Bijlmerramp - Amsterdam 04-10-1992

Auteur Topic: Bijlmerramp - Amsterdam 04-10-1992  (gelezen 40861 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Respect

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #30 Gepost op: 27 augustus 2009, 20:31:40
De telegraaf dacht ook dit nieuws te kunnen melden, helaas was dit denk ik een stagiar van 16 die het bericht heeft geschreven.

zie hier het bericht (is inmiddels geheel verwijderd van de telegraaf...

voor degene die niet het gehele bericht willen lezen, zie 3e alinea: Direct na de ramp op 4 oktober 1992, waarbij twee vliegtuigen zich in enkele flats in de Bijlmer boorde...



Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #31 Gepost op: 28 augustus 2009, 05:33:55
Wij zijn vanmiddag gebeld dat het bericht niet juist was. Burgemeester Cohen heeft de gemeenteraad gisteren een brief gestuurd, waarin staat dat de rijksrecherche na nieuw onderzoek GEEN nieuwe informatie heeft gevonden rondom de Bijlmerramp van 4 oktober 1992.  Dat is de reden dat we het bericht weer hebben ingetrokken.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Redactie Telegraaf.nl


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #33 Gepost op: 28 augustus 2009, 09:39:46
http://www.pj-design.nl/bijlmerramp/getuige1.htm


Om de nieuwsgierigheid van mensen te prikkelen die deze ramp nauwelijks kennen, hieronder enkele citaten uit geplaatste link;

''Zes geheime agenten hebben direct na de Bijlmerramp rondgesnuffeld op het rampterrein. Deze agenten zeiden van de Israëlische geheime dienst te zijn, spraken Engels en "legitimeerden" zich door met pasjes te zwaaien. Ook probeerden ze met geweld de centrale commandowagen van de politie binnen te dringen, nadat de commandant hun de toegang had geweigerd. (…) Dat hebben politiefunctionarissen deze maand (vijfeneenhalf jaar na de ramp) verklaard tegenover de Rijksrecherche''

Citaat van een brandweerman;

''Wij van de brandweer kenden die mensen niet. Ze waren niet van de politie, niet van de GG en GD en ook niet van het SIGMA-team. De outfit van die diensten was ons namelijk bekend. Het konden ook geen Amsterdamse brandweermensen zijn, want de Amsterdamse brandweer had indertijd geen afdeling die in een dergelijke uitrusting werkte. We hebben later nog aan de politie en aan andere brandweermensen gevraagd wie deze mensen waren, maar niemand kon ons uitsluitsel geven. Ik ben bereid dit onder ede te herhalen.'


''Wij, brandweerlieden, moesten ons terugtrekken in het tunneltje van Klein Kruitberg, zo'n meter of vijftien van de plek van de inslag. We hadden van daaruit een redelijk uitzicht op de puinhoop aan de metrokant van de rampplek. Maar we konden niet alles zien. Er verschenen een man of zes in speciale kledij. Het leken een soort ruimtepakken. Dat idee werd versterkt doordat ze zich nogal traag bewogen, als mannen die op de maan lopen''.


''Ik bleef me, toen ik daar op mijn balkon stond, verwonderen over het feit dat die mannen zo "op de vlammen" konden werken. Daar waar ze bezig waren lag onder meer het staartstuk. Ze liepen er rond en raapten af en toe iets op. Dat brachten ze dan weg, waarna ze weer terugkwamen. Ik heb ze op dat moment aangezien voor reddingswerkers. Maar later heb ik bedacht: ze waren er zo ontzettend snel bij; die lui moeten al in hun pakken klaar gezeten hebben voordat het toestel neerstortte''.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #34 Gepost op: 28 augustus 2009, 11:58:42


www.telegraaf.nl

Verbijstering om gifgas in El Al-Boeing

AMSTERDAM - Aan boord van de El Al-Boeing die zich in oktober 1992 in een Bijlmerflat boorde, blijkt zich 240 kilo grondstof voor het levensgevaarlijke zenuwgas Sarin te hebben bevonden.

In vrachtbrieven, die om onverklaarbare redenen nooit eerder zijn geanalyseerd, staat dat het toestel tien vaten van 18,9 liter DMMP aan boord had, waaruit maximaal 270 kilo Sarin te bereiden is.

Daarnaast vervoerde de LY 1862 nog andere grondstoffen voor Sarin, waarvan enkele grammen werden gebruikt bij de gifgasaanslag op de metro in Tokio in maart 1995. Hierbij vielen twaalf doden en 5500 gewonden.

Militaire deskundigen noemen de hoeveelheid Sarin 'excessief veel'. Israël ontkent het vervoer.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat begrijpt de ophef rond de vrachtbrief niet. "Wij hebben deze vrachtbrief al in 1996 aan de Tweede Kamer ter beschikking gesteld."



www.ad.nl


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #35 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:16:34
Weer echt de Telegraaf... de Prive van wakker Nederland.

Het spul wordt heus niet alleen als grondstof voor Sarin gebruikt. zie http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyl_methylphosphonate .... Een of andere snuggerling heeft dat waarschijnlijk opeens ontdekt en ziet er wel nieuwswaarde in.

De info is niet onjuist, maar precies zo beperkt en gekleurd als je van de Telegraaf mag verwachten.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #36 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:41:15
Weer echt de Telegraaf... de Prive van wakker Nederland.

Het spul wordt heus niet alleen als grondstof voor Sarin gebruikt. zie http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyl_methylphosphonate .... Een of andere snuggerling heeft dat waarschijnlijk opeens ontdekt en ziet er wel nieuwswaarde in.

De info is niet onjuist, maar precies zo beperkt en gekleurd als je van de Telegraaf mag verwachten.

Okee, Televaag nieuws. Maar alle kranten meldden soortgelijke berichten, toendertijd...Ook dat direct na de crash (hulpverlening moest nog op gang komen) ''leden van de geheime dienst'' met iets zwaars sjouwden, weg van de crash-site, en weg van de HV-ers.  Mij blijft het i.i.g. intrigeren, na al die jaren nog. En ik denk dat er nog veel meer mensen zijn die het nog vaak bezig houdt..



Geheime diensten struinden terrein Bijlmerramp af

AMSTERDAM - Onmiddellijk na het neerstorten van de El Al-Boeing is de Bijlmer het werkterrein geworden voor tal van geheim agenten. Naast de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) en de Israëlische Mossad is onder meer ook de Inlichtingendienst Buitenland (IDB) actief geweest. Onbekende Franse 'hulpverleners' waren vermoedelijk Israëlische militaire agenten.



Dat melden politieagenten, justitie-medewerkers en andere ingewijden. De nauwe betrokkenheid van geheime diensten bij de Bijlmerramp is jarenlang ontkend, maar wordt de laatste tijd door steeds meer bronnen bevestigd.

De reden voor de snelle inzet van de geheime diensten moet vrijwel zeker in de militaire lading van het ramptoestel worden gezocht. Aanvankelijk werd die lading ontkend, maar anderhalf jaar na de ramp gaf het ministerie van verkeer en waterstaat toe dat er 'onderdelen voor geschut' in het vliegtuig hadden gezeten. Later bleken er ook raket-onderdelen aan boord te zijn geweest. Een paar dagen geleden stuurde minister Jorritsma van verkeer (nauwelijks leesbare) vrachtbrieven naar de Tweede Kamer waarop naast zeer veel ongespecificeerd militaire materiaal ook 'geheime torpedo-onderdelen' worden genoemd.

Het militaire karakter van de rampvlucht, die op 4 oktober 1992 aan 43 mensen het leven heeft gekost, wordt bevestigd door uitspraken van een ooggetuige. Die heeft een dag na de ramp twee mannen aangesproken in “een soort witte overalls en voorzien van aluminiumkoffertjes, zoals fotografen die wel hebben”. Op zijn vraag wat zij daar deden, lieten zij hem geïrriteerd in het Engels weten: “Dat is erg moeilijk uit te leggen, omdat het een militair vliegtuig was.” Even later zag de ooggetuige de twee wegrijden in een Peugeot met Frans nummerbord die geparkeerd stond achter politiebureau Ganzenhoef in de Bijlmer.

Woordvoerder K. Wilting van de Amsterdamse politie bevestigt dat de politie al “heel snel na de ramp een bergingsploeg uit Frankrijk heeft begeleid”. Een rapport daarover heeft de politie kort geleden aan de recherche afgegeven. Wat de taak van de Fransen was, weet Wilting niet. De Franse 'hulptroepen' komen gek genoeg niet voor in officiële logboeken over de ramp; dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld twee Engelse Lockerbie-deskundigen (in het Britse dorp stortte in 1988 een Panam-Boeing neer op een rij woonhuizen). Parijs is de zetel van Israëls belangrijkste militaire missie voor West-Europa en ook de Mossad heeft er een grote vestiging.

Dat een andere veiligheidsdienst, de Nederlandse BVD, meteen na de ramp aan het werk is getogen, werd dezer dagen bevestigd door het toenmalig hoofd van de dienst A. Docters van Leeuwen. Tegenover het dagblad De Telegraaf lieten 'justitiële bronnen op Schiphol' bovendien weten dat de BVD daarbij heeft samengewerkt met de Mossad. Een paar dagen eerder was al uitgelekt dat zes buitenlanders die zeiden bij die Israëlische geheime dienst te behoren, op de avond van de ramp toegang tot het rampterrein hebben geëist. Amsterdamse politieagenten hebben daarover verklaringen afgelegd aan de rijksrecherche.

Het ministerie van binnenlandse zaken, waar de BVD onder ressorteert, ontkent ten stelligste dat de BVD en de Mossad hebben samengewerkt. Of de BVD die avond actief is geweest, zoals Docters van Leeuwen stelt, laat het ministerie in het midden.

Volgens een ingewijde in de wereld van de Nederlandse veiligheidsdiensten is de ontkenning van die samenwerking formeel gesproken waarschijnlijk juist. De Mossad werkte volgens deze bron in Nederland vrijwel onafgebroken samen met de Inlichtingendienst Buitenland (IDB). Bovendien zou de Mossad meteen na de ramp aan de Militaire Inlichtingedienst (MID) hebben gevraagd ervoor te zorgen dat de BVD de Mossad zijn gang zou laten gaan. Van een officieel rechtstreeks contact tussen BVD en Mossad was dus geen sprake, aldus deze deze bronnen. Het ministerie van defensie ontkent dat de MID betrokken is geweest bij de Bijlmerramp.

De IDB, die in 1994 is opgeheven, was onderdeel van het ministerie van algemene zaken. Onduidelijk is of er nog archiefstukken van de IDB uit de Bijlmerramp-periode zijn, die de connectie met de Mossad kunnen bevestigen. Het hoofd van de IDB, K. Meulmeester, heeft samen met zijn superieur, de secretaris-generaal van Algemene Zaken mr. R. Hoekstra, een groot deel van het IDB-archief op illegale wijze vernietigd.

Hoekstra is tegenwoordig lid van de Raad van State. Minister Jorritsma heeft hem enkele maanden geleden tot voorzitter benoemd van een commissie die moet onderzoeken waarom bij de Bijlmerramp veel informatie niet gebruikt is of verloren is gegaan.

De Tweede Kamer had geëist dat dit onderzoek zou worden verricht door mensen die absoluut geen bemoeienis hebben gehad met de Bijlmerramp. Hoekstra's benoeming werd omstreden toen in december vorig jaar bleek dat de BVD deel had uitgemaakt van crisiscomité's die op de avond van de ramp in Den Haag bijeen zijn gekomen. Als secretaris-generaal van Algemene Zaken was Hoekstra verantwoordelijk voor alle veiligheidsdiensten van Nederland.

Het ministerie van verkeer en waterstaat heeft in december nog ontkend dat de BVD vanaf het eerste uur bij de ramp was betrokken. Het toenmalig BVD-hoofd Docters van Leeuwen geeft dat laatste nu in ieder geval zelf toe. Volgens Docters van Leeuwen heeft zijn dienst onderzocht of er sprake was geweest van een aanslag op het El Al-vliegtuig. Dat bleek al snel niet het geval.

www.trouw.nl

 Krantenarchief
4 mei 1998


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 29 augustus 2009, 21:46:53
Altijd weer kippevel, als ik het hoor...  :-X

ik had die avond  late dienst in het verpleeghuis waar ik werkte ,maar iedereen(personeel en patienten) zat verbijsterd naar de tv beelden te kijken
je wil het niet geloven dat zoiets in nederland kan gebeuren :(


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #38 Gepost op: 29 augustus 2009, 22:04:24
je wil het niet geloven dat zoiets in nederland kan gebeuren :(

Wat? Een vliegtuig dat neerpletterd of geheime rommel wat neerstort? ::)


Bart S

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 20 december 2009, 05:17:02