hoi Saskia,
Als chauffeur moet je de spoedkoffer beheren ( en meenemen, wat best zwaar kan zijn
). De spullen die daarin zitten zoals adempufjes, voorzetkamers, bloeddrukmeter, stethoscoop, moet je aangeven, injectiespuiten prepareren, infuusset en venflons klaar maken en aangeven, de saturatiemeter gebruiken, bloed-glucose meten, urine monster dmv dip-stick onderzoeken, temperatuur opnemen etc. etc.
Daarnaast moet je: Zuurstoftherapie mbv zuustofflessen geven, vernevelen, het bedienen van de AED, assisteren met hechten, assisteren met catheteriseren.
Je hebt bovendien een telefoon op zak, waarop je door assistent van de HAP wordt gebeld over te maken visites, je belt de CPA hiermee of ziekenhuizen oid.
Over reanimaties: Op de HAP komen die niet veel voor, maar mocht het zo zijn dat de HAP wordt gebeld over een patient die niet meer ademt en niet meer aanspreekbaar is, en de HAP besluit dat er een arts naar toe moet, dan vraagt de chauffeur een ritnummer aan bij de CPA, omdat het een levensbedreigende situatie betreft. De chauffeur rijdt met zwaailichten en sirenes naar het woonadres en zal onder leiding van de arts een reanimatie starten. Via de assistente of de chauffeur wordt ook de CPA ingelicht. Deze sturen op hun beurt ook 2 ambulances. De chauffeur en arts zijn opgeleid volgens de BLS richtlijnen van de Nederlandse reanimatieraad. Waarbij er 30 borstcompressies worden gegeven, en vervolgens 2 beademingen. Deze combinatie wordt 5 maal door 1 persoon gedaan, met een freq van 100 per min, waarbij de bostkas ong 5 cm wordt ingedrukt. Daarna wordt in het ideale geval afgewisseld.
Dit is het vak in een notendop. Het omvat veel meer, maar als jij je ogen goed de kost geeft op de snuffeldienst krijg je weliswaar een goede indruk. Vraag veel aan arts, chauffeur en assistente en vertel op het forum hoe jou dag was
Groeten, HapAmbu