychische hulp. Niet alleen van Nederlandse, ook van Turkse zijde horen we niets. Als hier een fiets wordt gestolen, staat in dit land bij wijze van spreken een batterij hulpverleners klaar. Overleef je een angstaanjagende vliegtuigcrash dan komt er niemand, zelfs niet voor kleuters!”
        Advocaat Van Stratum zegt met deze getuigenissen te beschikken over aanwijzingen dat in strijd met het rampenplan is gehandeld. „Hulpverleners die laat ter plaatse waren, slechte coördinatie en informatievoorziening, onvoldoende voorzieningen, geen passend hulpaanbod voor nietEngelssprekende overlevenden, geen adequate voorlichting; dit alles gebiedt eveneens een strafrechtelijk onderzoek.”
              Na de ramp werd Orhan namens Turkish Airlines 10.000 euro als voorschot op een schadevergoeding geboden. „Dat heeft hij op mijn advies geweigerd omdat de reikwijdte van deze zaak op dit moment niet valt te overzien”, besluit Van Stratum.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Ik vind het een beetje ver gaan allemaal tegenwoordig. We hebben nog geen eens een officiële verklaring over de oorzaak en de mensen die de ramp op moeten lossen worden al aangeklaagd.

Ik denk dat meneer uit dit verhaal de volgende keer maar zijn eigen rampenorganisatie moet inschakelen.................. :-X

Dit valt ook in de categorie agressie tegen hulpverleners.............


tankje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
Fout piloot oorzaak ramp Door onze luchtvaartredacteur ARNOLD BURLAGE

Twingly blog zoekenJouw blog hier

SCHIPHOL, woensdag -  Vliegfouten zijn vrijwel zeker de oorzaak van de vliegramp vorige week met vlucht 1951 van Turkish Airlines.


 
Mr. Pieter van Vollenhoven van de onafhankelijke Onderzoeksraad voor de Veiligheid maakt dat vanmiddag bekend. Het onderzoek zal zich nu verder richten op deze basisfouten in de luchtvaart. “Zo’n oorzaak is onbegrijpelijk”, aldus kringen van verkeersvliegers.

Vliegers hebben in elk geval niet goed gereageerd op correcties, die onder meer na het automatisch wegvallen van de snelheid direct noodzakelijk waren.

Uit de eerste onderzoekresultaten en de gegevens van de onderzochte zwarte dozen blijkt dat het vliegtuig kort voor de ramp door de co-piloot, die zijn training kreeg, werd gevlogen. Pas in de laatste moment voor het neerstorten nam de gezagvoerder de toen vergeefse controle.

Op het kritieke moment ging het gas automatisch dicht en daarop hebben de vliegers 6 seconden later pas gereageerd, zodat te laat werd gas gegeven om het toestel nog te redden.

De landing blijkt ook met te grote snelheid en te hoog – 2000 voet – te zijn begonnen, een zogenaamde “rushed approach”. Het gebeurt vaak maar met goed vliegerschap is dat ook risicoloos te herstellen, eventueel met een hernieuwde poging, een zogenaamd extra rondje.....

In dit geval bleven de automatische gashandles ruim 100 seconden op “idle”, dus dicht staan. De motoren draaien toen stationair terwijl alleen vol gas de ramp nog kon voorkomen.

Vliegtuigfabrikant Boeing heeft luchtvaartmaatschappijen en vlieger al direct opgeroepen om extra aandacht te vestigen op de grondbeginselen van het vliegen, zoals het in de gaten houden van hoogte, snelheid en dalingshoek. Boeing zal ook op andere punten advies uitbrengen om dit soort foutenreeksen te voorkomen.

Onderzoekers hebben geen bewijs gevonden voor een tekort aan brandstof, een vogelaanvaring, icing, turbulentie of motorsysteem- of control-defecten. De eerste piloot was volgens het onderzoek onervaren.


 

© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
e-mail: redactie-i@telegraaf.nl
Privacy | Disclaimer
Als het echt uit moet.....;)  Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
’We zaten uren in een schuurtje zonder eten of drinken’ :'( :'(

Dit is echt heel triest, iemand die al kritiek heeft over koek en zopie, terwijl er een paar honderd meter verderop tientallen gewonden liggen die dringend hulp nodig hebben. Een paar uur zonder eten en drinken, daar is nog niemand aan heen gegaan. Zouden ze trouwens ook geen wastafel met een kraantje gehad hebben in die schuur?
Tegenwoordig is iedereen (de positieve uitzonderingen daargelaten) SLACHTOFFER. Ze kunnen spontaan niets meer en moeten bijna nog gevoerd worden. Natuurlijk, deze mensen hebben een drama achter de rug, maar probeer deze zaken ook eens nuchter te bekijken zonder door emoties geleid te worden.
Hebben deze mensen zich toevallig ook al afgevraagd hoe lang het geduurd zal hebben voor de eerste hulpverleners tijd hadden voor 5 minuten pauze en een bakkie koffie?

Echt te triest voor woorden.

Over snelle hulpverlening gesproken, ik hoorde op het filmpje (dat een van de SLACHTOFFERS >:( zonodig moest maken op het moment dat hij nog niet eens uit het wrak was gegaan) al sirenes van een ambu en nog een andere 2-toon. O0 Willen we het nog sneller?

Kritiek zal er altijd komen, en het kan altijd anders. Misschien soms ook beter, maar dat is altijd achteraf heel makkelijk vanuit een luie stoel te beoordelen.