Inzet reddingsbrigades bij anders dan water-rampen?

Auteur Topic: Inzet reddingsbrigades bij anders dan water-rampen?  (gelezen 6271 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 28 februari 2009, 19:38:13
Dat was er inderdaad eentje van RN (naam krijg je via privemail). Die is op
voorhand gaan rijden voor het geval dat. Dat vind ik geen verkeerde keuze
omdat hij dan vrij snel ter plaatse kan overleggen.

(...)



Is het ter plaatse gaan bij zo'n incident, zonder dat je gevraagd bent, juist niet iets dat je als professionele HV'er niet moet doen...  ::) ??? Als iederéén dat gaat doen gaat het volgens mij helemaal mis met de organisatie op de plaats incident... :-X

In plannen die vooraf gemaakt wordt, wordt geanticipeerd op wat er mogelijk nodig is bij een incident. Als je het geregeld wilt hebben dat je ingezet wordt of als je denkt dat je goede hand en spandiensten kunt verrichten moet je dat vooraf kenbaar maken....


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2009, 20:13:16
Ik sluit me volledig bij Henk en MachiaveIIi aan. De scouting neemt toch ook de politietaken niet over als speltak.
Het gaat mij teveel lijken op mensen die afgewezen zijn als professioneel hulpverlener, zich miskend voelen en dan maar als private hulpdienst aan de slag gaan. Zeer storend voor echte hulpverleners en hulpbehoevenden. Er komt iets bij me boven van schoenmakers en leesten of anders een andere hobby zoeken.

Kees  8)


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2009, 21:49:37
Ik sluit me volledig bij Henk en MachiaveIIi aan. De scouting neemt toch ook de politietaken niet over als speltak.
Het gaat mij teveel lijken op mensen die afgewezen zijn als professioneel hulpverlener, zich miskend voelen en dan maar als private hulpdienst aan de slag gaan. Zeer storend voor echte hulpverleners en hulpbehoevenden. Er komt iets bij me boven van schoenmakers en leesten of anders een andere hobby zoeken.

Kees  8)

Kees, Ik vind het jammer om te lezen dat je de RB vergelijkt met 'scouting' en de reddingsbrigade kwalificeert als 'niet professioneel hulpverlener' ondanks het in de meeste gevallen vrijwillige karakter van de hulpverlening. Dat geldt echter voor plus minus 80% - insert het werkelijke percentage beroeps/vrijwillig - van de vrijwillige brandweerhulpverlening. Ieder mee lezend lid van dit forum en zelf reddingsbrigadelid weet dat er nog vele slagen te maken zijn. Uiteraard wisselend per regio en per brigade. Veelal reageren leden die verderop willen met hun brigade juist uit een besef dat de plaats van de RB-hulpverlening binnen de keten opgewaardeerd dient te worden om tot volledige acceptatie te komen. Dat hierbij buiten de eigen kaders wordt gedacht is dan ook niet verkeerd. Maar nogmaals: Ik denk dat de kern van mijn betoog is dat professionaliteit en kwaliteit van de hulpverlening door de RB binnen haar eigen specialiteit borg moeten staan voor een volwaardige plaats binnen de totale keten.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2009, 22:47:42
Ik sluit me volledig bij Henk en MachiaveIIi aan. De scouting neemt toch ook de politietaken niet over als speltak.
Het gaat mij teveel lijken op mensen die afgewezen zijn als professioneel hulpverlener, zich miskend voelen en dan maar als private hulpdienst aan de slag gaan. Zeer storend voor echte hulpverleners en hulpbehoevenden. Er komt iets bij me boven van schoenmakers en leesten of anders een andere hobby zoeken.

Kees  8)

Enige voorbeelden; de brandweer koopt een nissan Trail, want ze moeten toch ook over het strand kunnen. Jammer ze hebben geen ervaring, verkeerde banden en te zwaar beladen dus zitten ze na 50 meter vast.
De brandweer koopt een boot, tenslotte hebben wij hier toch veel water om ons heen. Helaas zijn ze vergeten dat er ook zoiets is als een vaarbewijs, jammer dat hebben de meeste niet. Geen probleem we knijpen de 40 pk zoveel dat we zonder vaarbewijs mogen varen..................Scouting?, afgewezen als prof. hulpverlener?

Ik denk dat wij binnen onze regio al veel hebben bereikt tot ieders tevredenheid. Dat heeft niets te maken met schoenmaker blijf bij je leest, of calimero effect. Maar gebruikmaken van de kennis, knowhow en materiaal van vrijwilligers die ook bereid zijn om zich in te zetten.
Als ik van iedere brandweerman / knrm- er een euro kreeg die alvast gaat rijden want we zullen mogelijk wel heen moeten was ik nu rijk.
En wat een geheimzinnigheid over die wagen van RN, ik weet dat er iemand was die onderweg was ivm de Hiswa. Of dat diegene was weet ik niet maar er wordt direct al aangenomen dat men aanrijdend is. :-\


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2009, 23:18:04
Enige voorbeelden; de brandweer koopt een nissan Trail, want ze moeten toch ook over het strand kunnen. Jammer ze hebben geen ervaring, verkeerde banden en te zwaar beladen dus zitten ze na 50 meter vast.
De brandweer koopt een boot, tenslotte hebben wij hier toch veel water om ons heen. Helaas zijn ze vergeten dat er ook zoiets is als een vaarbewijs, jammer dat hebben de meeste niet. Geen probleem we knijpen de 40 pk zoveel dat we zonder vaarbewijs mogen varen..................Scouting?, afgewezen als prof. hulpverlener?

