Als HAP chauffeur doorstromen naar Ambu chauffeur

Auteur Topic: Als HAP chauffeur doorstromen naar Ambu chauffeur  (gelezen 7979 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2009, 00:28:09
Ik denk dat we de amerikanen achterna gaan. Geen pleeg en chauffeur meer, maar paramedics.
Een beetje a la de rettungsassistent in Duitsland, maar dan met een communicatieverbinding met een arts.
Ik weet dat de opleiding tot rettungsassistent in duitsland 2 jaar duurt. Geen vooropleiding als verpleegkundige nodig...
Kortom, weinig opleidingseisen dus een lager salaris. En laten we eerlijk zijn. Onze busjes zijn gewoon te duur uitgerust en te duur bemand
voor de veredelde taxi-ritjes. Want 70-80% zijn B-ritten.
Dit kan ook niet meer zo...

Er is inderdaad iets aan de gang dat de ambu wereld behoorlijk doet veranderen. Hierover is ook een topic geweest. Hoe dat precies vorm gaat geven weet niemand op dit ogenblik nog concreet. De percentages B, A2, A1 zal per regio verschillen. In amterdam en rotterdam etc zal veel meer A1 worden gereden dan in friesland of ameland ;). Regio haaglanden als uitzondering die enkeld alleen spoedvervoer rijd omdat het witte kruis daar actief is met de hulpambulance ( ligtaxi :-X ).

Maar er zal denk ik in NL toch altijd een weg zijn voor ( IC, SEH, anesthesie ) verpleegkundigen om op de bus te komen. We hebben op dit moment wel ontzettend hoge kwaliteit ambulance zorg waar we ook best trots op zijn denk ik en de kwaliteit niet willen verliezen. Zouden toch gekke toestanden krijgen als er net als in amerika pas op de SEH zou worden geintubeerd. Dit zal per staat verschillen maar zag een keer zoiets op ER. Patient overleden :-\

Maar de toekomst zal het allemaal uitwijzen.

Gegroet ;)


Bart S

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2009, 07:57:07
. In amterdam en rotterdam etc zal veel meer A1 worden gereden dan in friesland of ameland ;).

Juist niet.... vanwege de grote gespecialiseerde ziekenhuizen in die regio's is er, verhoudingsgewijs, veel B-vervoer.


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2009, 13:18:55
Oke! Een correctie bij deze.

Maar dan wil ik stellen dat je in amsterdam, rotterdam etc verhoudingsgewijs veel meer ritten worden gereden ( laten we even in het midden of het A1, A2, of B is ) omdat de randstad veel dichter bevolkt is ;).


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2009, 17:25:25
Oke! Een correctie bij deze.

Maar dan wil ik stellen dat je in amsterdam, rotterdam etc verhoudingsgewijs veel meer ritten worden gereden ( laten we even in het midden of het A1, A2, of B is ) omdat de randstad veel dichter bevolkt is ;).
Je kunt wel willen stellen, maar ik denk dat het handiger is om te vragen hoe het zit als je zelf de kennis niet bezit ;)

Ik denk dat het inderdaad iets met bevolking te maken kan hebben, je zult toch je spreidingsplan moeten waarmaken, dat betekend in dunbevolkte gebieden meer ambulances per aantal inwoners om overal binnen de 15 minuten te kunnen zijn, dus minder ritten per auto, maar het heeft ook bijvoorbeeld met afstanden om het ziekenhuis te bereiken te maken... In (bijvoorbeeld) de provincie Groningen zul je al snel 45 min rijden voor je in een ziekenhuis bent, dan ben je dus al snel een tijd onderweg met een rit, en zul je er minder kunnen rijden in een dienst.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2009, 00:54:20
Bazz,

Als je zo goed de toekomst kan voorspellen, dan wil ik graag weten in welke hoedanigheid je dit verkondigt.

Je komt in ieder geval niet uit de ambulancewereld.

WM

Het gaat niet om de toekomst voorspellen... het is gewoon iets dat om Nederland heen gebeurt. Kijk bijvoorbeeld naar Oostenrijk, waar het Rotes Kreuz met vrijwiilligers bemande busjes stuurt vergezeld met een notarzt vanuit de kliniek. Kosten: Een kleine €300,- voor een spoedje (ik heb goede bronnen  O0)
In Belgie sturen ze een MUG vanuit een ziekenhuis en de dienst 100 vanuit de brandweer of andere dienst (maar net wie de vergunning heeft). In Groot Britannië en Denemarken werken ze met Paramedics en in Duitsland met de Rettungsassistent en Notarzt. Nederland is de enige die het systeem zoals die nu is hanteert.
En helemaal nu alles om geld draait, wordt er goedgekeken naar wat goedkoper kan... Het is ook niet persé een voorspelling... maar ik zie dit in de toekomst zeker veranderen.
Of het goed is qua kwaliteit enz, daar heb ik het niet over...


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #15 Gepost op: 21 maart 2009, 01:10:31
Bazz,

Ik ben zelf nogal internationaal georienteerd. Vandaar mijn deelname aan diverse internationale fora zoals:

www.emtcity.com
http://bigwhitetaxiservice.yuku.com/forums/3/t/-General-Discussion.htmlwww.
www.emtlife.com
www.ambulance999.co.uk
ww.hilfestmart.de
www.phec.ie

Eén ding valt op, ongeacht welke forum je bezoekt: niemand heeft de beslissingsbevoegdheid van een ambulanceverpleegkundige. Ik durf zelf wel te stellen dat wij geld besparen t.o.v. sommige buitenlandse collega's.

Oh, en nog wat: een heb een (zeer aangename) bijscholing samen met de Duitsers laatst gehad, ze zijn stikjaloers op ons en willen niet anders dan zo snel mogelijk onze systeem invoeren. Ook kan dat deels worden gezegd van onze zuiderburen: De zgn. Paramedisch Interventie Teams zijn zelfs een stap in de juiste richting.

Er gaat hier inderdaad wat veranderen. Vervoersdifferentatie zal, op termijn, zijn intrede doen. Dat heeft te maken met loopbaanontwikkeling, en niet met een politieke wil om iets goedkoper te maken. Gelukkig zijn onze bestuurders iets slimmer daarin.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon