GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 232702 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Nog sterker: de eerste auto ter plaatse was niet van Kennemerland....    wie was de eerst aanwezige ambulance dan?

De reactie van Bart S lezend gok ik dat die uit Amsterdam-Amstelland kwam.....


blusvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
was het geen ambu vanuit nhn die een b vervoer had gehad?


Mvg

Blusvogel


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
was het geen ambu vanuit nhn die een b vervoer had gehad?


Mvg

Blusvogel

Wie weet!? Bart S kan het geheim verklappen.  ;)

Al met al, gezien alle reportages die ik vandaag heb gezien, moet ik wel zeggen; een hele grote dikke pluim voor alle hulpverleners (incl. burgers) voor de inzet!!!   O0  O0


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
was het geen ambu vanuit nhn die een b vervoer had gehad?

Als je goed kijkt op de foto's zie je veel VZA-ambulances. VZA heeft er 5 of 6
rijden in Kennemerland en een hele rits in Amsterdam-Amstelland en
Zaanstreek-Waterland. Voor zover mij bekend worden deze laatsten nog
steeds niet via P2000 gealarmeerd.


Onbekende VZA-ambulance onderweg naar de crashsite.

Een van de eerste ambulances die van de crashsite vertrok richting ziekenhuis
was ook een VZA-ambulance. Uit welke regio heb ik in de hectiek niet kunnen zien.
Verder heb ik een uur na de crash in Haarlem een Amsterdamse
VZA-ambulance zien rijden (13-???) die duidelijk met andere dingen bezig
was als met de crash. Ook dat kan dus.

Buiten de ambu's is er ook een peloton van Amstelveen/Aalsmeer op
Schiphol geweest. Mogelijk als herbezetting maar dat durf ik niet te zeggen.


Van politie AA is onder anderen een leswagen van de Voortgezette Rijopleiding
actief geweest. Toevallig had ik net twee dagen daarvoor de instructeur (WD)
geinterviewd.

Verder ben ik het met iedereen een dat de hulpverlening goed gewerkt heeft  O0


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
VU medisch centrum heeft na de vliegramp bij Schiphol 28 slachtoffers opgevangen.
Vijftien van de patiënten zijn ernstig gewond, waarvan sommigen in levensgevaar verkeren. De zwaargewonde slachtoffers hebben veelal meerdere botbreuken, borst-, buik- en/of hoofdletsel. Als universitair medisch centrum vangt VUmc vooral zwaargewonde slachtoffers op. VUmc heeft direct na de rampmelding het rampenopvangplan in de hoogste fase ingesteld.

Voor familieleden van de slachtoffers die bij VUmc zijn opgenomen is bij VUmc opvang geregeld. Voor familieleden en verwanten die vragen hebben is een centraal nummer ingesteld, 0900 1852.
Bron: VUMC

http://www.medicalfacts.nl/2009/02/25/vumc-vangt-28-slachtoffers-op-van-vliegtuigongeluk-bij-schiphol/


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Calamiteitenhospitaal weer gesloten
Het Calamiteitenhospitaal in het UMC Utrecht heeft vier slachtoffers opgevangen van het vliegtuigongeluk op Schiphol. De verwachting is dat zich niet meer slachtoffers zullen melden: de voorziening in het Calamiteitenhospitaal wordt daarom weer afgebouwd. Mochten zich toch nog ambulances aandienen, dan zullen deze patiënten op de spoedeisende hulp van het UMC Utrecht worden opgevangen.

De vier slachtoffers opgevangen in het Calamiteitenhospitaal zijn buiten levensgevaar, over de aard van verwondingen kunnen we geen mededelingen doen.

Het Calamiteitenhospitaal, gehuisvest in het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht), is een unieke voorziening voor de onmiddellijke opvang van slachtoffers onder bijzondere omstandigheden. Het is een samenwerkingsplatform Defensie (Centraal Militair Hospitaal) en het UMC Utrecht, waar de uitzonderlijke situatie tot de norm verheven is en voorbereiding op rampen en grootschalige opvang dagelijkse routine.

De combinatie met een groot academisch ziekenhuis, een militair ziekenhuis, een traumacentrum en het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC) biedt niet alleen de infrastructuur, maar ook de benodigde expertise.

