Tientallen gewonden bij aanrijding tussen 2 trams - Rotterdam 11-03-2009

Auteur Topic: Tientallen gewonden bij aanrijding tussen 2 trams - Rotterdam 11-03-2009  (gelezen 5412 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Als rood behoefte had aan grip 1 mogen ze dat doen, geel en blauw idem.
Dat de gele kant ingeval een grip 1 en hoger de leiding heeft maakt niets uit.
alle parate diensten mogen grip afkondigen(ovd-B, ovd-G en ovd-P).

zie ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geco%C3%B6rdineerde_Regionale_Incidentbestrijdings_Procedure
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Als rood behoefte had aan grip 1 mogen ze dat doen, geel en blauw idem.
Dat de gele kant ingeval een grip 1 en hoger de leiding heeft maakt niets uit.
alle parate diensten mogen grip afkondigen(ovd-B, ovd-G en ovd-P).

zie ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geco%C3%B6rdineerde_Regionale_Incidentbestrijdings_Procedure

Dat is bekend en dus ook mijn vraag niet. Maar toch bedankt.. ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2009, 21:26:25
Bedankt voor het antwoord. Waarschijnlijk is het ook zo gegaan. Echter, was meteen on the spot dan alles bekend? Is het niet eerst opschalen zodat je later altijd nog kan afschalen? In dat licht ook mijn vraag tussen een 'rood-incident' en een 'geel-incident'. Is rood sneller geneigd op te schalen (en later als nodig is af te schalen) dan 'geel'?

Voor de duidelijkheid. Ik wil niet gaan zitten op de stoel van de coordinerende ovd's aanwezig en of het beter te weten. Maar puur uit belangstelling.

Ik pak even een stukje uit de reactie van Enrique erbij:

maar in feite is er "slechts" sprake van een kudde gewonden waarvoor men aan de bak moet. Verder geen gevaren voor uitstraling of vergroting van het incident ofzo.

In het handboek voorbereiding rampenbestrijding (Deel B, Hoofdstuk 3) worden de 25 rampenbestrijdingsprocessen beschreven. De brandweer is procesverantwoordelijke voor het cluster bron- en effectbestrijding. Vanuit hun procesverantwoordelijkheid zullen zij veel eerder te maken hebben met effecten die om een coördinatie in de GRIP structuur vragen.
Dat is - denk ik - de verklaring dat vaker vanuit de brandweer de behoefte bestaat op te schalen via de GRIP, dan vanuit de politie of GHOR.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2009, 00:57:18
Ik pak even een stukje uit de reactie van Enrique erbij:

In het handboek voorbereiding rampenbestrijding (Deel B, Hoofdstuk 3) worden de 25 rampenbestrijdingsprocessen beschreven. De brandweer is procesverantwoordelijke voor het cluster bron- en effectbestrijding. Vanuit hun procesverantwoordelijkheid zullen zij veel eerder te maken hebben met effecten die om een coördinatie in de GRIP structuur vragen.
Dat is - denk ik - de verklaring dat vaker vanuit de brandweer de behoefte bestaat op te schalen via de GRIP, dan vanuit de politie of GHOR.

Voor het cluster (A) bron en effect bestrijding heb je gelijk. Maar dit geldt even zo voor het cluster B dat ook onderdeel uitmaakt van Deel B, Hoofdstuk 3) namelijk de Geneeskundige hulpverlening. De hier aanwezige processen zijn minstens zo gecompliceerd bij een groot aantal slachtoffers als bij een grootschalige bron- / effectbestrijding. Daarbij kan een eerste ambulance TP en mogelijk zelfs de OVDG bij een grote hoeveelheid slachtoffers niet meteen alle slachtoffers gelijktijdig classificeren d.m.v. een triage en dus de ernst van de totale ernst kunnen inschatten. Daarmee kom ik weer op 'eerst opschalen dan afschalen'. Dit adagium is niet anders voor een GHOR-officier dan voor een brandweerofficer, toch?

