GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 232838 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
even een vraagje , ik zie op de site van brandweerschiphol dit voertuig staan , is deze nog steeds in dienst ??
zo ja is deze ingezet ?

http://www.brandweerschiphol.nl/sloten/vg_trailer/vg_trailer.html


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Zou iemand mij kunnen vertellen waarom er gekozen is (lees: in de alarmering stond) voor uitgangsstelling A (Centrum) en niet voor UGS C (Polderbaan) ?

De volgende eisen/wensen kunnen bij het bepalen van een UGS worden gehanteerd:
- zo veel mogelijk recht achter de actievakken van de in te zetten eenheden
- bij voorkeur gelegen in het ondersteuningsgebied van het rampterrein
- niet te dicht bij de operationele eenheden
- buiten de uitbreidingsmogelijkheid van de ramp
- goede aan-/afvoerroutes naar de UGS, ergo gelegen nabij op- en afritten van de rijkswegen c.q. (stads-)ringwegen
- goede aan-/afvoerroutes van de UGS naar de te verzorgen eenheden
- niet gebruik makend van reeds bezette wegen
- goede verbindingsmogelijkheid (De maximum afstand is ca. 5 km.)
- bij voorkeur een van tevoren geselecteerde locatie (geselecteerd tijdens de preparatie op grootschalige incidenten in de betreffende regio)
- indien te weinig parkeerruimte: voldoende weglengte voor het eventueel tijdelijk opvangen van eenheden
- de mogelijkheid biedend om een circuit aan te leggen langs verschillende stations voor onderhoud, belading, tanken en dergelijke

Voor de opvang van de nog in te zetten hulpverleningseenheden, de nazorg na de inzet, de herformatie van de eenheden voor terugkeer en voor de CUGS en zijn medewerkers, moeten de volgende faciliteiten op de uitgangsstelling aanwezig zijn:
- kantinefaciliteiten
- voldoende toiletten en douches
- communicatievoorzieningen: telefoon, fax
- stallingsruimte voor ambulances ten behoeve van de eigen eenheden
- EHBO-ruimte
- omroepinstallatie
- ankstation voor BOS-artikelen
- opslagruimte voor te leveren voorraden
- continue verlichting om het overzicht te kunnen houden meerdere in-/uitgangen
- bewaking

Eventueel, afhankelijk van het voorzienbare scenario kunnen de volgende zaken geregeld worden:
- controleposten voor dosiscontrole/besmetting eenheden
- vergaderruimte voor bevelsuitgifte en dergelijke
- een wasplaats voor voertuigen
- overdekte stallingsplaats voor voertuigen
- helicopterlandingsplaats

Voorbeelden van uitgangsstellingen zijn: grote (vracht)autodealers, busstations, transportondernemingen, macrovestigingen, gemeentelijke vervoersbedrijven.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Heb dat inderdaad gelezen op de website van brandweer Schiphol, en juist daarom mijn vraag waarom er niet voor UGS C is gekozen ;)


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
En de eerste toestellen landen weer op de 18R of wel de polderbaan...
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1156898.ece/Zwanenburgcrash_mag_de_ramp_niet_heten

‘Zwanenburgcrash’ mag de ramp niet heten

REPORTAGE, Van onze verslaggever
gepubliceerd op 01 maart 2009 20:47, bijgewerkt op 20:50

Zwanenburg - Kalm en waardig praatten de omwonenden met hun burgemeesters na over de fatale afloop van vlucht TK1951.

Slechts één keer klinken er heftige emoties in de grote tent achter het cultureel centrum De Olm in Zwanenburg. Het nieuws dat zondagavond de Polderbaan weer open zal gaan, schiet een vrouw in het verkeerde keelgat.

Tegen burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer valt zij fel uit: ‘Wij wonen op 250 meter van het wrak. Hoe durft u te zeggen dat de Polderbaan gewoon weer open gaat? Hoe kunnen wij tegen onze kinderen zeggen: ga maar rustig slapen, er gebeurt echt niets?’

Maar zelfs de zeldzame emotionele uitbarsting, zaterdag tijdens een informatieve bijeenkomst voor de bewoners van dorpen rondom de plek waar vlucht TK1951 crashte, wordt snel ingedamd.

De tweede burgemeester in de zaal, Bert Bruijn van Haarlemmerliede, neemt de klacht serieus. De woning van de vrouw staat in de gevarenzone en moet weg. Vervangende huisvesting is al in de maak, ‘maar als het echt zo erg is, moeten we op zoek naar tijdelijke huisvesting’.

Moeilijk hebben de twee burgemeesters het geen moment. De Zwanenburgers, Haarlemmerlieders, Badhoevedorpers en Spaarndammers stellen keurig vragen en wachten rustig de antwoorden af. Ook van wraakzucht is geen sprake. De suggestie om de piloot van het toestel postuum een lintje te geven als blijkt dat die zich heeft ingespannen bebouwing te mijden, wordt met applaus begroet.

