Politie geeft alleen standje
'Laat ze met rust, m'n huis staat in brand!'
Zaandam - Bewoners van de woningen boven het verbrande winkelcentrum De Bloemkorf in Zaandam hebben gisteren hun verontwaardiging uitgesproken over het provocerende optreden van een groep allochtone jongeren die woensdagavond de brandweer bekogelden met kiezelsteentjes.
De politie pakte een relschopper op, maar die mocht na een vermanend gesprek en een proces-verbaal weer weg. "Het waren jongeren uit de buurt. Ze waren heel vervelend. Mijn vriendin riep nog naar ze: Laat die brandweermensen met rust, mijn huis staat in brand! Ik was zelf druk met mijn eigen woning bezig, maar anders was ik ze aangevlogen, denk ik", aldus een bewoonster van De Bloemkorf. Volgens de politie ging het om zo'n 20 tot 30 jongeren, van wie de namen zijn opgeschreven. "Je moet in dit soort situaties een afweging maken. Voor het gooien van wat kiezelstenen kun je niet zo'n hele groep oppakken. Anders was het geweest als de hulpverleners zich bedreigd hadden gevoeld", aldus politiewoordvoerder Eelco Hoff.
De gevolgen van de verwoestende brand in het winkelcentrum met bovenwoningen waren gisteren goed zichtbaar.
Bron: Telegraaf