’Dankzij personeel tehuis sloeg de brand niet over’
DELFT
E en brand met dodelijke afloop gaat niemand in de koude kleren zitten. Na het drama van donderdagavond is de nazorg in verzorgingshuis Die Buytenweye aan de Chopinlaan daarom in volle gang.
„Slachtofferhulp is al langs geweest,’’ vertelt locatiedirecteur Mar- thi Zoetemelk. „We hebben zelf ook een psychiater in huis die de mensen bijstaat. Het personeel krijgt hulp, maar ook de bewoners houden we heel goed in de gaten. Met hen worden er apart gesprekjes gevoerd.’’
Die taak is wel aan de locatiedirecteur toevertrouwd. Sterker: de Delftse recherche bracht haar gistermiddag speciaal een bloemetje voor haar goede zorgen tijdens de ellende. Coördinator Erik Bouma van de technische recherche van Delft nam zelf het initiatief.
„Het gaat er intern bij een brand of een andere calamiteit logischerwijze vaak chaotisch aan toe,’’ legt hij uit. „Maar Marthi was uiterst koelbloedig. Ze bleef rustig en haar inzet was bijzonder. Dat heeft iedereen heel erg geholpen.’’
Vanzelfsprekend is dat dus niet. „Ga maar na: je hebt personeel dat over z’n toeren is, oude mensen die verkast worden en onrustig zijn. Dan komen ook de brandweer, de politie, de lijkschouwer en de burgemeester nog gesprekken met je voeren. Nee, het is een heel lastige klus.’’
Zelf zegt Zoetemelk die donderdagavond op routine te hebben gedraaid. Het klinkt ironisch, maar twee eerdere branden hebben de directeur de ervaring gegeven die ze donderdagavond goed kon gebruiken.
„Dit was de derde brand die ik in ruim een jaar tijd heb meegemaakt,’’ verzucht ze. „Eerder was er een kortsluiting in een televisie en hadden we een tragisch ongeval.’’ Met het laatste voorbeeld doelt Marthi Zoetemelk op de brand die een zelfgekozen einde maakte aan het leven van een 96-jarige man. „De andere twee keer stond ik er vanwege een bestuurswisseling alleen voor. Ik heb nu juist heel veel hulp gekregen.’’
Zelf is de locatiedirecteur vooral dankbaar voor de snelle reactie van het personeel dat al met blussen was begonnen, voor de brandweer arriveerde. Voor de 79-jarige bewoner kwam de hulp te laat. „Maar anders was de brand zeker overgeslagen naar andere kamers op de verdieping. En daar moet ik echt niet aan denken.’’
Het leven in het verzorgingshuis herneemt deze middag voorzichtig z’n normale gang. Met het mooie weer genieten bewoners en verpleegkundigen buiten van het zonnetje. De vijftien bewoners die donderdag geëvacueerd moesten worden en elders in het tehuis een plekje kregen zitten ook alweer op hun eigen kamers.
Maar directeur Zoetemelk moet nog wel denken aan het arme slachtoffer van de brand. „Een lieve man die we heel graag vertoetelden,’’ vertelt ze glimlachend „ Hij heeft een zwaar leven gehad, maar was sociaal en had hier nog veel contact. Hij deed ook graag mee aan de activiteiten.’’
Om die reden moeten de verpleegkundigen en ander medewerkers weinig weten van speculaties over zelfdoding die al snel de ronde deden. „Vooral bij buitenstaanders, hoor,’’ stelt Marthi Zoetemelk. „Onze medewerkers zeggen: Hij heeft het écht niet zelf gedaan.’’
http://www.ad.nl/denhaag/delft/3080131/rsquoDankzij_personeel_tehuis_sloeg_de_brand_niet_overrsquo.html