http://www.ad.nl/multimedia/archive/00199/crash1_199297a.jpghttp://www.ad.nl/binnenland/crash/3031319/Hopeloos_gevecht_om_landingsbaan_te_halen.htmlHopeloos gevecht om landingsbaan te halen
Door JEROEN DE VREEDE
SCHIPHOL - De klap op de grond van vlucht TK1951 moet enorm zijn geweest. Veel deskundigen schatten in dat het toestel na verwoede pogingen van de piloten de landingsbaan te halen, uiteindelijk als een baksteen uit de lucht is gevallen.
,,Het is een typische crash die je van een vliegtuig verwacht als het de baan net niet haalt,’’ zegt hoogleraar Michel van Tooren van de TU Delft. Het toestel krijgt door nog onbekende oorzaak zo weinig voortstuwing dat de snelheid daalt en uiteindelijk de draagkracht wegvalt. Een loodrechte val uit de lucht is dan het gevolg.
Dat beeld komt overeen met de situatie op het omgeploegde veld. ,,Het toestel heeft geen lang spoor in het weiland getrokken,’’ zegt voorzitter Pieter van Vollenhoven van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Hij was gisteren ter plaatse en denkt dat de piloten hebben geprobeerd de kist zo lang mogelijk in de lucht te houden. ,,Maar als je dan snelheid verliest, val je letterlijk uit de lucht.’’
Ook het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium spreekt van een duidelijk geval van een undershoot, de term voor een vliegtuig dat op de verkeerde hoogte zit bij de landing en daardoor de landingsbaan niet haalt.
Het toestel, een Boeing 737-800, brak bij de val in drie stukken: het knikt bij de vleugels en bij het staartstuk. Ooggetuigen vertellen dat het toestel op het laatst schuin met de neus omhoog in de lucht hing. Het staartstuk brak daardoor bij het raken van de grond als eerste af.
Hoogleraar Van Tooren: ,,Als je heel hard naar beneden klapt, wordt de vliegtuigromp technisch gezien behoorlijk op buiging belast. Die breekt dan. Dat gebeurt altijd voor en achter de vleugel.’’ Volgens Van Tooren is het de grote vraag wat is misgegaan. ,,De kist was nog vrij jong, dus er is geen sprake van vermoeiing. Waarschijnlijk is er iets misgegaan met de motoren.’’
Als zoiets gebeurt vlak voor de landing, zoals gisteren bij TH1951, is er heel weinig tijd om te reageren en zijn er weinig opties, zegt Benno Baksteen van het Platform Duurzame Luchtvaart. ,,Je moet dan binnen een paar seconden een plan maken.’’ Hij sluit niet uit dat de omgekomen piloten doelbewust de akker hebben uitgekozen in een poging een relatief zachte noodlanding te maken.
Het uitvallen van motoren, voor de deskundigen voorlopig de meest aannemelijke oorzaak, kan diverse oorzaken hebben. Bij de recente noodlanding op de Hudson-rivier in New York raakte het vliegtuig een zwerm vogels. Het toestel dat januari 2008 op Londen Heathrow tegen de grond klapte, verloor motorvermogen doordat de brandstofleidingen waren dichtgevroren.
Er zijn ook vliegtuigen verongelukt doordat de kerosine op was. Een vertraging kan oorzaak zijn van brandstofgebrek, maar TH1951 was niet noemenswaardig vertraagd.