GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 236058 keer)

0 gebruikers (en 39 gasten bekijken dit topic.

krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
het verhaal van de verpleegkundige is hier te zien: http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=4645&tx_ttnews[backPid]=116&cHash=005c889897
Edit JvO: het werkt op een of andere manier niet anders, dus even de link zo neergezet... met copy-paste zou je er moeten komen......


bedankt voor het meedenken JvO.  O0
Hier een nieuwe link. Dit is naar de website van het programma Als je daar bent, klik dan links op de uitzending van 27 februari.

http://pauwenwitteman.vara.nl/


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/crash/3040171/Ramptoestel_zette_landing_correct_in.html

maandag 02 maart 2009
Ramptoestel zette landing correct in
Door JEROEN DE VREEDE

SCHIPHOL - Ramptoestel TK1951 heeft bij het naderen van de Polderbaan een nette landing ingezet.
 
Bij het toestel, dat neerstortte bij de Polderbaan van Schiphol, wordt onderzoek verricht. FOTO ANP
 Pas halverwege het aanvliegen, op 270 meter hoogte, verliest het toestel langzaam maar zeker snelheid totdat het neerstort.

De Turkse Boeing zette afgelopen woensdag wel vrij laat de landing in, concludeert ex-piloot Benno Baksteen. Hij heeft op verzoek van het AD gekeken naar de opgevangen radiografische gegevens van de rampvlucht. ,,Het hoog aanvliegen is binnen de marges gebleven en ze zaten goed op het correcte landingspad, totdat het vliegtuig plotseling snelheid verliest.’’

Vliegtuigen moeten het voorgeschreven landingspad volgen met zekere marges. Zolang ze deze corridor volgen, komen ze altijd goed uit. Dat lukt de Turkse Boeing tot vijfhonderd meter voor de crash.


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Doden crash terug naar Amerika
maandag 02 maart 2009 | 11:39 | Laatst bijgewerkt op: maandag 02 maart 2009 | 15:30

Tekstgrootte  
 
De stoffelijke overschotten van de vier omgekomen Amerikaanse slachtoffers van de vliegtuigcrash bij Schiphol zijn teruggebracht naar de Verenigde Staten. ANP Photo

DEN HAAG (ANP) - De stoffelijke overschotten van de vier omgekomen Amerikaanse slachtoffers van de vliegtuigcrash bij Schiphol zijn teruggebracht naar de Verenigde Staten.

Dat liet een woordvoerder van de Amerikaanse ambassade in Den Haag maandag weten. Uit privacyoverwegingen kon hij niet zeggen wanneer de lichamen zijn teruggekeerd.

http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/bdbinnenland/4590588/Doden-crash-terug-naar-Amerika.ece


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Ter Horst te spreken over hulpverlening na crash

SCHIPHOL (ANP) - Minister Guusje Ter Horst van Binnenlandse Zaken is tevreden over de hulpverlening na de vliegtuigcrash bij Schiphol. ,,Het algemene beeld is dat de hulpverleners snel ter plaatse waren en dat er onderling goed werd samengewerkt.''

Dat zei de minister maandag na afloop van een bezoek aan de rampplek en de gemeente Haarlemmermeer. Ze sprak daar met hulpverleners van de politie, brandweer, ambulance, marechaussee en gemeente. ,,Ik heb mijn waardering uitgesproken voor de inzet van alle hulpverleners'', aldus Ter Horst. Zij is verantwoordelijk voor de rampenbestrijding.

De hulpverlening bij Schiphol is nog maar sinds begin 2008 volledig in handen van de veiligheidsregio Kennemerland, waar Haarlemmermeer onderdeel van is. Daarvoor was ook de regio Amsterdam-Amstelland erbij betrokken. Het afgelopen jaar hebben de hulpdiensten in het gebied veel geoefend op calamiteiten. ,,Het nachtmerriescenario heeft zich voorgedaan en gebleken is dat deze veiligheidsregio dat aankan'', constateerde de minister.

De mensen die ze heeft gesproken waren volgens Ter Horst enthousiast over de hulpverlening. De bewindsvrouw benadrukt dat goede nazorg ook van belang is voor de hulpverleners.

Ter Horst heeft haar bezoek aan het neergestorte toestel van Turkish Airlines als ,,buitengewoon dramatisch'' ervaren. ,,Het maakt veel indruk als je daadwerkelijk op de plek zelf bent. Heel desolaat. Zo mooi als een vliegtuig is als het heel is, zo verschrikkelijk ziet het eruit als het kapot is.''

http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/bdbinnenland/4592297/Ter-Horst-te-spreken-over-hulpverlening-na-crash.ece


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
even een vraagje , ik zie op de site van brandweerschiphol dit voertuig staan , is deze nog steeds in dienst ??
zo ja is deze ingezet ?

http://www.brandweerschiphol.nl/sloten/vg_trailer/vg_trailer.html

Voor zover ik weet is deze vervangen door een 2e GNK en die is wel ingezet.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Bij het binnenkomen van de eeste melding op de RAC was niet bekend waar het toestel zou liggen, als de locatie niet duidelijk is en het vermoeden bestaat dat die binnen het gebied Schiphol ligt wordt er ter alle tijden gereden naar UGS A.

