Tientallen gewonden bij aanrijding tussen 2 trams - Rotterdam 11-03-2009

Auteur Topic: Tientallen gewonden bij aanrijding tussen 2 trams - Rotterdam 11-03-2009  (gelezen 5409 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Tientallen gewonden bij trambotsing Vierambachtsstraat Rotterdam

In Rotterdam-West zijn woensdag halverwege de middag bij een botsing tussen twee trams tientallen mensen gewond geraakt. Tien mensen liepen zware verwondingen op, 29 passagiers raakten licht gewond. Volgens de RET ging het om een kop-staartbotsing tussen de stilstaande tram 21 en tram 23 die er vervolgens achterop reed. Het ongeval gebeurde om iets voor half drie in de middag op de Vierambachtsstraat, ter hoogte van de Mathenesserbrug. De hulpverlening kwam na het ongeluk snel op gang. Een traumahelicopter landde uit voorzorg in de buurt van het ongeluk. Een woordvoerder van de politie spreekt over 39 gewonden: vijf zwaargewonden en vijf personen die 'flink gewond' zijn. Deze mensen liepen vooral botbreuken op. 29 mensen liepen lichte verwondingen op en zijn met een RET-bus naar het ziekenhuis vervoerd. Het zou gaan om nek-, rug- en hoofdletsel. Ook hebben mensen verwondingen in het gelaat. Alle gewonden waren rond 16.00 naar ziekenhuizen vervoerd.

(bron, en foto's: http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2009%2Fmaart%2FZeker%20tien%20gewonden%20bij%20aanrijding%20tram)

BRANDWEER / POLITIE:

livep2000
14:26:35 11-03-09PRIO 1 TS211 AL211 HV141 OD201 Mathenesserplein Rotterdam HV Tram Trein Metro Vak: 5992420
1400141BRW Waterweg (Schiedam) (Kazernealarm)
1400200BRW Rijnmond Noord (OvD - OD 20.1)
1400201BRW Rijnmond Noord (OvD - OD 20.1)
1400211BRW Rijnmond Noord (Laanslootseweg) (Kazernealarm)
livep2000
14:28:54 11-03-091 Aanr + letsel 1 Vierambachtsstraat 137 a rt, meerdere gewonden
1430020Politie Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Persalarm)
livep2000
14:51:05 11-03-09PRIO 1 HO901 Vierambachtsstraat 137 a Rotterdam HV Tram Trein Metro Vak: 5992420
1400919Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (HO 90.1 Alarmeringscode)
livep2000
16:15:19 11-03-09PRIO 1 TS211 Mathenesserplein Rotterdam HV Tram Trein Metro Vak: 5992420
1400211BRW Rijnmond Noord (Laanslootseweg) (Kazernealarm)


MMT / AMBU'S:

livep2000
14:27:40 11-03-09A1 AMBU 17138 ONGEVAL Mathenesserplein Rotterdam rt bon 19621
1420038Ambu 17-138 (Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond / BIOS)
livep2000
14:28:12 11-03-09A1 AMBU LFL02 ONGEVAL Mathenesserplein Rotterdam rt bon 19623
1420059MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Life-Line-2 / MMT 90.1)
livep2000
14:29:33 11-03-09A1 AMBU 17132 ONGEVAL Vierambachtsstraat 137 a 3022AL Rotterdam rt bon 19625
1420032Ambu 17-132 (Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond / BIOS)
livep2000
14:29:39 11-03-09A1 AMBU 17106 ONGEVAL Mathenesserplein Rotterdam rt bon 19626
1420006Ambu 17-106 (AZRR / RHRR - Ambulancezorg / Regionale Hulpverleningsdienst Rotterdam-Rijnmond)
livep2000
14:39:12 11-03-09A1 AMBU 17110 ONGEVAL Mathenesserplein Rotterdam rt bon 19631
1420010Ambu 17-110 (AZRR / RHRR - Ambulancezorg / Regionale Hulpverleningsdienst Rotterdam-Rijnmond)
livep2000
14:40:22 11-03-09A1 AMBU 17109 ONGEVAL Mathenesserplein Rotterdam rt bon 19633
1420009Ambu 17-109 (AZRR / RHRR - Ambulancezorg / Regionale Hulpverleningsdienst Rotterdam-Rijnmond)
livep2000
14:45:24 11-03-09A1 AMBU 17114 ONGEVAL Mathenesserplein Rotterdam rt bon 19636
1420014Ambu 17-114 (AZRR / RHRR - Ambulancezorg / Regionale Hulpverleningsdienst Rotterdam-Rijnmond)
livep2000
15:23:42 11-03-09A1 AMBU 17135 ONGEVAL Mathenesserplein Rotterdam rt bon 19655
1420035Ambu 17-135 (Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond / BIOS)
livep2000
16:17:21 11-03-09A1 AMBU 17113 ONGEVAL Mathenesserplein 540 Rotterdam rt bon 19677
1420013Ambu 17-113 (AZRR / RHRR - Ambulancezorg / Regionale Hulpverleningsdienst Rotterdam-Rijnmond)




