voor de landing word altijd brandstof geloost om de kist lichter te maken tijdens de landing
Niet elk toestel heeft de mogelijkheid tot het dumpen van fuel. De 737 bvb heeft zo geen systeem aan boord, het kan dus maw geen brandstof dumpen.
Het bepalen of een toestel een fueldump systeem nodig heeft gebeurt aan de hand van FAA regels waarbij de zgn "105%" regel gehanteerd wordt. Als het toestel bij het opstijgen een gewicht heeft die 105% van het maximum landingsgewicht overschrijdt dan dient men een fueldump systeem aan boord te hebben.
fictief voorbeeldje:
Toestel heeft een maximum startgewicht van 110 ton. Het maximum landingsgewicht is bepaald op 100 ton. Op dat moment moet het toestel een fueldump systeem hebben omdat het gewicht van het toestel bij een onmiddelijke terugkeer meer dan 105% van het maximale landingsgewicht bedraagd. Maar neem nu een toestel met een startgewicht van 104 ton terwijl het maximaal landingsgewicht bepaald is op 100 ton dan hoeft het toestel geen fueldump systeem aan boord te hebben omdat het de 105% regen niet overschrijdt
Maw: er is dus zeker geen fueldump geweest