GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 228770 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Hoeveel politie motoren zijn er wel niet bezig geweest met begeleiding?  :)


camende

  • Reddingsbrigade & LOTUS & Sigma
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Onderstaande lijkt dus te kloppen:

Veiligheidsregio Kennemerland kan ramp aan
15 Oktober 2008, bron: ANP

De veiligheidsregio Kennemerland, waar ook de luchthaven Schiphol onder valt, is goed in staat rampen te bestrijden. Dat concludeert de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (OOV) op basis van een oefening die in maart is gehouden.

Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken heeft de uitkomsten naar de Tweede Kamer gestuurd. Ze is blij met de snelle ontwikkeling van de regio. Uit een meting die eind december 2006 werd gehouden, bleek dat de regio zelfs een kleinschalige ramp nog niet aankon. Inmiddels is "de basis van de rampenbestrijdingsorganisatie aanwezig", constateert de inspectie.


Glenn2

  • Gast
In m'n mailbox:

Citaat
Calamiteitenplan Homan in werking voor vliegtuigcrash
Homan uit Mijdrecht staat bekend als een vooraanstaande leverancier van tijdelijk stroom voor onder meer evenementen en kermissen in heel Nederland. Veel minder in het oog lopend zijn onze activiteiten op het gebied van calamiteitenondersteuning. Toch spelen we ook op dat terrein achter de schermen een grote rol als het gaat om het leveren van spanning op de meest uiteenlopende locaties en onder vaak moeilijke omstandigheden.
Snelle actie na telefoontje
Woensdagavond 25 februari werden we gebeld door Roland de Boer van het Intertent, een zeer gerenommeerde leverancier van tijdelijke accommodaties. Intertent had de opdracht ontvangen voor het bouwen van een tent bij het gisteren gecrashte vliegtuig van Turkish Airlines. De tent is bedoeld voor het onderzoek van alle vliegtuigonderdelen, om zo mede de oorzaak van de ramp te achterhalen. Uiteraard is stroom op die afgelegen locatie, midden in een omgeploegde akker noodzakelijk.
Werken onder druk
De opdracht van Roland de Boer was even helder als dringend: zorg dat je 02.00 uur s'nachts op de plaats van het ongeluk aanwezig bent met aggregaten en toebehoren voor het snel leveren van spanning. Een klus die ons calamiteitenteam op het lijf geschreven is. Binnen zeer korte tijd waren onze twee medewerkers van dienst in touw om een van onze 100kVA aggregaten met de bijbehorende materialen gereed te maken. Vervolgens waren ze exact op de afgesproken tijd aanwezig op de locatie.
 
Alles op tijd geregeld
Ter plekke hebben ze de aggregaat in werking gezet, kabels aangelegd en TL-verlichting in de tent aangebracht, zodat daar ook s'nachts doorgewerkt kan worden. Al met al is de klus snel en tot volle tevredenheid van onze opdrachtgever geklaard. Veiligheid, kennis van zaken, kunnen omgaan met tijdsdruk en dag en nacht bereikbaar zijn, vormen stuk voor stuk aspecten waaraan grote waarde wordt gehecht bij dit soort situaties.
Hooggekwalificeerd en ervaren
Homan voldoet aan alle kwalificaties. We beschikken over een uitgebreide vloot hypermoderne aggregaten in alle denkbare kVA's. Daarnaast zijn al onze medewerkers VCA gecertificeerd, zijn we erkend installateur en aangesloten bij UNETO VNI en werken we volgens NEN-normen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00199/crash1_199297a.jpg

http://www.ad.nl/binnenland/crash/3031319/Hopeloos_gevecht_om_landingsbaan_te_halen.html

Hopeloos gevecht om landingsbaan te halen
Door JEROEN DE VREEDE

SCHIPHOL - De klap op de grond van vlucht TK1951 moet enorm zijn geweest. Veel deskundigen schatten in dat het toestel na verwoede pogingen van de piloten de landingsbaan te halen, uiteindelijk als een baksteen uit de lucht is gevallen.
 
 ,,Het is een typische crash die je van een vliegtuig verwacht als het de baan net niet haalt,’’ zegt hoogleraar Michel van Tooren van de TU Delft. Het toestel krijgt door nog onbekende oorzaak zo weinig voortstuwing dat de snelheid daalt en uiteindelijk de draagkracht wegvalt. Een loodrechte val uit de lucht is dan het gevolg.