q300r_bc2

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2009, 16:29:21
    Tientallen gewonden bij trambotsing Vierambachtsstraat

    In Rotterdam-West zijn woensdag halverwege de middag bij een botsing tussen twee trams tientallen mensen gewond geraakt. Tien mensen liepen zware verwondingen op, 29 passagiers raakten licht gewond.

    Volgens de RET ging het om een kop-staartbotsing tussen tram 21, die stilstond en tram 23 die er vervolgens bovenop reed.. Het ongeval gebeurde om iets voor half drie in de middag op de Vierambachtsstraat, ter hoogte van de Mathenesserbrug.

    De hulpverlening kwam na het ongeluk snel op gang. Een traumahelicopter landde uit voorzorg in de buurt van het ongeluk. Een woordvoerder van de politie spreekt over 39 gewonden: vijf zwaargewonden en vijf personen die 'flink gewond' zijn. Deze mensen liepen vooral botbreuken op.

    29 mensen liepen lichte verwondingen op en zijn met een RET-bus naar het ziekenhuis vervoerd. Het zou gaan om nek-, rug- en hoofdletsel. Ook hebben mensen verwondingen in het gelaat. Alle gewonden waren rond 16.00 naar ziekenhuizen vervoerd.

    Door de ravage blijft de Mathenesserbrug zeker tot aan het begin van de avond afgesloten.

    Foto's:


    Bron: RTV Rijnmond


    actnl

    • Junior gebruiker
    • **
    • Berichten: 8
      • Actueelnederland.nl
    Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2009, 16:49:14
    Tientallen gewonden bij trambotsing Vierambachtsstraat Rotterdam

    In Rotterdam-West zijn woensdag halverwege de middag bij een botsing tussen twee trams tientallen mensen gewond geraakt. Tien mensen liepen zware verwondingen op, 29 passagiers raakten licht gewond. Volgens de RET ging het om een kop-staartbotsing tussen de stilstaande tram 21 en tram 23 die er vervolgens achterop reed.....



    Zie voor meer foto's: ActueelNederland.nl


    MachiaveIIi

    • Forum gebruiker
    • ***
    • Berichten: 230
    Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2009, 17:29:08
    Tientallen gewonden bij trambotsing Vierambachtsstraat Rotterdam

    Toch bijzonder dat er geen grip situatie gemaakt is met de bijbehorende communicatie riedel zoals dit gebruikelijk is bij grote en zeer grote branden. Iemand enig idee hoe dat komt? Is de rode kant sneller geneigd op te schalen in het Rijnmondse richting een grip situatie en is de OVDG/RGF minder snel geneigd dit te doen?


    nvdw

    • Junior gebruiker
    • **
    • Berichten: 5
    Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2009, 18:10:27
    In Rotterdam-West zijn woensdag halverwege de middag bij een botsing tussen twee trams tientallen mensen gewond geraakt. Tien mensen liepen zware verwondingen op, 29 passagiers raakten licht gewond. Volgens de RET ging het om een kop-staartbotsing tussen de stilstaande tram 21 en tram 23 die er vervolgens achterop reed. Het ongeval gebeurde om iets voor half drie in de middag op de Vierambachtsstraat, ter hoogte van de Mathenesserbrug. De hulpverlening kwam na het ongeluk snel op gang. Een traumahelicopter landde uit voorzorg in de buurt van het ongeluk. Een woordvoerder van de politie spreekt over 39 gewonden: vijf zwaargewonden en vijf personen die 'flink gewond' zijn. Deze mensen liepen vooral botbreuken op. 29 mensen liepen lichte verwondingen op en zijn met een RET-bus naar het ziekenhuis vervoerd. Het zou gaan om nek-, rug- en hoofdletsel. Ook hebben mensen verwondingen in het gelaat. Alle gewonden waren rond 16.00 naar ziekenhuizen vervoerd.