Weterings had al aan het begin van de bijeenkomst duidelijk gemaakt dat hij dichtbij de inwoners wil staan. In deze tent, met al die burgers, ‘voelen we ons burgervaders’, zei hij mede namens Bruijn. De burgervader ‘toont begrip voor de emoties van anderen ook al heeft hij er zelf andere gevoelens bij’. Maar vergeet niet: ‘De vader houdt moed en heeft de blik op de toekomst gericht.’ Dat betekent niet alleen dat hij oog houdt voor de economische betekenis van Schiphol, maar dat hij ook al bezig is het dorp Zwanenburg te behoeden voor een eeuwige associatie met de crash. ‘Wat mij betreft heet het de Poldercrash, en niet de Zwanenburgcrash.’

Een paar keer wordt zijn betoog verstoord door een laagoverkomend vliegtuig; nooit door gejoel. Maar zo kalm als de bewoners schijnen, zijn ze niet. Weterings: ‘Normaal gaat van alle klachten over Schiphol maar 1 procent over angst. Sinds het ongeluk is dat 50 procent van de klachten.’

Praten: dat is het belangrijkste dat de beide burgervaders aanbevelen. Er komen meer praatbijeenkomsten, kleinschaliger dan deze. De scholen krijgen hulp om te praten met de kinderen die bang zijn sinds het ongeluk.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://multiculti.blog.nl/algemeen/2009/03/01/imams-op-bezoek-bij-slachtoffers-crash

Imams op bezoek bij slachtoffers crash.

Imams en bestuurders van enkele Turkse moskeeën in Amsterdam en Zaandam gaan vrijdag in ziekenhuizen op bezoek bij gewonden van de vliegtuigcrash van het Turkish Airlines-toestel bij Schiphol. Ook willen ze langsgaan bij in Nederland wonende familieleden van overledenen om hen te steunen.

Dat zei voorzitter Ali Acar van de Sultanahmet moskee in Zaandam vrijdag. De vertegenwoordigers van de gebedshuizen kennen persoonlijk geen slachtoffers van het ongeval. Toch vinden ze het belangrijk om hun steun te betuigen. ‘Dat is gewoon menselijkheid.’

Bezoekers van de Sultanahmet moskee hebben tijdens het vrijdaggebed ook stilgestaan bij de slachtoffers van de crash. ‘We hebben gebeden voor de overledenen en voor de mensen die in het ziekenhuis liggen’, aldus Acar.

Naast vertegenwoordigers van het gebedshuis in Zaandam gaat het verder om bestuurders en imams van onder meer de Fatih moskee in Amsterdam.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.webregio.nl/almere/regionaalnieuws/0101561270000000/schiphol+in+zee+lost+veiligheidsprobleem+niet+op.aspx

'Schiphol in zee lost veiligheidsprobleem niet op'

01 maart 2009

Een vliegtuig die vlak voor een woonwijk neerstort. Een verschrikkelijke gebeurtenis die ons weer eens stevig met de neus op de feiten drukt. Een luchthaven heeft naast vele voordelen ook grote nadelen. Voor mensen die wonen en werken rondom Schiphol is het vliegverkeer een constante bedreiging voor de veiligheid. Eerder is er al gespeculeerd of het niet beter is om Schiphol naar zee te verplaatsen. Daarom vroeg WebRegio aan de regionale politici: Schiphol dan maar verplaatsen naar zee?


Ulla Eurich, Fractievoorzitter PACT Aalsmeer, is tegen een verplaatsing van Schiphol: "Vanuit economisch oogpunt zijn wij niet voor het verplaatsen van Schiphol naar de Noordzee want dat brengt enorme investeringen met zich mee - denk alleen al aan aan- en afvoerwegen, snelle treinverbindingen etc. - die maatschappelijk gezien weinig ‘return on investment’ hebben. En verplaatsen van Schiphol is geen garantie dat er dan niets meer gebeurt over land. Dus lost verplaatsen het veiligheidsprobleem niet echt op. Belangrijk is nu eerst dat grondig wordt gezocht naar de oorzaak van de recente crash om herhaling te voorkomen."

"Natuurlijk is Schiphol in zee de beste oplossing voor iedereen. Behalve misschien voor Wouter Bos. Hij moet nu al de schatkist plunderen om banken overeind te houden en dat zal gerust moeilijk zijn. Daarnaast is er een loeisterke lobby die de IJmuidense sluizen wil vergroten, en dat kost ook miljarden…", zo meldt Aart Molenaar van Democratisch Zaanstad aan WebRegio.

Rob van Nunspeet, fractievoorzitter PvdA Huizen, wil Schiphol niet verplaatsen maar opdoeken. Hij zegt het volgende: "Als het aan mij persoonlijk zou liggen stoppen we met vliegen en accepteren we de economische teruggang als gevolg daarvan. De ecologische voordelen wegen daar ruimschoots tegen op. Deze opvatting wordt door weinigen gedeeld."
 ::)


tankje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
Heb dat inderdaad gelezen op de website van brandweer Schiphol, en juist daarom mijn vraag waarom er niet voor UGS C is gekozen ;)

Bij het binnenkomen van de eeste melding op de RAC was niet bekend waar het toestel zou liggen, als de locatie niet duidelijk is en het vermoeden bestaat dat die binnen het gebied Schiphol ligt wordt er ter alle tijden gereden naar UGS A.