Gelukkig komt een grootschalige triage met veel SO's minder vaak voor dan bijvoorbeeld een grootschalige inzet m.b.t. de bron en effect bestrijding. Natuurlijk is het in dat opzicht logisch dat er minstens een paar keer per week (gezien over heel Nederland) een grip door rood wordt afgekondigd.  Al geldt uiteraard alle grip- situaties voor alle diensten.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Pluim GHOR na tramongeval Vierambachtstraat
Published by Redactie Medicalfacts/AB March 12th, 2009 in Algemeen, Zorg & Kwaliteit and Zorg & Veiligheid.
De Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en rampen Rijnmond (GHOR) heeft de medewerkers van het Maasstad Ziekenhuis gisteren een compliment gegeven voor de snelheid waarmee SEH, Observatorium, Chirugie, IC en OK klaar waren voor de opvang van een groot aantal slachtoffers van het tramongeval in de Vierambachtstraat in Rotterdam-West.
Door het ongeval, waarbij tientallen mensen gewond raakten, heeft het Maasstad Ziekenhuis zich voor de tweede keer in twee weken tijd gerealiseerd hoe belangrijk een goede crisiscoördinatie is. Stond twee weken geleden na de vliegtuigcrash op Schiphol het crisisbeleidsteam op scherp, gisteren moesten alle betrokken afdelingen echt aan de slag.

In totaal werden eenentwintig gewonden vanaf de plaats van het ongeval in de Vierambachtstraat naar de SEH van locatie Zuider gebracht. Twintig zogeheten T3-slachtoffers, mensen die nog konden lopen, maar die wel een medische behandeling zoals hechtingen nodig hadden, en één T2-slachtoffer met nekletsel.
Op de SEH van Zuider belandden zoals gezegd eenentwintig gewonden van de in totaal zevenendertig mensen die in een ziekenhuis belandden. Dat is verhoudingsgewijs veel. Het Ikazia Ziekenhuis nam er drie op, Erasmus MC, inclusief Sophia Kinderziekenhuis, kreeg er vier. Het Vlietland Ziekenhuis in Vlaardingen nam er eveneens vier op, het Sint Franciscus Gasthuis vijf. In totaal moesten drie patiënten, onder wie een kind, ter observatie worden opgenomen. De slachtoffers die in het Maasstad werden behandeld, mochten allemaal gisteren naar huis.
Omdat het calamiteitenplan in werking werd gezet, en aanvankelijk door de Gemeenschappelijke Meldkamer was meegedeeld dat er twintig middelzwaar en vijf zwaar gewonden zouden komen, stonden de afdelingen SEH, Observatorium, Chirurgie, Intensive Care en het Operatiekamercomplex in een mum van tijd in de startblokken.
Dat leverde het ziekenhuis een compliment op van de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en rampen Rijnmond (GHOR). De organisatie was in zeer korte tijd goed ingesteld op de opvang van een groot aantal slachtoffers.
Helemaal vlekkeloos verliep de coördinatie van het ongeval overigens niet. Op een gegeven moment stond een heel traumateam paraat op het helikopterdek om een slachtoffer op te vangen dat met de traumaheli zou worden aangevoerd. Maar de heli bleek geen patiënt bij zich te hebben. De GHOR zoekt uit hoe dit kon gebeuren.
http://www.medicalfacts.nl/2009/03/12/pluim-ghor-na-tramongeval-vierambachtstraat


Mar

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
  • Redacteur
    • Spinfo
Laatste slachtoffer tramongeval

Het laatste s;achtoffer die een woensdagmiddag gewond raakte door het ongeval met de tram in Rotterdam, lag vrijdag nog in het ziekenhuis. Deze vrouw liep onder meer kneuzingen en botbreuken op. Zij is, voor zover bekend, de laatste gewonde van het ongeval die nog in het ziekenhuis ligt. Hoe het ongeval kon gebeuren, is nog niet duidelijk. De politie is nog bezig met het onderzoek hiernaar.

bron: http://www.schiedamnieuws.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het altijd windstil


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fmaart%2FLaatste%20gewonde%20tramongeluk%20Rotterdam%20naar%20huis

Laatste gewonde tramongeluk Rotterdam naar huis

18 maart 2009

Het laatste slachtoffer van het tramongeluk in Rotterdam is woensdag ontslagen uit het ziekenhuis. De vrouw liep een week geleden botbreuken en kneuzingen op bij de botsing tussen tram 23 en 21 op de Vierambachtsstraat.
In totaal raakten er 39 mensen gewond bij de aanrijding. De meesten kwamen er vanaf met lichte verwondingen. Tien slachtoffers hielden aan het ongeluk nekklachten of botbreuken over.

Hoe het ongeluk kon gebeuren, is nog steeds niet duidelijk. Volgens de politie gaat het onderzoek nog zeker een aantal weken duren.