Dat beeld komt overeen met de situatie op het omgeploegde veld. ,,Het toestel heeft geen lang spoor in het weiland getrokken,’’ zegt voorzitter Pieter van Vollenhoven van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Hij was gisteren ter plaatse en denkt dat de piloten hebben geprobeerd de kist zo lang mogelijk in de lucht te houden. ,,Maar als je dan snelheid verliest, val je letterlijk uit de lucht.’’

Ook het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium spreekt van een duidelijk geval van een undershoot, de term voor een vliegtuig dat op de verkeerde hoogte zit bij de landing en daardoor de landingsbaan niet haalt.

Het toestel, een Boeing 737-800, brak bij de val in drie stukken: het knikt bij de vleugels en bij het staartstuk. Ooggetuigen vertellen dat het toestel op het laatst schuin met de neus omhoog in de lucht hing. Het staartstuk brak daardoor bij het raken van de grond als eerste af.

Hoogleraar Van Tooren: ,,Als je heel hard naar beneden klapt, wordt de vliegtuigromp technisch gezien behoorlijk op buiging belast. Die breekt dan. Dat gebeurt altijd voor en achter de vleugel.’’ Volgens Van Tooren is het de grote vraag wat is misgegaan. ,,De kist was nog vrij jong, dus er is geen sprake van vermoeiing. Waarschijnlijk is er iets misgegaan met de motoren.’’

Als zoiets gebeurt vlak voor de landing, zoals gisteren bij TH1951, is er heel weinig tijd om te reageren en zijn er weinig opties, zegt Benno Baksteen van het Platform Duurzame Luchtvaart. ,,Je moet dan binnen een paar seconden een plan maken.’’ Hij sluit niet uit dat de omgekomen piloten doelbewust de akker hebben uitgekozen in een poging een relatief zachte noodlanding te maken.

Het uitvallen van motoren, voor de deskundigen voorlopig de meest aannemelijke oorzaak, kan diverse oorzaken hebben. Bij de recente noodlanding op de Hudson-rivier in New York raakte het vliegtuig een zwerm vogels. Het toestel dat januari 2008 op Londen Heathrow tegen de grond klapte, verloor motorvermogen doordat de brandstofleidingen waren dichtgevroren.

Er zijn ook vliegtuigen verongelukt doordat de kerosine op was. Een vertraging kan oorzaak zijn van brandstofgebrek, maar TH1951 was niet noemenswaardig vertraagd.


Rowin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Foto (Rowin van Diest)
Welk SIGMA-team is dit?

Alle sigma busjes die ik op de foto heb staan:


12-820


12-830


12-831


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.nos.nl/nosjournaal/images/crash_foto_378_tcm44-483662.jpg

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/2/26/260209_cockpit.html

'Vlak voor landing was er niets aan de hand'  26-02-09  
    

Uit opnamen uit de cockpit van de vlucht van Turkish Airlines blijkt dat de piloten het onheil niet zagen aankomen.

Een deskundige heeft aandachtig naar de tape geluisterd. Uit de communicatie tussen vliegers en verkeersleiding lijkt geen aanwijzing te bestaan dat er voor de landing iets mis was.

Je hoort de verkeersleiding zeggen: 'Turkish 1951, turn left heading 210 cleared approach 18R.' Daarop reageert de piloot met met '210 cleared, Turkish 1951'

"Dit is de laatste bocht voordat de baankoers wordt aangehouden voor de baan 18R op ongeveer 15 kilometer afstand van de landingsbaan. Er is hier geen indicatie of communicatie op de frequentie over enig probleem", vertelt de expert.

Beluister hier het contact tussen de cockpit en de verkeerscentrale. (Bron: Liveatc.net)  
http://archive-server.liveatc.net/turkish-1951-cleared-approach-eham.mp3
http://archive-server.liveatc.net/EHAM-Airport-Post-Crash.mp3


'Thanks a lot'
Ook vijf kilometer verderop lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Geluid vanuit het verkeerscentrum: 'Turkish 1951 contact tower 118,27, byebye.' Waarop de piloot reageert met '27 now thanks a lot'.