    Bron: rijnmond.nl

    Alarmeringen ambulances/mmt/ghor:
    17-138
    17-132
    17-106
    17-110
    17-109
    17-114
    17-115
    17-135
    17-321 (motor)
    17        OVD-G
    LFL02 (traumaheli)

    Alarmeringen brandweer:
    TS 21.1
    AL 21.1
    HV 14.1
    OD 20.1


    Mar

    • Forum gebruiker
    • ***
    • Berichten: 118
    • Redacteur
      • Spinfo
    Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2009, 19:35:12
    Voor mij geld ook de vraag waarom er geen opschaling was naar een Grip-situatie
    Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het altijd windstil


    Mar

    • Forum gebruiker
    • ***
    • Berichten: 118
    • Redacteur
      • Spinfo
    Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2009, 21:06:08
    De bestuurder van lijn 23 is overgebracht naar het politiebureau voor nader onderzoek naar het ongeval

    bron: www.schiedamnieuws.nl
    Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het altijd windstil


    q300r_bc2

    • Gast
    Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2009, 22:26:43
    Twee mogelijkheden:
    • Uit P2000 meldingen kun je niet met 100% zekerheid afleiden of er wel of geen GRIP afgekondigd is. Kan ter plaatse wel afgekondigd worden, maar als er niemand (meer) geallarmeerd hoeft te worden gaat er ook geen pager meer af.
    • Wellicht was er ter plaatse geen behoefte aan een GRIP-aanpak; de hoeveelheid ingezette eenheden is an sich geen criterium voor hat afkondigen van een GRIP-niveau.

    Zijn vast nog meer mogelijkheden, maar dit zijn m.i. de meest waarschijnlijke :)


    Enrique

    • Senior gebruiker
    • ****
    • Berichten: 3,443
    Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2009, 07:49:41
    Ga maar uit van dat laatste: als de situatie op zich overzichtelijk is en de hulpverlening door alle diensten gestructureerd verloopt, zonder dat echt behoefte is aan een gestructureerde multidisciplinaire coördinatie, dan is er dus ook geen aanleiding voor een grip 1. En de verschillende diensten hebben heus wel met mekaar afgestemd, maar in feite is er "slechts" sprake van een kudde gewonden waarvoor men aan de bak moet. Verder geen gevaren voor uitstraling of vergroting van het incident ofzo.
    greetz,  Enrique


    MachiaveIIi

    • Forum gebruiker
    • ***
    • Berichten: 230
    Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2009, 10:34:13
    Toch bijzonder dat er geen grip situatie gemaakt is met de bijbehorende communicatie riedel zoals dit gebruikelijk is bij grote en zeer grote branden. Iemand enig idee hoe dat komt? Is de rode kant sneller geneigd op te schalen in het Rijnmondse richting een grip situatie en is de OVDG/RGF minder snel geneigd dit te doen?

    Twee mogelijkheden:
    • Uit P2000 meldingen kun je niet met 100% zekerheid afleiden of er wel of geen GRIP afgekondigd is. Kan ter plaatse wel afgekondigd worden, maar als er niemand (meer) geallarmeerd hoeft te worden gaat er ook geen pager meer af.
    • Wellicht was er ter plaatse geen behoefte aan een GRIP-aanpak; de hoeveelheid ingezette eenheden is an sich geen criterium voor hat afkondigen van een GRIP-niveau.

    Zijn vast nog meer mogelijkheden, maar dit zijn m.i. de meest waarschijnlijke :)

    Ga maar uit van dat laatste: als de situatie op zich overzichtelijk is en de hulpverlening door alle diensten gestructureerd verloopt, zonder dat echt behoefte is aan een gestructureerde multidisciplinaire coördinatie, dan is er dus ook geen aanleiding voor een grip 1. En de verschillende diensten hebben heus wel met mekaar afgestemd, maar in feite is er "slechts" sprake van een kudde gewonden waarvoor men aan de bak moet. Verder geen gevaren voor uitstraling of vergroting van het incident ofzo.

    Bedankt voor het antwoord. Waarschijnlijk is het ook zo gegaan. Echter, was meteen on the spot dan alles bekend? Is het niet eerst opschalen zodat je later altijd nog kan afschalen? In dat licht ook mijn vraag tussen een 'rood-incident' en een 'geel-incident'. Is rood sneller geneigd op te schalen (en later als nodig is af te schalen) dan 'geel'?

    Voor de duidelijkheid. Ik wil niet gaan zitten op de stoel van de coordinerende ovd's aanwezig en of het beter te weten. Maar puur uit belangstelling.