Forensisch onderzoek crash bijna voltooid Probleem is dat op het moment dat de eerste specialisten van het LFTO bij het wrak van vlucht TK 1951 arriveren, al binnen een uur, geen sprake meer is van 'een maagdelijke situatie'. Foto ANP/Ed OudenaardenNegen lichamen geïdentificeerd, tienduizend foto's en nog eens sporen in duizend genummerde plastic zakjes. Een week na de vliegtuigcrash met Turkish Airlines zit het werk van de forensische specialisten er bijna op.
Het is iets na half elf 's ochtends, woensdag 25 februari, als de telefoon van Jos van Roo gaat, het plaatsvervangend hoofd van het Landelijk Team Forensische Opsporing (LFTO). Er ligt een vliegtuig in drie stukken in een akkerland, een kilometer voor de Polderbaan. ''Dan heb je meteen oren en ogen op die plaats nodig. Het is een enorme plaats delict,'' zegt Van Roo.
De specialisten moeten meteen onderzoek doen naar eventuele strafbare feiten, ook al is daar misschien helemaal geen sprake van. Hoofd René Bastiaansen van de dienst: ''Dat onderzoek kun je maar één keer doen. Je moet uitgaan van het ergste. Misschien zit ergens een verdacht gaatje in het vliegtuig,'' zegt hij, verwijzend naar een terroristische aanslag.
Probleem is dat op het moment dat de eerste specialisten van het LFTO bij het wrak van vlucht TK 1951 arriveren, al binnen een uur, geen sprake meer is van 'een maagdelijke situatie', zoals Bastiaansen het uitdrukt. Talloze hulpverleners hebben de gewonden dan al uit het wrak gehaald, soms stoelen en stangen losgeknipt, en de grond rondom het toestel vertrapt. ''Dat neem je voor lief, want levensreddend handelen is in het eerste, gouden uur het belangrijkst. Wel zorgen we ervoor dat bewijsmateriaal niet onnodig verdwijnt.''
De donderdag na de crash beginnen tientallen forensische onderzoekers, na een korte briefing op Schiphol, aan hun werk. Er staat dan al een witte onderzoekstent van veertig bij achttien meter. Het land is met rood-witte linten in vele sectoren verdeeld. Het eindresultaat wordt gevormd door ruim tienduizend foto's en een dikke duizend genummerde bewijsstukken, die voor analyse zijn overgedragen aan de luchtvaartofficier van Justitie.
Van Roo na afloop: ''Het was een heidens karwei. Ook het weer zat ons niet mee, het miezerde hele dagen.''
Het forensische team verzamelt het technische bewijsmateriaal en een deel van het team buigt zich in de nacht na de ramp over de identificatie van de negen omgekomen slachtoffers, in het mortuarium van Schiphol. ''Dat moet zorgvuldig en snel, maar wel in die volgorde,'' zegt Daan Noort, projectleider identificatie. Eén deel van het team ontfermt zich over de lichamen voor post mortem-onderzoek, waarbij lichaamskenmerken (tatoeages, sieraden, haarkleur) worden genoteerd, vinger- en gebitsafdrukken worden gemaakt en dna wordt afgenomen.
De rest van het team houdt zich bezig met het ante mortem-onderzoek: aan de hand van de passagierslijst worden gebitsgegevens opgevraagd van mogelijke slachtoffers. Familieleden worden ondervraagd over lichaamskenmerken en bijvoorbeeld oude botbreuken. Noort: ''Die twee dossiers worden met elkaar vergeleken om een match te krijgen. Als die er is, kan het lichaam worden overgedragen aan de nabestaanden.''
Helemaal klaar is het team nog niet. Als het wrak over een paar dagen wordt geborgen, moet de onderkant nog worden geïnspecteerd. Daarna kunnen evaluatie en verwerking beginnen, ook voor de leden van het LFTO, aldus Van Roo. (RUDI BUIS)
http://www.parool.nl/parool/nl/224/Binnenland/article/detail/199942/2009/03/06/Forensisch-onderzoek-crash-bijna-voltooid.dhtml