GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 232704 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
De P2000-monitor dus.  ;)

En juist vanwege die begeleide gewondentransporten vond ik die film plaatsenswaardig. Denk dat er die dag heel wat kilometertjes gedraaid zijn. O0


En niet te vergeten de duidelijke interregionale bijstand van de verschillende politieregio's  O0 O0. Naast de KMAR, Kennermerland, Amsterdam ook duidelijk voertuigen uit NHN en Zaanstreek-Waterland en waarschijnlijk nog vele andere regio's (Utrecht, Hollands Midden Haaglanden misschien nog wel verder?)


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396

En juist vanwege die begeleide gewondentransporten vond ik die film plaatsenswaardig. Denk dat er die dag heel wat kilometertjes gedraaid zijn. O0


Een kennis van mij heeft die dag een transportje of zes gedaan, waaronder Utrecht en Den Haag.

Daarnaast hoor ik verhalen over poltiefunctionariseren die zo'n 24 uur aan het werk zijn geweest, eerst in de reguliere dienst en later via de ME.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
16 motorijders van de Dienst controle infrastructuur van de politie Amsterdam-Amstelland zijn ingezet rond om de ramp.

mvg
Mike

Vanuit Kennemerland is elke motor ingezet, incl. VHT, burger etc.
In het district Haarlem reden alleen nog noodhulpvoertuigen en de rest was weg ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1155887.ece/Verzekeraars_slijpen_de_messen

Verzekeraars slijpen de messen

Van onze verslaggeefster Janny Groen
gepubliceerd op 26 februari 2009 21:51, bijgewerkt op 21:54

AMSTERDAM - De doden van de neergestorte Boeing 737-800 zijn nog maar net geteld, of de verzekeraars melden zich al.

Ben ik voldoende verzekerd? Dat zal niet de eerste vraag zijn van de passagiers die in de woensdag neergestorte Boeing 737-800 van Turkish Airlines zaten. Toch bracht het Verbond van Verzekeraars al op de dag van de crash een verklaring uit.

De verzekeraars zeggen ‘de brede ontzetting’ over het vliegtuigongeluk te delen en brengen hun condoleances over aan nabestaanden van de dodelijke slachtoffers. De praktische opsomming van mogelijke schadeclaims die daarop volgt, is tamelijk geruststellend. De meeste passagiers zullen financieel wel tegemoet worden gekomen.

Materiële schade, het verlies van een koffer of beschadiging van kleding, kan worden verhaald op de reisverzekeraars. Medische kosten kunnen worden ingediend bij de zorgverzekeraar. Blijvend invaliden kunnen terugvallen op hun arbeidsongeschiktheidsverzekering. En ook levensverzekeringen keren gewoon uit.

De verzekeraars zullen op hun beurt de schade verhalen op Turkish Airlines. Volgens het Verdrag van Montreal uit 1999, waarin uniforme regels zijn opgenomen betreffende het internationale vervoer van passagiers, bagage en vracht, is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk. Ook als een toestel neerstort op vreemde bodem. Turkije is een van de 87 ondertekenaars.

‘In dat verdrag zijn echter maximumbedragen opgenomen’, zegt woordvoerder Jan Willem Wits van het Verbond van Verzekeraars. ‘Er wordt gewerkt met een internationale rekeneenheid, de zogenaamde Special Drawing Rights (SDR)’. Het maximum bedrag dat wordt uitgekeerd is 100 duizend SDR, dat volgens woordvoerder Wits neerkomt op zo’n 120 duizend euro. ‘Als je blijvend invalide bent, of geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt, kom je niet ver met een ruime ton.’

Turkish Airlines kan de claims aanvechten, mocht bewezen worden dat derden verantwoordelijk zijn voor het ongeluk. Of dat zo is, moet het technisch onderzoek uitwijzen.


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Twee vliegtuigongelukken overleefd

DORDRECHT - Voor zijn werk vliegt Dordtenaar Rob de Knecht de hele wereld over. Geen vliegtuig is hem vreemd, de meeste luchthavens kent hij als zijn broekzak. En nooit ging het fout. Tot deze week.
 
hij overleefde de crash op Schiphol én een vliegtuigongeval in Turkije. ,,Een wonder dat ik nog leef.’’

Vorige week donderdag zat De Knecht (60) op het vliegveld van Istanboel in een vliegtuig met als bestemming Noord-Irak. ,,Ik moest daar zijn voor mijn werk. Toen gleed het vliegtuig tijdens het taxiën van het talud, kwam tot stilstand tegen een lichtmast. Dat was echt een behoorlijke klap. Je schrikt heel erg. Er was opeens allemaal brandweer en andere hulpdiensten. We moesten als idioten uit het vliegtuig.’’

De Knecht kon toen niet vermoeden dat hij, voor hij weer voet zette op Nederlandse bodem, nóg een crash mee zou maken. Een die vele malen heviger zou zijn. Rob de Knecht zat woensdag aan boord van vlucht TK 1951, stoel 22D.

Die eerste tien seconden na de crash zal hij nooit meer vergeten. ,,Het zijn seconden waarin indereen denkt: is dit echt gebeurd? Zijn we echt neergestort? Staan we in een weiland? Ja, en dan begint het gegil.’’

Anderhalve dag na de ramp loopt hij moeilijk door zijn woning in Dordrecht. Hij heeft vier gebroken ribben, een hoofdwond, een pijnlijke knie én rug. ,,Maar ik leef nog,’’ verzucht hij. ,,Nu kan ik er pas goed over praten.’’

Hij vertelt dan ook bevlogen over de crash. ,,Het ging zo snel. In een paar seconden was het gebeurd. Vlak voor de landing wilde het vliegtuig opeens optrekken. Waarom? Ik heb geen idee. Maar daarbij ging het fout. De staart van het vliegtuig raakte de grond en brak af. Nog voordat we de grond raakten. En toen kwam er die ongelooflijk harde klap. Een van de motoren vloog als een vuurbal voorbij.’’ Wat Rob ziet als het gevaarte eenmaal in de modder van het weiland ligt, is maar moeilijk te beschrijven. ,,Het was eerst een vliegtuig, nu was het een ongelooflijke rommel. Ik had een hoofdwond, omdat er een klep op mijn hoofd was gekomen. En mijn knie had de stoel voor mij hard geraakt. Dat deed ongelooflijk veel pijn. En door de klap waren mijn schoenen uitgevlogen. Die moest ik opzoeken.’’

De Knecht staat op uit zijn stoel. ,,Ik zag een dode man in een stoel zitten. En achter in het vliegtuig werd hard gegild. Er waren ook mensen uit het vliegtuig geslingerd.’’

Als in een roes, gaat Rob op zoek naar zijn jasje. ,,Dat trok ik aan en ik nam mijn laptoptas mee en ben naar buiten gelopen. Dat was een ontzettend vreemde gewaarwording. Immense stitle in de modder, dat weet ik nog. En daar sta je dan, naast een vliegtuig en in de modder.’’

Hij is zijn bril kwijt en gaat terug het vliegtuig in. ,,Ik vond mijn bril terug en ben toen weer het vliegtuig uitgelopen. Toen wilde ik bellen, maar was mijn telefoon kwijt. Ik ging dus wéér terug het wrak in.’’

Maar niet voor lang, zegt Rob. ,,Ik stond in het vliegtuig toen er van buiten geroepen werd. Ze riepen: Kerosine! Weg! Weg! Weg! Toen ben ik heel snel naar buiten gegaan.’’ De vrees van de passagiers dat er brand uitbreekt in het vliegtuig blijkt gelukkig ongegrond.

Hij heeft wel de tegenwoordigheid van geest om wat foto’s te maken. ,,Ik dacht nog: dit gaat niemand geloven.’’

Kort daarop zijn de eerste hulpdiensten ter plekke. ,,We zijn toen overgebracht naar de loods van een boer. En daar was de sfeer, gek genoeg, heel gelukkig. We hadden het overleefd! Dat gevoel had iedereen, ondanks de pijn en de verwondingen.’’

In en naast het vliegtuig ziet hij verschrikkelijke dingen. ,,Er waren veel gewonden. En bij de staart lagen lichamen. Dat waren doden, geen twijfel mogelijk.’’

Terugkijkend, beseft hij hoeveel geluk hij heeft gehad. ,,Ik heb een eigen bedrijf en reis altijd business class. Dat is voor het bedrijf, dus het mag wat kosten. Maar nu reisde ik economy. Dat is mijn geluk geweest. Want van de business class was helemaal niets meer over. Daar zijn doden gevallen.’’


FOTO CEES SCHILTHUIZEN

http://www.ad.nl/drechtsteden/3033630/Twee_vliegtuigongelukken_overleefd.html


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Wie had als eerste het nieuws.....  ::) ::) ::) 8)

http://www.nu.nl/internet/1924062/cnn-gebruikte-website-twitter-bij-crash.html

CNN gebruikte website Twitter bij crash
Uitgegeven:    26 februari 2009 15:23
Laatst gewijzigd:    26 februari 2009 20:48
RIJSWIJK - De nieuwszender CNN haalde het nieuws over de vliegtuigcrash van woensdag van de website Twitter.


Crash!

Zoals gebruiker Nipp, die om 10 uur 39, ongeveer tien minuten na de fatale landing, schreef: ''Airplane crash @ Schiphol Airport Amsterdam!!''



Radio Noord Holland had dan mogelijk de 2e melding, en ik denk wel het eerste getuigenverslag
http://stream.rtvnh.nl/RadioArchief/2/200902251000.asf

Even door scrollen naar 40:24, loopt ca 10 seconden voor, dus bijna net zo snel als twitter


Matthieu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Kennemerland lijkt mij, regio 12 zie ik staan. Sigma team Zuid, blijkt na zeer eenvoudig speurwerk.

idd, na goed kijken op de foto is het inderdaad te zien dat het mijn team was/is.
Matthieu Berrevoets Coördinator Verbindingen Rode Kruis Afd. Amstelveen 35-21 EHV-er Rode Kruis Afd. Amstelveen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.limburger.nl/article/20090226/ANPNIEUWS01/635229423/1008

Gebrekkige passagierslijst bemoeilijkt identificatie

De passagierslijst van rampvlucht TK 1951 is onvolledig en onzorgvuldig, wat de identificatie in Nederland van de slachtoffers bemoeilijkt.

Van achternamen langer dan acht letters ontbreken op de passagierslijst van Turkish Airlines stelselmatig de laatste letters. Alleen de naam Mustafa Bahçecioglu, een Nederlandse overlevende van rampvlucht TK 1951 die gisteren in tal van actualiteitenprogramma's op televisie verscheen, staat opvallend genoeg wel volledig op de lijst.
Veel Nederlandse namen zijn verhaspeld. Verder telt de lijst 133 namen, terwijl er 135 mensen aan boord waren. Er bleek bij nader inzien één extra passagier aan boord te zijn. Op de passagierslijst ontbreekt ook een baby, aldus een
woordvoerster van Turkish Airlines in Istanbul. "De baby staat niet op de lijst omdat hij bij de moeder op schoot zat."
De passagierslijst van rampvlucht TK 1951, zo bevestigt de gemeente Haarlemmermeer, is niet compleet. Daardoor verloopt de identificatie in Nederland van de slachtoffers moeizaam. Gisteren kon de identiteit van zes dodelijke
slachtoffers nog niet met zekerheid worden vastgestelt.

Er zijn geen vaste regels die vliegtuigmaatschappijen hanteren bij het opstellen van de passagierslijst. Ze hebben allemaal hun eigen protocollen. KLM zorgt er bijvoorbeeld voor dat alle in het vliegtuig aanwezige personen op de
passagierslijst staan, ook kleine kinderen voor wie niet betaald hoeft te worden.
"Een complete lijst is van groot belang mocht zich een ongeluk voordoen", zegt een woordvoerster van de Nederlandse vliegmaatschappij. "En er mag niet de kleinste spelfout op staan, daar doen wij altijd ons uiterste best voor."
Maar door de vele nationaliteiten die de incheckbalies van de maatschappijen passeren, kunnen er toch fouten insluipen. Vliegmaatschappijen stellen doorgaans vlak voor het aan boord gaan de definitieve passagierslijst op.
Passagiers kunnen immers kort voor vertrek nog besluiten om niet mee te gaan, of missen het vliegtuig.
De fouten komen pas aan het licht als het radicaal mis gaat met een vlucht. Bij rampen in het verleden bleken passagierslijsten ook regelmatig niet te kloppen. Bij de vliegramp in Suriname in april vorig jaar waren van de negentien
inzittenden alleen de namen van de twee piloten juist gespeld. Passagiers stonden met hun voornaam of bijnaam op de lijst.

Aan boord van
de El Al-Boeing die zich op 4 oktober 1992 in een flat in de Amsterdamse Bijlmer boorde, bleek naast de drie bemanningsleden ook een vrouw
te zitten die helemaal niet op een lijst voorkwam. En de identificatie na de scheepsramp met de Herald of Free Enterprise in 1987 nam weken in beslag vanwege een gebrekkige passagierslijst. Van de 459 opvarenden hadden er
slechts honderd op naam gereserveerd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.limburger.nl/article/20090226/ANPNIEUWS01/782900236/1030

'Dit is meer dan een 'undershoot' geweest'

Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) stelt dat het vliegtuigongeluk van Turkish Airlines bij Schiphol een zogenoemde 'undershoot' was: het vliegtuig zat op de verkeerde hoogte om de landingsbaan te halen. Maar andere experts bestrijden die lezing.
Den Haag
GPD

Er zijn drie oorzaken aan te wijzen als een vliegtuig de landingsbaan niet haalt, zegt directeur Michel Piers van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR). Het probleem kan een onstabiele nadering van de landingsbaan zijn,
waardoor het vliegtuig nog niet klaar is om te landen; er kunnen technische problemen meespelen of heel slechte weersomstandigheden.
Piers is ervan overtuigd dat het neerstorten van de Boeing van Turkish Airlines woensdag bij Schiphol een zogenoemd 'undershoot'-ongeluk is geweest. "We kunnen nu in ieder geval vaststellen dat het niet heel slecht weer was", zegt
Piers. "Verder weten we uit ervaring dat een onstabiele nadering voorkomt bij vliegtuigen die te hard of te hoog vliegen. Dat was bij het vliegtuig van Turkish Airlines niet het geval. Dit vliegtuig vloog juist te laag en te langzaam, zeggen ooggetuigen. Dan blijven de technische problemen over."
Het zou niet de eerste keer zijn geweest dat een vliegtuig te vroeg tot stilstand komt. In de afgelopen 20 jaar werden 115 'undershoot'-ongelukken geteld. De crash van woensdag wordt door deskundigen vergeleken met de undershoot die vorig jaar plaatsvond op London Heathrow. Daar landde een Boeing 777 vlak voor de landingsbaan nadat de beide motoren vermogen hadden verloren. Luchtvaartdeskundige Hans Heerkens van Technische Universiteit Twente (UT) vindt de vergelijking met Haethrow echter niet opgaan.
"Het vliegtuig van Turkish Airlines is 1 à 2 kilometer voor de Polderbaan neergestort. Dit is meer dan een undershoot geweest."
Volgens Heerkens zou een vliegtuig zich op die afstand van de landingsbaan nog hoog genoeg moeten bevinden om de luchtverkeersleiding op de hoogte te stellen, mochten de motoren zijn uitgevallen. Heerkens gaat er dan ook niet
zomaar van uit dat de motoren zijn uitgevallen, zoals wel wordt gespeculeerd. "Ik denk eerder dat het een verkeerde instelling van de automatische piloot is geweest." Ook Benno Baksteen, voorzitter van het Platform Nederlandse Luchtvaart, ziet in het ongeluk van Turkish Airlines geen undershoot. "Bij een undershoot haal je de landingsbaan nét niet, bijvoorbeeld op 100 of 200 meter. Dat
is hier niet het geval."
In het gebied voor landingsbanen, waar een vliegtuig bij een undershoot terechtkomt, mogen zich geen obstakels bevinden om de gevolgen van het te vroeg landen te beperken, stelt het Luchthavenindelingbesluit Schiphol. Het gaat
om een strook voor de landingsbaan van minimaal 900 meter lang en 150 meter breed. Als zich hier al obstakels bevinden dan moeten deze 'licht en breekbaar van constructie' zijn.
Voor de Polderbaan, waar het neergestorte vliegtuig had moeten landen, liggen in deze zone wel de A9 tussen Amstelveen en Alkmaar en een rijksweg. Luchtvaartdeskundige Heerkens: "Het is een afweging. Hoe ver wil je gaan
voor de veiligheid? Blijkbaar is hier de afweging gemaakt om wel twee wegen door de voorruimte te laten lopen en geen gebouwen neer te zetten."
Volgens Gelf Jan Wieringa, directeur van de vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), moeten bij 'obstakels' meer worden gedacht aan kerktorens en bergen. "Oftewel zaken die het zicht op de landingsbaan kunnen belemmeren. Dat is niet het geval bij deze wegen. Bovendien is het haast onmogelijk om géén wegen, huizen of bomen voor je landingsbaan te hebben."
Volgens Wieringa laten piloten zich echt niet afleiden door verkeer op de wegen vlak voor landingsbaan. "Piloten focussen op de landingsbaan en op hun materiaal. Wat er zich in hun ooghoeken afspeelt, zien ze vaak niet eens."


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur