@Dinges: de R van Radiologisch heeft inderdaad te maken met (relatief kleine) incidenten met radiologisch (nucleair) materiaal, waarbij geen sprake is van een daadwerkelijke nucleair incident (bijvoorbeeld in de vorm van een zeer krachtige explosie). Bij Defensie wordt het onderscheid gemaakt aan de hand van een atoombom en een vuile bom. Bij de laatste wordt er door een conventionele explosie radioactief materiaal verspreid (dus stralingsgevaar/-letsel), bij de eerste zorgt het radioactieve materiaal zelf voor de explosie. Voor reguliere hulpverlening zou je het kunnen vergelijken met een grootschalig incident in een kerncentrale (nucleair) of een kleinschalig incident met een röntgenapparaat (radiologisch).
@stelling:
Ik ben het wel met deze stelling eens. CBRN-middelen zijn niet zelden moeilijk waar te nemen, of indien ze worden waargenomen (m.n. ruiken, voelen) is het al te laat. Dat gecombineerd met de neiging om graag te willen ingrijpen is een groot risico. Ik denk dat het afhankelijk is van het bewustzijn van de hulpverleners. Tankwagens, en zeker tankwagens met een oranje plaat laten waarschijnlijk al wel alarmbellen afgaan. Massale onwelwording waarschijnlijk ook wel (enigszins?). Maar ik denk dat bedrijven waarbij eigenlijk onbewust met potentieel gevaarlijke stoffen (m.n. als ze bij elkaar komen) wordt gewerkt zonder dat dit als zodanig bekend is, wel degelijk een risico inhouden.