GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 228350 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Discussie met betrekking tot C2000 en de vliegramp is hier te vinden http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,29076.0.html


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/07/24/X012.htm

Politiebond ACP

24 juli 2009

C2000 besproken in landelijk overleg


Donderdag 23 juli was er weer landelijk overleg met de Minister van BZK. Het ging onder andere om het verzoek van de ACP om het onderzoek naar C2000 in te mogen zien.

Tijdens het overleg van gisteren heeft de ACP vragen gesteld over de mogelijke tekortkomingen van het C2000 systeem.

De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) heeft onderzoek gedaan naar het functioneren van C2000 tijdens de ramp met een Turkish Airlines toestel. In verschillende media werd geconcludeerd dat de hulpverleners en politiemensen het systeem niet goed hadden gebruikt. De ACP is daar niet van overtuigd en heeft daarom aan de Minister gevraagd om het rapport en de conclusies in te mogen zien.

Menselijke- of systeemfouten
Tijdens het overleg van gisteren heeft de ACP vragen gesteld over de mogelijke tekortkomingen van het systeem. Kortom: lag het probleem bij het systeem of bij collega's en andere hulpverleners. Om daarop een goed antwoord te kunnen geven is het volgens de Minister nodig het onderzoek van het IOVV te uit te breiden naar de gebruikerskant. Daarnaast, zo gaf de minister aan, loopt ook nog het onderzoek van de Onderzoeksraad voor de transportveiligheid.

De ACP vindt het belangrijk dat in de onderzoeken duidelijk wordt wat de technische oorzaken zijn en welke problemen er zijn voortgekomen uit het gebruik. De conclusies en de analyses van beide rapporten worden in het najaar in het overleg met de minister verder besproken.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
http://www.vr-rr.nl/eCache/DEF/7/439.pdf

verslag van twee ambulancemedewerkers uit Rijnmond die ter plaatse zijn geweest.
greetz,  Enrique


guest4965

  • Gast
http://www.vr-rr.nl/eCache/DEF/7/439.pdf

verslag van twee ambulancemedewerkers uit Rijnmond die ter plaatse zijn geweest.

Mooi om te lezen, het geeft toch nog een extra beeld aan het ongeval, het wordt (nog) steeds completer voor mij O0 ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.nu.nl/algemeen/2074935/meer-capaciteit-c2000-in-risicogebieden.html

'Meer capaciteit C2000 in risicogebieden'
Uitgegeven:    3 september 2009 23:37
Laatst gewijzigd:    3 september 2009 23:37

HOOFDDORP - Het communicatienetwerk C2000 voor de hulpdiensten moet in risicogebieden als de regio Schiphol en de IJmond meer capaciteit krjgen. Dat bepleit de veiligheidsregio Kennemerland in een brief aan minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken).
© ANP

De brief kwam donderdagavond ter sprake tijdens een evaluatie in de gemeenteraad van Haarlemmermeer van de hulpverlening na de Poldercrash eind februari bij Schiphol.

Naast de waardering van de raad voor de adequate hulpverlening was er veel kritiek op het functioneren van C2000.

Uit onderzoek is gebleken dat er problemen waren met het communicatiesysteem door onvoldoende capaciteit van een zendmast in Halfweg. Bovendien wisten niet alle hulpverleners hoe ze precies met C2000 moesten omgaan.

Afgeschoten

Sommige raadsfracties stelden donderdagavond dat C2000 maar beter direct kan worden afgeschoten.

Burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer, voorzitter van de veiligheidsregio Kennemerland, vond dat te voorbarig. Hij wil wel dat de minister snel verbeteringen aanbrengt in het systeem.

In de brief aan Ter Horst vraagt de veiligheidsregio om een onafhankelijk onderzoek naar de uitbreiding van de capaciteit van C2000


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
"Uit onderzoek is gebleken dat er problemen waren met het communicatiesysteem door onvoldoende capaciteit van een zendmast in Halfweg. Bovendien wisten niet alle hulpverleners hoe ze precies met C2000 moesten omgaan."

Bij de zeer grote duin-en bosbrand in Schoorl afgelopen week heeft C2000 naar behoren gefunctioneerd, terwijl er heeeeeel veel hulpverleners aanwezig waren.
Een groot deel van het gemopper op C2000 komt volgens mij door onvoldoende bekendheid van de verschillende niveau's van gebruikers met het systeem. Ook ik vergeet tot mijn schaamte helaas steeds weer hoe ik moet overschakelen van TMO naar DMO bijvoorbeeld. Er zijn inderdaad plaatsen in Nederland waar de capaciteit krap is, en een extra paal uitkomst zou bieden. Maar veel belangrijker is, dat alle hulpverleners die op basis van hun fiunctie een porto in handen zouden kunnen hebben, ook drommels goed horen te weten hoe ze ermee moeten omgaan. Dat scheelt veel meer dan de helft van de problemen, naar mijn mening. Om steeds te roepen dat "het systeem niet goed is" en daarom maar zo snel mogelijk moet worden afgeschaft (weten ze wel wat ze daarmee zeggen?) vind ik een dom zwaktebod en een verdoezeling van wat naam mijn mening een veel groter probleem is: de gebruikers met hun gebrek aan kennis van het systeem en gebrek aan etherdiscipline. Iedereen is dankzij de alom tegenwoordige mobiele telefoon tegenwoordig gewend, te allen tijde uitgebreid te kunnen kletsen. Dat is bij een groot incident niet goed: daar moeten alleen de echt benodigde berichten worden verzonden, en liefst zo kort mogelijk. Volgens mij moet het onderdeel "verbindingen" nadrukkelijker en vaker worden geoefend - met de figuurlijke "zweep erover" van de centralist en/of commandant voor al het niet functionele geklets. Dat (bijna) iedereen tegenwoordig met een mobiele telefoon kan omgaan wil namelijk nog niet zeggen dat je dan ook automatisch kunt omgaan met mobi en porto. Mea culpa.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Leuk, dan breid je de capaciteit rondom Schiphol uit en vervolgens stort er een vliegtuig in de Veluwe neer... Heb je alsnog te weinig capaciteit. C2000 is een prima systeem maar de dekking moet wel goed zijn en het moet ook veel gebruikers kwijt kunnen anders heb je er niets aan als het echt fout gaat.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Waarom geef je de macht over de mast niet aan de centralist? Vreemde gespreksgroepen van de mast afgooien... De centralist bepaald welke gespreksgroepen er per mast aangemeld mogen zijn.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Mwa, de mast bij Halfweg heeft ook gewoon te weinig capaciteit. Naast de groepen uit Kennemerland doet die mast namelijk ook nog een stuk van het Westelijk havengebied in Amsterdam - Amstelland. Die kan je natuurlijk ook niet zomaar van die mast gooien :)