GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 235964 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3523077/___Raad_verstoorde_hulpverlening___.html

vr 20 mrt 2009, 08:48 | lees voor
    
Wethouder wil evaluatie aanwezigheid onderzoeksraad

DEN HAAG -  Er zou een evaluatie moeten komen van de snelle aanwezigheid van de Onderzoeksraad voor Veiligheid op de plek waar het toestel van Turkish Airlines ruim drie weken geleden neerstortte. Dat stelt Michel Bezuijen, wethouder van Haarlemmermeer, in het blad Binnenlands Bestuur, dat vrijdag is verschenen.

Bezuijen was de eerste uren na de ramp op Schiphol, waarbij negen mensen om het leven kwamen, voorzitter van het beleidsteam dat de ramp bestreed. „De Onderzoeksraad heeft de bevoegdheid om het terrein van het ongeval te betreden, maar dat is een lastige als je als beleidsteam hebt besloten dat daar niemand mag komen behalve de hulpverlening. Je krijgt hulpverleners die de leden van de Onderzoeksraad proberen tegen te houden, omdat dat zo is afgesproken, en dan houden de leden van de Onderzoeksraad hun hand omhoog: nee, hoor, wij zijn van de Onderzoeksraad.”

De wethouder zegt dat voorzitter Pieter van Vollenhoven van de Onderzoeksraad „ook snel ter plekke” was. „Later hoorden wij dat hij de zwarte doos had meegenomen. Hoe we hiermee omgaan, daar moeten we nog eens goed naar kijken.”

Bezuijen maakt een vergelijking met de brand in het cellencomplex bij Schiphol toen er iemand van de Onderzoeksraad bij het beleidsteam langskwam. „Die gaf zijn kaartje met de boodschap dat hij later zou terugkomen om onderzoek te doen.”

De Onderzoeksraad herkent zich niet in de kritiek, zo reageert een zegsman. „Eén onderzoeker was snel ter plaatste, maar bleef op afstand toen mensen met reddingswerk bezig waren. Pas daarna zijn er ook andere onderzoekers bijgekomen. En het verhaal dat Van Vollenhoven eigenhandig de zwarte doos heeft meegenomen klopt gewoon niet.” De woordvoerder wijst erop dat de raad het hele ongeval onderzoekt en ook de hulpverlening. De Tweede Kamer evalueert het functioneren van de raad zelf.


jor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Deze foto is wel bijzonder en had ik nog niet eerder gezien.



Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Deze foto is wel bijzonder en had ik nog niet eerder gezien.



Inderdaad een bijzondere plaat met de landingsbaan zo op de achtergrond.


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Inderdaad een bijzondere plaat met de landingsbaan zo op de achtergrond.
misschien  vriendelijk om de bron te vermelden :airwork,site voor piloten.
De foto is gemaakt op de eerste dag dat de baan 18R weer was vrijgegeven voor verkeer


superfly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 500
Als ik die foto zow zie hebben ze toch nog veel geluk gehad, enige 10-tallen meters verder en dan was het niet zo goed afgelopen, was veleugel waarschijnlijk door schuurtje gegaan met alle mogelijke gevolgen.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Als ik die foto zow zie hebben ze toch nog veel geluk gehad, enige 10-tallen meters verder en dan was het niet zo goed afgelopen, was veleugel waarschijnlijk door schuurtje gegaan met alle mogelijke gevolgen.

Volgens mij is dat een tent die ze er later pas naast hebben gezet...
CN NRK


Jeroen th (HbT)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • ex Hoofdbrandwacht 12 jaar brandweerman geweest
Dit zijn alle brandweervoertuigen die zijn gealarmeerd:

Tankautospuiten (blusvoertuigen):
Lissebroek
Hoofddorp
Badhoevendorp
Rijssenhout
Heemstede
Amstelveen
Aalsmeer 2x
Uithoorn
Ouderkerk aan de Amstel

Hoogwerker:
Hoofddorp

Hulpverleningsvoertuigen:
Hoofddorp
Amstelveen

Haakarmbakken:
Hulpverleningsbak basis Hoofddorp
Hulpverleningsbak speciaal Haarlem
Samijcontainer Enkhuizen
Medische haakarmcontainer Alkmaar
Commando-unit Haarlem
Dompelpomp Aalsmeer
Grootwatertransport Haarlem

Haakarmvoertuigen om bovenstaande haakarmbakken te transporteren:
Aalsmeer
Hoofddorp
Haarlem
Enkhuizen
Alkmaar
Volendam

Ten minste 2 zogenaamde crashtenders van Brandweer Schiphol
Het rupsvoertuig van brandweer Schiphol.

