http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/245330/2009/05/29/Vreemd-luchtje-rond-wrak-Turkish-Airlines.dhtmlVreemd luchtje rond wrak Turkish Airlines De loods in Hoofddorp, met links de sportschool. Foto Amaury Miller
AMSTERDAM - Wat moet een Amsterdams bouwbedrijfje met wrakstukken van de Turkish Airlines-Boeing die in februari bij de landing op Schiphol crashte? Niet de luchtvaartmaatschappij blijkt verantwoordelijk voor de illegale opslag van de vliegtuigresten in een bedrijfsloods in Hoofddorp-Noord, maar het Amsterdamse bouwbedrijf Dirmar.
De gemeente Haarlemmermeer heeft aangifte gedaan tegen de directeuren J. van der Made en A.J. Baardemans van Dirmar V.O.F. aan de Archangelkade, vanwege drie milieudelicten. Dirmar, dat ook na herhaald aandringen elke reactie weigert, huurt en beheert de loods in opdracht van de verzekeraar van Turkish Airlines.
De Boeing van de Turkse luchtvaartmaatschappij crashte 25 februari vlak voor de landing. Daarbij kwamen negen mensen om het leven. Wrakstukken liggen sinds een maand opgeslagen in een loods aan de J. C. Beetslaan in Hoofddorp-Noord, naast een sportschool.
Gebruikers van fitnesscentrum Basic Fit klaagden over een olielucht en hoofdpijn. Pas toen ontdekte de gemeente Haarlemmermeer de milieudelicten. Volgens de gemeente heeft Dirmar drie overtredingen begaan. De opslag gebeurt zonder milieuvergunning, het bestemmingsplan voorziet er niet in en de wand tussen loods en sportschool is niet brandwerend genoeg. Het pand ligt aan de rand van een industrieterrein, tegenover een woonwijk.
Wat precies in de loods ligt is niet helemaal duidelijk; in elk geval een fors deel van de romp. De grote resten van het toestel zijn al kort na de crash vrijgegeven door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, onder leiding van Pieter van Vollenhoven. De Raad bewaart alleen de voor het onderzoek nog belangrijke onderdelen; die liggen in een loods op vliegbasis Woensdrecht.
In Hoofddorp zeggen omwonenden dat delen van het vliegtuig 's nachts zijn aangevoerd. Omdat de toegangsdeur te klein bleek, is er 's ochtends bij daglicht verder gewerkt.
Volgens advocaat Willem van Baren van het kantoor Allen & Overy, die optreedt namens Turkish Airlines en namens de verzekeraar, heeft de verzekeraar met 'een gespecialiseerd bedrijf' opslag van het vliegtuigwrak geregeld, omdat de brokstukken weg moesten van de plek van de crash.
''Het is de gewoonte dat hangende het onderzoek het wrak bewaard wordt. Het object moet beschikbaar blijven in verband met eventuele claims. We zijn met de gemeente in overleg, er is niks bijzonders aan deze zaak.''
Het is niet helemaal duidelijk hoe 'gespecialiseerd' - zoals Van Baren zegt - Dirmar is in het beheer van vliegtuigwrakken. De firma is gevestigd in de Amsterdamse Houthavens, in een bescheiden bedrijfsgebouw aan de Archangelkade dat geen enkele bedrijfsnaam draagt en waar ook een duikbedrijf is gevestigd. Volgens de Kamer van Koophandel is Dirmar actief in 'metsel- en timmerwerk, verbouw, onderhoud en renovatie'. Ook kan men bij het bedrijf terecht voor 'duikwerkzaamheden' en 'waterbouwkundige werken'.
Volgens de eigenaar van de bedrijfsloods in Hoofddorp, Wim Eijgelsheim van Bloemers Onroerend Goed BV in Goirle, heeft in het huurcontract met Dirmar over een vliegtuig niets gestaan. ''Ik kreeg een kant-en-klaar contract voorgelegd door de makelaar. Het was wel een beetje raar, ik moest een geheimhoudingsverklaring tekenen en we mochten niet meer naar binnen. Ik kreeg geen sleutels.''
Kort nadat Dirmar de brokstukken in zijn loods had opgeslagen, was Eijgelsheim nog bij de sportschool. ''Ik heb toen niks geroken, maar ja, ik wist ook niet dat ik kerosine moest ruiken.''
Hij is gebeld door de afdeling Milieuzaken van de gemeente Haarlemmermeer, omdat ze het pand wilden betreden. ''Ik zei: ik kan jullie niet helpen, ik mag er zelf ook niet in. Verder heb ik niets meer gehoord. En ik mag kennelijk ook geen vragen stellen. Iedereen doet heel geheimzinnig over dat rotvliegtuig.''
Later heeft Dirmar Eijgelsheim verzekerd dat het toestel goed gereinigd is en dat hij niet voor zijn vloer hoeft te vrezen. Eijgelsheim denkt dat er best eens sporen kerosine aan het wrak kunnen hangen. ''In plakken aardappelgrond en dat schijnt te gaan schimmelen.''
Eijgelsheim heeft het pand in 2000 neergezet voor een computerbedrijf. ''Die jongens bouwden heel dure chips en ze hadden een paar ramkraken gehad op hun oude adres. We hebben in dit gebouw toen extra gepantserde ramvrije deuren geplaatst. Om die reden zal Dirmar het dan wel gehuurd hebben.''
Dirmar heeft van de gemeente drie weken de tijd gekregen om de wrakstukken naar een andere plek te verplaatsen. Gebeurt dat niet, dan dreigt een boete van 100.000 euro.
Advocaat nabestaanden verbijsterd
De Amsterdamse advocaat Benno Friedberg, die enkele nabestaanden en slachtoffers van de vliegramp vertegenwoordigt, zegt: ''Het wordt steeds gekker, ik ben dit nog niet eerder tegengekomen. Immers, we hebben het over bewijsmateriaal, waarmee dus uitermate onzorgvuldig zou worden omgegaan. Dat er een afspraak zou zijn gemaakt met de verzekeraar van Turkish Airlines, geeft al aan dat er duidelijke belangen in het spel zijn.
Friedberg: ''Het is bijzonder vreemd dat een niet ter zake kundige onderneming namens Turkish Airlines het toestel bewaart. Ik hecht weinig geloof aan de mededeling dat het om een deskundig bedrijf zou gaan. Het komt er nu op neer dat er wellicht zaken van het wrak zijn weggehaald, wat in de toekomst mogelijk een zeer vervelende rol zal spelen. (ALBERT DE LANGE)
Bron foto: Amaury Miller, website:
www.amaurymiller.nl--------------------------------------------------------------------------------