De VOS-classificatie én de UGS worden niet door de RAC maar de AOM bepaald. Verder klopt volgens mij de uitleg.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3371179/___Geen_recht_op_zwarte_dozen___.html?p=3,1

ma 02 mrt 2009, 10:43  | 46 reacties | lees voor
'Geen recht Justitie op zwarte dozen'
Door Arnold Burlage

SCHIPHOL -  Het Openbaar Ministerie handelt regelrecht in strijd met de wet bij de jacht op de zwarte dozen van het verongelukte toestel van Turkish Airlines. De zogenaamde voice- en datarecorders worden geclaimd bij mr. Pieter van Vollenhoven van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, die terecht weigert die informatie af te staan.

Een oud KLM-gezagvoerder op een Boeing 747 “jumbo”, legt kort uit waarom justitie met de vingers van de zwarte dozen af moet blijven.

“Het OM zoekt naar boeven, de Ongevallenraad naar oorzaken. Boeven zijn er zeer waarschijnlijk niet en oorzaken zeer waarschijnlijk wel, dus de Raad zou leidend moeten zijn”, aldus de expert, die voorzitter is van het Platform voor Duurzame Luchtvaart.

“Overigens, als de vliegers wat verkeerd zouden hebben gedaan zijn ze daarmee nog geen boeven. Een menselijke fout is meestal het gevolg van allerlei omstandigheden en is dan niet de oorzaak van een ongeval maar één van de gebeurtenissen in het voortraject”, benadrukt hij.

Verbijstering

Justitie doet tot grote verbijstering in de luchtvaartwereld zonder enig recht een illegale poging om aan de gegevens van het verongelukte toestel van Turkish Airlines te komen.

"Het optreden van Justitie zorgt dat vliegers niet meer frank en vrij spreken bij vliegincidenten, omdat zijn het risico lopen in de beklaagdenbank terecht te komen. Een zeer slechte zaak”, vindt ook de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), dat zich opmerkelijk passief op de achtergrond houdt bij de kwestie.

Het onrechtmatig handelen van Justitie is af te leiden uit al oudere regelgeving, die in juli 2005 nog eens duidelijk is bekrachtigd in een zogenaamd afstemmingprotocol tussen de Onderzoeksraad en het Openbaar ministerie.

'Afspraken geschonden'

In de regels staat dat de gegevens van zwarte dozen niet mogen worden gebruikt in strafrechtelijke onderzoeken bij luchtvaartonderzoeken, tenzij het gaat om gijzeling, moord, doodslag of terrorisme (artikel 69 lid 3 Rijkswet OvV, staat op pag. 4 van protocol).

In dat protocol, waarop mr. Van Vollenhoven zich beroept, is een gedragscode tussen de Onderzoeksraad en Justitie bij vliegongelukken. Het is ondertekend door Procureur Generaal mr. Harm Brouwer en mr Pieter van Vollenhoven en is op 31 oktober 2005 in de Staatscourant gepubliceerd.

De gemaakte afspraken, gebaseerd op internationale regels, onder meer van ICAO, de internatonale organisatie voor de burgerluchtvaart van de Verenigde Naties, die ons land heeft geaccepteerd, worden nu door Justitie geschonden.

Privacy

In principe hoeft niemand mee te werken aan een eigen veroordeling, noch hoeft iemand op zijn werkplek of in een thuissituatie een constante opname van zijn gesprekken te tolereren, laat staan dat het OM deze (verplichte) opnames naar believe kan opvragen

Het toestaan van opnamen voor de zwarte dozen in een cockpit levert een forse inbreuk op zowel de privacy van de vliegers in hun werksituatie, alsmede een aantasting van het grondbeginsel van de strafwetgeving “Nemo tenetur prodere se ipsum” - niemand is gehouden tegen zichzelf bewijs te leveren. Strenge waarborgen zijn dan ook vereist om deze beginselen te kunnen en mogen schenden om een hoger belang te dienen. En die zijn er maar worden nu door Justitie zelf geschonden.


tankje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
De VOS-classificatie én de UGS worden niet door de RAC maar de AOM bepaald. Verder klopt volgens mij de uitleg.

Klopt, is ook telefonisch gebeurd met de AOM, maar het CBP-S  stelt eveneens indien onbekend UGS A.  (Ook uit te voeren door RAC,  misschien heeft die de melding eerder dan Schiphol ;)   )
Als het echt uit moet.....;)  Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.