GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 232422 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Haarlemmermeer verbiedt opslag vliegtuigwrak
Gepubliceerd op 26 mei 2009, 18:27
Laatst bijgewerkt op 26 mei 2009, 18:36
 HOOFDDORP -  
Turkish Airlines moet binnen drie weken wrakstukken van de in februari verongelukte Boeing 737 weghalen uit een loods in Hoofddorp-Noord. Dat heeft de gemeente Haarlemmermeer dinsdag aan de luchtvaartmaatschappij laten weten.

Burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer was vorige week al boos op Turkish Airlines, omdat die de opslag van de wrakstukken niet gemeld had bij de gemeente. De opslag kwam aan het licht toen bezoekers van een sportschool naast de loods door kerosinedamp last kregen van hun luchtwegen en hoofdpijn.

Volgens de gemeente heeft Turkish Airlines drie overtredingen begaan. De opslag van het vliegtuigwrak gebeurt zonder milieuvergunning, het bestemmingsplan voorziet er niet in en de scheidingswand tussen de loods en de sportschool is niet brandwerend genoeg. ,,Er zijn regels overtreden'', zegt burgemeester Weterings. ,,Wij handhaven de wet.''

Wrakstukken

Turkish Airlines heeft nu drie weken de tijd om de wrakstukken naar een andere plek te verplaatsen. Gebeurt dat niet dan dreigt er een boete van 100.000 euro voor de Turkse maatschappij. De eigenaar van de loods moet verder uiterlijk deze week extra ventilatie aanbrengen in de sportschool.

De Boeing van Turkish Airlines crashte 25 februari vlak voor de landing op Schiphol. Daarbij kwamen negen mensen om het leven en raakten tientallen passagiers gewond.

www.haarlemsdagblad.nl
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


jor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/245330/2009/05/29/Vreemd-luchtje-rond-wrak-Turkish-Airlines.dhtml

Vreemd luchtje rond wrak Turkish Airlines
 

De loods in Hoofddorp, met links de sportschool. Foto Amaury Miller

AMSTERDAM - Wat moet een Amsterdams bouwbedrijfje met wrakstukken van de Turkish Airlines-Boeing die in februari bij de landing op Schiphol crashte? Niet de luchtvaartmaatschappij blijkt verantwoordelijk voor de illegale opslag van de vliegtuigresten in een bedrijfsloods in Hoofddorp-Noord, maar het Amsterdamse bouwbedrijf Dirmar.

De gemeente Haarlemmermeer heeft aangifte gedaan tegen de directeuren J. van der Made en A.J. Baardemans van Dirmar V.O.F. aan de Archangelkade, vanwege drie milieudelicten. Dirmar, dat ook na herhaald aandringen elke reactie weigert, huurt en beheert de loods in opdracht van de verzekeraar van Turkish Airlines.

De Boeing van de Turkse luchtvaartmaatschappij crashte 25 februari vlak voor de landing. Daarbij kwamen negen mensen om het leven. Wrakstukken liggen sinds een maand opgeslagen in een loods aan de J. C. Beetslaan in Hoofddorp-Noord, naast een sportschool.

Gebruikers van fitnesscentrum Basic Fit klaagden over een olielucht en hoofdpijn. Pas toen ontdekte de gemeente Haarlemmermeer de milieudelicten. Volgens de gemeente heeft Dirmar drie overtredingen begaan. De opslag gebeurt zonder milieuvergunning, het bestemmingsplan voorziet er niet in en de wand tussen loods en sportschool is niet brandwerend genoeg. Het pand ligt aan de rand van een industrieterrein, tegenover een woonwijk.

Wat precies in de loods ligt is niet helemaal duidelijk; in elk geval een fors deel van de romp. De grote resten van het toestel zijn al kort na de crash vrijgegeven door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, onder leiding van Pieter van Vollenhoven. De Raad bewaart alleen de voor het onderzoek nog belangrijke onderdelen; die liggen in een loods op vliegbasis Woensdrecht.

In Hoofddorp zeggen omwonenden dat delen van het vliegtuig 's nachts zijn aangevoerd. Omdat de toegangsdeur te klein bleek, is er 's ochtends bij daglicht verder gewerkt.

Volgens advocaat Willem van Baren van het kantoor Allen & Overy, die optreedt namens Turkish Airlines en namens de verzekeraar, heeft de verzekeraar met 'een gespecialiseerd bedrijf' opslag van het vliegtuigwrak geregeld, omdat de brokstukken weg moesten van de plek van de crash.

''Het is de gewoonte dat hangende het onderzoek het wrak bewaard wordt. Het object moet beschikbaar blijven in verband met eventuele claims. We zijn met de gemeente in overleg, er is niks bijzonders aan deze zaak.''