Hierna wordt het vliegtuig overgezet naar de toren voor de landingsklaring op zo'n 10 kilometer afstand recht voor de baan. Daarna wordt de landing ingezet. "Er is geen indicatie dat er iets mis is, althans dit is niet gecommuniceerd naar de verkeersleiding", aldus de deskundige.

Hij merkt op dat de laatste berichten vanuit het vliegtuig erg kortaf zijn. "De laatste twee radiouitzendingen op deze frequentie zijn wel erg kort en haastig te noemen van de Turkse vlieger."

Na de laatst opgenomen gesprekken wordt normaliter nog twee tot drie keer contact opgenomen met de toren. Ook volgt er dan nog een zogeheten 'clear to land' signaal. Mogelijk komt er na het onderzoek van de zwarte doos meer duidelijkheid over de laatste communciatie tussen piloten en luchthaven.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.nu.nl/algemeen/1924147/hulpverlening-is-georganiseerd-geluk.html

'Hulpverlening is georganiseerd geluk'
Uitgegeven: 26 februari 2009 16:50
Laatst gewijzigd: 26 februari 2009 16:50

RIJSWIJK - De hulpverlening na de crash met de Boeing 737-800 is onder anderen door premier Jan Peter Balkenende en eurocommissaris Antonio Tajani geprezen.
 
Dr. Ben Ale, hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding aan de Technische Universiteit Delft, ::) kan zich dat voorstellen.

''Voor zover we nu weten, ziet het er goed uit'', zei hij donderdag tegen het ANP. De evaluatie van de hulpverleningsactie zal definitief uitsluitsel moeten geven. Daar komt ongetwijfeld uit dat niet alles goed ging, aldus Ale. '' Er is altijd wel wat mis. Van alle ongelukken kun je leren.''



 

Snel

De rampenexpert stelt vast dat de hulpverleners woensdag na het crashen van vlucht TK 1951 van Turkish Airlines snel ter plekke waren. ''Binnen een half uur was iedereen er zo'n beetje op oorlogssterkte. Als je je realiseert dat je niet meteen weet waar het toestel ligt, na een eerste melding van een automobilist op de A9 die een vliegtuig een veld ziet invliegen. In dat licht is een half uur niks.''

Ook de verdeling van de gewonden over zes ziekenhuizen in de omgeving verliep volgens Ale ''soepel''. ''Ik heb ook geen signalen gehad dat de communicatie gebrekkig was.''


Gedoe

Eigenlijk is dit, zegt de hoogleraar, het eerste ongeluk waar niet onmiddellijk gedoe ontstaat over de hulpverlening en de werking van het rampenplan, zoals dat wel het geval was bij de vuurwerkramp in Enschede (2000) en de brand in het detentiecentrum op Schiphol-Oost (2005).

Dat het dit keer goed ging, schrijft Ale onder andere toe aan het rampenplan dat up-to-date was. Bovendien was er geoefend, nadat regio Kennemerland in januari 2008 volledig verantwoordelijk werd voor de rampenbestrijding op luchthaven Schiphol. ''Dat kun je geluk noemen, maar ik noem het georganiseerd geluk.''


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
gezien dat ik een pmb kreeg. met de mededeling dat me bericht van gisteravond is verwijderd. doe ik het maar even zo.
voor iedereen die gister hulp heeft verleend. bij het ongeluk met het vliegtuig. mensen petje af hoor jullie hebben laten zien dat jullie heel goed samen kunnen werken  O0 en het andere schrijf ik niet   :-X
ehbo'er plv hoofd bhv'er


Joost -VIG-

  • Gast
met dank ook aan de centralisten van de LMAZ en andere centralisten van de andere diciplines ;D. Ik begreep dat de C2000 ook nog een tijdje uit de lucht was i.v.m. overbelasting ? Maargoed toch puik werk neergezet O0.

Ik vind het echt fantastisch dat de hulpverlening geweldig is verlopen. Zelfs CNN was ervan onder de indruk :P. We kunnen toch best wel wat aan in het kleine nederland! :D


jeroenbos

  • jeugdbrandweer/ fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 697
net op nieuws dat er 1 zwaargewonde alsnog is overleden aan zijn/haar verwondingen (onbevestig bericht)