GRIP 3 Zeer grote brand Winkelcentrum de Bloemkorf - Zaandam 04-03-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Winkelcentrum de Bloemkorf - Zaandam 04-03-2009  (gelezen 42430 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
"Je moet in dit soort situaties een afweging maken. Voor het gooien van wat kiezelstenen kun je niet zo'n hele groep oppakken. Anders was het geweest als de hulpverleners zich bedreigd hadden gevoeld", aldus politiewoordvoerder Eelco Hoff.

Bron: Telegraaf

Ja, ze voelen zich pas bedreigd als ze met bakstenen gaan gooien natuurlijk...


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Politie geeft alleen standje
'Laat ze met rust, m'n huis staat in brand!'

Zaandam -  Bewoners van de woningen boven het verbrande winkelcentrum De Bloemkorf in Zaandam hebben gisteren hun verontwaardiging uitgesproken over het provocerende optreden van een groep allochtone jongeren die woensdagavond de brandweer bekogelden met kiezelsteentjes.

De politie pakte een relschopper op, maar die mocht na een vermanend gesprek en een proces-verbaal weer weg. "Het waren jongeren uit de buurt. Ze waren heel vervelend. Mijn vriendin riep nog naar ze: Laat die brandweermensen met rust, mijn huis staat in brand! Ik was zelf druk met mijn eigen woning bezig, maar anders was ik ze aangevlogen, denk ik", aldus een bewoonster van De Bloemkorf. Volgens de politie ging het om zo'n 20 tot 30 jongeren, van wie de namen zijn opgeschreven. "Je moet in dit soort situaties een afweging maken. Voor het gooien van wat kiezelstenen kun je niet zo'n hele groep oppakken. Anders was het geweest als de hulpverleners zich bedreigd hadden gevoeld", aldus politiewoordvoerder Eelco Hoff.

De gevolgen van de verwoestende brand in het winkelcentrum met bovenwoningen waren gisteren goed zichtbaar.

Bron: Telegraaf

Toch jammer, zo'n reactie vanuit de politievoorlichter. Naar mijn mening geef je hiermee een verkeerd signaal af. Daarnaast strookt het ook niet met andere politie-optredens: bij bepaalde risicowedstrijden is het wel mogelijk om bussen vol "supporters" aan te houden en over te brengen naar en bureau en in dit geval is het niet mogelijk om een groepje irritante tieners op te pakken? Waar een wil is, is een weg!
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=95740&tijdlijn=1

'Vervangende woonruimte niet goed'

ZAANDAM Enkele gedupeerden van de brand bij winkelcentrum de Bloemkorf zijn niet blij met hun vervangende woonruimte. De tijdelijke huizen zijn helemaal kaal en moeten op eigen kosten worden ingericht. Te duur vinden de bewoners en daarom willen ze van woningbouwvereniging Parteon een ander huis.

De woningbouwvereniging beloofde te kijken naar een nieuw appartement. Toch moet de inrichting dan nog steeds zelf worden betaald, tenzij de gedupeerden een brandverzekering hebben.

De gedupeerden kijken met een advocaat of bewoners zonder verzekering toch tijdelijk wooninrichting kunnen krijgen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/zaanstreek/article4461465.ece/Vijf_keer_woonruimte_geweigerd

Vijf keer woonruimte geweigerd

    * Gepubliceerd op 09 maart 2009, 16:55
    * Laatst bijgewerkt op 09 maart 2009, 16:56

Zaandam -

Vijf huishoudens die door de brand in winkelcentrum De Bloemkorf dakloos zijn geworden, hebben de hen aangeboden vervangende tijdelijke woonruimte geweigerd. Dat meldt Dagblad Zaanstreek.

De meeste van hen sloegen het aanbod af, omdat zij niet op korte termijn in een ongestoffeerd huis willen trekken. Zij blijven liever bij familie of vrienden wonen tot zij weer de beschikking hebben over meubels en andere zaken, zodat ze direct het toegewezen huis kunnen meubileren. Dat spaart hen een periode huur uit.

Een andere reden om te weigeren was dat de afstand tussen de vervangende woonruimte en Poelenburg (waar familie en vrienden wonen) te groot zou zijn. Eén persoon weigerde, omdat de aangeboden woning op de tiende verdieping van een flat was en hij hoogtevrees heeft.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=95740&tijdlijn=1

'Vervangende woonruimte niet goed'

ZAANDAM Enkele gedupeerden van de brand bij winkelcentrum de Bloemkorf zijn niet blij met hun vervangende woonruimte. De tijdelijke huizen zijn helemaal kaal en moeten op eigen kosten worden ingericht. Te duur vinden de bewoners en daarom willen ze van woningbouwvereniging Parteon een ander huis.

De woningbouwvereniging beloofde te kijken naar een nieuw appartement. Toch moet de inrichting dan nog steeds zelf worden betaald, tenzij de gedupeerden een brandverzekering hebben.

De gedupeerden kijken met een advocaat of bewoners zonder verzekering toch tijdelijk wooninrichting kunnen krijgen.

Om te beginnen, ik vind het verschrikkelijk voor deze mensen, je moet er niet aan denken alles kwijt te zijn op zo'n manier.
Maar wat betreft het op eigen kosten inrichten van een andere woning, heb ik wel zoiets van, wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. Deze mensen hebben zelf het risico genomen geen verzekering af te sluiten en daar jarenlang van geprofiteerd (geen premie betaald), dan moeten ze ook niet achteraf gaan mekkeren nu.
Samen sterk in de hulpverlening!


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
AMEN, geen verzekering en dan aanspraak gaan maken op andermans geld...

lekker makkelijk...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Vreemde stelling

"wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. Deze mensen hebben zelf het risico genomen geen verzekering af te sluiten en daar jarenlang van geprofiteerd (geen premie betaald), dan moeten ze ook niet achteraf gaan mekkeren nu"

Wie moet volgens jou hun schade dekken? (inboedel wel te verstaan)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Vreemde stelling

"wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. Deze mensen hebben zelf het risico genomen geen verzekering af te sluiten en daar jarenlang van geprofiteerd (geen premie betaald), dan moeten ze ook niet achteraf gaan mekkeren nu"

Wie moet volgens jou hun schade dekken? (inboedel wel te verstaan)



de mensen zelf denk ik ? lekker simpel gedacht... laat ik dan de WA van mijn auto maar ook niet betalen... Er is brand geweest en die brand is inderdaad niet de schuld van die mensen zelf, maar normaal ben je daar gewoon voor verzekerd..en is dus niets aan de hand.... Nu zijn ze niet verzekerd en dan zou je het gaan verhalen op een woningbouw die zeker niet verantwoordelijk is voor de brand ? Gewoon zelf betalen... had je maar verzekerd moeten zijn... dus inderdaad wie zijn billen brandt...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Is de inboedel schade door brand in dit geval niet voor rekening voor de verzekeringnemer van het object waar de brand ontstaan is?

( de tapijtwinkel? )