GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 235910 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3424612/__Dinsdag_start_berging_ramptoestel__.html

zo 08 mrt 2009, 18:25 | lees voor
Berging toestel Turkish Airlines begint dinsdag

HAARLEMMERMEER -  De bij Schiphol gecrashte Boeing 737 wordt komende week geborgen. Dat heeft een woordvoerder van de gemeente Haarlemmermeer zondag gezegd.

Als alles volgens planning verloopt en het weer meezit, dan beginnen dinsdag de voorbereidende werkzaamheden. De dag daarna staat de berging van de cockpit op het programma, gevolgd door de romp op donderdag en de staart op vrijdag. Zaterdag is een uitloopdag en zondag worden alle onderdelen verplaatst naar Schiphol-Oost.

Hoe de berging precies in zijn werk gaat en wie het uitvoert, kon de woordvoerder niet zeggen.

Bij de vliegtuigcrash van woensdag 25 februari kwamen negen personen om het leven en raakten tientallen passagiers gewond. Zondag lagen nog 23 gewonden in het ziekenhuis. Een persoon verkeert nog in kritieke toestand.


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Berging toestel Turkish Airlines volop bezig  

AMSTERDAM - De berging van het Turkish Airlines-vliegtuig dat 25 februari neerstortte bij Schiphol is in volle gang.
 Berging Boeing 737  
Deskundigen zijn maandag begonnen met de voorbereidende werkzaamheden. Zij plaatsen kleinere brokstukken die rondom het toestel liggen in kisten. Een shovel haalt die vervolgens op.

Hijskraan

Ook stortten ze zand en legden ze stalen platen neer. Daarop komt onder meer de hijskraan te staan die het vliegtuig moet optillen. Die zou anders wegzakken in de modderige akker waarin het toestel ligt.
 
Vader denkt dat de berging dinsdagmiddag of woensdag begint. Een onderdeel daarvan is het aftappen van de circa 4 ton kerosine in de tank.

Ook moeten de cockpit, vleugels en staart van het toestel worden geknipt. Anders is het te groot om te transporteren.

Noodwegen

Een woordvoerster van het Openbaar Ministerie in Haarlem liet weten dat die verder onder meer het aanleggen van noodwegen inhouden.

Die zijn nodig omdat het toestel in een modderige akker ligt. Hoe de wegen er precies uit gaan zien, kon de zegsvrouw niet zeggen.
 
Transport

BCG Aircraft Recoveries hoopt dat het vliegtuig zondag op transport naar een hangar in Schiphol-Oost gaat. Het weer kan echter roet in het eten gooien.

Als het te hard waait, moeten de werkzaamheden stoppen. Het is dan onverantwoord om met een kraan te werken.

De firma heeft overigens nog drie specialistische bedrijven moeten inhuren voor verschillende onderdelen van de berging.

Onderkant

De berging geeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) de kans op een plek te kijken waar dat tot nu toe nog niet mogelijk was: de onderkant van het vliegtuig.

Volgens een woordvoerder zitten daar onder meer sensoren en antennes. Het is mogelijk dat die defect waren en een rol hebben gespeeld bij de crash.

Het is echter niet zo eenvoudig om dat vast te stellen. De onderzoekers moeten er namelijk achter zien te komen of de onderdelen beschadigd zijn geraakt door de crash of dat ze dat daarvoor al waren.

"Dat is natuurlijk niet zo gemakkelijk, maar daar heeft men technieken voor'', aldus de zegsman.

Slachtoffers

Bij de vliegtuigcrash kwamen negen personen om het leven en raakten tientallen passagiers gewond.

Vijftien slachtoffers van de vliegtuigcrash liggen maandag nog in het ziekenhuis. Acht mensen hebben sinds zondag het ziekenhuis verlaten.

Een persoon bevindt zich nog steeds in kritieke toestand. Dat liet een woordvoerder van de gemeente Haarlemmermeer maandag weten.

Uit de eerste onderzoeksresultaten van de OVV blijkt dat het toestel neerstortte door een storing aan een hoogtemeter. De piloten reageerden hier in eerste instantie niet op.


foto: ANP

www.nu.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3443296/__Berging_rampvliegtuig_op_schema__.html?p=3,1

di 10 mrt 2009, 16:16 | lees voor
Berging rampvliegtuig op schema

AMSTERDAM -  Het opruimen van het Turkish Airlines-vliegtuig dat 25 februari neerstortte bij Schiphol, verloopt vooralsnog volgens schema. Nadat maandag en dinsdag voorbereidende werkzaamheden plaatsvonden, begint de daadwerkelijke berging naar verwachting woensdag. Dat liet een woordvoerster van het Openbaar Ministerie in Haarlem dinsdag weten.