Ik denk dat wij binnen onze regio al veel hebben bereikt tot ieders tevredenheid. Dat heeft niets te maken met schoenmaker blijf bij je leest, of calimero effect. Maar gebruikmaken van de kennis, knowhow en materiaal van vrijwilligers die ook bereid zijn om zich in te zetten.
Als ik van iedere brandweerman / knrm- er een euro kreeg die alvast gaat rijden want we zullen mogelijk wel heen moeten was ik nu rijk.
En wat een geheimzinnigheid over die wagen van RN, ik weet dat er iemand was die onderweg was ivm de Hiswa. Of dat diegene was weet ik niet maar er wordt direct al aangenomen dat men aanrijdend is. :-\


ik ben het volledig met je eens. Mijn uitspraak 'calimero-effect' berust ook puur op het ongenoegen dat ik zelf bespeurde als voormalig actief lid bij een der reddingsbrigades en mijn ervaringen bij andere brigades. Ik weet ook dat het iets is wat meer speelt bij binnen dan bij buitenbrigades. Hoe exact de vlag er nu bij staat zal waarschijnlijk niet heel veel anders zijn. De ervaringen die jij hier beschrijft zijn exact een uitkomst van het specialisme dat reddingsbrigade heet en waarbij ander diensten gebruik van kunnen en eigenlijk zouden moeten maken.

In deze discussie ging het nu vooral om randzaken zoals het verkeer regelen, koek en zopie bij een grote brand e.d.. Meerwaarde voor de reddingsbrigade? Naar mijn idee nul afgezien van een pieper die afgaat en een gevoel onderdeel te zijn van het spectakel terwijl je feitelijk in de kantlijn figureerd. Terwijl juist het specialisme van de brigade de meerwaarde uitdrukt. Juist waar andere diensten -die zich beroepen op de kennis die al dan niet aanwezig is -  mogelijk minder tot haar recht komen. Zoals jouw voorbeeld m.b.t. de terreinvaardigheden van een voertuig.

Een goed voorbeeld van een good-practise vind ik bijvoorbeeld de samenwerking tussen de brandweer Culemborg en de reddingsbrigade. Hier komen de specialisme goed samen en vullen elkaar perfect aan. Vele andere voorbeelden en mogelijkheden zijn hierbij te verzinnen.

Met betrekking tot het RN voertuig dat mogelijk aanwezig was zonder in te gaan op de vraag of het wel of niet aanwezig was. Mocht het zo zijn dat een dergelijk voertuig in de buurt is en het heeft mogelijk een meerwaarde. Bijvoorbeeld 4x4 eigenschappen. Dan lijkt het mij logisch dat deze zich meldt bij de operationeel leider* en vraagt of hij van meerwaarde is. Deze neemt vervolgens de beslissing. Maar om op eigen houtje te gaan rijden. Dat lijkt me niet wenselijk.

* of dienst afgevaardigde zoals de commandant uitgangsstelling oid.


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2009, 23:25:11
reddingsbrigades kunnen op het land ook genoeg doen. zo zijn wij een paar jaar geleden gealarmeerd om te bijstand te verlenen bij Dance Vallley dat het een beetje uit de hand liep. en zijn door de politie gevraagd voor een zoek actie naar een verward persoon in het dorp. maar zo zijn er genoeg voorbeelden te noemen. Het is natuurlijk niet meer zoals vroeger, we worden profesioneler en zullen de andere diensten ook mee gebruik van je maken.


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2009, 23:33:52
reddingsbrigades kunnen op het land ook genoeg doen. zo zijn wij een paar jaar geleden gealarmeerd om te bijstand te verlenen bij Dance Vallley dat het een beetje uit de hand liep. en zijn door de politie gevraagd voor een zoek actie naar een verward persoon in het dorp. maar zo zijn er genoeg voorbeelden te noemen. Het is natuurlijk niet meer zoals vroeger, we worden profesioneler en zullen de andere diensten ook mee gebruik van je maken.