Het Calamiteitenhospitaal is een voorziening voor:
gegarandeerde medische en kortdurende opvangcapaciteit bij ongevallen en rampen voor groepen (N > 5) van militaire en burgerslachtoffers, die de reguliere opvangcapaciteit van ziekenhuizen in kwalitatief of kwantitatief opzicht te boven gaan. Het Calamiteitenhospitaal is inzetbaar bij de volgende vier scenario’s:
situaties van specifieke calamiteiten, aanslagen of grote ongevallen in Nederland, die de reguliere opvangcapaciteit te boven gaan;
situaties waarin de Nederlandse overheid hulp aanbiedt bij de medische opvang van buitenlandse slachtoffers van ongevallen in het buitenland.
situaties van oorlog en oorlogsdreiging, crisis of conflictbeheersing, waarbij grote aantallen militaire slachtoffers moeten worden opgevangen;
situaties van ongevallen in het buitenland, waarbij te repatriëren groepen Nederlandse ingezetenen (militair en/of burger) betrokken zijn;
Het Calamiteitenhospitaal (8000m2) bestaat dan uit een intensive care afdeling (12 bedden), een medium/low care afdeling (50 bedden), twee low care afdelingen (totaal 200 bedden), vier isolatieboxen, drie operatiekamers met recovery, een röntgenafdeling en een triage- en behandelruimte (35 bedden).

Bron: UMCU
http://www.medicalfacts.nl/2009/02/25/calamiteitenhospitaal-umcu-weer-gesloten/


sneaky pete

  • Brandmeester
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Nog sterker: de eerste auto ter plaatse was niet van Kennemerland....    wie was de eerst aanwezige ambulance dan?

kan dat de 10-106 geweest zijn?die stond nl niet in de rij wachtende ambu s maar bij die schuur
ANNA


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Heb diverse Amsterdamse golfjes zich in horen melden op het Kennemerlandse C2000  ;)
Okey, en die ME wagens die ik zag op het NOS die kwamen ook uit Amsterdam? En werden die voor dit incident speciaal gepiept?


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Kritiek op Turkse autoriteiten in Turkse kranten

ISTANBUL - Trots op de piloten van het verongelukte vliegtuig en waardering voor de Nederlandse hulpdiensten wordt in de Turkse ochtendbladen afgewisseld met kritiek: autoriteiten in Ankara zouden te snel hebben verklaard dat er geen doden waren te betreuren.
En er wordt flink gespeculeerd over de oorzaak van de crash.

Het hardst in de kritiek is het als zeer kritisch bekend staande Taraf, die groot kopt dat 'Ankara crasht', doelend op autoriteiten in de Turkse hoofdstad die te vroeg met positief nieuws naar buiten kwamen. Daardoor is het publiek in verwarring gebracht.

Taraf drukt, net als veel andere kranten, ook een plattegrond van de omgeving van Schiphol af, net als portretten van de drie piloten die volgens de krant zijn omgekomen.

Onervaren piloot

Posta, één van de grootste kranten van het land, speculeert er lustig op los op een zwart-rode voorpagina met vooral beeld. De landing zou aan een onervaren piloot zijn overgelaten, maar de krant voert alleen anonieme bronnen op. Posta meldt ook op de voorpagina hoe de drie piloten nog uren in het toestel bekneld zaten.

Wat minder speculatie over de oorzaak in Milliyet, die zich afvraagt wat er in die laatste paar seconden kan zijn gebeurd. 'Twee duistere seconden' is de kop, verwijzend naar het feit dat er tot het allerlaatste moment van een noodsituatie geen sprake leek te zijn.

Hulpdiensten

Geen speculaties over de oorzaak, wel waarderende woorden voor de Nederlandse hulpdiensten, die volgens de krant snel ter plekke waren en met hun efficiënte hulp nog meer doden wisten te voorkomen.

Tenslotte de regeringsgezinde krant Zaman, die zelden een spektakel van het nieuws maakt: de feiten op een rij, geen vette koppen, en de kale feiten over het toestel dat drie maanden eerder nog een controle doorstond.

De zwarte doos, daar zijn de kranten het over eens, zal uitsluitsel moeten brengen.

www.nu.nl


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Okey, en die ME wagens die ik zag op het NOS die kwamen ook uit Amsterdam? En werden die voor dit incident speciaal gepiept?
De ME mocht de boel gaan bewaken.