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00612/wrak232_jpg_612331a.jpg
Rond het wrak van Turkish Airlines in de Haarlemmermeer wordt dinsdag een platform gemaakt van stalen platen. Foto: ANP

Werklieden gaan woensdag de neus van het vliegtuig lichten en op een dieplader leggen. Met de romp en de vleugels gebeurt dat waarschijnlijk op vrijdag en vermoedelijk ook op zaterdag. De staart komt als laatste aan de beurt.

Tussen de bedrijven door onderzoekt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) nog de onderkant van het vliegtuig. Ook worden de brandstof en de hydraulische vloeistoffen uit het toestel gehaald. Datzelfde gebeurt met de bagage. Een gespecialiseerd bedrijf knipt de vleugels van het toestel.

Zondag gaan de in totaal vijf diepladers met daarop de wrakstukken naar een hangar op Schiphol-Oost waar ze de komende tijd worden opgeslagen. Overigens kan het weer nog roet in het eten gooien. Als het hard regent of waait, moeten de werkzaamheden stoppen en lopen ze vertraging op.

Bij de vliegtuigcrash kwamen negen personen om het leven en raakten tientallen passagiers gewond. Uit de eerste onderzoeksresultaten van de OVV blijkt dat het toestel neerstortte door een storing aan een hoogtemeter. De piloten reageerden hier in eerste instantie niet op.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.refdag.nl/artikel/1396784/De+koffers+moeten+nog+uit+het+toestel.html

De koffers moeten nog uit het toestel
10-03-2009 10:05 | Gerard ten Voorde

Deze week wordt het vliegtuigwrak van Turkish Airlines geborgen.

http://www.refdag.nl/media/foto/2009/74141-a.jpg

SCHIPHOL – De berging van het vliegtuigwrak bij Schiphol staat in de steigers. Morgen de cockpit, donderdag en vrijdag de romp, zaterdag de staart. „Eerst moeten de koffers nog uit de kist.”

Directeur Jan W. Vader van BCG Aircraft Recoveries mag het ramptoestel van Turkish Airlines bij Schiphol bergen. Hij draait er zijn hand niet voor om. „Technisch is het vrij eenvoudig.” Het bedrijf uit Naarden, ‘in de lucht’ sinds 1998, kan sinds vijf jaar wereldwijd alle mogelijke vliegtuigwrakken ruimen.

In Nederland staan de berging van een gecrasht toestel van Onur Air in Eelde (2003) en het transport van een Fokker 50 op Maastricht Aachen Airport (2004) op naam van BCG Aircraft Recoveries. „Nog nooit eerder ben ik zo dichtbij aan het werk geweest”, verklaart Vader.

De bergingswerkzaamheden voor het verongelukte vliegtuig van Turkish Airlines bij Schiphol zijn niet uitzonderlijk. „Het is een wrak. Het hoeft niet opnieuw de lucht in”, legt Vader uit. „Dat bepaalt de werkwijze.”

De inzet van BCG is niet gericht op het voorkomen van verdere schade, maar op het vermijden van meer milieuschade. Om geen sporen te wissen, moet het bergingsbedrijf zorgvuldig te werk gaan. „Wij hebben nauwkeurig met de Onderzoeksraad Voor Veiligheid afgestemd waar wij het vliegtuig in stukken willen knippen. Als het niet kan, trekken ze aan de bel.”

De Onderzoeksraad kan tijdens het optillen van het toestel de sensoren aan de onderkant van de romp inspecteren. Tegelijkertijd kan de bagage van boord worden gehaald. „Alle koffers zitten er nog in.” De samenwerking met de Raad verloopt soepel. „De experts van Pieter van Vollenhoven werken meer mee, dan wij kunnen tegenwerken.”

De berging van de 40 tot 50 ton zware, geladen Boeing 737 vereist de inzet van zwaar materieel. Bovendien maakt de zompige akker het niet eenvoudiger de klus te klaren. „Klei is eerlijk”, verklaart Vader. „Je ziet tenminste dat het drassig is, dan weet je ook dat je er iets aan moet doen.”

Het bergingsbedrijf heeft zand laten storten op de akker om een 30 tons kraan zijn werk te kunnen laten doen. Verder zijn met stalen rijplaten noodwegen aangelegd om de wrakstukken af te voeren. Zand en grint in de bochten van de smalle landweggetjes bij Zwanenburg moeten diepladers doorgang verlenen.

In stukken

BCG huurt drie specialistische bedrijven in bij de berging. Koninklijke Saan uit Diemen mag het wrak morgen optillen. Bij de berging knipt een 30 tons kraan met een 3,5 meter lange metaalschaar van Rijnmond Industriële Service (RIS) uit Rotterdam de kist in stukken. Zondag voert Saan de delen op vijf diepladers af naar Schiphol-Oost.
Klik hier!

