Vuur in vier vakantiehuisjes lijkt aangestokenWim Vrij, een van de permanente bewoners op recreatiepark het Kruininger Gors in Oostvoorne, liep vrijdagavond naar de schuur om wat hout te pakken voor de open haard, toen hij even verderop twee grote rookwolken zag. ,,Ik ben direct op mijn fiets gesprongen en heb 112 gebeld.’’
Het vuur bleek te komen van een aantal recreatiewoningen op het terrein. Drie zijn er door het vuur volledig uitgebrand, een vierde raakte beschadigd. Omdat de huisjes verspreid over het terrein liggen, sluit de politie brandstichting zeker niet uit.
,,Het vreemde was dat toen ik aankwam bij de huisjes, er nog helemaal niemand te bekennen was,’’ zegt Vrij. ,,Daarom heb ik direct de brandweer gebeld.’’ Dat was rond acht uur. De Oostvoornaar heeft ook niets verdachts gezien, zoals wegrennende personen of een wegrijdende auto. Hij heeft dan ook geen idee wie de brandstichters zouden kunnen zijn.
De huisjes staan in het deel van het grote vakantiepark dat alleen van april tot oktober bewoond is. ,,Het is er in deze tijd van het jaar heel stil,’’ zegt een andere permanente bewoner. ,,Er komen alleen weleens mensen om hun hond uit te laten.’’
Zo’n kleine zestig mensen wonen er wel permanent op het park, maar in een ander deel. Zo ook Alexander Kruithof. ,,Ik stond onder de douche, toen ik vanuit het raampje opeens rookwolken zag. Ik was er toen als vierde bij of zo.’’ De vlammen waren volgens de jongen indrukwekkend. ,,Ze kwamen boven de bomen uit.’’ Hij schat dat er zo’n meter of veertig tussen de verschillende brandhaarden zit.
De eigenaren van de afgebrande huisjes waren vrijdagavond niet op het park aanwezig. Zij zijn hun huisje kwijt, maar Wim Vrij denkt niet dat daar veel waardevolle spullen in hebben gelegen. ,,Dit park stond vroeger bekend als een park waar nogal veel gejat werd. Dus de meeste mensen nemen aan het einde van de zomer hun waardevolle spullen wel mee.’’
Een uur na de brand ging op het park het gerucht dat er een dronken man met een hoofdwond zou zijn aangehouden als verdachte. De politie ontzenuwt dit gerucht. ,,Er zijn nog geen verdachten gepakt. We willen juist graag spreken met getuigen.’’
De technische recherche doet vandaag onderzoek in de afgebrande huisjes. Dan hoopt de politie meer te kunnen vertellen over de oorzaak.
http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten/3036967/Vuur_in_vier_vakantiehuisjes_lijkt_aangestoken.html