Inzet reddingsbrigades bij anders dan water-rampen?

Auteur Topic: Inzet reddingsbrigades bij anders dan water-rampen?  (gelezen 6120 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Gepost op: 28 februari 2009, 09:34:24
Nog even hulde aan alle hulpverleners die hebben meegewerkt aan deze zeer geoliede hulpverlening ;) En natuurlijk mijn medeleven met de families van de slachtoffers.

Ja, ik zat me thuis ook af te vragen waarom de RB's niet werden gepiept, overigens denk ik dat er nog wel een mogelijke taak bij de Reddingsbrigade is weggelegt voor het assisteren van de overige hulpdiensten...

Denk daarbij aan:
- Incidenten op moeilijk begaanbaar terrein
- Logistieke bijstand
- Verzorgen van de catering
- Regelen van verkeer etc.
- Vervoer van liggende slachtoffers die er minder erg aantoe zijn(evntueel met pleeg aanboord) (denk aan evacuatie van verzorgings/bejaardetehuizen etc.)

Misschien zal in dit geval de SHV's niet door de prut kunnen komen maar hier en daar staan ook trekkers, mule's en andere ATV's. (Ik denk bijv. hier hebben we een Mule, als je die op een trailer zet(hebben ze bij de BRW) en dan achter de PM... )

Trouwens die Toyota van RN welke was dit dan??(mag ook over PM)

Groeten Joost (De reddingsbrigades bestaan meestal uit hele flexibele mensen ;))


Als de reddingsbrigades serieus bij dit soort incidenten een rol kunnen en willen vervullen (in NHN zijn ze ook bij grootschalige oefeningen betrokken waar geen water in de buurt is), kunnen ze daartoe een voorstel doen aan het Veiligheidsbureau Kennemerland  ;)
We hebben kort geleden een goed, eerste overleg met ze gehad waarbij ik bijvoorbeeld gevraagd heb met een voorstel te komen hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan de incidentenbestrijding op het Noordzeekanaal. En daar wordt aan gewerkt  O0

Effe off topic,
Ik vind dit toch weer de omgekeerde wereld.
Als veiligheidsbureau moet het je toch opvallen dat de reddingsbrigades staan voor veiligheid op het strand met getrainde mensen en "proffesioneel" materiaal. Die mogelijk ook op andere manieren en ter ondersteuning zou kunnen worden ingezet.
Zoals jij het nu zet moeten de reddingsbrigade netjes vragen of ze mee mogen doen.
Hier in nhn is het zeker niet zo gegaan

ps moderator, wellicht alle rb stukjes een nieuw topic?


Ja natuurlijk zien wij dat er een meerwaarde kan zijn, zeker gezien mijn eigen achtergrond bij de reddingsbrigades.
Maar het veiligheidsbureau heeft alleen een coördinerende rol; verbindt partijen met elkaar, laat hen afspraken maken, zorgt dat het op papier komt te staan en dat er voor opgeleid en geoefend wordt.
Maar de inhoudelijke kennis komt van de partijen zelf, die weten toch het beste hoe ze zoiets zelf kunnen invullen?
En wat ons betreft geldt dat ook voor reddingsbrigades. En vandaar mijn opmerking dat ze dat in een voorstel kunnen uitwerken. Dus het gaat op zich niet om het idee zelf, maar om de uitwerking.




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2009, 09:45:48
Misschien dat de reddingsbrigades ook ingezet kunnen worden bij de thuiszorg. Of bij het onderwijs.  En als verkeersregelaar. En de Kliniclowns zoeken ook nog ondersteuning.

Henk


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2009, 10:54:37
Onderwerp-titel even aangepast.

Mijn opzet bij dit topic is om de discussie over inzet van reddingsbrigades bij de vliegtuigcrash niet alleen te verplaatsen (daar zijn moderators voor), maar vooral te verbreden.

Overigens niet om de werkwijze van ons veiligheidsbureau te bediscussiëren, daar wij zelf nog volop in (door)ontwikkeling zijn.

Dus: wat kan de meerwaarde van reddingsbrigades zijn bij andere dan water-gerelateerde incidenten?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2009, 12:20:08
Niet.  Geen. Niks. Nee!

Daar is de brandweer voor. En het Ghor en al die andere instanties die daamee bezig zijn.
Al dat enthousiastme, adrealine en verveling in de winter, ik begrijp dat wel. Maar probeer toch vooral de WATER hulpverlening als specialistme daarmee op de kaart te zetten eer je de hele hulpverlening van Nederland op je nek neemt.

Dit is nu precies waar ik de laatse 25 jaar zo bang voor ben. Hoe meer je intergreert in de land-hulpverlening hoe meer je je vervreemt van de cultuur van de hulpverlening op het water. Steeds meer zal je je moeten aan passen aan de "op het land manier van werken" als je allerlei GHOR aktiviteiten ontplooit. Je wil toch niet alleen de catering op je nemen?