Schiphol sluit de Polderbaan tijdens een deel van de werkzaamheden. De kraan moet 60 meter uitschuiven om het wrak op te tillen. Start- en landingsbaan moeten bij dergelijke omstandigheden volgens voorschrift sluiten. Bij windkracht 4 of meer moeten de bergers hun werk staken.

In het vliegtuig bevindt zich nog 4 ton kerosine. „Ik moest even slikken toen ik me realiseerde dat alle peut er nog in zit”, verklaart de Amsterdammer. „Ik heb nog nooit een crash gezien waarbij alle brandstof nog aan boord was. Daarmee zijn de passagiers bij de ramp aan een ramp ontsnapt. Ik had verwacht dat de vleugels wel afgebroken zouden zijn.”

Opmerkelijk genoeg zijn deze nog volledig intact. Dat verklaart ook –menselijkerwijs gesproken– dat er geen brand bij de crash is uitgebroken. „Alle tankcompartimenten, brandstofslangen en hydraulische leidingen zijn beveiligd met drukventielen die bij een ramp dichtslaan.” Rioolreinigingsbedrijf Teeuwissen uit Huizen moet de brandstof uit het vliegtuig pompen.

Vader werkt voorzichtig. „Als het nodig is kunnen de autoriteiten in de hangar op Schiphol-Oost het wrak weer op precies dezelfde manier terugleggen.”


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fmaart%2FRotterdams%20bedrijf%20gaat%20Turks%20toestel%20bergen

Rotterdams bedrijf bergt gecrasht Turks toestel

10 maart 2009

Het Rotterdamse bedrijf Rijnmond Industriële Service, RIS, begint woensdag met het bergen van het gecrashte vliegtuig in de Haarlemmermeer. Het vliegtuig van Turkish Airlines ligt sinds het ongeluk twee weken geleden nog steeds in een weiland vlakbij Schiphol.
Dinsdagmiddag werden grote machines naar het gecrashte vliegtuig gebracht om de klus te klaren. RIS zal het vliegtuig de komende dagen in stukken knippen zodat de resten makkelijk vervoerd kunnen worden.

Onder meer de vleugels en de cockpit worden door het Rotterdamse bedrijf met uiterste precisie losgemaakt. De afzonderlijke onderdelen kunnen dan door specialisten verder worden onderzocht.


jor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
p2kflex
02:56:10 11-03-09GROUP-1PRIO 2 KROMME SPIERINGWEG 96 VIJFHUIZEN BUITENBRAND OVERIGE [ 745 ]
0107111BRW Haarlem (Oost) (Beroeps)
0107181BRW Haarlem (Oost) (Lichtkrant)
0107186BRW Haarlem (Oost) (Intern Alarm)



http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=KROMME SPIERINGWEG+96+Vijfhuizen nh


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Onderzoek naar rol Boeing

AMSTERDAM -  Luchtrechtadvocaat mr. Frans Vreede onderzoekt met een juristenteam de aansprakelijkheid bij het vliegongeluk met de Boeing 737-800 van Turkish Airlines.

Het gerenommeerde advocatenkantoor AKD Prinsen Van Wijmen in Rotterdam heeft dat bevestigd aan deze krant. De luchtvaartadvocaat treedt inmiddels op voor een aantal slachtoffers en nabestaanden van de vliegramp. Voor vliegtuigfabrikant Boeing kan een ongunstige uitspraak in de kwestie tot torenhoge schade-uitkeringen leiden. Aanleiding voor het onderzoek zijn de berichten in onder meer deze krant over ernstige tekortkomingen van Boeing inzake de rol van de linker-radiohoogtemeter bij het ontstaan van de ramp. "De internationale luchtvaartwereld plaatst daarbij grote vraagtekens", zei de luchtrechtadvocaat gisteravond.

"De Onderzoeksraad Voor Veiligheid stelt buiten twijfel dat er onjuiste hoogten zijn doorgegeven naar de autopilot en autothrottle, zeg maar de cruisecontrol en de autogashendel van het vliegtuig. In een kritieke fase van de automatische landing sloot de machine daardoor de gashendels, waarop de piloten niet tijdig hebben kunnen reageren", licht Vreede toe.

