Dat zijn woorden uit mijn hart gegrepen. Maar dit in de praktijk brengen? De brandweer heeft de zak met geld en is het troeteldiertje van de overheid. Een hoop taken vallen onder haar verantwoordelijkheid. Bekijk het eens door de brandweerbril: alle structuren en protocollen liggen vast en zijn eenduidend. Als er dan raakvlakken zijn met een reddingsbrigade, is de brandweer echt niet de partij die zich gaat aanpassen. Neem C2000. Je moet je stuctuur wel aanpassen om daarin je weg te vinden.
Ik denk dat RN zijn structuur aan moet passen aan die van de brandweer om deze geaccepteerd te krijgen. (Met alle foute inzichten van brandweer voor de waterhulpverlening er in?) En de kustwacht als ze al een rol speelt is ver weg, en krijgt van de burgmeester te horen hoe een en ander geregeld is.
En wie adviseert de burgemeester? En wie is zelfs bereid rapporten te manipuleren om hun zin door te drijven?
Als iemand de leiding heeft bij de Reddingsbrigades, moet het niet noodzakelijk zijn tijdens een aktie uit te leggen aan de brandweer wat dat inhoud.
Voorbeeld: Een man is door het ijs gezakt bij een eiland. De ene RB (laten we zeggen RB A) was aan het werk in de post, een paar honderd meter daar vandaan. Een andere RB (RB B) werd daarvoor door RAC B gealarmeerd, omdat men dacht dat het hun grondgebied was (niet dus).
Op de post was maar een man of twee van RB A, dus de postcommandant vraagt aan zijn eigen RAC A om een aanvullende bemanning te alarmeren, maar krijgt 0 op recest. De RAC A van RB A heeft niet de leiding over de aktie, maar het RAC B van RB B. Alleen de leidinggevende RAC B kan extra bemanning alarmeren en als dat nodig is zal RAC B daartoe een verzoek moeten doen aan RAC A. Neem maar contact op met je C2000 porto met RAC B, we horen het wel. Dan moet dus iemand rennend de schakeling maken naar RAC B om daar te verzoeken of zijn eigen mensen misschien gealarmeerd mogen worden...
De onderkoelde man moest ook nog over het ijs vervoerd worden over honderden meters op een scetbrancart naar de traumaheli, en behandeld worden voor ernstige onderkoeling. Gelukkig was er ook nog iemand van ons die kant op gegaan. Omdat het voor RB B totaal uit de richting was zijn zij nooit ter plaatse gekomen.
Je moet dus eigenlijk iemand binnen je organisatie hebben met gezag, die boven de RAC centralist uitstijgt. Op het water zijn operationele Regiogrenzen niet belangrijk.
Toch wordt in het 5 mei evaluatierapport aanbevolen om nauwkeurig het IJmeer in kaart te brengen met ingetekende gebieden met daaraan gekoppeld de leiding gevende RAC. Niet op basis van aanlandplaats, alarmering, aanwezige eenheden of windrichting, maar op basis van gemeente/regio grenzen.
Een flink stuk komt voor rekening van Amsterdam Amstelland, dat niet eens zelf een reddingsboot kan alarmeren. Dat is een duidelijke zoektocht naar structuur, die de RB/KNRM niet aan de brandweer biedt, voor zover al aanwezig, onbegrijpelijk voor de brandweer.
Kom daar maar eens uit. Maar het is wel vijf voor twaalf, want als het straks allemaal geregeld is (en dat wordt het nu) kun je je als reddingsbrigade alleen nog maar aanpassen.
Henk