Uitrukken met geen volledige bezetting?

Auteur Topic: Uitrukken met geen volledige bezetting?  (gelezen 23640 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #90 Gepost op: 24 februari 2008, 10:41:44
In Apeldoorn zijn we net van start gegaan met het project "zes or less" waarbij we antwoord willen krijgen op de vraag: Wat zijn de consequenties voor brandweer Apeldoorn indien wij incidenten bestrijden met minder dan 6 personen op een brandweervoertuig. Er wordt dus niet alleen gekeken naar brandbestrijding, maar ook alle andere taken.

Wordt vervolgd........

Groeten, Remco


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #91 Gepost op: 15 maart 2008, 00:51:40
Straks kan je als bestuurder ook kiezen voor een bezetting met minder personen...  :-X :-X

http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/91915/ontwerpbesluitveiligheidsregios.pdf

Artikel 3.1.2
1. Een basisbrandweereenheid bestaat uit:
a.een bevelvoerder,
b.een chauffeur, tevens voertuigbediener, en
c.twee ploegen van twee manschappen.

2. De eenheid is belast met:
a. brandbestrijding en redding;
b. technische hulpverlening;
c. basishandelingen bij de bestrijding van ongevallen met gevaarlijke stoffen;
d. ondersteuning bij waterongevallen.
3. De eenheid beschikt over een tankautospuit met uitrusting.

Artikel 3.1.3
1. Een ondersteuningseenheid voor hulpverlening bestaat uit:
a.een bevelvoerder of een manschap, en
b.een chauffeur, tevens voertuigbediener.
2. De eenheid is belast met:
a. ondersteuning bij het bevrijden van beknelde en ingesloten mensen en dieren;
b. ondersteuning van basishandelingen bij de bestrijding van ongevallen met
gevaarlijke stoffen;
c. ondersteuning bij waterongevallen.
3. De eenheid beschikt over een hulpverleningsvoertuig met uitrusting.

Artikel 3.1.4
1. Een ondersteuningseenheid voor redden en blussen op hoogte bestaat uit:
a. een bevelvoerder of een manschap, en
b. een chauffeur, tevens voertuigbediener.
2. De eenheid is belast met:
a. het redden van mensen en dieren op hoogte;
b. ondersteuning van basisbrandweereenheden bij het blussen op hoogte.
3. De eenheid beschikt over een redvoertuig met uitrusting.

Artikel 3.1.5
In afwijking van artikel 3.1.2, eerste lid, kan het bevoegd gezag besluiten tot een
andere bezetting van basisbrandweereenheden, mits er voldoende eenheden met een
bezetting als bedoeld in artikel 3.1.2, eerste lid, beschikbaar zijn voor de in het dekkingsplan
voorziene bovengemeentelijke en interregionale bijstand.




Toelichting

http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/91915/ontwerpnotavantoelichtingbesluitveiligheidsregios.pdf

Artikel 3.1.2
Gelet op de taak van een basisbrandweereenheid, die zowel moet kunnen blussen als redden, is
uitgegaan van een bezetting van zes personen, te weten een bevelvoerder, een chauffeur tevens
voertuigbediener en twee ploegen van ieder twee manschappen. Verder moet een
basisbrandweereenheid technische hulpverleningswerkzaamheden kunnen verrichten bij een ongeval
met een personenauto waarbij sprake is van beknelling. Het gaat hierbij om de taken verkennen,
stabiliseren, alsmede redden van slachtoffers in overleg met de ambulancedienst. De derde taak van
een basisbrandweereenheid betreft de basishandelingen bij ongeval met gevaarlijke stoffen, inclusief
verkennen en redden. De maatgevende inzet betreft in deze situatie een lekkage van een gevaarlijke
stof die met behulp van de eigen beschikbare uitrusting kan worden verholpen. Als vierde en laatste
taak geldt de ondersteuning bij waterongevallen. Als maatgevend wordt aangemerkt de redding van
een slachtoffer aan de oppervlakte van een water tot maximaal 1,5 meter diep en maximaal 15 meter
vanaf de wal. Voor het merendeel betreft het in deze situatie een zogenoemde grijpredding die kan
worden uitgevoerd tot het moment dat een specialistisch waterongevallenvoertuig ter plaatse arriveert.

Artikel 3.1.3
De samenstelling van een ondersteuningseenheid voor hulpverlening is bepaald op twee personen, te
weten een bevelvoerder of een manschap en een chauffeur. Eén van de taken betreft de bevrijding
van beknelde en ingesloten personen en dieren, waar onder wordt begrepen het samen met de
bezetting van een basisbrandweereenheid uitvoeren van een inzet bij een beknelling in een
vrachtauto, alsmede het toegang verschaffen bij niet eenvoudig geblokkeerde ingangen als
bedrijfsdeuren en rolluiken. Een verlichtingsset bestaande uit een lichtmast en mobiele verlichting
behoort tot de uitrusting. Voorts kan deze eenheid bij een ongeval met gevaarlijke stoffen een
verkenning en inzet plegen zonder dat sprake is van en ontsmettingssituatie. Ook kan deze eenheid in
samenwerking met een basisbrandweereenheid beginnen met de stabilisatie van ongevallen met
milieugevaarlijke stoffen. Ten slotte wordt de ondersteuningseenheid voor hulpverlening ingezet bij
waterongevallen als ondersteuning van een basisbrandweereenheid en een waterongevallenvoertuig.