Dat er iets goed mis is met de hoogtemeter blijkt ook uit de waarschuwing die Pieter van Vollenhoven aan Boeing heeft laten uitgaan. Vast is komen te staan dat Boeing wel eerder op de hoogte was van problemen met het functioneren van de radiohoogtemeters. Mede om die reden is het Amerikaanse advocatenkantoor Speiser, Krause Madole & Lear in New York ingeschakeld. De Boeing 737-800 is óók nog uitgerust met twee extra conventionele luchtdrukhoogtemeters. Mr. Vreede: "Een piloot kan kiezen een landing automatisch uit te voeren, of met de hand. Automatische landingen worden gestuurd door de radiohoogtemeters, bij handmatige landingen gebruiken de piloten de drukhoogtemeters." Het verklaart mogelijk ook waarom eerder falen van de radiohoogtemeters aan boord van het Turkish Air vliegtuig wél in de blackbox maar níét door de piloten is opgemerkt. Het ingeschakelde advocatenkantoor in de VS bevestigt dat in dergelijke gevallen de vliegtuigfabrikant direct de luchtvaartautoriteiten behoort te waarschuwen. "Het nalaten tijdig aan de bel te trekken wordt door Amerikaanse advocaten als een ernstige tekortkoming gezien die tot aansprakelijkheid voor torenhoge bedragen kan leiden", aldus Vreede.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3446051/__Onderzoek_naar_rol_Boeing__.html?p=2,1


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Slachtoffers vliegramp kunnen verhaal kwijt

UTRECHT -  Slachtoffers van de vliegramp bij Schiphol kunnen woensdag hun verhaal kwijt op een bijeenkomst van Slachtofferhulp Nederland en Stichting slachtoffers vliegramp 25 feb. 2009. Ze kunnen hier terecht met vragen en hun ervaringen delen met andere gedupeerden.

De bijeenkomst vindt plaats in Utrecht van elf tot twee uur en is uitsluitend bedoeld voor direct betrokkenen en hun naasten. De organisatoren willen de slachtoffers verder informeren over onder meer de afhandeling van de schadevergoeding.

Woensdag begint ook de daadwerkelijke berging van het gecrashte vliegtuig. Maandag en dinsdag vonden al voorbereidende werkzaamheden plaats. Werklieden gaan de neus van het vliegtuig lichten en op een dieplader leggen. Later deze week gebeurt dat ook met de romp, vleugels en staart. Als alles volgens plan verloopt, gaan de wrakstukken zondag naar een hangar op Schiphol-Oost.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3446696/__Slachtoffers_kunnen_verhaal_kwijt__.html


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/3065170/Ook_problemen_voor_KLM_met_hoogtemeter.html

Ook problemen voor KLM met hoogtemeter

HILVERSUM - De KLM heeft het afgelopen half jaar zeventien keer problemen gehad met hoogtemeters in Boeings. Dat meldde woensdag BNR Nieuwsradio op basis van 'vertrouwelijke documenten' die de radiozender in bezit heeft.
 
FOTO KLM
 Een storing in een hoogtemeter was de oorzaak van de crash met een Boeing van Turkish Airlines twee weken geleden.
Medewerkers van KLM geven aan dat het verstandig is om van de 737-vloot elk vliegtuig te laten controleren, aldus BNR. In het document staat dat er mogelijk meer storingen zijn geweest die niet zijn waargenomen en dus niet zijn gerapporteerd.
KLM heeft de nieuwszender laten weten dat er op dit moment geen problemen zijn. ,,Of er problemen zijn geweest, daar doen we geen mededelingen over. Als er problemen zijn geweest, dan zijn die opgelost''.

(ANP)


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Bergers lichten cockpit ramptoestel

SCHIPHOL - Bergers hebben woensdag aan het begin van de avond de cockpit van het gecrashte Turkse vliegtuig bij Schiphol gelicht.
 
Dat meldde een woordvoerster van Koninklijke Saan, dat de berging van het toestel onder zijn hoede heeft.

Het optillen gebeurde met de nodige vertraging want het was de bedoeling dat dit woensdagochtend rond elf uur zou gebeuren. De vertraging ontstond doordat het voorste deel aan de onderkant met een groter deel vast aan de romp bleek te zitten dan gedacht.

Speurwerk

Na het optillen werd de cockpit op bokken gezet waarna een onderzoek van de onderkant begon. Deskundigen speuren naar aanwijzingen die vertellen hoe het neerstorten is gegaan.

De bergers zullen verder de bagage uit resten van de cockpit halen. Daarna hijst het bergingsbedrijf het voorste deel van het toestel op een dieplader die op het terrein staat.

Konvooi

Het is de bedoeling dat zondag, als alles meezit, alle geborgen delen tegelijk in konvooi naar Schiphol-Oost worden vervoerd. Daar zijn minstens vijf diepladers voor nodig, aldus de zegsvrouw van het bergingsbedrijf.

Brandstof

Woensdag is de eerste dag van het opruimen van het wrak. De bergers hopen woensdagavond ook nog de brandstof uit een van de twee vleugels te halen. Daarna ligt het werk stil tot donderdagochtend.

www.nu.nl