Indien locatie OP Schiphol bekend is ( binnen het terrein ) wordt er een mogelijke andere UGS gebruikt.  Als het buiten het terrein is dan een willekeurige locatie die het genoemde aankan.
Als het echt uit moet.....;)  Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
http://www.ad.nl/binnenland/crash/3033987/Het_leek_of_ze_elkaar_hadden_getroost.html

donderdag 26 februari 2009
'Het leek of ze elkaar hadden getroost'
Door FRANK VAN DEN ELSEN

ROTTERDAM/SCHIPHOL - ,,Gearmd zaten twee dode passagiers in hun vliegtuigstoelen. Het waren stoelen aan weerszijden van het gangpad geweest. Door de crash waren ze in elkaar geschoven, zo waren de mannen tegen elkaar beland. Maar het leek wel of ze elkaar hadden getroost.''
 

Albert Visser: FOTO MAARTEN VAN DER VOORDE
 De 'overtreffende trap' van wat hij ooit in zijn werk tegenkwam: zo omschreef Albert Visser gisteren, met spierpijn in zijn hele lijf, dit en andere taferelen die hij aantrof in het rampvliegtuig op Schiphol. Visser (45) is verpleegkundige op de Rotterdamse traumahelikopter.

,,Eén passagier overleed, terwijl ik met hem zat te praten, aan shock door bloedverlies. Het ene moment was hij vol bij bewustzijn, het volgende moment was het afgelopen. Dat heb ik nog nooit meegemaakt in twintig jaar ambulancewerk, waarvan elf jaar op de traumaheli. We konden hem geen infuus geven tegen het bloedverlies, want hij lag volledig bekneld.''

Na deze bizarre ervaring, volgde een al net zo bijzondere beslissing voor de hulpverleners: de keuze om niet te pogen de man te reanimeren. ,,We konden niet bij hem komen en er waren andere slachtoffers met meer overlevingskansen. Maar het gaat heel erg tegen je gevoel in.''

Drie kwartier nadat de Boeing was neergekomen, landde de Rotterdamse heli ernaast, weggeroepen van een ongeval op de snelweg bij Barendrecht. Hulpverleners waren er toen al volop, in en om het vliegtuig. Het team van Visser en trauma-arts Martin Eversdijk kreeg opdracht het ramptoestel binnen te gaan door de scheur in de romp, tussen de U en de R van 'Turkish'. Visser: ,,Ik kon er nét doorheen.''

Samen met ambulancepersoneel en brandweerlieden moesten ze zich een weg richting cockpit banen, tegemoetgewerkt door een ander traumateam. De chaos was onbeschrijflijk in dit zwaarst getroffen segment, waar zes doden en vijf zwaargewonden vielen.

Visser: ,,Een enorme kluwen materialen, met mensen ertussen, dood en levend, op en onder elkaar. Kastjes, tassen, naar beneden gevallen, alles op één hoop geveegd. Ik heb op overledenen moeten staan om bij overlevenden te kunnen komen.''

Ze troffen een ernstig beknelde man, wiens gebroken arm in een rare hoek stond. Visser: ,,Hij bloedde erg uit zijn gezicht, maar hij dacht dat zijn arm zo bloedde. Daarom had hij met zijn riem zelf een tourniquet aangelegd, om de bloedsomloop af te knellen. Maar zijn arm bloedde helemaal niet.''

De redders moesten minder dan 10 meter overbruggen, maar in een hoog tempo en badend in het zweet, kostte het de teams anderhalf uur om elkaar tegen te komen en de laatste gewonden en doden te laten afvoeren. Alle lichter gewonden waren toen al uit het toestel.

Visser: ,,Normaal zijn wij gericht op medisch handelen. Nu waren we vooral bergingswerkers.''

Trauma-arts Eversdijk liet de brandweer een kleine opening in de achterwand van de in elkaar gedrukte cockpit maken en kroop erin, om met zekerheid te kunnen vaststellen dat de drie daar aanwezige bemanningsleden waren overleden. Visser: ,,Door de voorruit hadden we die indruk al gekregen.'' Om één uur 's middags was de heli terug op Rotterdam Airport. Daar wachtte binnen vijf minuten de volgende klus.


het verhaal van de verpleegkundige is hier te zien: http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=4645&tx_ttnews[backPid]=116&cHash=005c889897
Edit JvO: het werkt op een of andere manier niet anders, dus even de link zo neergezet... met copy-paste zou je er moeten komen......


tankje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
www.brandweer-zwanenburg.nl          nu een reconstructie van de vlucht, gevonden op Youtube.

 >:(
Als het echt uit moet.....;)  Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.