http://www.refdag.nl/artikel/1396784/De+koffers+moeten+nog+uit+het+toestel.htmlDe koffers moeten nog uit het toestel
10-03-2009 10:05 | Gerard ten Voorde
Deze week wordt het vliegtuigwrak van Turkish Airlines geborgen.
http://www.refdag.nl/media/foto/2009/74141-a.jpgSCHIPHOL – De berging van het vliegtuigwrak bij Schiphol staat in de steigers. Morgen de cockpit, donderdag en vrijdag de romp, zaterdag de staart. „Eerst moeten de koffers nog uit de kist.”
Directeur Jan W. Vader van BCG Aircraft Recoveries mag het ramptoestel van Turkish Airlines bij Schiphol bergen. Hij draait er zijn hand niet voor om. „Technisch is het vrij eenvoudig.” Het bedrijf uit Naarden, ‘in de lucht’ sinds 1998, kan sinds vijf jaar wereldwijd alle mogelijke vliegtuigwrakken ruimen.
In Nederland staan de berging van een gecrasht toestel van Onur Air in Eelde (2003) en het transport van een Fokker 50 op Maastricht Aachen Airport (2004) op naam van BCG Aircraft Recoveries. „Nog nooit eerder ben ik zo dichtbij aan het werk geweest”, verklaart Vader.
De bergingswerkzaamheden voor het verongelukte vliegtuig van Turkish Airlines bij Schiphol zijn niet uitzonderlijk. „Het is een wrak. Het hoeft niet opnieuw de lucht in”, legt Vader uit. „Dat bepaalt de werkwijze.”
De inzet van BCG is niet gericht op het voorkomen van verdere schade, maar op het vermijden van meer milieuschade. Om geen sporen te wissen, moet het bergingsbedrijf zorgvuldig te werk gaan. „Wij hebben nauwkeurig met de Onderzoeksraad Voor Veiligheid afgestemd waar wij het vliegtuig in stukken willen knippen. Als het niet kan, trekken ze aan de bel.”
De Onderzoeksraad kan tijdens het optillen van het toestel de sensoren aan de onderkant van de romp inspecteren. Tegelijkertijd kan de bagage van boord worden gehaald. „Alle koffers zitten er nog in.” De samenwerking met de Raad verloopt soepel. „De experts van Pieter van Vollenhoven werken meer mee, dan wij kunnen tegenwerken.”
De berging van de 40 tot 50 ton zware, geladen Boeing 737 vereist de inzet van zwaar materieel. Bovendien maakt de zompige akker het niet eenvoudiger de klus te klaren. „Klei is eerlijk”, verklaart Vader. „Je ziet tenminste dat het drassig is, dan weet je ook dat je er iets aan moet doen.”
Het bergingsbedrijf heeft zand laten storten op de akker om een 30 tons kraan zijn werk te kunnen laten doen. Verder zijn met stalen rijplaten noodwegen aangelegd om de wrakstukken af te voeren. Zand en grint in de bochten van de smalle landweggetjes bij Zwanenburg moeten diepladers doorgang verlenen.
In stukken
BCG huurt drie specialistische bedrijven in bij de berging. Koninklijke Saan uit Diemen mag het wrak morgen optillen. Bij de berging knipt een 30 tons kraan met een 3,5 meter lange metaalschaar van Rijnmond Industriële Service (RIS) uit Rotterdam de kist in stukken. Zondag voert Saan de delen op vijf diepladers af naar Schiphol-Oost.
Klik hier!
Schiphol sluit de Polderbaan tijdens een deel van de werkzaamheden. De kraan moet 60 meter uitschuiven om het wrak op te tillen. Start- en landingsbaan moeten bij dergelijke omstandigheden volgens voorschrift sluiten. Bij windkracht 4 of meer moeten de bergers hun werk staken.
In het vliegtuig bevindt zich nog 4 ton kerosine. „Ik moest even slikken toen ik me realiseerde dat alle peut er nog in zit”, verklaart de Amsterdammer. „Ik heb nog nooit een crash gezien waarbij alle brandstof nog aan boord was. Daarmee zijn de passagiers bij de ramp aan een ramp ontsnapt. Ik had verwacht dat de vleugels wel afgebroken zouden zijn.”
Opmerkelijk genoeg zijn deze nog volledig intact. Dat verklaart ook –menselijkerwijs gesproken– dat er geen brand bij de crash is uitgebroken. „Alle tankcompartimenten, brandstofslangen en hydraulische leidingen zijn beveiligd met drukventielen die bij een ramp dichtslaan.” Rioolreinigingsbedrijf Teeuwissen uit Huizen moet de brandstof uit het vliegtuig pompen.
Vader werkt voorzichtig. „Als het nodig is kunnen de autoriteiten in de hangar op Schiphol-Oost het wrak weer op precies dezelfde manier terugleggen.”