Er zijn al reddingsbrigade leden die beweren dat de manier van hulpverlenen op land of water niet uit maakt.  :'(

Henk


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2009, 12:57:04
Wie heeft het over in-plaats-van? Denk ook eens aan ondersteuning?
Vrijwilligers van het Rode Kruis ondersteunen de geneeskundige hulpverlening (SIGMA) en de gemeenten (CRIB, Opvang), waarom zouden de reddingsbrigades dan ook niet kunnen ondersteunen? Of de KNRM met hun Unimogs?
Dit soort diensten met 4x4-voertuigen worden door de brandweer ook gebruikt bij duinbranden e.d. Waarom dan niet in boerenakkers e.d.?

En natuurlijk moet je de core-business niet uit het oog verliezen.
Maar goed, ik ben ook benieuwd naar andere reacties.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2009, 13:04:56
Ja maar kijk, wij zitten hier midden in een veiligheidsregio...als je het aantal landgerelateerde inzetten/acties van ons al ziet... en ik bedoelde uiteraard ondersteunen ;)

Zoals(wat wij nu al doen):
- Ogen en oren van de politie (denk hierbij ook aan afzetten mogelijk PD, doorgeven kentekens dronken bestuurders enz. enz.)
- Firstresponder in en rond om een groot natuurgebied...(ook openbare weg)
- Auto's die vastzitten...
- Verdachte/vreemde voorwerpen opzoeken/verwijderen
- dierelijke stoffelijke overschoten afdekken..(GZH verwijderd ze)
- Inzetten op en rond de A4 (o.a. bij RB auto's die met pech staan, ik noem geen namen ;D)
- Verwijderen achtergelaten fietsen etc. (worden daarna overgedragen aan de Politie)
- Controleren van parkeerplaatsen op baby's, dieren enz. in auto's
- Hulpverlening bij ongevallen op het land (bijv. ook aanrijdingen, valpartijen)
- Assisentie politie bij bijv. het ontruimen van een gebied.
- Regelen van verkeer in noodsituaties (voorbeeld: 2 zeer grote vechtpartijen, waarbij we het gebied hebben afgesloten)


En zo kan ik nog wel even doorgaan... ;)

Trouwens er schiet me net wat te binnen, zou een reddingsbrigade(s) wat kunnen betekenen bij land search en rescue(dus vermiste personen op land)?


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2009, 13:46:09

Trouwens er schiet me net wat te binnen, zou een reddingsbrigade(s) wat kunnen betekenen bij land search en rescue(dus vermiste personen op land)?

Volgens mij helpen brigades vaak genoeg met zoektochten door bv. de duinen (da's toch echt land!), dus waarom niet wat verder landinwaarts?

Groeten,
Mark


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2009, 14:26:17
De RB Culemborg is een aantal jaar geleden ingezet bij een nachtelijke zoektocht (door brandweer en politie) naar een vrouw die in verwarde toestand van huis was weggegaan. Een voertuig en 2 paar ogen meer......Niks mis mee.....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2009, 18:36:22
Ja maar kijk, wij zitten hier midden in een veiligheidsregio...als je het aantal landgerelateerde inzetten/acties van ons al ziet... en ik bedoelde uiteraard ondersteunen ;)

Zoals(wat wij nu al doen):
- Ogen en oren van de politie (denk hierbij ook aan afzetten mogelijk PD, doorgeven kentekens dronken bestuurders enz. enz.)
- Firstresponder in en rond om een groot natuurgebied...(ook openbare weg)
- Auto's die vastzitten...
- Verdachte/vreemde voorwerpen opzoeken/verwijderen
- dierelijke stoffelijke overschoten afdekken..(GZH verwijderd ze)
- Inzetten op en rond de A4 (o.a. bij RB auto's die met pech staan, ik noem geen namen ;D)
- Verwijderen achtergelaten fietsen etc. (worden daarna overgedragen aan de Politie)
- Controleren van parkeerplaatsen op baby's, dieren enz. in auto's
- Hulpverlening bij ongevallen op het land (bijv. ook aanrijdingen, valpartijen)
- Assisentie politie bij bijv. het ontruimen van een gebied.
- Regelen van verkeer in noodsituaties (voorbeeld: 2 zeer grote vechtpartijen, waarbij we het gebied hebben afgesloten)


En zo kan ik nog wel even doorgaan... ;)

Trouwens er schiet me net wat te binnen, zou een reddingsbrigade(s) wat kunnen betekenen bij land search en rescue(dus vermiste personen op land)?

Daar ga je al:

Auto's die vast zitten. Daar gaan de bakker, de slager en de scholier met de gesubsidieerde 4x4 de glanzende Mercedes van de verkeerd gereden toerist lostrekken.  
Verdachte auto's, kentekens en voorwerpen doorgeven, gebied ontruimen.  Verwijderen achtergelaten fietsen etc. (worden daarna overgedragen aan de Politie)  O0
Heel fijn, maak je je populair mee! Echt een reddingsbrigade taak. Fijn dat je even illustreert dat kan gebeuren waar ik zo bang voor ben. Vaak kom je dezelfde mensen weer tegen, na die keer dat je zorgde je voor een bekeuring, en moet later vragen of ze soms ook een vuurpijl hebben gezien en in welke richting. Veeg het publiek niet aan de kant, medewerking daarvan is escencieel. En een gebied ontruimen is een vak niet zonder risico. Hou je van een een robbertje stoeien, ga dat vooral doen, kunnen we binnenkort lezen dat er weer hulpverleners zijn "gehinderd in hun werkzaamheden" en belaagd.

Maar petje af, wat een enthousiastme en vrije tjd!

Henk


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2009, 18:56:10
Als ik mij niet vergis valt de reddingsbrigade direct onder de operationele leiding van de brandweer ten tijde van een calamiteit en kan zij zeker bijstand verlenen in de vorm van logistiek e.d.. Er zijn regio's waar inderdaad hier afspraken over zijn. Ik denk persoonlijk niet dat het een gewoonte moet zijn om reddingsbrigades in te zetten voor ondersteunende taken voor incidenten in de regio tenzij de situatie daar om vraagt zoals in dit geval mijn vraag m.b.t. de 4x4 capaciteiten van de reddingsbrigades. Het argument dat de terreinwagens zich zelf zouden vastrijden ivm een ander type band lijkt me voldoende om geen gebruik te maken van de mogelijkheid.

Rest echt voor mij de vraag in hoeverre de RB bij de inzetvoorstellen rond de regio Schiphol - voor de goed verstaander Kennermerland dus;)-, ondanks de bekendheid met RB van de AC / CPA, mee worden genomen. Mocht dit een nieuwe discussie worden dan stel ik voor deze verder te zetten onder het kopje reddingsbrigade  :).

Daar ga je al:

Auto's die vast zitten. Daar gaan de bakker, de slager en de scholier met de gesubsidieerde 4x4 de glanzende Mercedes van de verkeerd gereden toerist lostrekken.  
Verdachte auto's, kentekens en voorwerpen doorgeven, gebied ontruimen.  Verwijderen achtergelaten fietsen etc. (worden daarna overgedragen aan de Politie)  O0
Heel fijn, maak je je populair mee! Echt een reddingsbrigade taak. Fijn dat je even illustreert dat kan gebeuren waar ik zo bang voor ben. Vaak kom je dezelfde mensen weer tegen, na die keer dat je zorgde je voor een bekeuring, en moet later vragen of ze soms ook een vuurpijl hebben gezien en in welke richting. Veeg het publiek niet aan de kant, medewerking daarvan is escencieel. En een gebied ontruimen is een vak niet zonder risico. Hou je van een een robbertje stoeien, ga dat vooral doen, kunnen we binnenkort lezen dat er weer hulpverleners zijn "gehinderd in hun werkzaamheden" en belaagd.

Maar petje af, wat een enthousiastme en vrije tjd!


Ik ben het met Henk eens m.b.t. de kerntaken van de eigen specialisme. Over de grenzen van het eigen specialisme kijken is natuurlijk geen probleem. Maar laat dit aub enkel in uitzonderlijke gevallen zo zijn waarbij een duidelijke afgebakend is wie wat doet en wanneer bijvoorbeeld op aanwijzing van een operationeel leider ter plaatse.  En er sprake is van een duidelijke meerwaarde.

Ik ben persoonlijk een beetje bang dat vele RB medewerkers nog steeds lijden onder het calimero-effect en iedere kans aangrijpen om op de hulpverleningsradar terecht te komen. De RB heeft de afgelopen jaren bewezen instaat te zijn een professioneel specialisme aan te bieden met recht op een eigen inbedding binnen de totale hulpverleningsketen. Discussies m.b.t. plaats, aansturing vanuit een gms, aansluiting op C2000 in de afgelopen jaren liggen hier ook in het verlengde van.

Het uitbuiten van de eigen specialisme zonder het claimen van nieuwe terreinen is ook een teken van het eigen zelfbewustzijn en geloof in de kracht van de RB. Ik wil er daarom ook voor pleiten niet te vervallen in het oneindig zoeken naar nieuwe inzetvelden die los staan van de eigen core business. Uiteindelijk is een duidelijk herkenbaar beeld, waarbij professionalisme en specialisme de sleutelwoorden zijn, voldoende waarborg voor een volwaardige en volledige erkenning in het brede palet van hulpverlenend Nederland.