Inzet heli bij reanimatie op straat

Auteur Topic: Inzet heli bij reanimatie op straat  (gelezen 13204 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Gepost op: 7 maart 2009, 13:55:30
Ik vraag mij al een tijdje af waarom er bij een reanimatie op straat wel een lifeliner word ingezet en bij een reanimatie bij iemand thuis alleen 2 ambu's? (tenminste hier in kennemerland en a'dam)

Lijkt mij dat een reanimatie op straat of bij iemand thuis hetzelfde is?

Hopelijk kan iemand me hier een goed andwoord opgeven.


Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2009, 13:59:41
Heb ze ook wel gezien bij reanimatie in woningen en weer niet bij een reanimatie op straat...


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2009, 15:18:39
Vind ik ook een goeie vraag inderdaad. 2 ambulances lijkt mij toch wel voldoende ? Heeft het MMT misschien meer medicatie/aparatuur aan boord zodat de kans groter is een reanimatie tot een goed einde te brengen? Hoe zit het eigenlijk met de indicatiestelling voor het mobiliseren van een MMT ? In de ene ambulance regio lijkt het MMT actiever dan in de andere ambulance regio terwijl het wel onder hetzelfde gebied van 1 heli valt. Nu begrijp ik best dat steden een hoger risico factor heeft dan het plattenland. Maar laten we als voorbeeld nemen regio rotterdam en regio haaglanden. Allebij bijna evenveel stad.
Misschien omdat de ene ambu vpk sneller een MMT erbij roept als de andere ? kortom nog een boel vragen over het reilen en zijlen van het MMT :P.

Groetjes Joost.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2009, 15:22:38
Inzet van heli of mmt bij een reanimatie is niet standaard.
Zowel binnenshuis als op straat niet.
Over inzetcriteria van mmt is hier wel een topic over te vinden volgens mij.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2009, 15:28:58
Handelingen in het kader van Advanced Cardiac Life Suppoort vinden plaats volgens een strak protocol die ambulance verpleegkundigen in principe zelfstandig uit kunnen uitvoeren. Een MMT wordt alleen op indicatie ingezet voor reanimatie.

Een primair inzetcriterium is kinderreanimatie of een traumatische reanimatie. In een aantal gevallen blijkt het onverhoopt lastig om de patient te intuberen. In die situaties kan een MMT op verzoek van het ambulanceteam ter plaatse worden ingezet ter assistentie van de intubatie. Dit is een secundair inzetcriterium.

Expert


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 7 maart 2009, 15:53:26
Ik vraag mij al een tijdje af waarom er bij een reanimatie op straat wel een lifeliner word ingezet en bij een reanimatie bij iemand thuis alleen 2 ambu's? (tenminste hier in kennemerland en a'dam)

Lijkt mij dat een reanimatie op straat of bij iemand thuis hetzelfde is?

Hopelijk kan iemand me hier een goed andwoord opgeven.

Nou,ik heb nu een stuk of 6 / 7 reanimatie's gehad (in Kennemerland), en maar 1 keer de heli (opgeroepen, later gecanceld).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #6 Gepost op: 7 maart 2009, 15:58:51
Hallo Jerommeke88,

Waarom werd het MMT eigenlijk opgeroepen voor de reanimatie?

Groet,

Expert.


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #7 Gepost op: 7 maart 2009, 17:11:27
Het is zoals Jerommeke zegt niet bij elke reanimatie op straat dat er een heli word ingzet maar wel veel meer dan een reanimatie bij iemand thuis.

Ik weet niet hoe het in andere regio's is.. Het viel me de laatste tijd gewoon op..
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #8 Gepost op: 7 maart 2009, 17:17:19
Ik heb een reanimatie gehad op de snelweg, toen was er niet direct een tweede ambu beschikbaar en werd het MMT(lifeliner 1) ingezet als compensatie(als tweede Ambu zeg maar).

mvg
Mike


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 7 maart 2009, 17:42:30
Hallo Jerommeke88,

Waarom werd het MMT eigenlijk opgeroepen voor de reanimatie?

Groet,

Expert.

Politie was als eerste ter plaatse en kreeg geen lucht in het slachtoffer (ook niet met chinlift), toen de ambulance ter plaatse kwam lukte intubatie ook niet (kaakklem), waarop besloten werd om een MMT te alarmeren. Echter was het MMT van Amsterdam bezet en moest de LF2 uit Rotterdam komen. Op het moment dat de heli boven de woning hing (en in de achtertuin wilde landen) werden ze gecanceld, omdat het op een gegeven moment toch lukte om te intuberen.
Slachtoffer is daarna onder begeleiding vervoerd naar het ziekenhuis en is bijna 100% hersteld  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !