Persoon omgekomen na achtervolging gestolen auto, gefilmd door ?? - Dordrecht 13-3-2009

Auteur Topic: Persoon omgekomen na achtervolging gestolen auto, gefilmd door ?? - Dordrecht 13-3-2009  (gelezen 10030 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
De water temperatuur, die is nu nog erg laag natuurlijk dus van onderkoeling is dan al snel spraken.
Iedere minuut langer kan dan al als lang gezien worden maargoed, de inzet van hulpverleners is vlot verlopen in de toch wel bijzondere situatie.


Ik stelde mijn vraag m.b.t. de temperatuur natuurlijk niet zomaar ;)

Inderdaad zal er snel sprake zijn van onderkoeling en zal de lage watertemperatuur daar op van invloed zijn maar in de regel, en met name bij kleine kinderen, kan een lage watertemperatuur juist een verhoogde kans op overleven geven doordat de circulatie in het lichaam juist vertraagd wordt en de schade aan de hersenen minder snel optreedt, dit in tegenstelling tot onderkoeling in warmer water.

Bij ijskoud water zal er vaak eerder sprake zijn van verkramping en vermoeidheid waardoor alsnog de verdrinkingsdood optreedt.


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Doe effe normaal.

Mensen een proces verbaal geven omdat ze de waarheid willen weten?

Dat zijn trekjes die horen bij een dictatuur!

Ik doe normaal kerel.
Ik hoorde op de radio dat de familie een aanklacht wilde indienen tegen de politie, heb het hier niet over 'de waarheid willen weten' De politie zou die gasten opgejaagd hebben volgens de familie.

Overigens wat versta je onder de waarheid.
Persoon in kwestie was fout ! Punt uit !
Geen discussie over mogelijk.
Als je in een gestolen voertuig rijdt, en ertussenuit gaat voor de politie ben je gewoon fout bezig.

Ik vind het kort maar krachtig een ' eigen schuld, dikke bult verhaal' (hoe erg het ook is, voor de nabestaanden)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Wederom laten een aantal mensen op dit forum zich niet hinderen door enig gebrek aan kennis van zaken.

Auto was gestolen, niet stoppen voor politie, gecrasht door veel te hoge snelheid tijdens achtervolging en iemand die in het water terecht is gekomen is uiteindelijk overleden.
Dat is zeker. Is het genoeg om dus meteen maar de overledene te brandmerken als dader? Ik mag toch hopen dat het OM daar iets genuanceerder overdenkt.

Wist de overledene dat de wagen gestolen was? Waarom is hij in het water gesprongen? Waaraan is hij overleden? ( vermoedelijke verdrinking bestaat trouwens niet in een autopsie rapport!)  En ook: Heeft de politie juist gehandeld?

Dat kunnen zo maar wat vragen zijn waar je als ouder mee kan zitten nadat je bezoek hebt gehad van de politie met de mededeling dat een dierbare is overleden. Dat zij dus niet meteen afgaan op de mooie blauwe ogen van de politie kan ik wel begrijpen. Zij hebben het volste recht om alle handelingen die de politie in deze zaak heeft gedaan te laten toetsen door de rechter. Wat dat betreft zie ik geen verschil tussen deze zaak of het opvragen van een flitsfoto na een gemaakte snelheidsovertreding. De ernst van deze zaak lijkt mij dit voor alle partijen zelfs te rechtvaardigen. Je neemt namelijk alle twijfels in 1 keer weg.

Dat de betrokken agenten hierdoor misschien binnensmonds even hartgrondig een "gvd" laten horen; kan ik ook begrijpen. Die zullen - of zijn al - gehoord worden in deze zaak. Maar met alle respect: dat hoort er ook bij bij het politiewerk. En er is vooralsnog geen reden om aan te nemen dat daar fouten zijn gemaakt.
Maar dat wil niet zeggen dat je dus maar geen onderzoek moet doen als de familie daar vragen over heeft. Of op basis van gissingen en aannames de familie dit recht kan ontnemen.

Er zijn zelfs al forumleden die het slachtoffer bestempelen als een autodief zonder dat dat überhaupt bewezen is. Ben ik effe blij dat de rechtsspraak plaats vind in een rechtbank en niet op dit forum.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Ik stelde mijn vraag m.b.t. de temperatuur natuurlijk niet zomaar ;)

Inderdaad zal er snel sprake zijn van onderkoeling en zal de lage watertemperatuur daar op van invloed zijn maar in de regel, en met name bij kleine kinderen, kan een lage watertemperatuur juist een verhoogde kans op overleven geven doordat de circulatie in het lichaam juist vertraagd wordt en de schade aan de hersenen minder snel optreedt, dit in tegenstelling tot onderkoeling in warmer water.

Bij ijskoud water zal er vaak eerder sprake zijn van verkramping en vermoeidheid waardoor alsnog de verdrinkingsdood optreedt.
Hier heb je helemaal gelijk in, daarom mag in zo,n geval als dit iemand pas dood verklaard worden zodra het lichaam weer op temperatuur is voor zover dat nog gaat uiteraard mede om de reden zoals je aangeeft.
Overigens is men erg lang door gegaan met reanimeren, er is dus zeker van alles geprobeerd om het leven van deze persoon te redden.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Familie heeft inderdaad het recht om te weten wat er precies is gebeurd maar die kans krijgen ze ook en waarschijnlijk krijgen ze het hele verhaal zelf op film te zien daar alles is opgenomen door de camera ploeg.
Tot zover krijgen ze vast antwoorden op hun vragen waar ze zeker recht op hebben.
De bestuurder die het ongeval overleefde werd achteraf wel gezocht voor een ander misdrijf, die had dus wel deglijk wat te verbergen en dat was wellicht ook de reden om op de vlucht te gaan.
In hoeverre de overleden man kon weten dat de wagen gestolen was en zijn "maat" gezocht werd is inderdaad de vraag die onderzoek zal gaan uitwijzen maar feit is wel dat de persoon op de vlucht ging voor de politie en zelf eenmaal in het water weigerde gehoor te geven aan de politie.
Hij heeft in dat opzich dus wel degelijk fouten gemaakt ongeacht of hij wat met alle andere zaken te maken had.
Wat de politie betref hebben ze gewoon hun taak gedaan zoals men van hun kan verwachten, een veel te snel rijdende wagen aan de kant zetten voor controle danwel bekeuren maar bij het stopteken ging de BMW op de vlucht waarop de politie wederom hun taak deed zoals je mag verwachten, de achtervolging inzetten.
De afloop is bekend.


Maar ondanks alle "verhalen" hier is het wel een feit dat de persoon op de vlucht ging voor de politie en daar ga je dan toch echt al fout en had zo,n afloop als deze niet nodig geweest.


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Familie heeft inderdaad het recht om te weten wat er precies is gebeurd maar die kans krijgen ze ook en waarschijnlijk krijgen ze het hele verhaal zelf op film te zien daar alles is opgenomen door de camera ploeg.
Tot zover krijgen ze vast antwoorden op hun vragen waar ze zeker recht op hebben.
De bestuurder die het ongeval overleefde werd achteraf wel gezocht voor een ander misdrijf, die had dus wel deglijk wat te verbergen en dat was wellicht ook de reden om op de vlucht te gaan.
In hoeverre de overleden man kon weten dat de wagen gestolen was en zijn "maat" gezocht werd is inderdaad de vraag die onderzoek zal gaan uitwijzen maar feit is wel dat de persoon op de vlucht ging voor de politie en zelf eenmaal in het water weigerde gehoor te geven aan de politie.
Hij heeft in dat opzich dus wel degelijk fouten gemaakt ongeacht of hij wat met alle andere zaken te maken had.
Wat de politie betref hebben ze gewoon hun taak gedaan zoals men van hun kan verwachten, een veel te snel rijdende wagen aan de kant zetten voor controle danwel bekeuren maar bij het stopteken ging de BMW op de vlucht waarop de politie wederom hun taak deed zoals je mag verwachten, de achtervolging inzetten.
De afloop is bekend.


Maar ondanks alle "verhalen" hier is het wel een feit dat de persoon op de vlucht ging voor de politie en daar ga je dan toch echt al fout en had zo,n afloop als deze niet nodig geweest.


Beter zou ik het niet kunnen verwoorden ..... !