Jullie begrijpen vast wel dat ik mijn reactie zo kort en wat prikkelend had geformuleerd om wat reacties los te maken.
Welnu dat is dus maar ten dele gelukt want naar het zich laat aanzien zijn we het aardig met elkaar eens.
Overigens heb ik de reddingsbrigades niet vergeleken met de scouting al zie ik daar persoonlijk niets kwaads in want we doen beiden veel positiefs t.a.v. de jeugd.
Volgens de overheid vallen de reddingsbrigades nog steeds onder de sportverenigingen en niet onder de hulpverleningsketen. Dit was dus een eerste plaagstootje.
Verder denk ik dat, indien we als "Reddingsbrigade" professioneel over willen komen, ons moeten profileren door het goed uitvoeren van de hoofdtaken en voorzichtig zijn met het aanvaarden van allerlei oneigenlijke neventaken.
Mogelijk kunnen andere (al dan niet georganiseerde) vrijwilligers deze neventaken ook, misschien zelfs beter uitvoeren.
Andere diensten zullen wat graag ge-/misbruik maken van evt. publiciteitsgeilheid. Professionaliteit betekent soms ook afwijzen van taken.
Overigens zijn we ook ten aanzien van onze kerntaak niet de enigen die kennis bezitten.
Kennis, kunde en een professionele attitude zullen er toe leiden dat anderen naar ons zullen komen om hiervan gebruik te mogen maken.
Wat ik met mijn 2e opmerking wilde zeggen is dat we allemaal wel leden kennen die zich beroepsbrandweerman, ambulanceverpleegkundige, politieman en/of reddingbootschipper wanen. Zij zoeken een stuk sensatie in de vorm van spectaculaire reddingsacties en hunkeren naar erkenning. Laten zij a.u.b. niet het gezicht van de "Reddingbrigade" zijn.
Kees