Het is niet helemaal duidelijk hoe 'gespecialiseerd' - zoals Van Baren zegt - Dirmar is in het beheer van vliegtuigwrakken. De firma is gevestigd in de Amsterdamse Houthavens, in een bescheiden bedrijfsgebouw aan de Archangelkade dat geen enkele bedrijfsnaam draagt en waar ook een duikbedrijf is gevestigd. Volgens de Kamer van Koophandel is Dirmar actief in 'metsel- en timmerwerk, verbouw, onderhoud en renovatie'. Ook kan men bij het bedrijf terecht voor 'duikwerkzaamheden' en 'waterbouwkundige werken'.

Volgens de eigenaar van de bedrijfsloods in Hoofddorp, Wim Eijgelsheim van Bloemers Onroerend Goed BV in Goirle, heeft in het huurcontract met Dirmar over een vliegtuig niets gestaan. ''Ik kreeg een kant-en-klaar contract voorgelegd door de makelaar. Het was wel een beetje raar, ik moest een geheimhoudingsverklaring tekenen en we mochten niet meer naar binnen. Ik kreeg geen sleutels.''

Kort nadat Dirmar de brokstukken in zijn loods had opgeslagen, was Eijgelsheim nog bij de sportschool. ''Ik heb toen niks geroken, maar ja, ik wist ook niet dat ik kerosine moest ruiken.''

Hij is gebeld door de afdeling Milieuzaken van de gemeente Haarlemmermeer, omdat ze het pand wilden betreden. ''Ik zei: ik kan jullie niet helpen, ik mag er zelf ook niet in. Verder heb ik niets meer gehoord. En ik mag kennelijk ook geen vragen stellen. Iedereen doet heel geheimzinnig over dat rotvliegtuig.''

Later heeft Dirmar Eijgelsheim verzekerd dat het toestel goed gereinigd is en dat hij niet voor zijn vloer hoeft te vrezen. Eijgelsheim denkt dat er best eens sporen kerosine aan het wrak kunnen hangen. ''In plakken aardappelgrond en dat schijnt te gaan schimmelen.''

Eijgelsheim heeft het pand in 2000 neergezet voor een computerbedrijf. ''Die jongens bouwden heel dure chips en ze hadden een paar ramkraken gehad op hun oude adres. We hebben in dit gebouw toen extra gepantserde ramvrije deuren geplaatst. Om die reden zal Dirmar het dan wel gehuurd hebben.''

Dirmar heeft van de gemeente drie weken de tijd gekregen om de wrakstukken naar een andere plek te verplaatsen. Gebeurt dat niet, dan dreigt een boete van 100.000 euro.

Advocaat nabestaanden verbijsterd
De Amsterdamse advocaat Benno Friedberg, die enkele nabestaanden en slachtoffers van de vliegramp vertegenwoordigt, zegt: ''Het wordt steeds gekker, ik ben dit nog niet eerder tegengekomen. Immers, we hebben het over bewijsmateriaal, waarmee dus uitermate onzorgvuldig zou worden omgegaan. Dat er een afspraak zou zijn gemaakt met de verzekeraar van Turkish Airlines, geeft al aan dat er duidelijke belangen in het spel zijn.

Friedberg: ''Het is bijzonder vreemd dat een niet ter zake kundige onderneming namens Turkish Airlines het toestel bewaart. Ik hecht weinig geloof aan de mededeling dat het om een deskundig bedrijf zou gaan. Het komt er nu op neer dat er wellicht zaken van het wrak zijn weggehaald, wat in de toekomst mogelijk een zeer vervelende rol zal spelen. (ALBERT DE LANGE)

Bron foto: Amaury Miller, website: www.amaurymiller.nl
--------------------------------------------------------------------------------


guest4965

  • Gast
Vliegtuigcrash kost Haarlemmermeer miljoen euro

HOOFDDORP - De gemeente Haarlemmermeer is naar schatting een miljoen euro kwijt aan de gevolgen van de crash met de Boeing van Turkish Airlines eind februari.

Dat heeft burgemeester Theo Weterings dinsdag gezegd.

Het geld is vooral besteed aan opvang en verzorging van slachtoffers, herdenkingsactiviteiten en nazorg. Weterings verwacht dat de Veiligheidsregio Kennemerland en de regiopolitie samen ook een miljoen hebben besteed aan de hulpverlening.

De burgemeester wil dat een deel van de kosten wordt vergoed door minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken.

