GRIP 3 Zeer grote brand Winkelcentrum de Bloemkorf - Zaandam 04-03-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Winkelcentrum de Bloemkorf - Zaandam 04-03-2009  (gelezen 42434 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #70 Gepost op: 5 maart 2009, 06:43:35
Zo te zien is ons Team Brand Onderzoek aangevraagd voor het onderzoek:

p2kflex
01:34:03 05-03-09GROUP-1PRIO 3 gaarne contact ac apeldoorn Interregionaal : de bloemkorf ZADM
0802733BRW Gelderland Noord Oost (Piketcode TBO - Team Brand Onderzoek)
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #71 Gepost op: 5 maart 2009, 08:06:04
Brandweer Zaandam bespuugd en bekogeld

ZAANDAM, -  Een groep van zeker dertig jongeren heeft de brandweer gisteravond gehinderd bij het blussen van de immense brand in winkelcentrum De Bloemkorf in Zaandam. De raddraaiers gooiden grind naar de spuitgasten, die ook werden bespuugd.


De politie van Zaanstreek-Waterland pakte voor de incidenten drie personen met nog onbekende identiteit op. De jongeren zouden ook met muntgeld naar de hulpverleners gesmeten hebben. Omstanders getuigden dat een van de jongeren een baksteen gooide.

De Zaanse brandweerlieden waren desondanks de hele avond uit alle macht in de weer het helse vuur te bestrijden.

De laatste tijd worden steeds vaker hulpverleners bij de uitvoering van hun werk gehinderd. Vooral ambulancepersoneel wordt bij herhaling het levensreddende werk onmogelijk gemaakt.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3395166/__Brandweer_bespuugd_en_bekogeld__.html?p=2,1


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Winkelcentrum Bloemkorf is onherkenbaar
05 maart 2009

ZAANDAM - Omwonenden die woensdag hun huis moesten verlaten vanwege de brand in winkelcentrum de Bloemkorf in Zaandam, mogen donderdagmiddag in groepjes en onder begeleiding van de politie terug naar huis. De brandweer voert nog controles uit naar de veiligheid in de panden. Het gaat om de Jongmansstraat, Dodonaestraat en de E. Heimansstraat. Het winkelcentrum is bijna onherkenbaar. De ravage is groot.



Donderdagochtend hield de gemeente een informatiebijeenkomst voor de omwonenden. De woningen boven het winkelcentrum zijn voorlopig niet bewoonbaar. De gemeente is met verschillende woningcorparaties op zoek naar tijdelijke huisvesting in Zaanstad voor de bewoners van deze panden. Op dit moment worden de Zaandammers ondergebracht in drie hotels.

Het algemene nummer van de gemeente is woensdag regelmatig gebeld door ongeruste inwoners. "Zij hadden bijvoorbeeld familie in deze wijk wonen en wilden weten waar zij werden opgevangen", aldus Elly Klut van afdeling communicatie.

Volgens Klut is de hulpverlening woensdag voor zover bekend snel opgang gekomen. "Binnen vijf minuten was de brandweer ter plaatse. Behalve het korps uit Zaandam, kwamen uit de regio veel andere korpsen helpen."  Over het incident met de jongeren die de hulpverlening zouden belemmeren, wil de gemeente nog niet reageren.

[update 13.35 uur] Waarschijnlijk wordt het winkelcentrum vervroegd gesloopt. Dat laat loco-burgemeester Egberts van Zaanstad weten. Eigenlijk zou het winkelcentrum in 2014 worden gesloopt, maar door de brand is het voor een groot gedeelte verwoest.



Bron: www.webregio nl (http://www.webregio.nl/zaanstreek/regionaalnieuws/0101577390000000/winkelcentrum+bloemkorf+is+onherkenbaar+update+zaandam.aspx)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
04:25 05-03-2009
13. Amsterdam-Amstelland Poli 18112
0130000 Politie  Amsterdam-Amstelland

toch wel ME geweest

mvg
Mike


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
04:25 05-03-2009
13. Amsterdam-Amstelland Poli 18112
0130000 Politie  Amsterdam-Amstelland

toch wel ME geweest

mvg
Mike

Weet je dat zeker?
Lijkt me toch echt van niet... (zeker niet op dat tijdstip nog)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Weet je dat zeker?
Lijkt me toch echt van niet... (zeker niet op dat tijdstip nog)

Ja, dat weet ik heel zeker. Collega's gesproken die om 04:00 uit hun rem slaap werden gewerkt en on 14:00  nog in Zaandam stonden. Op diverse filmpjes op youtube zie je ook amsterdamse ME auto's.

mvg
Mike


Rene112

  • Gast
Reactie #76 Gepost op: 6 maart 2009, 00:19:48
23:01:12 04-03-09 00/038 GROUP-1 Prio 2Meldkamer NHN Brandweer (MK HERTOG AALBRECHTWEG 36 ALKMAAR NHN Actiecentrum Brw,beschikbare leden contact meldkamer

22:49:10 04-03-09  GROUP-1 Prio 2 contact ac NHN OL,
 
22:46:31 04-03-09  -ALPHA- contact ac

Is dit ook voor Zawa?

Yep, wij hebben afgelopen nacht bijstand verleend voor het aflossen van de voorzitter ROT (OL) en de brandweersectie in het ROT...
(dat is toch weer wat anders dan een peloton of compagnie de regio uit sturen ;))

groeten,
René de Caluwé


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Ja, dat weet ik heel zeker. Collega's gesproken die om 04:00 uit hun rem slaap werden gewerkt en on 14:00  nog in Zaandam stonden. Op diverse filmpjes op youtube zie je ook amsterdamse ME auto's.

mvg
Mike

Oke, helemaal duidelijk  O0


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #78 Gepost op: 6 maart 2009, 10:08:45
Yep, wij hebben afgelopen nacht bijstand verleend voor het aflossen van de voorzitter ROT (OL) en de brandweersectie in het ROT...
(dat is toch weer wat anders dan een peloton of compagnie de regio uit sturen ;))

groeten,
René de Caluwé

hee rene waarom geen eigen plotters mee?wat ik uit de alarmering begreep was er nogal een probleem om die te vinden in zaandam.

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Politie geeft alleen standje
'Laat ze met rust, m'n huis staat in brand!'

Zaandam -  Bewoners van de woningen boven het verbrande winkelcentrum De Bloemkorf in Zaandam hebben gisteren hun verontwaardiging uitgesproken over het provocerende optreden van een groep allochtone jongeren die woensdagavond de brandweer bekogelden met kiezelsteentjes.

De politie pakte een relschopper op, maar die mocht na een vermanend gesprek en een proces-verbaal weer weg. "Het waren jongeren uit de buurt. Ze waren heel vervelend. Mijn vriendin riep nog naar ze: Laat die brandweermensen met rust, mijn huis staat in brand! Ik was zelf druk met mijn eigen woning bezig, maar anders was ik ze aangevlogen, denk ik", aldus een bewoonster van De Bloemkorf. Volgens de politie ging het om zo'n 20 tot 30 jongeren, van wie de namen zijn opgeschreven. "Je moet in dit soort situaties een afweging maken. Voor het gooien van wat kiezelstenen kun je niet zo'n hele groep oppakken. Anders was het geweest als de hulpverleners zich bedreigd hadden gevoeld", aldus politiewoordvoerder Eelco Hoff.

De gevolgen van de verwoestende brand in het winkelcentrum met bovenwoningen waren gisteren goed zichtbaar.

Bron: Telegraaf
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.