Van de brandweer Schiphol zijn TP geweest groep vijfhuizen (3 crashtenders waarvan er 1 is doorgereden door het weiland) en de AFO


guest4965

  • Gast
'Militair geheim VS in gecrasht Turks toestel'

Aan boord van de Boeing 737-700 van Turkish Airlines die 25 februari bij Schiphol neerstortte, bevonden zich geheime Amerikaanse defensieplannen, aldus De Telegraaf.

Vier Boeing-medewerkers, die de crash niet overleefden, zouden in opdracht van het Amerikaanse ministerie van Defensie geheime informatie hebben vervoerd van Istanbul naar Seattle. Op laptops stonden blauwdrukken van een speciaal vliegend radarstation, onder de naam 'Peace Eagle', voor de Turkse luchtmacht.

Het openbaar ministerie heeft volgens de krant bevestigd dat de computers enkele uren na de crash zijn opgehaald door agenten van de FBI die met een privéjet vanuit hun standplaats Frankfurt vlogen.

www.at5.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3722564/__Slachtoffers_vliegramp_naar_rechter__.html

vr 17 apr 2009, 09:22 | lees voor
Eerste slachtoffers vliegramp naar rechter

AMSTERDAM/CHICAGO -  De eerste slachtoffers en nabestaanden van de vliegramp met een toestel van Turkish Airlines bij Schiphol in februari stappen naar de rechter. Namens hen klagen de Amerikaanse advocaten Manuel von Ribbeck en Mike Eidson vliegtuigbouwer Boeing en Turkish Airlines aan in een proces dat zal plaatsvinden in Chicago.

Dat maakten de advocaten vrijdag bekend. Met de zaak hopen de slachtoffers meer duidelijkheid te krijgen over wat tijdens de vlucht is misgegaan en welke rol Boeing en Turkish Airlines daarbij speelden. Dit moet leiden tot snellere en hogere schadevergoedingen voor de slachtoffers, aldus de advocaten.

Bij de zaak zijn in eerste instantie drie overlevenden uit het toestel betrokken, evenals de ouders van een overleden persoon. Osman Bedri Baslilar, die bij het ongeluk zwaargewond raakte: „Het is belangrijk dat we opkomen voor de rechten van slachtoffers en hun nabestaanden, voordat gegevens over ontwerp, bouw en onderhoud van het toestel verdwijnen. Daarom kunnen we geen dag langer wachten.”

De slachtoffers vragen de rechter in een speciale petitie onder meer een lijst met alle bedrijven die ooit onderhoud aan het toestel pleegden en de naam van het bedrijf dat de hoogtemeter in het toestel bouwde. Van Boeing willen de slachtoffers onder meer de handleiding voor het gedrag van de bemanning tijdens een vlucht en de handleiding voor onderhoud.

Toestel TK1951 stortte op 25 februari neer in een weiland vlakbij Schiphol. Daarbij kwamen negen mensen om het leven. In een eerste onderzoek naar de oorzaak van de ramp concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat een van de hoogtemeters tijdens de landing een defect had vertoond. In Nederland is de stichting Slachtoffers Vliegramp 25 feb 2009 mogelijke claims tegen betrokken partijen aan het voorbereiden.


Bart S

  • Gast
17 April 2009
Rechtszaak in VS om Schiphol-crash

Drie overlevenden van de crash bij Schiphol in februari stappen in de VS naar de rechter. Namens hen en de ouders van een man die omkwam bij het ongeluk heeft een Amerikaans advocatenkantoor Boeing en Turkish Airlines aangeklaagd.

De advocaten zeggen dat ze helderheid willen over wat er misging tijdens de vlucht. Zo willen ze bereiken dat aan de slachtoffers sneller schadevergoeding wordt uitgekeerd.

De zaak in Chicago is het eerste proces over de crash, waarbij 9 doden vielen. In Nederland is het nog niet zover. Wel is een stichting opgericht die claims tegen betrokken partijen voorbereidt.