Artikel 3.1.4
De samenstelling van een ondersteuningseenheid voor redden en blussen op hoogte is bepaald op
twee personen, te weten een bevelvoerder of manschap en een chauffeur. Deze eenheid heeft tot
taak het snel redden van personen en dieren op hoogte, alsmede de ondersteuning van
basisbrandweereenheden bij het blussen op hoogte. Het voertuig van deze ondersteuningseenheid
bestaat uit een redvoertuig in de vorm van een hoogwerker of een autoladder.

Artikel 3.1.5
Voor de bezetting van een basisbrandweereenheid met zes personen is voor het bevoegd gezag de
mogelijkheid gecreëerd om ten behoeve van het inzetten van deze eenheid binnen de regio van deze
bezetting af te wijken. Hierbij kan worden gedacht aan het type bebouwing waarvoor meer personeel
is benodigd dan de vier aangegeven manschappen of aan de infrastructuur die een inzet van kleinere
voertuigen met minder dan de aangegeven vier manschappen vereist
. In het geval het bevoegd gezag
hiertoe besluit, laat dat de plicht tot levering van voertuigen die wel aan de standaardeisen voldoen
ten behoeve van de bijstand, onverlet.


jep

  • Gast
Reactie #92 Gepost op: 9 april 2008, 00:17:17
Is er iemand die weet hoe dit (uitrukken met minder dan 6) in het buitenland gaat? bijvoorbeeld Groot Brittanië, V.S., België, Frankrijk, Duitsland en Zweden?
Men gaat er hier zo standaard vanuit dat een binnenaanval altijd met 6 moet geschieden...Wellicht kunnen we hier is over verder bomen...


ACKevin

  • Gast
Reactie #93 Gepost op: 10 april 2008, 12:34:39
ik meen mij te herinneren dat in de VS er niet altijd met een volledige bemensing wordt uitgerukt.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #94 Gepost op: 10 april 2008, 12:41:43
Brandweer Dronten wil sneller ter plekke zijn
door Herre Stegenga.

www.destentor.nl/regio/flevoland

zaterdag 05 april 2008 | 03:54 |
Laatst bijgewerkt op: zaterdag 05 april 2008 | 09:19

DRONTEN - Gratis brandmelders voor bewoners van het buitengebied. Geen personeel aannemen dat op meer dan vier minuten reizen van de kazerne woont. En misschien minder mensen op een brandweerwagen, zodat je eerder kunt uitrukken.

"Vier in plaats van zes. Dan heb je een snelle eerste wagen. En dan een tweede voertuig daar achter met nog eens twee mensen", zegt commandant Jan de Boer van de brandweer in Dronten. Het zijn nog maar ideeën, onderstreept hij. Punt is dat er iets moet gebeuren om de aanrijtijden te verbeteren. Uit een rapport van Binnenlandse Zaken blijkt dat de brandweer in Dronten in zo'n zeventig procent van de gevallen de norm van acht minuten niet haalt. Om dat te veranderen, is een plan van aanpak opgesteld. Op basis daarvan worden maatregelen genomen. Het een sluit het ander niet uit, aldus De Boer. De brandweer kan alles overnemen of slechts een paar punten. Dat zal de komende maanden blijken.

Nu zijn er een paar factoren die snel uitrukken belemmeren in Dronten. Zo ligt de Energiebrug er nog steeds niet. Deze brug gaat de toekomstige stationsbuurt verbinden met Dronten-West. Van wezenlijk belang, aldus De Boer. Het was een van de redenen om de kazerne aan De Noord te bouwen, vlakbij deze toekomstige brug over de Lage Vaart.

Verder wonen veel medewerkers in de buitenwijken. Daarmee duurt het langer voordat ze bij de kazerne zijn. Tien jaar geleden woonden de meeste spuitgasten nog in de oude kern van Dronten, vlakbij de toenmalige kazerne aan de Havenweg.

En het uitgestrekte buitengebied is 'lastig af te dekken'. Probeer maar eens op tijd in Ketelhaven te zijn. Vandaar het voorstel om bewoners brandmelders te verstrekken. Dat kan kostbare minuten schelen. De Boer: "En misschien moeten we voor sommige gebieden maar een overschrijding accepteren."
Samen sterk in de hulpverlening!


ACKevin

  • Gast
Reactie #95 Gepost op: 10 april 2008, 12:48:32
Dat alcohol-slot is natuurlijk ook weer een 'leuk' nieuwkomertje voor de opkomsttijden voor de vrijwilligers ....


Gast48368

  • Gast
Reactie #96 Gepost op: 10 april 2008, 13:21:26
Wat bedoel je met alcohol-slot, zie het hier nergens staan, of lees ik er overheen?


ACKevin

  • Gast
Reactie #97 Gepost op: 10 april 2008, 13:54:47
Oh verkeerd topic dan :P Maar was vanochtend op het nieuws. In friesland is er nu een test met het alcoholslot, een blaastest als startonderbreker in je auto. Eerst blazen, heb je niks gedronken > start je auto.. en zo niet.... ;)

en ook dat kost weer extra tijd neem ik aan, dus misschien ergens nog wel relevant voor dit topic  ^-^