GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 234146 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Waarom werden de ambulances van Kennemerland niet per P2000 geallarmeerd. Normaal gesproken worden deze altijd geallarmeerd via p2000, of is er een bepaalde code/alarm uitgegaan waardoor alle ambulances in 1 keer konden uitrukken?


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
'We hebben boeren met tractoren nodig!'

ZWANENBURG - 'Ik sprong op mijn fiets om te kijken wat er was gebeurd en of ik hulp kon bieden.' Akkerbouwer en aannemer Maurits Rip woont, met zijn vrouw en drie kinderen, aan het Bottelierspad. Hij was aan het werk op zijn erf toen de Boeing 737 een paar honderd meter verder neerstortte.

Rip zit er aangeslagen bij. 'Ik hoorde een doffe dreun en dacht aan een ongeluk op de A9. Pas later zag ik het vliegtuig liggen. Ik heb zo hard ik kon het Bottelierspad afgefietst. Mensen sprongen uit het vliegtuig en schreeuwden en wenkten. Heel even dacht ik nog: wat doe ik als het vliegtuig in brand vliegt? Maar ik fietste door. De politie, brandweer en eerste ambulances waren er inmiddels ook al. De politie hield mij en andere mensen tegen. Wel riepen zij: 'We hebben boeren met tractoren nodig!'

De akkerbouwer is als de donder naar huis gefietst om mijn tractor met aanhanger op te halen. 'Toen ik naar het vliegtuig werd geloodst, zag ik in de kleigrond nog meer mensen verdwaasd rondlopen. Eerst heb ik hulp geboden terwijl sommige gewonde passagiers uit hun stoelen werden gezaagd. Daarna vertrok ik, met een aantal gewonden, naar een loods op de Kromme Spieringweg.' Van daar konden de passagiers met de bus of de ambulance naar het ziekenhuis of naar de Wildenhorst in Badhoevedorp gebracht worden. Rip: 'Er waren heel zwaargewonde mensen bij, dat beeld raak ik misschien nooit meer kwijt. Maar het moeilijkst vond ik het vervoeren van de overleden passagiers en bemanningsleden. Ik kon er vannacht niet van slapen. Alle beelden bleven zich herhalen in mijn hoofd. Maar dat er in zo'n korte tijd zó veel hulpverleners ter plaatse waren, vond ik fantastisch!'

Zoon Julian (11) staat met zijn moeder buiten bij de beroemde tractor. Hij is trots op zijn vader en vertelt dat hij nét is geïnterviewd door het Jeugdjournaal.



http://www.webregio.nl/noord-kennemerland/regionaalnieuws/0101561030000000/we+hebben+boeren+met+tractoren+nodig+zwanenburg.aspx


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Waarom werden de ambulances van Kennemerland niet per P2000 geallarmeerd. Normaal gesproken worden deze altijd geallarmeerd via p2000, of is er een bepaalde code/alarm uitgegaan waardoor alle ambulances in 1 keer konden uitrukken?
C2000


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Waarom werden de ambulances van Kennemerland niet per P2000 geallarmeerd. Normaal gesproken worden deze altijd geallarmeerd via p2000, of is er een bepaalde code/alarm uitgegaan waardoor alle ambulances in 1 keer konden uitrukken?
Lang niet elke regio gebruikt P2000 voor zijn ambulance's, maar die worden per C2000 gealarmeerd, ik zelf vind dat een hele nette en discrete manier van alarmeren  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen

'We hebben boeren met tractoren nodig!'
 De politie hield mij en andere mensen tegen. Wel riepen zij: 'We hebben boeren met tractoren nodig!'


Waaruit blijkt dat ook de politie sterk bezig was!


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
'Ander toestel mogelijk oorzaak crash'

ISTANBUL - De crash met een Turks passagiersvliegtuig op Schiphol is mogelijk veroorzaakt door een ander toestel dat kort ervoor op de luchthaven landde.
 
De korte afstand tussen de toestellen leidde tot extra turbulentie voor het vliegtuig van Turkish Airlines. Dat meldde de Turkse pilotenvereniging Talpa vrijdag.

Volgens Talpa landde een Boeing 757 slechts twee minuten eerder dan het ramptoestel, een Boeing 737, zou doen.

Waarschuwing

De luchtverkeersleiding op Schiphol had de bemanning voor de extra turbulentie moeten waarschuwen, stelt Talpa.

Secretaris-generaal Savas Sen van Talpa noemde de uitkomst van het onderzoek naar de ramp een ''nationaal vraagstuk'' van Turkije.

In het buitenland wordt geprobeerd Turkse piloten in een kwaad daglicht te stellen, zei Sen, die voor Turkish Airlines werkt.

Crash

Door de crash met het toestel met 135 inzittenden kwamen negen mensen om het leven. Er vielen tientallen gewonden

www.nu.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
'Ander toestel mogelijk oorzaak crash'

ISTANBUL - De crash met een Turks passagiersvliegtuig op Schiphol is mogelijk veroorzaakt door een ander toestel dat kort ervoor op de luchthaven landde.
 
De korte afstand tussen de toestellen leidde tot extra turbulentie voor het vliegtuig van Turkish Airlines. Dat meldde de Turkse pilotenvereniging Talpa vrijdag.

Volgens Talpa landde een Boeing 757 slechts twee minuten eerder dan het ramptoestel, een Boeing 737, zou doen.

Waarschuwing

De luchtverkeersleiding op Schiphol had de bemanning voor de extra turbulentie moeten waarschuwen, stelt Talpa.

Secretaris-generaal Savas Sen van Talpa noemde de uitkomst van het onderzoek naar de ramp een ''nationaal vraagstuk'' van Turkije.

In het buitenland wordt geprobeerd Turkse piloten in een kwaad daglicht te stellen, zei Sen, die voor Turkish Airlines werkt.

Crash

Door de crash met het toestel met 135 inzittenden kwamen negen mensen om het leven. Er vielen tientallen gewonden

www.nu.nl

Het nieuws dat uit Turkije komt gaat een beetje op het nieuws lijken dat deze meneer verkondigde... ::)


http://www.dynart.com/jorge/imagens/iraqi_information_minister.jpg


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
In Nederland wachten ze eerst het rapport af, maar in Turkije weten ze al meer...


Update nu.nl

'Ander toestel mogelijk oorzaak crash'

ISTANBUL - De crash met een Turks passagiersvliegtuig op Schiphol is mogelijk veroorzaakt door een ander toestel dat kort ervoor op de luchthaven landde.
 
De korte afstand tussen de toestellen leidde tot extra turbulentie voor het vliegtuig van Turkish Airlines. Dat meldde de Turkse pilotenvereniging Talpa vrijdag.

Volgens Talpa landde een Boeing 757 slechts twee minuten eerder dan het ramptoestel, een Boeing 737, zou doen.

Waarschuwen

De luchtverkeersleiding op Schiphol had de bemanning voor de extra turbulentie moeten waarschuwen, stelt Talpa.

Secretaris-generaal Savas Sen van Talpa noemde de uitkomst van het onderzoek naar de ramp een nationaal vraagstuk van Turkije.

In het buitenland wordt geprobeerd Turkse piloten in een kwaad daglicht te stellen, zei Sen, die voor Turkish Airlines werkt.

Marge

Een woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) zei dat het bekend is dat grotere vliegtuigen turbulentie kunnen veroorzaken. Maar een marge van 2 minuten tussen twee toestellen die gaan landen noemde hij normaal.

''Het hangt een beetje van de grootte van het toestel af, maar dit is gemiddeld een goede marge. En die wordt in de gaten gehouden'', aldus directeur Gelf Jan Wieringa.

Hij benadrukte wel dat zolang de feiten niet bekend zijn, heel veel mogelijke oorzaken te noemen zijn.


Door de crash met het toestel met 135 inzittenden kwamen negen mensen om het leven. Er vielen tientallen gewonden.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Met interesse heb ik de afgelopen dagen dit topic gevolgd en kan niet anders dan vol waardering zijn over de hele hulpverlening maar ook de kwaliteit van de post hier op het forum. Ik zelf heb nog een vraag. Misschien kan iemand deze beantwoorden die dichtbij was bij de coördinatie van de gewonden van het plaats incident naar het gewondennest.

In de regio Kennermerland (en de aangrenzende regios) zijn weinig 4x4 voertuigen bij de brandweer en ambulance aanwezig afgezien van enkele TS langs de kust. Voor het transport over de akker is zover ik op de beelden kan zien gebruik gemaakt van de Hagglund en misschien de boerenkarren van de omliggende akkerbouwers. In hoeverre is overwogen om in aanvulling op de Hagglund gebruik te maken van de bls-ambulance- en 4x4 capaciteiten van de in Kennermerland aanwezige reddingsbrigades en in hoeverre zijn deze opgenomen in de inzetvoorstellen? Aan de kust vervullen zij in principe dezelfde taak van en naar de gereed staande ambulance over moeilijk begaanbaar terrein.

Ook ik heb mij afgevraagd waarom niet een aantal terreinwagens zijn opgeroepen van de reddingsbrigades. Ik hoop dat dit in de evaluaties wordt meegenomen.
Ik denk dat dit een goede aanvulling was geweest op goed verlopen hulpverlening.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Ook ik heb mij afgevraagd waarom niet een aantal terreinwagens zijn opgeroepen van de reddingsbrigades. Ik hoop dat dit in de evaluaties wordt meegenomen.
Ik denk dat dit een goede aanvulling was geweest op goed verlopen hulpverlening.

Muistroom,

ik heb het onderweg aanrijdend naar de CPA, als opgeroepen AMBU-team/ HGN wel meegenomen, kreeg zelfs een SMS van één der post commandanten dat ze oproepbaar waren, maar op de CPA was er geen verzoek gekomen voor extra logistieke ondersteuning op het weiland. Dus . . . .

Wel heb ik een Toyota langs mijn loodspost voorbij zien rijden in RN striping. Dan had misschien de chauffeur van dat voertuig zich ook bekend kunnen maken bij deze loodspost. Er stonden op dat moment ongeveer 10 ambulances en de GNK van Noord-Holland Noord daar opgesteld.

RR (de klei was wel erg vet en kleverig)
Elke hulpverlening start met communicatie.