Dancevalley is een goed voorbeeld van een incidentele hulpverlening waarbij binnen korte tijd vele handjes nodig zijn én kennis van bv onderkoeling. Dat is heel wat anders dan koek en zopie en het verkeer regelen. Het gaat om de meerwaarde voor de hulpverlening waarbij recht wordt gedaan aan de specifieke kennis en vaardigheden van de reddingsbrigade. Toch zal in eerste instantie een SIGMA hiervoor moeten worden opgeroepen en is het in principe geen kerntaak van de reddingsbrigade. Maar, uiteindelijk bepaalt de aard van het incident wat nodig is. Zoals in dit geval specifieke kennis m.b.t. onderkoeling.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 1 maart 2009, 00:33:19
Kees, Ik vind het jammer om te lezen dat je de RB vergelijkt met 'scouting' en de reddingsbrigade kwalificeert als 'niet professioneel hulpverlener' ondanks het in de meeste gevallen vrijwillige karakter van de hulpverlening. Dat geldt echter voor plus minus 80% - insert het werkelijke percentage beroeps/vrijwillig - van de vrijwillige brandweerhulpverlening. Ieder mee lezend lid van dit forum en zelf reddingsbrigadelid weet dat er nog vele slagen te maken zijn. Uiteraard wisselend per regio en per brigade. Veelal reageren leden die verderop willen met hun brigade juist uit een besef dat de plaats van de RB-hulpverlening binnen de keten opgewaardeerd dient te worden om tot volledige acceptatie te komen. Dat hierbij buiten de eigen kaders wordt gedacht is dan ook niet verkeerd. Maar nogmaals: Ik denk dat de kern van mijn betoog is dat professionaliteit en kwaliteit van de hulpverlening door de RB binnen haar eigen specialiteit borg moeten staan voor een volwaardige plaats binnen de totale keten.


Hoho, lees wat Kees schrijft eens goed, er staat "gaat me te veel lijken". Als in, het wekt de indruk als je hijgerig meer op je bord wil dan goed voor je is. Niet Kees wekt die indruk, daar zorgt de overenthousiaste RB voor wiens beleid zich niet beperkt tot het over de grenzen kijken, maar zich uitstrekt naar ook ver over de grenzen handelen. En een konstant uiten van een verlangen naar erkenning. RB's worden niet onder gewaardeerd en als dat wel zo is werkt deze uitroep averechts het uitbreiden naar het gebied van anderen, collega's, evenzeer.

En Muistroom, dat is andersom. De brandweer die bij de RB aanklopt voor ondersteuning is juist zoals het hoort. Op eigen terrein sta je het sterkst. Er zijn hier ook reddingsbrigades die les in varen geven aan "schippers" van de brandweer. Maar niet nadat er gebeken was dat je meer nodig hebt dan een vaarbewijs om echt onder alle omstandigheden te kunnen varen. En natuurlijk je niet eindeloos de schade aan brandweerboten kan blijven herstellen.

Hoe beledigd kan je je dan nog opstellen als reddingsbrigade als je vergeleken wordt met een scoutingclub?
Wij zijn professioneel, want wij mogen de koffie verzorgen voor de brandweer bij een grote brand!   ;D :D  ;)

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #18 Gepost op: 1 maart 2009, 12:55:01
De brandweer koopt een boot, tenslotte hebben wij hier toch veel water om ons heen. Helaas zijn ze vergeten dat er ook zoiets is als een vaarbewijs, jammer dat hebben de meeste niet. Geen probleem we knijpen de 40 pk zoveel dat we zonder vaarbewijs mogen varen.

Laat dit nou net het geval zijn hier in de regio...drie nieuwe snelle boten. Voor Delft, Den Haag en Leidschendam-Voorburg.

- Die van Den Haag wordt geknepen i.v.m. de opleidingen etc.
- In Delft heeft men een eigen trainingsprogramma gemaakt, schijnt wel aardig te werken....
- In Leidschendam-Voorburg worden de bemanningen opgeleid bij de Reddingsbrigade... En het is inmiddels gebleken dat dat HEEL handig is... anders was het nu einde boot geweest ;)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #19 Gepost op: 1 maart 2009, 13:10:39
Is het ter plaatse gaan bij zo'n incident, zonder dat je gevraagd bent, juist niet iets dat je als professionele HV'er niet moet doen...  ::) ??? Als iederéén dat gaat doen gaat het volgens mij helemaal mis met de organisatie op de plaats incident... :-X

In plannen die vooraf gemaakt wordt, wordt geanticipeerd op wat er mogelijk nodig is bij een incident. Als je het geregeld wilt hebben dat je ingezet wordt of als je denkt dat je goede hand en spandiensten kunt verrichten moet je dat vooraf kenbaar maken....

We hebben het niet over individuele brigadeleden maar over een operationeel
lid van de koepelorganisatie. Daarnaast is er sprake van een uitzonderlijke
situatie (vliegtuig neergestort, onbekend aantal inzittenden).

Overigens ken ik genoeg brigadeleden die -mits in de buurt- direct hulp hadden
willen bieden (i.p.v. toekijken zoals vele burgers) en professioneel genoeg zijn
om zich op een later moment terug te trekken of onder het gezag van de
reguliere hulpverlening verder te werken.