Zou iemand mij kunnen vertellen waarom er gekozen is (lees: in de alarmering stond) voor uitgangsstelling A (Centrum) en niet voor UGS C (Polderbaan) ?
De volgende eisen/wensen kunnen bij het bepalen van een UGS worden gehanteerd:
- zo veel mogelijk recht achter de actievakken van de in te zetten eenheden
- bij voorkeur gelegen in het ondersteuningsgebied van het rampterrein
- niet te dicht bij de operationele eenheden
- buiten de uitbreidingsmogelijkheid van de ramp
- goede aan-/afvoerroutes naar de UGS, ergo gelegen nabij op- en afritten van de rijkswegen c.q. (stads-)ringwegen
- goede aan-/afvoerroutes van de UGS naar de te verzorgen eenheden
- niet gebruik makend van reeds bezette wegen
- goede verbindingsmogelijkheid (De maximum afstand is ca. 5 km.)
- bij voorkeur een van tevoren geselecteerde locatie (geselecteerd tijdens de preparatie op grootschalige incidenten in de betreffende regio)
- indien te weinig parkeerruimte: voldoende weglengte voor het eventueel tijdelijk opvangen van eenheden
- de mogelijkheid biedend om een circuit aan te leggen langs verschillende stations voor onderhoud, belading, tanken en dergelijke
Voor de opvang van de nog in te zetten hulpverleningseenheden, de nazorg na de inzet, de herformatie van de eenheden voor terugkeer en voor de CUGS en zijn medewerkers, moeten de volgende faciliteiten op de uitgangsstelling aanwezig zijn:
- kantinefaciliteiten
- voldoende toiletten en douches
- communicatievoorzieningen: telefoon, fax
- stallingsruimte voor ambulances ten behoeve van de eigen eenheden
- EHBO-ruimte
- omroepinstallatie
- ankstation voor BOS-artikelen
- opslagruimte voor te leveren voorraden
- continue verlichting om het overzicht te kunnen houden meerdere in-/uitgangen
- bewaking
Eventueel, afhankelijk van het voorzienbare scenario kunnen de volgende zaken geregeld worden:
- controleposten voor dosiscontrole/besmetting eenheden
- vergaderruimte voor bevelsuitgifte en dergelijke
- een wasplaats voor voertuigen
- overdekte stallingsplaats voor voertuigen
- helicopterlandingsplaats
Voorbeelden van uitgangsstellingen zijn: grote (vracht)autodealers, busstations, transportondernemingen, macrovestigingen, gemeentelijke vervoersbedrijven.