De Boeing 737 van Turkish Airlines crashte 25 februari vlak voor de landing op luchthaven Schiphol. Negen mensen kwamen om het leven, tientallen passagiers raakten gewond.
© ANP

www.nu.nl/algemeen/1972643/vliegtuigcrash-kost-haarlemmermeer-miljoen-euro.html


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Ministerie presenteert rapport vliegtuigcrash
Uitgegeven: 22 juni 2009 07:18
Laatst gewijzigd: 22 juni 2009 07:17

HOOFDDORP - Het ministerie van Binnenlandse Zaken komt maandag met het onderzoeksrapport naar de ramp met een toestel van Turkish Airlines op 25 februari.
 
De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid van het ministerie heeft onderzocht hoe de hulpverlening na de crash is verlopen.

De presentatie van het rapport is om 16.00 uur op Schiphol. Behalve de inspectie zijn ook de burgemeester van Haarlemmermeer en de korpsbeheerder van de politie Haarlemmermeer aanwezig.

Door de crash met het toestel in een weiland vlakbij Schiphol kwamen negen mensen om het leven en raakten tientallen andere inzittenden gewond.

© ANP


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Een andere leidinggevende zegt in het rapport dat werknemers van de OVV later op de dag zouden hebben gedreigd met het stilleggen van de hulpverlening als zij geen toegang tot de rampplek zouden krijgen.

Het moet ook niet gekker worden "laat dat slachtoffer maar doodgaan, ons onderzoekje is belangrijker" :o
Samen sterk in de hulpverlening!


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Het moet ook niet gekker worden "laat dat slachtoffer maar doodgaan, ons onderzoekje is belangrijker" :o

Het moet nooit of "hulpverlening" of "onderzoek" zijn.
Weten wat een andere dienst of organisatie doet en wettelijk mag doen is al een hele stap vooruit.
Goede samenwerking is blijkbaar nog een stap te ver.
Uiteindelijk komen we er wel, als iedereen maar van zijn "eilandjespolitiek" afstapt.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Wellicht dat ik wat dingen door elkaar haal, maar misschien kan iemand hier wat opheldering geven.

Ik hoor overal mensen klagen over de 'ontoereikende' capaciteit van C2000. Men heeft het steeds over 'elf kanalen'.
Ik heb echter begrepen dat de betreffende mast elf gespreksgroepen kan afhandelen, met een onbeperkt aantal 'sprekers' per gespreksgroep. Ook niet superveel, maar als deel van de beschikbare gespreksgroepen dan nog wordt opgeslokt door 'vreemde diensten' (een ambu die één porto vergeet uit te melden uit z'n regionale gespreksgroep), gaat het helemaal hard.
Zit het probleem dan niet meer in etherdicipline, in plaats van de technische beperkingen van het systeem? Immers, met ambu's (en brandweer en politie uiteraard) uit zoveel 'vreemde' regio's, is de kans dat er één porto'tje in z'n regionale kanaal blijft staan natuurlijk behoorlijk aanwezig...


jor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Discussie met betrekking tot C2000 en de vliegramp is hier te vinden http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,29076.0.html


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/07/24/X012.htm

Politiebond ACP

24 juli 2009

C2000 besproken in landelijk overleg


Donderdag 23 juli was er weer landelijk overleg met de Minister van BZK. Het ging onder andere om het verzoek van de ACP om het onderzoek naar C2000 in te mogen zien.

Tijdens het overleg van gisteren heeft de ACP vragen gesteld over de mogelijke tekortkomingen van het C2000 systeem.

De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) heeft onderzoek gedaan naar het functioneren van C2000 tijdens de ramp met een Turkish Airlines toestel. In verschillende media werd geconcludeerd dat de hulpverleners en politiemensen het systeem niet goed hadden gebruikt. De ACP is daar niet van overtuigd en heeft daarom aan de Minister gevraagd om het rapport en de conclusies in te mogen zien.

Menselijke- of systeemfouten
Tijdens het overleg van gisteren heeft de ACP vragen gesteld over de mogelijke tekortkomingen van het systeem. Kortom: lag het probleem bij het systeem of bij collega's en andere hulpverleners. Om daarop een goed antwoord te kunnen geven is het volgens de Minister nodig het onderzoek van het IOVV te uit te breiden naar de gebruikerskant. Daarnaast, zo gaf de minister aan, loopt ook nog het onderzoek van de Onderzoeksraad voor de transportveiligheid.

De ACP vindt het belangrijk dat in de onderzoeken duidelijk wordt wat de technische oorzaken zijn en welke problemen er zijn voortgekomen uit het gebruik. De conclusies en de analyses van beide rapporten worden in het najaar in het overleg met de minister verder besproken.